Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
20-09-10, 19:02
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Felpost?
Med de premisser jag tog upp är det bara en matematisk uträkning. Sådana blir ju lite svårt att hävda att de är bluff. Skulle väl iofs inte förvåna mig om du även förnekar matematisk deduktion. Jag räknade på effekten som funktion av koldioxidkoncentrationen enligt IPCCs formel. dF=5.35*ln(C/C0) Wm^-2. Prova gärna själv.

Exakt.
Du kan inte räkna utan väljer en politisk ställningstagande istället för matematik.

Men du, Ni blir allt färre som tror att jorden skall implodera i närtid. Skönt att Ni jobbar i motvind.
Var e Greta ?
Citera
20-09-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Först:
– Du väljer att regelbundet påstå att jag hävdat sådant som jag inte har skrivit. Möjligen läser du vad som skrivs som fan läser bibeln. Den enda förklaring till detta som jag kan komma på är att du inte vill förstå det jag skriver. Har du någon annan förklaring?

Detta har diskuterats i detalj flera gånger i tråden.
Siffran 15 är inte helig, men dom två parametrarna att beakta är:
– "Ur klimatsynpunkt" brukar ofta jämställas med "sett över 30 år".
– Det stokastiska inslaget i t.ex. den globala medeltemperaturen, där PDO är en viktig faktor, har stora amplituder på frekvenser som motsvarar perioder på betydligt mindre än 15 år.
– 30 år vore "ur strikt klimatsynpunkt" bättre, men då tappar vi information om 7,5 av de senaste 15 åren.

Om du hade läst vad jag skrivit så hade du sett att jag ser t.ex. 15 år som "en ganska bra kompromiss".

Var har jag skrivit att "bara" 15 år är "rätt"?
Om du kan ge ett exempel på detta så tror jag dig. Annars drar jag slutsatsen att du fabulerar utgående från en ljusskygg agenda.

Idealiskt skulle vi försöka att fastställa vilka fördelningar dom olika stokastiska inslagen har och utnyttja detta när vi tar fram filter. Kan vi det?

Så kan man ju uttrycka det om man t.ex. är intresserad av klimatet under 100000 eller 400000 år.

Om vi vill veta mer om den antropogena uppvärmningen, speciellt under de senaste 40-60 åren, så koldioxidhalten ökat mycket och ökningen tilltagit, så är en begränsad period av nedkylning orsakad av stora svavelutsläpp av stor betydelse. Det kan du om inte annat se om du följer diskussionen i tråden.

Tvärtom!
Om jag nu skriver "vattenhalten följer CO₂-halten", vilket är sant, så kommer du med din "som fan läser bibeln-attityd" att återigen skriva: "Det är fel! Vattenhalten följer temperaturen!"

Ja, och temperaturen följer CO₂-halten.

Vill du förstå eller vill du anmärka på ord?

Ännu en gång försöker du påstå att jag gjort uttalanden som jag inte gjort.

Jag är inte hoppful om möjligheten att nå fram, men ber dig ändå göra detta tankeexperiment. Låtsas som om det är 1965 och att du har data, t.ex. från HadCRUT fram till 1965 och data från NOAA om CO₂-halten från 1959-1965. Beskriv hur klimatet förändrats under perioden.
– Hur skulle du kort beskriva klimatförändringen?
– Hur skulle du uppskatta felet i det du presenterar?

Tror du att du får ett högre mått på klimatkänslighet om du räknar från år 1000 (om du har data från då)? Så tolkar jag det du skrev.

Enligt SAOL räcker det med >50% för att det ska vara huvuddelen. Eftersom vatten går i en "egen klass" och inte är med här, så kan vi väl säga CO₂ står för ungefär 2/3 av den uppvärmning som växthusgaser orsakar. Tänk bara på att skilja mellan vad atmosfären gör totalt och hur stor andel av förändringen olika saker som vi släpper ut orsakar.

