2011-09-28, 02:22
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visf
Wow, så i princip hittar du på siffror. Låt oss kolla på SPM (sämsta delen i IPCC-rapporten, ren överdriven skit skulle jag påstå)

http://en.wikipedia.org/wiki/IPCC_Fo...cenario_family
Nope, jag var uppriktig och drog mig till minnes så gott jag kunde. Siffrorna var sekundära, något jag utgick ifrån att du var kapabel att förstå.

Men tack för din sakliga och välunderbyggda utsaga kring SPM's kvaliteter.

Citat:
Som mest 60 centimeter således, det är i värsta fallet. Jag skulle säga att B1 är troligast.
Men, nu var siffrorna jag drog från mitt guldfiskminne inte helt off. I runda slängar 80-180cm per 2100, med B1 som kvalar in i den nedre delen av det spannet vid ca 1m.

http://www.pik-potsdam.de/~stefan/Pu...storf_2009.pdf
Citera
2011-09-29, 21:02
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Hej Molok.
Nej, jag svarade aldrig på dina spörsmål, och det var helt medvetet. Det verkar som att du inte läste/förstod mina tidigare (och väldigt förtydligade) inlägg i vår diskussion, och således såg jag initialt ingen anledning till fortsatt ältande. Du har dock rätt i att jag tyckte det var väldigt obekvämt, men antagligen av andra anledningar än vad du kanske trodde.

Hur som helst, jag gör ett försök igen.

Jag är säker på att du vid detta laget är medveten om att jag inte är klimatforskare. Ett svar från mig på dina frågor är med andra ord helt irrelevanta, dels ur den synvinkeln, men också för att jag tror att även om jag satte all världens forskning under dina ögon, och havsnivåerna hade stigit lavinartat, så skulle du sannolikt även fortsättningsvis välja att lyssna till din inre övertygelse eller vad som sagts på någon konspirationsblogg.

Om du verkligen är nyfiken på hur experterna ser på saken så föreslår jag att du gör det som jag annars skulle bli tvungen att göra åt dig, nämligen läsa vad forskningen säger. Och den biten får du göra själv. Att kasta ur sig påståenden som jag sedan skall bemöta, bekräfta eller refutera är inte en diskussion. Jag har bättre saker för mig. Skulle det vara så att jag springer på någon artikel som behandlar ditt spörsmål så skall jag försöka komma ihåg att förse dig med länken.

Det sista jag hörde var att IPCC's prognoser skruvats upp ordentligt från de ursprungliga 17-40 cm (kan minnas fel) till 60-180 cm (dito här) för 2100 (dito igen).

Men du är SÄKER på att inte höjningen 1910-1960 orsakats av AGW?
Citera
2011-09-29, 22:01
Medlem
hammermills avatar
Nu i år har det ju varit en del debatt om huruvuda ett nytt Maunderminimum är på väg. Detta skulle kunna bli ett utmärkt tillfälle att testa teorin om huruvida det är koldioxid som ligger bakom uppvärmningen sedan 1950 eller om det är solen.

Fler detaljer här: http://news.nationalgeographic.com/news/2011/06/110614-sun-hibernation-solar-cycle-sunspots-space-science/

Vi vet ju nästan säkert att lilla istiden orsakades av låg solaktivitet under Maunderminimum. Om det verkligen blir en längre tid av låg solaktivitet borde temperaturen gå ner efter några år. Om temperaturen istället går upp eller ligger konstant borde det stärka teorin om att det är koldioxid som ligger bakom.

Nästa solcykel borde ha startat år 2008 eller 2009, men det har den inte än.
Citera
2011-09-29, 22:56
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Men du är SÄKER på att inte höjningen 1910-1960 orsakats av AGW?
Tror du att du kan utveckla lite mer precist vad av det jag skrev som bidrog till att du fortfarande har så erbarmligt svårt att förstå?
Citera
2011-09-30, 00:50
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpoke
Snart har Flat Earth Society fått en jämlike och systerorganisation i er AGW-skeptiker.
Manegen är krattad för ännu en clown.
Jag förmodar att du inte är intresserad av att bidra med något övertygande belägg för din fabel?

-----------------------------------------------------------------
Hej, Godowsky
Nu är jag här igen ... liten visit..
Citera
2011-10-01, 07:35
Medlem
DrSpokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Jag förmodar att du inte är intresserad av att bidra med något övertygande belägg för din fabel?

-----------------------------------------------------------------
Hej, Godowsky
Nu är jag här igen ... liten visit..

