Citat:
Ursprungligen postat av
Keith-Richards
Har du helt missat narrativet som förs fram i massmedia? Tycker du att det i någon egentlig mening ens förekommer en debatt? När media lyfter fram någon med en avvikande eller motsatt åsikt är det inte sällan de mest extrema individerna som får representera oppositionen. Stämplar man också motståndarna som förnekare eller konspirationsteoretiker är den sakliga debatten död.
Det flödar av konspitationsteorier. Allt ifrån att vetenskap tystas, mörkas, inte beviljas stöd till att världen måste hitta på något nytt efter covid typ. All vetenskapsförnekelse måste ha sin grund i konspirationsteorier.
Sedan förstår jag inte vad det skulle vara att ta illa upp för att kallas förnekare av något man förnekar. Låter mest som att man då skäms för sin förnekelse och inte vill erkänna sig som en sådan.
Media, åtminstone trovärdig sådan, har såklart ett intresse av att rapportera både aktuella händelser och ett läge som är stringent med vetenskap.
Det går inte att klaga på en felaktig mediabild av något man inte har någon kunskap om, som ett vetenskapligt forskningsläge exempelvis.
Kalla mig ID (intelligent design) - förnekare och jag rycker såklart på axlarna eftersom jag förespråkar den vetenskapliga förklaringsmodellen till livets utveckling.
Ja, jag förnekar ID, skulle bli mitt svar. Såklart.
Att förnekare tar illa upp får det bara att se ut som att de vet om att deras uppfattning är uppåt väggarna i ett vetenskapligt perspektiv.
Förnekar du en platt jord? Fundera på varför det är lättare att erkänna än en klimatförnekelse. Och förklara gärna. För jag förstår det inte.