Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Var har du sett den uppskattningen? Variationen i jordbanan påverkar inte hur mycket energi jorden tar emot, bara hur den fördelas mellan latituder och årstider. Titta på figur 2 i den här artikeln:
https://www.pnas.org/content/116/30/14881
Tack för länken! Artikeln tar ju upp just det tidsintervall som jag, lite godtyckligt, valde att skriva om.
Även om variationen i hur mycket energi som når yttre atmosfären är liten, så är variationen av mängden energi som når och tas upp av Jordens yta och därmed påverkar den globala medeltemperaturen, betydande. Beroende på var vi befinner oss i Milankovitch cykler. Beroende på bl.a. koldioxidhalt och albedo, som varierar genom cyklerna. Klimatet förändras, beroende på hur instrålningen fördelas över planeten. Som exempel når en större andel av strålningen områden närmare polerna när jordaxeln lutar mer. Vilket resulterar i att den globala medeltemperaturen ökar. Så här uttrycker
Wikipedia detta:
"The current trend of decreasing tilt, by itself, will promote ... an overall cooling trend."
Jag minns inte säkert var jag sett uppskattningen av hur mycket som förklaras "direkt" av Milankovitch cykler och hur mycket som ses som följd av förstärkningseffekter som albedo och koldioxid. Jag trodde att det kanske var på Wikipedia om Milankovitch cykler, men jag hittar det inte där.
Dom här uppgifterna finns i artikeln som du länkade till, i grafer.
Avser tidsintervallet ca 20000 till 10000 år sedan.
Δ-radiative forcing, totalt = 6,0 Wm⁻² (100%)
Δ-albedo = 2,6 Wm⁻² (43%)
Δ-GHG = 2,6 Wm⁻² (43%)
Δ-Aerosoler = 0,8 Wm⁻² (13%)
GHG är främst CO₂, men även andra GHG.
Om vi utgår från dom här uppgifterna så ger det att GHG och albedo vid uppvärmningen från ca 20000 till ca 10000 år sedan, var och en bidrog med ca 43%, tillsammans med ca 86%.
–