Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Mina källor är hellt överens om att de antropogena källorna tom är något större än de naturliga.
Jag har inte förnekat antropogena källor till metanutsläpp. Dina källor visar att människan står för en betydande del av dem.
Jag skrev att metanhalten stabiliserats. Människan ökar inte något som inte ökar. Dina källor visar att metanhalten stabiliserats. Det betyder att gasbalans uppstått, där våra utsläpp, på rekordhög nivå, inte höjt halten.
Citat:
Om du anser att de antropogena källorna av CH4 är försumbara så sluta tramsa och ge mig lite trovärdiga källor som stöder detta påstående.
Har jag inte påstått. Det finns ingen höjning trots höga utsläpp av metan, och därmed finns det ingen "orsak" att skylla en pågående höjning av metan på oss.
Citat:
Jag är ingen klimatforskare men inser att CH4 krettslopp är rätt komplicerat. En utplaning på 2000 talet kan givetvis även bero på att de naturliga källorna har minskat även om antalet människor har ökat. Här hittade jag en artikel i Nature som diskuterar denna utplaning av CH4 koncentrationen.
http://www.nature.com/nature/journal/v443/n7110/full/nature05132.html
Som sagt har du någon referens med lite substans i som stödjer att mänsklig påverkan på CH4 koncentrationen är försumbar ska jag definitvt läsa den.
I rapportsammanfattningen definieras en gasbalans (vilkan ju styrt variation historiskt) och att ökningen av metanhalten minskat. Den var en tid t o m negativ, d v s en minskning. Skriver de något som står i strid mot vad jag sagt, meddela gärna vad. Dina länkar till källor och rapporter har jag svårt att se någon poäng med.