Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Moderna vindkraftverk levererar 70-85% av tiden – Kapacitetsfaktorn "på flottan" är ca 33%

Vi har alltså problem en-två dagar i veckan i snitt. Det duger inte för en elberoende processindustri som kör 24/7 som t ex pågens. Det funkar bara inte.

Var skall du hitta el till den nya stålfabriken i Boden de* planerar?

https://www.di.se/nyheter/northvolt-grundare-utmanar-ssab-med-25-miljarder-i-ryggen/

*Northvolt med VW, Stenbeck, Ek från Spotify. 5 miljoner klimatneutral stål planeras kapaciteten för, det är i storlek med SSABs satsning om inte större.

Var skall du få elen från?
Citera
2021-02-23, 13:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Det vanligaste är att ett vindkraftverk producerar under 10 procent av dess effekt. Eftersom att detta är så vanligt produceras ändå en viss andel av energin på det viset. Resten av energin produceras i frisk bris till halv storm. Denna vindstyrka är mindre vanlig, men på grund av den högre effekten produceras mest energi under dessa timmar.

Här illustreras och förklaras detta på 2 minuter av en kvinnlig lärare på ett universitet:
https://youtu.be/GVHc1zpLnXw

En liknande kurva, som visar distributionen av energin i vinden. Alltså distributionen av energin som ett idealt vindkraftverk producerar:
https://www.mpoweruk.com/images/rayleigh_energy.gif

Jag ser att du har förstått att vindkraften behöver ett komplement. Komplementet behöver kunna producera lika mycket effekt som vindkraften producerar i snitt på ett år. Detta komplement kan inte vara den nuvarande vattenkraften, därför att den nyttjas redan för fullt i de situationer då vindkraften behöver ett komplement.
Vad föreslår du för komplement?

Du ser väl att vindkraften fungerar? I många länder. Varför hakar du upp dig att vindkraftverk producerar lite i förhållande till sin effekt? Det viktigaste är ju att vindkraftverken kan leverera el till elnätet, klimatvänligt och till lågt pris. Stora förbättringar har redan gjorts. Men du förstår väl att det tar tid att utveckla ny teknik?

Det är sällan vindstilla i hela landet samtidigt. Dessutom skall vi ha solenergi. Vattenkraften skall användas som balanskraft och vi kommer också att ha energilagring för komplettering. Det finns många varianter, utveckling sker.
Citera
2021-02-23, 13:15
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Här skriver du att reaktorerna är potentiella atombomber.

Någonstans smög sig även chernobyl än när du snackade om Xenon.

Frågan är om någotdera är relevant för SEALER? Den är inte tänkt att ersätta vindkraftverken men minskar behovet av dem och ger ett stabilare system då mer består av baskraft = mindre svängningar i produktion. De är tänkta ett ersätta existerande kärnkraft...

Du talar om 25 miljarder för att visa att det funkar...

De skickar in ansökan nu då (fast fel regering och energimyndigheten gör nog som pappa säger)

https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/uniper-kth-och-blykalla-ansoker-om.html

De söker 125 miljoner... inga jävla 25 miljarder!

https://www.nyteknik.se/premium/uniper-soker-pengar-for-ny-karnreaktor-stanger-inga-dorrar-7009743

Och grejen är att man bygger ut successivt, och för varje ny reaktor man bygger pressas priset då det blir "massproduktion".

du tror du är så akademiskt precis i ditt språk men du kör en sjövild retorik.

Hoppa ner från hästen boomer!

Fakta och sanning
Din brist på respekt för fakta och sanning är skrämmande!

Du agiterar för SEALER på ett sätt som skulle göra en väckelsepräst grön av avund.

Du länkar till UNIPER som hävdar att SEALER är en Gen IV-reaktor.
https://www.uniper.energy/sverige/karnkraft/framtidens-karnkraft

I samma inlägg länkar du till ett uttalande av SciFi-Janne där han berättar att SEALER är en Gen III-reaktor som ska laddas med höganrikat uran-235.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2020/han-ser-smr-som-karnkraftens-framtid

Finns det inga argument som talar för kärnkraft som inte är fulla av lögner?