Här rör du ihop det ordentligt, IMO.
"Radiative forcing is one component of climate sensitivity. The radiative forcing caused by a doubling of atmospheric CO₂ levels (from the preindustrial 280 ppm) is approximately 3.7 watts per square meter (W/m2). In the absence of feedbacks, this energy imbalance would eventually result in roughly 1 °C (1.8 °F) of global warming. This figure is straightforward to calculate using the Stefan-Boltzmann law and is undisputed."

https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_sensitivity
Vattnets roll är lite komplicerad, men här (sid 667) anges att den brukar beräknas som att den förstärker med en faktor 2-3.

Snabb överslagsberäkning av temperaturkänsligheten utgående från dessa uppgifter:

1,0 (från CO₂) * 3/2 (från andra växthusgaser) * 2,5 (från vatten) = 3,75°C

Dina siffror verkar helt uppåt väggarna.

Ja, jag verkar tycka som dig, att jag aldrig tidigare har varit i en vetenskaplig diskussion där det uppstått så många missförstånd som det ständigt uppstår mellan dig och mig.

Har inte sett några tidigare diskussioner om filter i den här tråden. Jag brukar oftast använda ett filter på 11 år (solcykellängden).

Angående det sista, att mina siffror skulle vara helt uppåt väggarna:
Mina siffror och beräkningsmetod kom ju direkt ur artikeln du länkade till! Hur du räknat vet jag inte, men ser ut som något hemsnickrat baserat på något du läst på Wikipedia. Helt uppåt väggarna!

Om man endast tar med CO2 (3.2.1 CO2 radiative forcing) och utstrålning (3.2.2 Planck feedback), med värden enligt artikeln:

S = 3,8 W/m2 / 3,2 W/m²K = 1,2 K

Om man även tar med även vattenånga (3.2.3 Water vapor and lapse rate feedbacks):

S = 3,8 W/m2 / (3,2 W/m²K - 1,15 W/m²K) = 1,85 K

Resultatet är alltså inte en dubblering av känsligheten när vattenångan tas med, utan ökning med ca 50%.

Jag kunde inte hitta förklaringen till varför de använde beloppet 3,2 W/m²K för utstrålningen. Enligt mig är beloppet 3,7 W/m²K. Vilket är derivatan av utstrålningen vid jordens medeltemperatur enligt stefan-boltsmans lag. Jag räknade en del på detta tidigare i tråden. Jag listade ut hur de kommit fram till den lägre siffran, men inte varför.

Så enligt mig:

S = 3,8 W/m2 / (3,7 W/m²K - 1,15 W/m²K) = 1,5 K

CO2-forcingen på 3,8 W/m2 ser hög ut tycker jag. Får återkomma om den siffran när jag satt mig in i varför den blivit så hög.

Sen vill jag avsluta med att säga att poängen verkar ha gått dig förbi när jag skrev att vattenångan och klimatkänsligheten inte är knuten till CO2. Den är knuten till en forcing. Du återkommer dock ändå till CO2, som om det är den enda forcing som existerar. Trots att vi har en klimathistoria som inom bara de senaste tusental åren visar betydande temperatursvängningar. Om molnigheten minskar, t.ex, då är det en forcing. Det kommer ju in mer sol per kvadratmeter. Temperaturen ökar, vilket förstärks av vattenångan. Utan CO2 involverat. Och varför pratar jag om detta? Se nästa inlägg.
Citera
20-09-10, 19:34
Medlem
Mätningar av SMHI visar att solinstrålningen i Sverige ökat med 0,3% per år sedan 1983, vilket betyder att Sverige får ungefär 10% mer sol idag!
https://www.smhi.se/data/meteorologi/stralning/solstralning-i-sverige-sedan-1983-1.8243

Och vad kan det här bero på då?
Sverige ligger på de breddgrader där molnigheten visar god korrelation med jonisering i atmosfären. Under samma period har den kosmiska strålningen minskat. Vilket sannolikt lett till färre kylande moln och mer sol.

