2010-12-19, 20:13
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezber
Det är 3 meter snö ute och det kommer mer. Värsta vintern någonsin. Vadå för jäääääääävla global uppvärmning?

Du vet, "global", som i "mer än bara Sverige".
Citera
2010-12-19, 22:19
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Du vet, "global", som i "mer än bara Sverige".

Själv hade jag 175 grader i ugnen när jag griljerade skinkan, samtidigt som det snöade Disneyflingor och var -10 ute...märkligt. Sensmoralen är väl att man aldrig skall underskatta den subjektiva betydelsen av känslor och dess inverkan på annars fullt rationella människor, och likaså aldrig underskatta samma människors förmåga att intellektuellt frigöra sig från densamma.

Det finns några forskare som tittat närmare på saken och som du säkert hört talas om vid det här laget. Dunning & Kruger.
Citera
2010-12-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ezber
Det är 3 meter snö ute och det kommer mer. Värsta vintern någonsin. Vadå för jäääääääävla global uppvärmning?

Du vet väl att alla väder- och klimatfenomen nuförtiden är orsakade av global upprvärmning ? Kyla, värme, snö, regn, torka, orkaner, stiltje, åska, istid, interglacialer, extrem hetta o.s.v.
Citera
2010-12-22, 00:07
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Du vet väl att alla väder- och klimatfenomen nuförtiden är orsakade av global upprvärmning ? Kyla, värme, snö, regn, torka, orkaner, stiltje, åska, istid, interglacialer, extrem hetta o.s.v.

Så synd att halmgubbar inte är lämpligt konstruerade för skiftande väderlek.
Citera
2010-12-22, 18:02
Medlem
Jag vet inte om bilden har postats tidigare men jag tycker att den visar rätt bra hur kvällsblaskor använder sig av propaganda:

http://img210.imageshack.us/img210/9430/aftonbladet20101219.png

Det är alltså en meteorolog som under 2007 påstod att vita jular är ett minne blott.
Citera
2010-12-22, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12

Japp sen upphöjer man IPCC:s dravel till sanning oavsett hur verkligheten ser ut! IPCC kommer att sitta och dingla med benen på inlandsisens kant och förneka faktum..rena snömoset!
Citera
2010-12-22, 18:41
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag vet inte om bilden har postats tidigare men jag tycker att den visar rätt bra hur kvällsblaskor använder sig av propaganda:

http://img210.imageshack.us/img210/9430/aftonbladet20101219.png

Det är alltså en meteorolog som under 2007 påstod att vita jular är ett minne blott.

Det där var skrivet 2007. Meterologen säger, jag citerar ''Och redan om 20 år kan snön vara ett minne blott''.

Du får gärna komma tillbaka om 17 år och säga ''vad var det jag sa'', men inte under de nästföljande 16 åren, inklusive detta.
Citera
2010-12-22, 19:52
Medlem
MissTeheran2009s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Det där var skrivet 2007. Meterologen säger, jag citerar ''Och redan om 20 år kan snön vara ett minne blott''.

Du får gärna komma tillbaka om 17 år och säga ''vad var det jag sa'', men inte under de nästföljande 16 åren, inklusive detta.

Fast den senaste "trenden" inom global warming nuförtiden är ju just att det leder till kyligare klimat här i Sverige, inte varmare
Citera
2010-12-22, 22:21
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:

Ett, två, tre... På det tjugonde gäller det...

Barmarken bör iaf rappa på för just nu ligger den efter. Eller menar du att vi kommer ha 19 vita jular och SEN kan vi glömma snön?

(jag vet att detta är väder och inte klimat, men Pär Holmgren är en sån jöns att man inte kan låta bli)
Citera
2010-12-23, 02:57
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ett, två, tre... På det tjugonde gäller det...

Barmarken bör iaf rappa på för just nu ligger den efter. Eller menar du att vi kommer ha 19 vita jular och SEN kan vi glömma snön?

(jag vet att detta är väder och inte klimat, men Pär Holmgren är en sån jöns att man inte kan låta bli)

Visst är han en jöns alltid, men ville bara säga att jönsen inte sa att julen skulle vara grön inom 1,2,3,5,10 år, utan ''kanske redan om 20 år''.
Citera
2010-12-26, 09:34
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:

Tja, J Hansen påstod för 20 år sen att delar av Manhattan skulle ligga under vatten typ 2015 pga klimatförändringar orsakade av människan.

Apropå klimathysteriker (som tjänar pengar på det) så är det inget problem att kombinera följande uttalanden:

"Vintrar med lite snö är ett tecken på att vi har rätt"

och

"Vintrar med mycket snö är ett tecken på att vi har rätt"
Citera
2010-12-27, 09:01
Medlem
zizacons avatar
Jag avskyr det här kortsiktiga väderargumentet. Det satt nyss en fåne i TV och argumenterade för juluppehåll i Premier League eftersom: "vi ser med klimatförändringarna att vi kommer få kallare vintrar och varmare somrar, om 10 år kanske det inte går att spela på vintern".

Jag antar att det är just det här som får svagsinta människor att bli spelberoende. Man ser mönster i något kortsiktigt slumpmässigt och så inbillar man sig att det även i fortsättningen slaviskt kommer följa samma mönster. Att vi haft gott om perioder med kalla vintrar förr verkade inte bekymra mannen det minsta.

Kollar man istället på naturvårdsverket så framkommer det att medeltemperaturen på 100 år höjts med 0.7 grader. Att vi då 2010 plötsligt skulle få extremväder bara för att media fått tummen ur röven tagit upp själva klimatfrågan till allmänhetens beskådan är en ganska barnslig tanke. Dock kan det naturligtvis bli problem på längre sikt med samma utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in