Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-13, 17:27
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag hänvisar till inlägget du citerade. Är det för mycket begärt med en ärlig diskussion. Jag har tio år på mig att göra saker innan jag blir tio år äldre. Frågan är varför du måste till med konspirationsteorier istället för att acceptera sådana enkla faktum. Jag lämnar med det, diskussionen med dig till du ger mig en god anledning att besvara dig. Ett sådant inlägg behöver innehålla relevanta argument istället för tomma argument, halmgubbar och argumentationsfel.
Du har inte svarat på tråden utan pladdrar på om argumentationsfel.
Ja, du har 10 år på dig att göra... vad? Vad har ni gjort för drastisk ändring i eran livsstil som kommer att rädda klimatet? Det tjatas bara om vad företag ska göra men ingen nämner sina egna drastiska förändring. Inte heller hur man preppar.
Eftersom ingen svarar på dessa enkla frågor så är det är lika sant som religion; man behöver bara säga att man är troende så är man med i klubben.
Citera
2020-05-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Säger inte att andra inte tjänar pengar. Klart de gör det. Men att betala 7 kr för en påse på ica som för längesen är gjord av sockerrör, och tro att man räddar jordens klimat, är däremot strunt.
Det finns ett par trådar för just den skatten som inte ens är till för klimatet så mycket som att minska plastskräp. Här är det klimatfrågan som diskuteras.
Citat:
Ja, Al Gore skrattar gott i sitt fina hus med strandtomt och han är inte orolig, trots alla varningar han kom med 2006.
De rika klarar sig alltid, varför skall han vara orolig för egen del? Och återigen: Gore talade aldrig om några 6 meter havsnivåhöjning till 2014.
Citera
2020-05-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Presenterar IPCC möjliga andra orsaker förändringen av temperaturen?
Man konstaterar att det inte framkommit några trovärdiga alternativ som kan förklara senaste seklets uppvärmning. Nu vet jag att "skeptiker" har dussinvis, sinsemellan motsägelsefulla idéer, men ingen av dem har vetenskapligt stöd.
Citat:
Det var massor av felaktigheter i den domedagsfilmen...
Du är medveten om domstolsprocessen där domaren hittade nio fel men konstaterade att filmen "is substantially founded upon scientific research and fact, albeit that the science is used, in the hands of a talented politician and communicator, to make a political statement and to support a political programme."
https://en.wikipedia.org/wiki/Dimmock_v_Secretary_of_State_for_Education_and_Ski lls#The_nine_inaccuracies
Citera
2020-05-13, 17:39
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns ett par trådar för just den skatten som inte ens är till för klimatet så mycket som att minska plastskräp. Här är det klimatfrågan som diskuteras.

De rika klarar sig alltid, varför skall han vara orolig för egen del? Och återigen: Gore talade aldrig om några 6 meter havsnivåhöjning till 2014.
Du menar påsarna folk använder som soppåse, övriga för att samla in plast i som man lämnar på återvinningen men som bara 20% återvinns, resten bränns upp för återvinna plast är för dyrt? Men skatten kommer inte att gå till att återvinna mer utan till statskassan - du menar det? Du anser att denna bluff inte har med klimatbluffen att göra? Du ser ingen röd tråd alls?

Om isen smälter, vilket det skulle göra rätt fort, så skulle havnivån höjas i samma takt.
"His narration tells the audience that, due to global warming, melting ice could release enough water to cause at 20-foot rise in sea level “in the near future.” https://scienceline.org/2008/12/ask-rettner-sea-level-rise-al-gore-an-inconvenient-truth/
Ja, så klart de rika klarar sig.
Citera
2020-05-13, 22:21
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Är rätt säker på att Modtran räknar på varje absorptionslinje. Annars skulle koden inte kunna producera figuren över det absorberade spektrumet.

Mod i Modtran står för moderate resolution. Men numera är den kanske högupplöst som allt annat... Jag tror inte att det har med det låga värdet för återkoppling av vattenånga att göra hur som helst. Men det är överraskade lågt va! Kanske är US standard atm lite låg på vatten eller nått..?

Citat:
Man behöver inte ändra andelen vattenånga manuellt. Utan ifall man sätter en "Temperature offset" så syns raden "Holding fixed", där man antingen kan välja "Water vapour pressure" (standardinställning) eller "Relative humidity". Med det andra valet så ökar partialtrycket vattenånga med ökande "Temperature offset". Man kan även se resultatet av detta i den högra figuren, genom att välja att figuren ska visa "Water vapour (mbar)".

Tack. Om du nu gillar den här enkla klimatmodellen, varför föredrar du inte de väsentligt mer avancerade modellerna som ger en högre klimatkänslighet?
Citera
2020-05-13, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det har sagts många tråden i den här tråden, både av anhängare och motståndare:
Enstaka väderhändelser varken bekräftar eller dementerar klimatförändringarna. Det gäller att se de längre trenderna.
Exakt och då kommer man framtill att det fluktuerar.
Citera
2020-05-14, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Jag tror faktiskt att de har detta klart för sig. De kan nog allt du kan i ämnet och lite till ska du se. Det var ju det där med storhetsvansinnet igen.