Se:
The possible connection between Ionisation in the Atmosphere by Cosmic Rays and Low-level Clouds
https://www.researchgate.net/publication/222024340_The_possible_connection_between_Ionisati on_in_the_Atmosphere_by_Cosmic_Rays_and_Low-level_ Clouds
Citera
20-09-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Mätningar av SMHI visar att solinstrålningen i Sverige ökat med 0,3% per år sedan 1983, vilket betyder att Sverige får ungefär 10% mer sol idag!

Och vad kan det här bero på då?
Bättre svavelrening?
Citera
20-09-10, 20:01
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Med 0,9 grader varmare idag än 1850 innebär det i så fall en väldigt stor skillnad mellan kortsiktig och långsiktig klimatkänslighet. En skillnad med en faktor 3 nästan. Är det så mycket det skiljer?
Då tar du inte det Xenonen svarade dig i beaktande.
Kanske det är bättre att utgå ifrån en period efter Montrealprotokollet och på så vis få en högre transient känslighet än ECSen på 3 grader mellan 1990-2020...

Nej du. Det är rimligare att utgå ifrån publicerade värden istället för att extrapolera själv utifrån knappa data och knapp förståelse i jämförelse med forskarnas mer välgrundade metoder med fler faktorer i beaktande.
Citera
20-09-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Bättre svavelrening?

Går det ihop med att soltimmarna ökat 20% under samma period?
Citera
20-09-10, 20:06
Medlem
Citat:
Går det ihop med att soltimmarna ökat 20% under samma period?
Svavlet bildade aerosoler ledde till mer dis och moln som begränsade solinstrålning. Den där hypotesen om kosmisk strålning har aldrig haft mycket till stöd.
Citera
20-09-10, 20:27
Medlem
Citat:
Den där hypotesen om kosmisk strålning har aldrig haft mycket till stöd.

Men allt fler tycks intresserara sig för ämnet.
Vilket jag antar beror på att temperaturkurvan stämmer så mycket bättre jämfört med växthusgaserna.

Här var ju en intressant artikel:
Cosmic Theories and Greenhouse Gases as Explanations of Global Warming
https://www.researchgate.net/publication/281267447_Cosmic_Theories_and_Greenhouse_Gases_as_ Explanations_of_Global_Warming
Citera
20-09-10, 21:16
Medlem
Citat:
Men allt fler tycks intresserara sig för ämnet.
Nej, men det finns en liten subkultur som gör det.
Citera
20-09-10, 21:30
Medlem
Citat:
Nej, men det finns en liten subkultur som gör det.

https://www.researchgate.net/profile/Antero_Ollila2/publication/281267447/figure/fig9/AS:284559989067790@1444855796440/The-estimated-temperature-based-on-SDI-and-Sun-Irradiance-together-with-the-E-arths_W640.jpg
Citera
20-09-10, 21:39
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
https://www.researchgate.net/profile/Antero_Ollila2/publication/281267447/figure/fig9/AS:284559989067790@1444855796440/The-estimated-temperature-based-on-SDI-and-Sun-Irradiance-together-with-the-E-arths_W640.jpg
I vanlig ordning:
https://www.researchgate.net/journal/0974-5904_International_Journal_of_Earth_Sciences_and_E ngineering

Länka direkt till tidskrifterna istället för researchgate. Ta det för en vana.
Citera
20-09-10, 21:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ja, jag verkar tycka som dig, att jag aldrig tidigare har varit i en vetenskaplig diskussion där det uppstått så många missförstånd som det ständigt uppstår mellan dig och mig.

Har inte sett några tidigare diskussioner om filter i den här tråden. Jag brukar oftast använda ett filter på 11 år (solcykellängden).

