Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-19, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Har prognoserna inte "slagit in"? Vilka prognoser, samtliga, flera, en eller ett par? Centrala eller perfiera? Prognoser med hög eller låg säkerhetsgrad?

Har inte temperaturen fortsatt att höjas? (jo det har den)
Har inte extremväder och perioder av extrema temperaturer fortsatt att bli längre och vanligare? (jo det har det också)

Och jag har hänvisat till det flera gånger i tråden redan, men det har gjorts en ordentlig studie av hur väl klimatmodellernas (ända från sjuttiotalet) prognoser har visat sig stämma med facit i hand. Och resultatet visade sig att de stämmer bra. De lyckas generellt räkna ut hur stor temperaturhöjningen kommer att bli.
Nej, det har de inte.

Och igen, ingen förnekar temperaturstegringen.

Jag menar att alla dessa teorier om tipping points och annat inte kommer att visa sig riktiga utifrån de prognoser mång så kallade klimatexperter kommit med under åren.

Och jag hoppas verkligen att jag har rätt då någon avmattning i fossilanvändandet inte är att vänta på jättelänge.

Finns inga som helst tecken på det.
Citera
2022-07-19, 18:16
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Nej, det har de inte.

Och igen, ingen förnekar temperaturstegringen.

Jag menar att alla dessa teorier om tipping points och annat inte kommer att visa sig riktiga utifrån de prognoser mång så kallade klimatexperter kommit med under åren.

När du menar att prognoserna inte har slagit in, vad i prognoserna syftar du konkret på?
Citera
2022-07-19, 18:51
Medlem
Citat:
Där skiljer du dig från mig. IPCC och andras klimatförutsägelser har ett uruselt track record. Så gravt att man i sista rapporten påpekade detta. Utgår man från det så kan man nog avfärda det mesta.
Ingen har påstått att klimatforskningen är exakt, men nog har de flesta prognoser som den om global temperaturökning slagit in rätt väl.
Citat:
Så skulle alla dess klimatnödlägesfantasier vara verkliga ligger mänskligheten riktigt dåligt till.
Japp, vi ligger riktigt risigt till vad vi än gör.
Citat:
Jag är dock optimist. Oljan kommer att minska i betydelse och naturgasen kommer att ta över. Man kommer att ompröva motståndet till kärnenergi och ta fram lösningar som även passar länder utanför den västra hemisfären.
Naturgas ger visserligen på pappret lite lägre utsläpp än kol och olja, men eftersom metan är en så kraftig växthusgas behövs bara lite läckor i produktionskedjan för att vinsten skall ätas upp.

Citat:
Jorden har aldrig varit grönare och vi kommer att få rejält sänkta värmekostnader på våra norra breddgrader men kraftigt utökade jordbruksarealer i Ryssland.
Jorden blir grönare främst pga stora skogsplanteringsprojekt i Kina och Indien, men om det räcker för att kompensera i längden tvivlar jag på. Både där och på andra håll pumpar man upp grundvatten snabbare än det fylls på för att hålla jordbruket gående. Smältande permafrost i Ryssland ger sen inte nödvändigtvis bra jordbruksmark.

Förvisso blir behovet av uppvärmning mindre i en varmare värld, men behovet av kylning ökar, och gissa var det bor mest folk...
Citera
2022-07-19, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
När du menar att prognoserna inte har slagit in, vad i prognoserna syftar du konkret på?
Nordpolen isfri kan vi börja med.
Citera
2022-07-19, 19:33
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Där skiljer du dig från mig. IPCC och andras klimatförutsägelser har ett uruselt track record. Så gravt att man i sista rapporten påpekade detta. Utgår man från det så kan man nog avfärda det mesta.
Var konkret istället. Referera exempelvis till ipcc och kom med relevanta utdrag som du tagit detta från.

[Ingen förnekar temperaturökningen säger du samtidigt som du tagit upp gamla temperaturrekord som ännu inte slagits. Vad var syftet med att dra upp dessa om inte att påskina att någon förändring inte skett eller inte är märkbar?
Citera
2022-07-19, 19:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nordpolen isfri kan vi börja med.
Det du saknar är en referens med utdrag till/från IPCCs rapporter. Vad har de publicerat som du anser vara felaktigt? Kan du visa att de publicerat vad du hävdar? Vad nu det är.
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-19 kl. 19:40.
Citera
2022-07-19, 19:39
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det du saknar är en referens med utdrag till/från IPCCs rapporter. Vad har de publicerat som du anser vara felaktigt?

Det mesta har stämt hela tiden, men faktum är att förändringarna verkar gå snabbare än forskarna först trodde.
Citera
2022-07-19, 19:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det mesta har stämt hela tiden, men faktum är att förändringarna verkar gå snabbare än forskarna först trodde.
Ja, en hel del. Bland annat havsnivåökningen har åtminstone legat i övre kvartilen i konfidensintervallet.
Citera
2022-07-19, 19:42
Bannlyst
Citat:
Var konkret istället. Referera exempelvis till ipcc och kom med relevanta utdrag som du tagit detta från.

[Ingen förnekar temperaturökningen säger du samtidigt som du tagit upp gamla temperaturrekord som ännu inte slagits. Vad var syftet med att dra upp dessa om inte att påskina att någon förändring inte skett eller inte är märkbar?
Att sluta med domedagsnarrativet som inte leder till annat än ångest hos framförallt det uppväxande släktet.
Citera
2022-07-19, 19:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Att sluta med domedagsnarrativet som inte leder till annat än ångest hos framförallt det uppväxande släktet.

Nu försöker du bara slingra dig. Vet du inte vad du syftar på när du säger att de har haft fel i sina prognoser? Prova i så fall att fortsättningsvis låta bli att påstå att de har haft fel i sina prognoser.
Citera
2022-07-19, 19:45
Bannlyst
Citat:
Det du saknar är en referens med utdrag till/från IPCCs rapporter. Vad har de publicerat som du anser vara felaktigt? Kan du visa att de publicerat vad du hävdar? Vad nu det är.
Hävdar inget annat än att jag inte tror på domedagsnarrativet och att jag tycker man ska sluta med att påstå att ett enskilt väderevent är en signal på att vi har ett klimatnödläge.

Själv tycker jag att sommaren varit skitdålig i Sverige. Som vanligt alltså.
Citera
2022-07-19, 19:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Hävdar inget annat än att jag inte tror på domedagsnarrativet och att jag tycker man ska sluta med att påstå att ett enskilt väderevent är en signal på att vi har ett klimatnödläge.

Själv tycker jag att sommaren varit skitdålig i Sverige. Som vanligt alltså.
Du hävdade ju detta
Citat:
IPCC och andras klimatförutsägelser har ett uruselt track record. Så gravt att man i sista rapporten påpekade detta. Utgår man från det så kan man nog avfärda det mesta.
Här är ditt inlägg
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Menar du att du inte hävdat detta?

För om du hävdat det måste det ju komma från IPCCs rapporter, inte minst den senaste (eller "sista" som du skrev.). Så vad skrev ipcc och var skrev de? Citat och referens tack.

Och samma sak angående "nordpolen". Citat och referens.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Senast redigerad av MrArtur 2022-07-19 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in