2008-09-26, 09:38
Medlem
Det är kul att kolla upp forskare som förnekar global uppvärmning. "Fred Singer" som ankademiker påpekade, tycker till exempel att passiv röknings skadliga effekter är "junk science".
Citera
2008-09-27, 11:00
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partikel
Det är kul att kolla upp forskare som förnekar global uppvärmning. "Fred Singer" som ankademiker påpekade, tycker till exempel att passiv röknings skadliga effekter är "junk science".

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Fred_Singer#Tobacco_section

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia discussion
Seems kind of odd that this is in the article. Is this a well known controversy surrounding him ("The Tobacco Remarks") or is it put in here to create controversy? Seems almost like a personal attack. The machine512 15:13, 5 December 2006 (UTC)

What should an atmospheric physicist know about the medical effects of tobacco anyway? The machine512 15:29, 5 December 2006 (UTC)
Citera
2008-10-06, 02:47
Medlem
har uppvärmningen i Arktis också stannat av?
Citera
2008-10-06, 16:41
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballestereo
Klimatmodellerna som IPCC m fl stöder sig på verkar inte ha lyckats så bra hittills:
http://planetgore.nationalreview.com/post/?q=MTYwMjRiZjJhMmUx-YWE2MmQ0NDZhOGM0M2Q3ZWUzMmE=h%E4mtad080825

Om detta är riktigt har man väldigt mycket arbete framför sig med att få ordning på modellerna. Ska vi gissa att detta inte kommer uppmärksammas i mainstream media?

Problemet med modellerna är ju att hela det antropogena bidraget bygger på en rad antaganden om den socioekonomiska framtiden, exempelvis oljepriset, tillväxten och mycket annat. Dessa saker blir inte träffsäkra och det missar mainstream media som inte orkar kika på vad som ligger bakom IPCCs temperaturkurvor och hur de räknas fram.
Citera
2008-10-07, 00:50
Medlem
Pina Tubo är en vulkan. Den hade ett utbrott. Växthusgaser motsvarande flera års mänsklig påverkan strömmade ut på några dagar. Hundratals mindre utbrott förekommer varje år.
Jordbävningar, stormar, kor som fiser. Allt bidrar i väsentligt större mån till växthusgaser.

Mänsklig påverkan är en loska i Atlanten jämförelsevis.

Sopsortering räddar inte klimatet. Bara rättrådigas samveten.
Vi kan däremot förstöra vår ekonomi toltal genom drastiska och meningslösa åtgärder.

Ersätt gärna oljan. Den är på väg att bli för sällsynt och därmed dyr som energikälla.

Det blir varmare. Det är en naturlig process som pågått sedan 1700-talet.
Citera
2008-10-07, 08:22
Medlem
unauthorizeds avatar
Ny rapport från David H Douglass och John R Christy

Limits on CO2 Climate Forcing from Recent Temperature Data of Earth

Summary
Citat:
The recent atmospheric global temperature anomalies of the Earth have been shown to consist of independent effects in different latitude bands. The tropical latitude band variations are strongly correlated with ENSO effects. The maximum seen in 1998 is due to the El Niño of that year. The effects in the northern extratropics are not consistent with CO2 forcing alone
An underlying temperature trend of 0.062±0.010ºK/decade was estimated from data in the tropical latitude band. Corrections to this trend value from solar and aerosols climate forcings are estimated to be a fraction of this value. The trend expected from CO2 climate forcing is 0.070g ºC/decade, where g is the gain due to any feedback. If the underlying trend is due to CO2 then g~1. Models giving values of g greater than 1 would need a negative climate forcing to partially cancel that from CO2. This negative forcing cannot be from aerosols.
These conclusions are contrary to the IPCC [2007] statement: “[M]ost of the observed increase in global average temperatures since the mid-20th century is very likely due to the observed increase in anthropogenic greenhouse gas concentrations.”
Citera
2008-10-07, 17:05
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.olsson
Mina källor är hellt överens om att de antropogena källorna tom är något större än de naturliga.

Jag har inte förnekat antropogena källor till metanutsläpp. Dina källor visar att människan står för en betydande del av dem.

Jag skrev att metanhalten stabiliserats. Människan ökar inte något som inte ökar. Dina källor visar att metanhalten stabiliserats. Det betyder att gasbalans uppstått, där våra utsläpp, på rekordhög nivå, inte höjt halten.