Men är det inte högst märkligt att inget av orden "altitude", "height" eller "elevation" finns med i artikeln?

Därför att höjden i atmosfären där gaserna verkar är ju högst väsentligt. Högre upp i atmosfären finns varken moln eller vattenånga. Den enda gas med betydelse där uppe är CO2.

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Mod i Modtran står för moderate resolution. Men numera är den kanske högupplöst som allt annat...

Den jag länkat till verkar dela upp spektrumet i 1000 absorbtionslinjer, vilket man kan se längst ned i "raw"-filen. Så det verkar ju stämma med "moderate" resolution.

Citat:
Men det är överraskade lågt va! Kanske är US standard atm lite låg på vatten eller nått..?

Men jag misstänker som sagt att det har med var gaserna finns i höjdled, som jag skrev om här ovanför. Men jag kan för lite i ämnet, känner jag.

Citat:
Tack. Om du nu gillar den här enkla klimatmodellen, varför föredrar du inte de väsentligt mer avancerade modellerna som ger en högre klimatkänslighet?

Jag föredrar de modeller som finns öppet tillgängliga så att jag kan köra dem =)
Trumpetflugan kallar det jag håller på med för storhetsvansinne. Själv kallar jag det för någon sorts naiv inlärning med ett helt öppet sinne. Jag är inte rädd för att misslyckas, och har väl ett bra självförtroende. Jag tror att jag i slutändan kommer kunna förstå allt det här. Därför att jag kan inte minnas något ämne inom fysiken som jag intresserat mig för där jag inte till sist förstått. Jag är dock inte avlönad för att läsa artiklar eller gå kurser, och min fritid rymmer så mycket annat. Så det kommer säkert ta lång tid.
Senast redigerad av suppose 2020-05-14 kl. 00:34.
Citera
2020-05-14, 02:49
Medlem
Någonting är galet när isen i Arktis har ökat med 300 000 kvadratkilometer de tre senaste dagarna.

12 maj 2020: http://masie_web.apps.nsidc.org/pub/DATASETS/NOAA/G02186/png/4km/2020/masie_all_zoom_v01_2020133_4km.png

11 maj 2020: http://masie_web.apps.nsidc.org/pub/DATASETS/NOAA/G02186/png/4km/2020/masie_all_zoom_v01_2020132_4km.png

10 Maj 2020: http://masie_web.apps.nsidc.org/pub/DATASETS/NOAA/G02186/png/4km/2020/masie_all_zoom_v01_2020131_4km.png
Citera
2020-05-14, 08:16
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Men är det inte högst märkligt att inget av orden "altitude", "height" eller "elevation" finns med i artikeln?

Du kanske inte ser det. Men
"It is possible to to have forcings directly affect internal variables (such as the indirect aerosol effect on clouds or the impact of stratospheric water vapor of changes in methane)"
Har precis med detta att göra. Det är väl klart att lapse raten i kombination med atmosfärens temperaturberoende förmåga att innehålla vatten är känt även för Schmidt (et al).
Citat:

Därför att höjden i atmosfären där gaserna verkar är ju högst väsentligt. Högre upp i atmosfären finns varken moln eller vattenånga. Den enda gas med betydelse där uppe är CO2.

https://www.atmos-chem-phys.net/16/13067/2016/acp-16-13067-2016.pdf

www.pnas.org/content/110/45/18087

Det finns i huvudsak två faktorer som påverkar stratosfärens vatteninnehåll. Dels en transport från tropospausen, där vatteninnehållet avtar med temperatur och således höjd, i troposfären.

Den andra faktorn är oxidation av metan, som inte är lika benägen att kondensera i troposfären.

Förändringarna av stratosfärens vattenånga har nog än så länge en relativt liten till som forcingagent i dagens klimatförändringar som i huvudsak drivs av ökade koncentrationer koldioxid.

Citat:

Jag föredrar de modeller som finns öppet tillgängliga så att jag kan köra dem =)
Trumpetflugan kallar det jag håller på med för storhetsvansinne. Själv kallar jag det för någon sorts naiv inlärning med ett helt öppet sinne. Jag är inte rädd för att misslyckas, och har väl ett bra självförtroende. Jag tror att jag i slutändan kommer kunna förstå allt det här. Därför att jag kan inte minnas något ämne inom fysiken som jag intresserat mig för där jag inte till sist förstått. Jag är dock inte avlönad för att läsa artiklar eller gå kurser, och min fritid rymmer så mycket annat. Så det kommer säkert ta lång tid.
Naivt ja. Storhetsvansinne, ja. Dessa är inte ömsesidigt uteslutande. Snarare precis tvärt om. Och de med ett Storhetsvansinne är nog även benägna att även ha ett stort självförtroende. En naivitet i kombination med ett stort självförtroende som leder till en självuppfattad förmåga att bestämma klimatkänsligheten på egen hand med modtran i kombination med selektivt utvalda studier som bekräftar dina förutfattade meningar styrker adjektiven ovan.