Citera
2021-02-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du ser väl att vindkraften fungerar? I många länder. Varför hakar du upp dig att vindkraftverk producerar lite i förhållande till sin effekt? Det viktigaste är ju att vindkraftverken kan leverera el till elnätet, klimatvänligt och till lågt pris. Stora förbättringar har redan gjorts. Men du förstår väl att det tar tid att utveckla ny teknik?

Det är sällan vindstilla i hela landet samtidigt. Dessutom skall vi ha solenergi. Vattenkraften skall användas som balanskraft och vi kommer också att ha energilagring för komplettering. Det finns många varianter, utveckling sker.

Här förklaras varför.

https://www.di.se/nyheter/bors-vd-sagar-ygeman-efter-elkrisen-hotar-naringslivet/

Pågen är en liten fisk i dammen för övrigt. Vi snackar investeringar som kommer att sluka många 10-tals TWh.
Citera
2021-02-23, 13:19
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Därför att elsystemet är instabilt prismässigt och tillgångsmässigt.

Vi bygger idag framtidens industri och den kommer att kräva massvis av el. Det handlar om planer på många miljoner ton stål som kräver el för sin framställning.

Idag går man ut med ett nytt projekt - Northvoltgänget skall konkurrera med SSAB och planerar anläggning på 5 miljoner ton i Boden.

All den vattenkraftsel som skall skickas i stamnätet söderut kommer inte att finnas tillgänglig.

Så vad gör vi i södra Sverige? Bakar bröd bara när det blåser?

Pågen har redan ställt in sin investering i sitt bageri.

Så får du gärna förklara för mig vad som varit fel med kärnkraften i Sverige? Fokushima hade dels inte hänt, och om det hänt att skadorna blivit ännu mindre pga dubbel inkapsling. 1 person dog i japan. 1 st.

det är fler som dött av vindkraft i Sverige än av kärnkradft i Japan.

Sluta låtsas som att radioakltiviteten är från helvetet. Inget skrämde Cornelis, förutom radioaktiv klåda och sot. Det är ju bara retorik. Allt har risker, allt har miljöproblem. Kärnkraften har mindre än de flesta energislag.

Du accepterar ond bråd död när det gäller vindkraften, men för kärnkraften anser du en fis på tvären oöverstigligt.

Irrationellt känslopjosk!
Jag tycker att det är du som är känslomässigt irrationell. Jag har just gått igenom mina invändningar mot kärnkraften och då frågar du ändå efter mina invändningar. Läser du inte? Förstår du inte vad jag skriver?
Citera
2021-02-23, 13:20
Medlem
Citat:
Du är duktig på att hitta vilseledande uppgifter!
Det är synd att du inte är lite skeptisk mot din egen metodik. Det är synd att du inte uppskattar sanning lika mycket som du tycks uppskatta att hitta extrem och vilseledande information som stöder din uppenbart suspekta agenda.

Det fanns inte något fel i mina uppgifter. Och det här är inget jag "hittat" nu. Jag har gjort egna sådana här beräkningar i samband med att jag var inne på att sätta upp ett vindkraftverk på min tomt för några år sedan.

Det här är ju bara ren fysik.

Vinddistrubitionen i videon är typisk distribution 10m över land. Högre upp har vinden en annan distribution, vilket förskjuter, eller snarare "drar ut", vindens staplar åt höger. Men de generella principerna är såklart samma.
Citera
2021-02-23, 13:20
Medlem
Citat:
Fakta och sanning
Din brist på respekt för fakta och sanning är skrämmande!

Du agiterar för SEALER på ett sätt som skulle göra en väckelsepräst grön av avund.

Du länkar till UNIPER som hävdar att SEALER är en Gen IV-reaktor.
https://www.uniper.energy/sverige/karnkraft/framtidens-karnkraft

I samma inlägg länkar du till ett uttalande av SciFi-Janne där han berättar att SEALER är en Gen III-reaktor som ska laddas med höganrikat uran-235.
https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2020/han-ser-smr-som-karnkraftens-framtid

Finns det inga argument som talar för kärnkraft som inte är fulla av lögner?

Jag vill snacka om SEALER då den är aktuell. Du snackar om allt annat än den.

Det enda man märker är att du har en tip on your shoulder vad gäller Professor Wallenius.... förbigången i karriären, boomer?
Citera
2021-02-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tycker att det är du som är känslomässigt irrationell. Jag har just gått igenom mina invändningar mot kärnkraften och då frågar du ändå efter mina invändningar. Läser du inte? Förstår du inte vad jag skriver?

