Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-12, 14:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Härligt att du reagerar på samma sätt som mig när mina källor ratas.

Blir riktigt förvånad över hur jag reagerar. Det är som att frustrationen lämnar mig och jag kan, för första gången på länge, känna en viss frid. Lutar mig tillbaka, blundar, och slappnar av. Släpper ut en stor suck av lättnad. Såå skönt!

Jag skojar inte, och retas inte. Utan beskriver bara precis hur det känns.
Så bra, det blir alltid bättre svar när frustration är borta och lugnet har infunnit sig.
Så då verkar du ju redo att besvara frågorna nu. Det ser jag fram emot!
Senast redigerad av humanlife 2020-10-12 kl. 14:31.
Citera
2020-10-12, 14:29
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulMeister
00 och 10-talet detta sekel var båda 0,37C varmare i Sverige jämfört med 1930, våra koldioxidutsläpp toppade under 70-talet, varför ska vi vara landet som har mest panik och gnäll om klimatet? Varför inte satsa mer på att exportera "klimatsmart" teknik och lösningar och ligga i framkant där, istället för att försöka reglera folks liv och manipulera deras beteende med massa skitsnack. Ingenting negativt har hänt här, och sannolikt kommer inte något negativt hända även om det blir 10 grader varmare, för vår del.
Varför tror du att man behöver ljuga, förvilla och skapa oro när det du tror att du förespråkar är sanningen och vetenskap?
Den globala medeltemperaturen kan bli 1,5 grader redan inom de kommande 5 åren.
10 grader varmare är det ingen som tror att det kommer att bli.

Negativa saker har ju hänt här och i vår närhet: Kraftigare värmeböljor, torka som förstört skördar och bränder som har slukat skog för miljarder. Översvämningar. Norge har drabbats av jordskred till följd av kraftiga skyfall. Nyligen dog folk i skyfall i Frankrike, central- och östeuropa drabbas ofta av översvämningar. En del av detta är en följd av uppvärmningen, extremerna blir värre.
I Skåne måste man valla in kusten, till invånarnas förtret. I Göteborg måste man bygga högre vallar mot Göta Älv.

Men värre saker har hänt på andra håll. Vi kommer också att drabbas hårdare.
Om vi vill värna våra samhällen, kan vi inte blunda för klimatförändringarna.
Citera
2020-10-12, 14:50
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Negativa saker har ju hänt här och i vår närhet: Kraftigare värmeböljor, torka som förstört skördar och bränder som har slukat skog för miljarder. Översvämningar. Norge har drabbats av jordskred till följd av kraftiga skyfall. Nyligen dog folk i skyfall i Frankrike, central- och östeuropa drabbas ofta av översvämningar. En del av detta är en följd av uppvärmningen, extremerna blir värre.
I Skåne måste man valla in kusten, till invånarnas förtret. I Göteborg måste man bygga högre vallar mot Göta Älv.

Reuters publicerade detta idag.
https://www.reuters.com/article/us-environment-disasters-un/sharp-rise-in-natural-disasters-in-last-20-years-asia-hardest-hit-un-idUSKBN26X18O

Citat:

GENEVA (Reuters) - There has been a dramatic increase in extreme weather events in the past 20 years, which are taking a heavy human and economic toll worldwide and are on track to expand further, and Asia has been hardest-hit, the United Nations said on Monday.
...
The number of major floods more than doubled to 3,254. Drought, wildfires and extreme temperature events also wrought havoc.
...
Some 7,348 major disaster events were recorded globally, claiming 1.23 million lives, affecting 4.2 billion people and causing $2.97 billion in economic losses during the two-decade period
...
“Heatwaves are going to be our biggest challenge in the next 10 years, especially in the poor countries,” she said.
...
More people are being affected by the expanding climate emergency
Har dock inte hittat FN- rapporten ännu. Kanske har den inte blivit publicerad ännu. Det ska också sägas att geofysiska fenomen räknats in som exempelvis tsunamin som skördade närmare en kvarts miljon liv i området runt Thailand i början av millenniet.
Citera
2020-10-12, 15:58
Medlem
JulMeisters avatar
Citat:

Då kommer vi ju frysa ihjäl!! medeltempen nu är väl runt 14 grader?
Skämt åsido, enligt IPCC finns inte data som styrker att värre/större områden med torka som orsakats av agw, samma med stormar, genomsnittligt så har omfattningen av skogs/terrängbränder minskat med 1280000 hektar årligen mellan 1901-2007, det lär ju brinna mer om det blir varmare men än så länge, om det inte har hänt något drastiskt senaste 13 åren verkar inte den trenden som du talar om gå att säkerställa, förutom om du kollar på nyheterna.
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/2013JG002532

Mer regn på vissa ställen säger IPCC, även fler mycket varma perioder och färre mycket kalla, men det som jag skrev stämmer ju ändå, 0,37 grader sedan 1930 i vårat land, och 00 och 10-talet var lika varma i Sverige, ingen supersnabb uppvärmning här alltså men ändå är "klimatet" det "största" "problemet" som vi i Sverige absolut måste lösa?
Och varför sprids lögner om att absolut alla väderfenomen sker på grund av AGW, varenda storm, brand, skyfall osv, när inga evidens för att vissa av dessa faktiskt ökar finns? Visst, de som forskar inom dessa områden har mer sansade syner på det hela men rapporteringen i media är ju för det mesta helt hysterisk eller hur? Varför behöver man skrämma upp folk istället för att beskriva saker så som dom faktiskt förhåller sig i verkligheten?
Det är ju faktiskt så att färre än någonsin dör av dessa extrema väderhändelser trots att dom ska vara så mycket mer frekventa och kraftiga?

Det jag säger är ju inte att "blunda" utan att ha en mer verklighetsförankrad syn och göra verklig nytta istället för att manipulera folk till att känna sig skyldiga för att äta kött, köra bil och ha barn och skrämma dom med 10 inslag om dagen om varje oväder runtom i världen och antyda att det är människors fel, det är inte särskillt konstruktiv.
Citera
2020-10-12, 16:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Reuters publicerade detta idag.
https://www.reuters.com/article/us-environment-disasters-un/sharp-rise-in-natural-disasters-in-last-20-years-asia-hardest-hit-un-idUSKBN26X18O

Har dock inte hittat FN- rapporten ännu. Kanske har den inte blivit publicerad ännu. Det ska också sägas att geofysiska fenomen räknats in som exempelvis tsunamin som skördade närmare en kvarts miljon liv i området runt Thailand i början av millenniet.

Jag tyckte att det såg så lite ut med en kostnad på "$2.97 billion" under tjugo år.

Jag jämför t.ex. med EU som satsar €1820 miljarder på återhämtning efter corona.

Kanske var det fel när du kopierade texten, men nu står det "causing $2.97 trillion in economic losses during the two-decade period", dvs USD 2970 miljarder. Väl?

Det kanske inte är helt 100% etablerat, men jag brukar räkna med detta.
– 1 million = 1 000 000
– 1 billion = 1 000 000 000
– 1 trillion = 1 000 000 000 000

Citera
2020-10-12, 16:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JulMeister
Och varför sprids lögner om att absolut alla väderfenomen sker på grund av AGW, varenda storm, brand, skyfall osv, när inga evidens för att vissa av dessa faktiskt ökar finns? Visst, de som forskar inom dessa områden har mer sansade syner på det hela men rapporteringen i media är ju för det mesta helt hysterisk eller hur? Varför behöver man skrämma upp folk istället för att beskriva saker så som dom faktiskt förhåller sig i verkligheten?
Det är ju faktiskt så att färre än någonsin dör av dessa extrema väderhändelser trots att dom ska vara så mycket mer frekventa och kraftiga?

Det jag säger är ju inte att "blunda" utan att ha en mer verklighetsförankrad syn och göra verklig nytta istället för att manipulera folk till att känna sig skyldiga för att äta kött, köra bil och ha barn och skrämma dom med 10 inslag om dagen om varje oväder runtom i världen och antyda att det är människors fel, det är inte särskillt konstruktiv.
Faktum är att vi inte vet hur skadliga klimatförändringarna kommer att bli. Och då kan man ju inte heller veta vad som är överdrivna varningar, eller hur.

Vi ser som sagt redan konsekvenser och vetenskapen blir allt bättre på att koppla extrema väder till klimatförändringarna, de kan t ex hur mycket vanligare värmeböljor, skyfall osv blir utifrån att de redan har ökat de senaste decennierna, det är alltså inte gissningar utan beräkningar.
Dock påstår ingen att alla extrema väder beror på uppvärmningen.