Citat:
Om du anser att de antropogena källorna av CH4 är försumbara så sluta tramsa och ge mig lite trovärdiga källor som stöder detta påstående.

Har jag inte påstått. Det finns ingen höjning trots höga utsläpp av metan, och därmed finns det ingen "orsak" att skylla en pågående höjning av metan på oss.

Citat:
Jag är ingen klimatforskare men inser att CH4 krettslopp är rätt komplicerat. En utplaning på 2000 talet kan givetvis även bero på att de naturliga källorna har minskat även om antalet människor har ökat. Här hittade jag en artikel i Nature som diskuterar denna utplaning av CH4 koncentrationen.

http://www.nature.com/nature/journal/v443/n7110/full/nature05132.html

Som sagt har du någon referens med lite substans i som stödjer att mänsklig påverkan på CH4 koncentrationen är försumbar ska jag definitvt läsa den.

I rapportsammanfattningen definieras en gasbalans (vilkan ju styrt variation historiskt) och att ökningen av metanhalten minskat. Den var en tid t o m negativ, d v s en minskning. Skriver de något som står i strid mot vad jag sagt, meddela gärna vad. Dina länkar till källor och rapporter har jag svårt att se någon poäng med.
Senast redigerad av ankademiker 2008-10-07 kl. 17:10.
Citera
2008-10-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker

I rapportsammanfattningen definieras en gasbalans (vilkan ju styrt variation historiskt) och att ökningen av metanhalten minskat. Den var en tid t o m negativ, d v s en minskning. Skriver de något som står i strid mot vad jag sagt, meddela gärna vad. Dina länkar till källor och rapporter har jag svårt att se någon poäng med.

I ditt inlägg som fick mig att svara skrev du så här:

"Vad menar du? Variationerna nu är inte större än de som skett historiskt och kan därför vara enbart naturliga. Metankoncentrationen slutade att stiga för några år sedan, tvärtemot vad som sagts skulle ske.

Jag tolkade detta inlägg som att du anser att människan inte har påverkat/påverkar konc av CH4 i atmosfären. "Variationerna kan därför bara vara naturliga " Missuppfattade jag stycket ovan ?
Citera
2008-10-07, 18:59
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Partikel
Det är kul att kolla upp forskare som förnekar global uppvärmning. "Fred Singer" som ankademiker påpekade, tycker till exempel att passiv röknings skadliga effekter är "junk science". [min kursivering /Seehund]

Kolla upp noggrannare. Singer tyckte att en EPA-beställd studie om passiv rökning från 1993 var junk science.
Citera
2008-10-10, 14:25
Medlem
Jmdks avatar
Hemskt skolarbete

Hur involverar man allmänheten och länder som t.ex Kenya i den globala uppvärmnigen?

Vi har nyss fått ett grupparbete i skolan och självklart fick jag den värsta punkten,

Man kan ju införa obligatorisk miljökunskap på schemat?, Har ni några idér så kom gärna med dem
Senast redigerad av Jmdk 2008-10-10 kl. 14:29.
Citera
2008-10-10, 14:56
Medlem
unauthorizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jmdk
Hur involverar man allmänheten och länder som t.ex Kenya i den globala uppvärmnigen?

Vi har nyss fått ett grupparbete i skolan och självklart fick jag den värsta punkten,

Man kan ju införa obligatorisk miljökunskap på schemat?, Har ni några idér så kom gärna med dem
De är redan involverade, det är alla som lever på jorden. Ta ditt ansvar och för fram budskapet att klimatet ändrar sig oavsett vad vi människor försöker göra för att stoppa det. Ett föränderligt klimat är naturligt och har alltid varit en del av människans livsbetingelser. Kenyanerna lär väl bli glada över det faktum att medeltemperaturen inte stiger utan snarare verka sjunka.
Citera
2008-10-12, 19:10
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jmdk

Kenya har ju egentligen inget intresse av att involveras i AGW-frågan. Där är det ju andra frågor som kommer före, exempelvis att få mat på bordet samt någon form av levnadsstandard. Innan de kommer att bry sig om miljön så måste man ju se till att de har mat på bordet och tak över huvudet.
Så länge de lever på svältgräns och fattigdomsnivå så är inte personer intresserade av miljöfrågor, eftersom man har fullt upp med att överleva och försöka få tillvaron att gå runt.

Så utan att trygga dessa delar först så tror jag det blir svårt att få med sig allmänheten på klimattåget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in