Citat:
Ursprungligen postat av
Brunafingrarna
Det krävs mer energi och mer klimatrelaterade utsläpp att producera animaliskt protein jämfört med vegetabiliskt. Vad framtida teknik, syntetiskt protein, möjligen kan uppbringa är ointressant när vi har mycket lite tid att hålla oss inom för att lösa problemen, för vi vill inte hitta på ursäkter för att fortsätta som inget har hänt.
Är du verkligen helt säker på det? Alltså energität kost med hög halt av biotillgängligt protein - per energienhet, utsläppsmängd samt övrig miljöpåverkan? Jag vet inte ens hur man
börjar räkna på det, let alone kommer fram till tillförlitliga resultat.
Det minsta vi kan göra är så mycket som möjligt och lite till brukar det heta. Jag vill därtill helst försäkra mig om att det vi gör har avsedd effekt och inte några oförutsedda skadeverkningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brunafingrarna
Indierna äter i snitt 4kg kött per år, jämför med svenskarnas 77kg/år eller jänkarnas på 101kg/år.
Det finns inte en chans att indierna kan anamma en västerländsk livsstil, varken resurser eller energi finns, de är begränsade.
Indiens problem är deras. Visst; klimatet är globalt men de lokala lösningarna kan inte vara globalt uniforma. Jag påstår att vår djurhållning på det hela är naturlig och hållbar. Våra eventuella uppoffringar gör inte ett dyft för att motverka befolkningsexplosionen på andra håll i världen.