Redan på 70-talet visste man att koldioxiden skulle ge problem med klimatet. På 80-talet var många politiker, t ex Thatcher, beredd att satsa på förnybart och minska utsläppen. Men fossilindustrin satte stopp för detta. Och därför står vi kvar med större problem, större kostnader för ökade väderkatastrofer. Och motståndet från fossilindustrin är lika mäktigt som förut.

Enskilda människor kan göra ett och annat för att minska sina utsläpp, men störst utsläpp har de rika, minst utsläpp har fattiga. Dock är det omöjligt att inte ha några utsläpp alls i dagens samhälle, så är samhället tyvärr uppbyggt, vi har ett omåttligt beroende av de fossila bränslena, vi har inget val.

Men de enskilda insatserna räcker inte långt, det är politiska beslut som behövs för att stoppa fortsatta klimatkatastrofer, höjd havsnivå, försurning av haven osv.
Citera
2020-10-12, 16:59
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tyckte att det såg så lite ut med en kostnad på "$2.97 billion" under tjugo år.

Jag jämför t.ex. med EU som satsar €1820 miljarder på återhämtning efter corona.

Kanske var det fel när du kopierade texten, men nu står det "causing $2.97 trillion in economic losses during the two-decade period", dvs USD 2970 miljarder. Väl?

Det kanske inte är helt 100% etablerat, men jag brukar räkna med detta.
– 1 million = 1 000 000
– 1 billion = 1 000 000 000
– 1 trillion = 1 000 000 000 000

Ja, jag håller med om att din siffra på trillioner är rimligare.

"Billion" är knepigt med tanke på att det är tvetydigt:
Citat:
A*billion*is a number with two distinct definitions:

1,000,000,000, i.e. one thousand*million, or 10^9*(ten to the ninth*power), as defined on the*short scale. This is now the meaning in both British and American English.

1,000,000,000,000, i.e. one million million, or 10^12*(ten to the twelfth power), as defined on the*long scale. This is one thousand times larger than the short scale billion, and equivalent to the short scale*trillion. This is the historical definition of a*billion*in British English.
https://en.wikipedia.org/wiki/Billion

Det är sällan tydligt vad som avses.
Citera
2020-10-12, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Globalt (uppmätt) värmerekord igen:

Inte bara september utan även:

Citat:
Ursäkta, såg inte att du redan hade postat den här infon! Å andra sidan förtjänar den att upprepas, eller hur!

Haha, vilka lättlurade stackare ni är.

http://data.remss.com/msu/monthly_time_series/RSS_Monthly_MSU_AMSU_Channel_TLT_Anomalies_Land_an d_Ocean_v04_0.txt

Kod:
2020  9    0.867

Kod:
2019  9    0.895

Kod:
2017  9    0.888
Citera
2020-10-12, 18:34
Medlem
JulMeisters avatar
Citat:
Faktum är att vi inte vet hur skadliga klimatförändringarna kommer att bli. Och då kan man ju inte heller veta vad som är överdrivna varningar, eller hur.

Vi ser som sagt redan konsekvenser och vetenskapen blir allt bättre på att koppla extrema väder till klimatförändringarna, de kan t ex hur mycket vanligare värmeböljor, skyfall osv blir utifrån att de redan har ökat de senaste decennierna, det är alltså inte gissningar utan beräkningar.
Dock påstår ingen att alla extrema väder beror på uppvärmningen.

Redan på 70-talet visste man att koldioxiden skulle ge problem med klimatet. På 80-talet var många politiker, t ex Thatcher, beredd att satsa på förnybart och minska utsläppen. Men fossilindustrin satte stopp för detta. Och därför står vi kvar med större problem, större kostnader för ökade väderkatastrofer. Och motståndet från fossilindustrin är lika mäktigt som förut.

Enskilda människor kan göra ett och annat för att minska sina utsläpp, men störst utsläpp har de rika, minst utsläpp har fattiga. Dock är det omöjligt att inte ha några utsläpp alls i dagens samhälle, så är samhället tyvärr uppbyggt, vi har ett omåttligt beroende av de fossila bränslena, vi har inget val.

Men de enskilda insatserna räcker inte långt, det är politiska beslut som behövs för att stoppa fortsatta klimatkatastrofer, höjd havsnivå, försurning av haven osv.