Angående det sista, att mina siffror skulle vara helt uppåt väggarna:
Mina siffror och beräkningsmetod kom ju direkt ur artikeln du länkade till! Hur du räknat vet jag inte, men ser ut som något hemsnickrat baserat på något du läst på Wikipedia. Helt uppåt väggarna!

Om man endast tar med CO2 (3.2.1 CO2 radiative forcing) och utstrålning (3.2.2 Planck feedback), med värden enligt artikeln:

S = 3,8 W/m2 / 3,2 W/m²K = 1,2 K

Om man även tar med även vattenånga (3.2.3 Water vapor and lapse rate feedbacks):

S = 3,8 W/m2 / (3,2 W/m²K - 1,15 W/m²K) = 1,85 K

Resultatet är alltså inte en dubblering av känsligheten när vattenångan tas med, utan ökning med ca 50%.

Jag kunde inte hitta förklaringen till varför de använde beloppet 3,2 W/m²K för utstrålningen. Enligt mig är beloppet 3,7 W/m²K. Vilket är derivatan av utstrålningen vid jordens medeltemperatur enligt stefan-boltsmans lag. Jag räknade en del på detta tidigare i tråden. Jag listade ut hur de kommit fram till den lägre siffran, men inte varför.

Så enligt mig:

S = 3,8 W/m2 / (3,7 W/m²K - 1,15 W/m²K) = 1,5 K

CO2-forcingen på 3,8 W/m2 ser hög ut tycker jag. Får återkomma om den siffran när jag satt mig in i varför den blivit så hög.

Sen vill jag avsluta med att säga att poängen verkar ha gått dig förbi när jag skrev att vattenångan och klimatkänsligheten inte är knuten till CO2. Den är knuten till en forcing. Du återkommer dock ändå till CO2, som om det är den enda forcing som existerar. Trots att vi har en klimathistoria som inom bara de senaste tusental åren visar betydande temperatursvängningar. Om molnigheten minskar, t.ex, då är det en forcing. Det kommer ju in mer sol per kvadratmeter. Temperaturen ökar, vilket förstärks av vattenångan. Utan CO2 involverat. Och varför pratar jag om detta? Se nästa inlägg.

Om du vill kan jag hjälpa dig hitta länkar till inlägg i tråden om lämpliga filter och filterintervall.

Jag vill gärna kolla uppgifterna som förefaller uppenbart felaktiga och som du säger att jag länkat till, men eftersom jag publicerat minst 2-3 tusen länkar i tråden så skulle jag uppskatta om du berättar vilken länk/artikel du syftar på.

När jag länkar till en text är det ofta så att jag refererar till ett specifikt innehåll i texten. Ofta förtydligar jag med ett citat. Jag kan ju inte automatiskt upphöja allt innehåll i alla texter som jag länkar till till 100% sanning. Det inser du väl, eller tycker du att jag ska förklara det för dig varje gång jag lägger upp en länk?

När jag säger att CO₂ dominerar i växthuseffekten (både när det gäller den totala växthuseffekten och den ökning av växthuseffekten som människor orsakar genom utsläpp så skriver du att jag påstår att CO₂ är det enda som påverkar klimatet. Kan du berätta hur du tänker då?

Du gör allt för att med, vad som jag ofta tycker är uppenbara villospår och dimridåer, hävda att du har en överlägsen förmåga och kunskap som gör att du vet att CO₂ har mycket mindre påverkan på klimatet än vad samlad vetenskap kommit fram till. I linje med vad bröderna Koch och fossilindustrin vill föra ut genom Heartland och GWPF.

Vad väntar du dig för reaktion?

⧠ Att omvärlden ska falla ner på knä och vända sig mot dig och säga: "Hell suppose! Du har rätt och vetenskapen har fel!"

⧠ Omvärden inser att du har två betydande problem. Ett med narcissim och ett med att du, kopplat till narcissimen tror att du är en övermänniska som vet allt bättre än alla andra.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in