Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag ställer den mycket enkla frågan om det finns publikationer som inte säger att vi befinner oss i en klimatkris.
Din ursprungligare version av frågan var:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Vad var medeltemperaturförändringen 1800-1900tal?
1700-1800?
1600-1700?
Finns det mätningar på detta?
Det är en bättre fråga, åtminstone i ett vetenskapligt perspektiv än "befinner vi oss i en klimatkris" då ordet "kris" är ospecifik, godtyckligt och löst definierat.
Ibland definieras dock vad som menas som i denna artikel
https://www.pnas.org/content/114/39/10315
Citat:
The current risk category of dangerous warming is extended to more categories, which are defined by us here as follows: >1.5 °C as dangerous; >3 °C as catastrophic; and >5 °C as unknown, implying beyond catastrophic, including existential threats.*
Sedan får man titta bland publicerade modeller när och hur dessa gränser kan övertrasseras, förutsatt att du accepterar definitionerna, som alltså är helt godtyckliga egentligen. En nihilist rycker på axlarna emedan en
VHEMT-anhängare kanske rent tycker att det vore bra med större problem.
Det gäller att formulera frågeställningar, där svaren faktiskt säger något konkret.
Själv ser jag helst konsekvenserna i termer av risker. Vi vet inte vad som kan hända, men mycket pekar på att vi kan vara på väg mot en otrevlig framtid, också en subjektiv bedömning, som jag tror att de flesta är överens om.
Exempel på vad som menas med risker kan du finna här:
https://www.pnas.org/content/115/33/8252
Klimatförnekare är i regel av åsikten att det enda som finns att ta hänsyn till är var vi är idag, och inte vad vi idag är
på väg till.
Idag är trenderna mycket mer oroande, än dagens konsekvenser, som visar sig allt tydligare, enligt mig. Detta är dock bara början. Det ser man när man lyfter blicken från där vi idag står och istället tittar på just trender. Uppvärmingen går med en vansinnig hastighet tillochmed i ett mänskligt perspektiv. I ett geologiskt perspektiv finns det ingen evidens, åtminstone inte som jag känner till, som liknar trenden för de senaste ca 5 decennierna, som alltså är en mycket kort period i det geologiska perspektivet.
Stundande uppvärming går till ungefär som modeller som Hansen presenterade redan på 80 - talet. Precis som förväntat. Den som vill framföra en annan anledning till uppvärmingen måste alltså hitta någon ytterligare faktor som förändrats så att den överensstämmer med koldioxidens förväntade bidrag och samtidigt förklara den uteblivna förväntade koldioxidgenererade uppvärmingen. Och samtidigt förklara en rad andra signaturer, som en kallare stratosfär i kombination med uppvärmingen av troposfärens nedre delar, amplifierad uppvärming av polerna, mer uppvärming natt än dag osv osv.
Här har du åtminstone en jämförelse mellan två olika modeller som vi nu kan utvärdera. En av en publicerad klimatförnekare och en annan av James Hansen, som ofta betraktas som alarmist av klimatförnekare.
https://skepticalscience.com/hansen-vs-lindzen-msm.html
Som lekman är det lämpligt att hålla sig till vetenskapligt konsensus och försöka ta sig igenom IPCCs rapporter, när de publiceras.
Förnekare gör tvärtom. Smutskastar majoriteten av resultat och framhäver anomalier som en obestridlig sanning och älskar att lyfta fram forskare bakom sådana publikationer som auktoriteter.
Det är liksom inte hederligt. Det är högst ovetenskapligt att vara oförmögen att ändra uppfattning efter evidens. Därmed bör man inte bara söka stöd för sina förutfattade meningar. Den intellektuellt ärlige bör även och kanske främst söka efter svagheter.