Större kostnader för väderkatastrofer beror sannolikt främst på takten som vi har byggt mer fler större allting och att befolkningen har ökat med några gånger på 100 år.
Jobbar inte fossilindustrin tillsammans med andra industrier för att skapa förändringar i princip alla samhälleliga områden och människors uppfattningar om världen, flera stora oljeföretag (bp, saudi aramco, Royal Dutch Shell m.fl.) är medlemmar i world economic forum som förespråkar cirkulär ekonomi, bekämpning av "klimatviruset", transhumanism och en massa annat.

Vad gör oljebolagen i dagsläget för att förhindra det som sker och kommer ske? Behöver dom göra någonting när majoriteten av vår energiförsörjning i dagsläget som du säger är beroende utav olja? Försöker dom förhindra utvecklingen och användningen av förnybar energi? Spränger dom vattenkraftverk?

Vilka politiska beslut skulle du vilja se för att rädda planeten? Bygga kärnkraftverk och exportera el till tyskland? Har vi inte redan politiker som är inställda på en väldig omställning i energiförsörjning och allt det där i Sverige trots att våra utsläpp toppade under 70-talet och vi inte har ont alls utav lite varmare klimat, vad mer ska vi göra tycker du?
Citera
2020-10-12, 20:34
Medlem
Citat:
Så bra, det blir alltid bättre svar när frustration är borta och lugnet har infunnit sig.
Så då verkar du ju redo att besvara frågorna nu. Det ser jag fram emot!

Tack för ett trevligt svar. Det skulle jag kunna göra. Men samtidigt vill jag inte bidra till den upprepande karaktär som den här tråden har. Det mesta mals om och om igen, utan att bli märkbart finare för det. Så jag har bestämt mig för att tacka nej.
Hoppas att du förstår.
Citera
2020-10-12, 21:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Haha, vilka lättlurade stackare ni är.

http://data.remss.com/msu/monthly_time_series/RSS_Monthly_MSU_AMSU_Channel_TLT_Anomalies_Land_an d_Ocean_v04_0.txt

Kod:
2020  9    0.867

Kod:
2019  9    0.895

Kod:
2017  9    0.888

Vem som är mest lättlurad och vem som bör beskrivas som stackare kan det säkert råda olika uppfattningar om, men här är data om den globala medeltemperaturen (GST) för september de senaste 11 åren från Copernicus:

201009,0.2953
201109,0.2436
201209,0.3091
201309,0.3659
201409,0.3807
201509,0.4631
201609,0.554
201709,0.4758
201809,0.3957
201909,0.575
202009,0.6297

https://climate.copernicus.eu/sites/default/files/2020-10/ts_1month_anomaly_Global_ERA5_2T_202009_v01.csv

Där är september 2020 med ganska god marginal varmast. Hur mycket växlar man ska dra på en enstaka månad kan väl diskuteras. Inte minst med tanke på att det varierar en del mellan olika serier och från månad till månad. Kanske ska vi vänta till början av januari och se om 2020 blir det varmaste året någonsin? Kanske bör vi se till trenden på lite längre sikt?
Just nu ser det ut som om ökningstakten, ca 0,18°C/årtionde, som vi sett de senaste 40 åren är något högre för de senaste 20 åren och ännu något högre för de senaste 10 åren.
Ungefär så här:
1979-2020: 0,18°C/årtionde
2000-2020: 0,22°C/årtionde
2010-2020: 0,31°C/årtionde

Dock är osäkerheten stor i dom senaste två värdena eftersom tidsintervallen är så korta. I synnerhet för de senaste tio åren. Vi får väl hoppas att ökningstakten inte är riktigt så hög. Så att vi inte har en ökning med ca 1°C/30 år eller mer framför oss.

Var är Nixter, GWPF och Heartland med den framvällande isen, när vi behöver dom som mest!

Citera
2020-10-12, 23:59
Medlem
Nixters avatar
NASA och NOAA justerar temperatur historik del 2.
https://youtu.be/QmBiXfekga8

PS. Lasternassumma startar som Ni ser ovan fortsatt alla sina mätningar ca 1979, detta "korttrick" har debunkats ca 100ggr av människor med sunt förnuft i tråden. Vetenskap är det sista denne Lasternassumma kan anses syssla med. Spå-kärring är en bättre beskrivning, men även det är för bra, då en sådan får rätt i allfall då och då.
Senast redigerad av Nixter 2020-10-13 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in