Ja, du talar om att vi aldrig någonsin ko0mmer att kunna lagra avfallet på något vis.

I övrigt är det inte mycket som kommer från dig.
Citera
2021-02-23, 13:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Här förklaras varför.

https://www.di.se/nyheter/bors-vd-sagar-ygeman-efter-elkrisen-hotar-naringslivet/

Pågen är en liten fisk i dammen för övrigt. Vi snackar investeringar som kommer att sluka många 10-tals TWh.

Det där har absolut ingenting med elproduktion att göra utan kraftnätet, d.v.s distributionen av el från producenterna till konsumenterna. Förstår inte att det ska vara så svårt att fatta att man behöver ta upp det i varje tråd varje dag.
Citera
2021-02-23, 13:30
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja, du talar om att vi aldrig någonsin ko0mmer att kunna lagra avfallet på något vis.
Nej, det har jag verkligen inte påstått.
Jag konstaterade däremot att det inte finns någon säker hantering av avfallet nu efter alla dessa år. Men vi kommer naturligtvis att bli tvungna att ta till de lösningar som finns, även om de är mindre bra.
Citera
2021-02-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det där har absolut ingenting med elproduktion att göra utan kraftnätet, d.v.s distributionen av el från producenterna till konsumenterna. Förstår inte att det ska vara så svårt att fatta att man behöver ta upp det i varje tråd varje dag.

Om, vi nu skall producera 10 miljoner klimatneutralt stål i norra Sverige så kan du skita i stamnätet för ingen el finns att skicka söderut.

Sedan kan du lägga till Northvoltfabriken, textilåtervinning, produktion av ny variant på cellolusabaserade textilfiber... ganska snabbt ser du att det kommer att gå åt en attans mängd elenergi.

Kärnkraften behöver ersättas och jag föreslår en plan för att återstarta Barsebäck, fast med Sealers då... dansken kan lägga mer kol i sina kraftverk.

Titta 20 år framåt, hur mycket elproduktion tror du vi behöver?

Vi har inte råd med ett elsystem där den industrin skall stå still med jämna mellanrum.

Ganska snabbt hamnar investeringarna i typ Polen.
Citera
2021-02-23, 13:42
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vi har alltså problem en-två dagar i veckan i snitt. Det duger inte för en elberoende processindustri som kör 24/7 som t ex pågens. Det funkar bara inte.

Jag har inte hört talas om någon som varit utan el...
Vilka problem är det du talar om egentligen?

Elsystemet består av flera källor. Det finns många vindkraftverk som är placerade på många olika platser i Sverige. Det finns många vattenkraftverk. I ytterligare ca 20 år kommer det troligen att finnas ett halvdussin kärnkraftreaktorer också. Om vi inte bestämmer oss för att göra oss av med dom tidigare.

Jag har inte hört talas några problem med elförsörjningen i Sverige, utöver att effektmarginalen är liten och att stamnätet är på gränsen till att inte klara av att få elen dit den behövs.

Uppdelningen av Sverige i regioner är en egenhet. I kombination med att den dåligt upphandlade sydvästlänken (Odenberg, M) ännu inte är klar och har gjort det speciellt svårt att få fram tillräckligt med el till det snabbt (ur befolkningssynpunkt) växande Skåne har det orsakat höga elpriser där.

En beklaglig följd av priskonstruktionen och en beklaglig följd av en misslyckad upphandling av en utbyggnad av elnätet, men hur stort är problemet egentligen?

Det kanske beror på vad man jämför med?
No surprise Texas’ electricity system is a national laughingstock. Only customers cared, until now
«Now you hear it everywhere in this state. People are talking and understanding what our leaders’ laissez faire disregard for oversight has done to us. Those beloved words “free market” have left us cold, without water, in the dark. The energy capital of America is a laughingstock, and deservedly so.

Who knew that our own leaders could destroy us?

The enemy is within. It’s not California values. It’s not the federal government. It sure isn’t windmills.»

https://www.dallasnews.com/news/watchdog/2021/02/19/no-surprise-our-electricity-system-is-the-laughingstock-of-the-us-only-customers-cared-until-now/?fbclid=IwAR3zdxuFr3HN7ArV_4Ly-lhmbBxTKpSfWzuU558SP4xOQADSHxEtn9kPXJY
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in