Citat:
Ursprungligen postat av
LaVerdadTodo
Där skiljer du dig från mig. IPCC och andras klimatförutsägelser har ett uruselt track record. Så gravt att man i sista rapporten påpekade detta. Utgår man från det så kan man nog avfärda det mesta.
Ingen har påstått att klimatforskningen är exakt, men nog har de flesta prognoser som den om global temperaturökning slagit in rätt väl.
Citat:
Så skulle alla dess klimatnödlägesfantasier vara verkliga ligger mänskligheten riktigt dåligt till.
Japp, vi ligger riktigt risigt till vad vi än gör.
Citat:
Jag är dock optimist. Oljan kommer att minska i betydelse och naturgasen kommer att ta över. Man kommer att ompröva motståndet till kärnenergi och ta fram lösningar som även passar länder utanför den västra hemisfären.
Naturgas ger visserligen på pappret lite lägre utsläpp än kol och olja, men eftersom metan är en så kraftig växthusgas behövs bara lite läckor i produktionskedjan för att vinsten skall ätas upp.
Citat:
Jorden har aldrig varit grönare och vi kommer att få rejält sänkta värmekostnader på våra norra breddgrader men kraftigt utökade jordbruksarealer i Ryssland.
Jorden blir grönare främst pga stora skogsplanteringsprojekt i Kina och Indien, men om det räcker för att kompensera i längden tvivlar jag på. Både där och på andra håll pumpar man upp grundvatten snabbare än det fylls på för att hålla jordbruket gående. Smältande permafrost i Ryssland ger sen inte nödvändigtvis bra jordbruksmark.
Förvisso blir behovet av uppvärmning mindre i en varmare värld, men behovet av kylning ökar, och gissa var det bor mest folk...