Näe, egentligen inte. Du tycks trivas med era argument så till den milda grad att inget annat får plats. En i stort sett enig forskarvärld konspirerar väl bara...
Citera
2011-10-01, 14:53
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpoke
Näe, egentligen inte. Du tycks trivas med era argument så till den milda grad att inget annat får plats. En i stort sett enig forskarvärld konspirerar väl bara...
Din fantastiska formulering kan inte omvandla dina fabler till verklighet. Det är bara att beklaga.
Jag är också förtjust i science fiction, men det brukar inte hjälpa mot den envetet påträngande verkligheten. Det är som det är - tyvärr... Vi är små maktlösa fluglortar på universums bilruta. (Och solen, hon bara skrattar åt oss.)
Nu försöker några inbilla oss, små lortar, att vi är såå mäktiga att vi besitter kraften att, via politiska beslut, STYRA klimatet ...
En ny bokstavsdiagnos skulle nog platsa bra här...
Citera
2011-10-01, 19:53
Medlem
DrSpokes avatar
Citat:
Din fantastiska formulering kan inte omvandla dina fabler till verklighet. Det är bara att beklaga.
Jag är också förtjust i science fiction, men det brukar inte hjälpa mot den envetet påträngande verkligheten. Det är som det är - tyvärr... Vi är små maktlösa fluglortar på universums bilruta. (Och solen, hon bara skrattar åt oss.)
Nu försöker några inbilla oss, små lortar, att vi är såå mäktiga att vi besitter kraften att, via politiska beslut, STYRA klimatet ...

Gäsp

Det är säkert CIA som kör den där inbillningsgrejen antar jag? Eller utomjordingar kanske?

Som sagt: Manegen är krattad. Bara att luta sig bakåt och låta sig underhållas.
Citera
2011-10-01, 21:30
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Behövs ingen bokstavskombination. Det kallas hybris.
Citera
2011-10-02, 15:51
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Tror du att du kan utveckla lite mer precist vad av det jag skrev som bidrog till att du fortfarande har så erbarmligt svårt att förstå?

Du slår dig för bröstet och alarmerar fritt utifrån en graf som visar havsnivåhöjning från 1992 till nu.

Jag kontrar med att höjningen pågått sen 1800-talet i ungefär samma takt.

Du börjar hojta om att du inte är intresserad av att bemöta detta.

-1 till hysterikerna

Du ser det du vill se. Men allvarligt talat - är du inte glad att havsnivåhöjningen svårligen kan förknippas med AGW eftersom den har pågått i mins 120 år?

Eller tror du också, som Hansen, att Manhattan kommer att ligga under vatten inom 15 år?
Citera
2011-10-02, 15:54
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Det beror nog på att temperaturen ökade lika mycket under första hälften av 1900-talet som under den andra. Det är det som är grunden till min undran. Finns det data som visar att detta är fel och att temperaturökningen har accellererat de senaste femtio åren?

Går nog för vilken alarmist som helst att hitta en graf som visar någon tiondel mer för senare hälften av 1900-talet.

Tiondelar... på gamla termometrar... borgar för fin vetenskap.
Citera
2011-10-02, 19:53
Medlem
Godowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Du slår dig för bröstet och alarmerar fritt utifrån en graf som visar havsnivåhöjning från 1992 till nu.
Nope, jag har inte alarmerat. Jag länkade till en vetenskaplig artikel. Det är så det brukar gå till bland sunda och rationella människor när verkligheten skall skildras. Skillnaden mellan vår argumentation är således inte försumbar, utan det exakt motsatta.

Än en gång, om du är nyfiken på vad vetenskapen säger så föreslår jag att du till exempel frekventerar forskningen eller en akademi. Jag tänker inte göra ditt jobb åt dig, vilket jag ser att du har förskräckligt svårt att förstå. Jag förstår om detta sätt att tillskansa sig valida fakta känns som att ge sig in i konspirationernas högborg, alternativt att du tycker det är jobbigt för du faktiskt måste läsa. Men fråga inte mig om ett årtal då Manhattan kan förväntas stå under vatten, hur många isbjörnar det finns, eller hur långt ett rep är. Det torde rentav angränsa till snudd på nästan vara lika olämpligt som att jag frågade dig.

Jag lämnar vår diskussion här Molok då du gång efter annan visat att läsförståelse inte är din mest skinande eller centrala talang. Jag hoppas du har andra.

Ta hand om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in