Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Jag tycker själv att det är trist att behöva kalla folk för klimatförnekare. Det hade varit trevligare om man oftare stötte på sådana som dig som kanske bara inte förstår vad det handlar om och som var öppna för att ta till sig sig förklaringar och vara kapabla att därigenom landa i förståelse av problemet och av de signaler som är relevanta markörer för frågan.
Jag kallar hellre någon för oinsatt än för förnekare och i sådana fall blir etiketterna inte heller lika nödvändiga och relevanta i debatten eftersom det då är en temporär status.
Läget är akut. Åtminstone om man vill hålla riskerna någorlunda i schack. Detta framkommer inte av ett enskilt svartvitt mätvärde, men av en samling publicerade resultat i vetenskaplig litteratur. Den globala medeltemperaturen kommer att stiga i åtskilliga decennier framöver. Det vi ser nu är bara effekterna av en begynnande uppvärmning som kommer att fortsätta med konsekvenser därefter.
Där skiljer du dig från mig. IPCC och andras klimatförutsägelser har ett uruselt track record. Så gravt att man i sista rapporten påpekade detta. Utgår man från det så kan man nog avfärda det mesta.
Saken är också den att tanken på att vi i väst skulle kunna komma ifrån fossilberoendet på kort tid borde också vid det här laget stå klart för alla. Det kommer att göra det efter den här vintern är jag övertygad om. Och resten av planeten kommer inte att minska sin konsumtion av fossil energi. Energibehovet kommer kraftigt att öka och därmed konsumtionen av olja och gas.
Så skulle alla dess klimatnödlägesfantasier vara verkliga ligger mänskligheten riktigt dåligt till. Ett tvingande globalt stopp på olja och gas skulle också antagligen leda till instabilitet och oroligheter världen över och sannolikt ett världskrig.
Jag är dock optimist. Oljan kommer att minska i betydelse och naturgasen kommer att ta över. Man kommer att ompröva motståndet till kärnenergi och ta fram lösningar som även passar länder utanför den västra hemisfären.
Till dess tycker jag att vi ska hålla fram fördelarna med ett varmare klimat med mer CO2 i luften. Jorden har aldrig varit grönare och vi kommer att få rejält sänkta värmekostnader på våra norra breddgrader men kraftigt utökade jordbruksarealer i Ryssland. Framförallt kommer färre att dö av kyla och kanske hamnar vi i det läget att fler dör av värme i Europa i framtiden.