Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-14, 07:40
Vi behöver regn för vattnet verkar sina i våra älvar, våra dammar verkar undermåligt skötta. Finns flera artiklar om detta nu, kan vara slut på vatten i många vattendrag om någon vecka.
Citera
2021-07-14, 08:09
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Okej. Finns det många studier som kommit fram till annorlunda resultat?
Du får leta själv.

Jag lyssnar på forskare som kan förklara det som händer med klimatet och vädret sedan flera decennier tillbaka. De som inte kan förklara det, behöver man ju inte lyssna på.

Klimatforskarna har varnat för stigande temperatur länge. Konsekvenserna kommer att bli allvarliga, hur allvarliga de blir beror på vårt agerande.

Här är ett exempel på hur klimatforskarna arbetar. Det har länge varit svårt att koppla enskilda vädermönster till klimatförändringar, men med ökande mängder data och bättre datorsimulering har metoderna förbättrats allt mer. Värmeböljan i Nordamerika analyserades på bara 9 dagar! Det här är ett viktigt framsteg!

These Scientists Linked June's Heat Wave to Climate Change in 9 Days. Their Work Could Revolutionize How We Talk About Climate

Long before most people in the U.S. Pacific Northwest had woken up on June 28—the hottest day in last month’s record-breaking heat wave—European climate scientists Geert Jan van Oldenborgh and Friederike Otto were preparing to determine the connection between that deadly weather phenomenon and the broader state of the global climate.

We said, ‘This is so beyond the expectation of a heat wave. We must investigate this.'”

So began a nine-day round-the-clock scientific sprint, with dozens of climate researchers worldwide working in shifts to analyze the unprecedented temperatures that killed hundreds and hospitalized thousands across Oregon, Washington and Canada’s British Columbia.

These Scientists Linked June's Heat Wave to Climate Change in 9 Days. Their Work Could Revolutionize How We Talk About Climate (msn.com)
Citera
2021-07-14, 08:19
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Uppfattningen bör självklart inte vara utformad efter att individer sitter och leker gissningslekar kring huruvida vi kan gå emot en katastrof framtid, och samtidigt kallar det vetenskap. Du behöver heller inte leta särskilt länge för att komma till samma ovetenskapliga uppfattning, den står på förstasidan i varje större tidskrift var och varannan dag. Väldigt viktigt att folk går runt och är rädda för den här ovetenskapligt bevisade analkande katastrofen, också viktigt att alla som inte håller samma domedagstro kallas för "förnekare".

Så på ena sidan har du argumentet "vi befinner oss inte i en klimatkris, och det finns forskning som stöder det", och på andra sidan har du argumentet "vi befinner oss i en klimatkris, för det finns forskning som säger att det kanske skulle kunna hända något katastrofalt längre fram."

God natt.

Vi kan åtminstone konstatera en (1) viktig skillnad mellan våra inlägg. Jag länkar till vetenskap, publicerad sådan, i vetenskapliga tidskrifter, för att ge exempel för vad jag menar och visa var jag tar min uppfattning ifrån. Medan du frågar mig och andra efter stöd för din uppfattning, utan några som helst vetenskapliga referenser.
Citera
2021-07-14, 09:10
Medlem
Citat:
Så på ena sidan har du argumentet "vi befinner oss inte i en klimatkris, och det finns forskning som stöder det",
Kan vi få se några exempel på sådan forskning du anser vara av god kvalitet?
Citera
2021-07-14, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kan vi få se några exempel på sådan forskning du anser vara av god kvalitet?

https://realclimatescience.com/

Den här mannen tycker jag verkar ha en sund inställning till klimatforskning.
Citera
2021-07-14, 09:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Du hänvisar till en person istället för trovärdig forskning.
Citera
2021-07-14, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du hänvisar till en person istället för trovärdig forskning.

En man kan bedriva trovärdig forskning.
Citera
2021-07-14, 09:45
Medlem
Citat:

Vilken klimatforskning har då Tony Heller/Steven Goddard presterat? Eller är den "sunda inställningen" att man bara kritiserar klimatforskare på bloggar och möten för likasinnade, inte publicerar någon själv?
Citera
2021-07-14, 09:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
En man kan bedriva trovärdig forskning.
Naturligtvis.
Men om tusentals forskare är eniga om en sak och en säger emot, vem har sannolikt rätt då?

Vad har Tony Heller haft rätt i?
Senast redigerad av humanlife 2021-07-14 kl. 09:59.
Citera
2021-07-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Naturligtvis.
Men om tusentals forskare är eniga om en sak och en säger emot, vem har sannolikt rätt då?

Vad har Tony Heller haft rätt i?

Tusentals forskare är eniga om att vi befinner oss i en klimatkris/klimatkatastrof?

Tony Heller presenterar en verklighet där dagens klimat inte är något att kalla för en kris/katastrof. Något som stämmer bättre överens med min förutfattade mening om var vi befinner oss.
Citera
2021-07-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilken klimatforskning har då Tony Heller/Steven Goddard presterat? Eller är den "sunda inställningen" att man bara kritiserar klimatforskare på bloggar och möten för likasinnade, inte publicerar någon själv?

Han publicerar mängder, men kanske inte på den plattform som du anser värdig?
Citera
2021-07-14, 10:14
Medlem
Citat:
Han publicerar mängder, men kanske inte på den plattform som du anser värdig?
Han skriver på bloggar. Kan du visa på var han publicerat i vetenskaplig press? Det är där vetenskapliga frågor avgörs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in