Det bästa att göra är att titta på studier med resultat över hela spektrat och acceptera osäkerheterna.
Citera
2020-05-14, 08:41
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitamin-CE
Exakt och då kommer man framtill att det fluktuerar.
Men det är ingen normal förändring som sker nu. Detta argument har lagts fram i decennier, men nu vet man säkert att den här uppvärmningen är unik på 2000 år.
Kom ihåg att det är den globala medeltemperaturen som det talas om, den har varit tämligen stabil under de senaste 2000 åren, fram till nu.

Climate Scientists: Current Warming Is Not Part of Earth’s Natural Cycle

It has become increasingly difficult for climate change deniers to rationalize their position. They’ve gone from claiming that the globe isn’t warming to saying this is just part of a normal cycle. That position is just as wrong, according to climate scientists. A trio of new studies adds weight to that assessment, showing that the current rate of warming is “unparalleled” in the last 2,000 years.

Many experts say that this new work debunks many of the claims made by climate sceptics in recent decades.
"This paper should finally stop climate change deniers claiming that the recent observed coherent global warming is part of a natural climate cycle," said Prof Mark Maslin, from University College London, UK, who wasn't part of the studies.
"This paper shows the truly stark difference between regional and localised changes in climate of the past and the truly global effect of anthropogenic greenhouse emissions."
The three papers have been published in the journals Nature (1) and Nature Geoscience (2), (3).

https://www.extremetech.com/extreme/295564-climate-scientists-current-warming-trend-is-not-part-of-earths-natural-cycle

Titta bara på vad som hänt de senaste åren: De 20 varmaste åren har varit under de 22 senaste!

De fyra senaste åren – varmaste som uppmätts
https://www.svt.se/vader/de-fyra-senaste-aren-varmaste-som-uppmatts

Se också diagrammen på respektive länk! Mycket talande, eller hur!
Citera
2020-05-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men det är ingen normal förändring som sker nu. Detta argument har lagts fram i decennier, men nu vet man säkert att den här uppvärmningen är unik på 2000 år.
Kom ihåg att det är den globala medeltemperaturen som det talas om, den har varit tämligen stabil under de senaste 2000 åren, fram till nu.

Climate Scientists: Current Warming Is Not Part of Earth’s Natural Cycle

It has become increasingly difficult for climate change deniers to rationalize their position. They’ve gone from claiming that the globe isn’t warming to saying this is just part of a normal cycle. That position is just as wrong, according to climate scientists. A trio of new studies adds weight to that assessment, showing that the current rate of warming is “unparalleled” in the last 2,000 years.

Many experts say that this new work debunks many of the claims made by climate sceptics in recent decades.
"This paper should finally stop climate change deniers claiming that the recent observed coherent global warming is part of a natural climate cycle," said Prof Mark Maslin, from University College London, UK, who wasn't part of the studies.
"This paper shows the truly stark difference between regional and localised changes in climate of the past and the truly global effect of anthropogenic greenhouse emissions."
The three papers have been published in the journals Nature (1) and Nature Geoscience (2), (3).

https://www.extremetech.com/extreme/295564-climate-scientists-current-warming-trend-is-not-part-of-earths-natural-cycle

Titta bara på vad som hänt de senaste åren: De 20 varmaste åren har varit under de 22 senaste!

De fyra senaste åren – varmaste som uppmätts
https://www.svt.se/vader/de-fyra-senaste-aren-varmaste-som-uppmatts

Se också diagrammen på respektive länk! Mycket talande, eller hur!

Så vad hände i början av 1900-talet då det var väldigt lite utsläpp av CO2? Enligt grafen du länkat till höjdes temperaturen med 1C då för att sen störtdyka, något som inte hade hänt tidigare i grafen.
Citera
2020-05-14, 10:16
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Så vad hände i början av 1900-talet då det var väldigt lite utsläpp av CO2? Enligt grafen du länkat till höjdes temperaturen med 1C då för att sen störtdyka, något som inte hade hänt tidigare i grafen.
Varför fokuserar du hellre på de mindre variationerna än på den stora långa uppåtgående trenden? Du ser väl att de små variationerna är många och därmed kan anses normala.
Det onormala är det som hänt de senaste 50 åren ca. Den ökningen kan inte förklaras på annat sätt än genom den kraftiga ökningen av CO2. Det är detta som är problemet, som vi måste ta oss ur. Det förstår du väl?
Senast redigerad av humanlife 2020-05-14 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in