Citat:
Jag vet inte om vi kan räkna med att ett utsläpp om 25 Gton i sin helhet hamnar i kolsänkorna. Havsvattnet tar väl upp CO2 beroende på innehållet i atmosfären, dvs det behöver höjas för att öka mängden kolsyra i vattnet?
En liten del koldioxid mineraliseras där granit blir till lera och i haven där kalciumkabonat bildas. Men bildandet av kalciumkarbonat hotas väl av ökad mängd kolsyra?
Jag tror din beräkning av vilken utsläppsnivå som ger stabil halt av koldioxid i atmosfären är lite för enkel. Men jag kan hålla med om att en stabilisering är en rimlig målsättning idag. Bara det är ett väldigt tufft mål.
Vi kan nog göra en del för att öka mängden kol bundet i mark med andra markberedningsmetoder i jord- och skogsbruk.
En liten del koldioxid mineraliseras där granit blir till lera och i haven där kalciumkabonat bildas. Men bildandet av kalciumkarbonat hotas väl av ökad mängd kolsyra?
Jag tror din beräkning av vilken utsläppsnivå som ger stabil halt av koldioxid i atmosfären är lite för enkel. Men jag kan hålla med om att en stabilisering är en rimlig målsättning idag. Bara det är ett väldigt tufft mål.
Vi kan nog göra en del för att öka mängden kol bundet i mark med andra markberedningsmetoder i jord- och skogsbruk.
Jag är inte heller tvärsäker. Men jag ser 25 Gton/år som ett realistiskt mål och även om man har noll som mål måste man passera 25 så varför inte börja med 25 och fatta beslut om fortsättning när vi väl är där? Då skulle vi kunna få alla med på tåget och som Krister Wickman brukade säga: "Det är skönt att ha marknadskrafterna i ryggen".
När det gäller koldioxidens påverkan på PH tycks det finnas alla möjliga åsikter. Som vanligt gynnas en del och annat missgynnas. På vårt sommarställe i Bohuslän har blåmusslorna försvunnit, ålgräset kommit tillbaka och stranden svämmar över av ganska goda japanska ostron. Varför inte försöka gå ner till 25 Gton/år och se vad det innebär? Det borde vi kunna göra utan att riskera skador på sådant som hunnit anpassa sig till högre koldioxidhalt.
Omvandlingen av bergarter är nog så långsam att vi inte behöver räkna med den. Men en del av det kol som haven tar upp blir bottenslam. Enligt de uppgifter jag sett om sedimentbildning är den långsam men det jag ser på botten får mig att undra om det verkligen stämmer. Så fort som bojstenar och bryggfästen slammas över kan inte avsättningen vara långsam.
En prishöjning på fossil råvara kan nog vara befogad även när vi inser att luftens koldioxidhalt har mycket lite med temperatur att göra.