Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Men är det inte högst märkligt att inget av orden "altitude", "height" eller "elevation" finns med i artikeln?
Du kanske inte ser det. Men
"It is possible to to have forcings directly affect internal variables (such as the indirect aerosol effect on clouds or the impact of stratospheric water vapor of changes in methane)"
Har precis med detta att göra. Det är väl klart att lapse raten i kombination med atmosfärens temperaturberoende förmåga att innehålla vatten är känt även för Schmidt (et al).
Citat:
Därför att höjden i atmosfären där gaserna verkar är ju högst väsentligt. Högre upp i atmosfären finns varken moln eller vattenånga. Den enda gas med betydelse där uppe är CO2.
https://www.atmos-chem-phys.net/16/13067/2016/acp-16-13067-2016.pdf
www.pnas.org/content/110/45/18087
Det finns i huvudsak två faktorer som påverkar stratosfärens vatteninnehåll. Dels en transport från tropospausen, där vatteninnehållet avtar med temperatur och således höjd, i troposfären.
Den andra faktorn är oxidation av metan, som inte är lika benägen att kondensera i troposfären.
Förändringarna av stratosfärens vattenånga har nog än så länge en relativt liten till som forcingagent i dagens klimatförändringar som i huvudsak drivs av ökade koncentrationer koldioxid.
Citat:
Jag föredrar de modeller som finns öppet tillgängliga så att jag kan köra dem =)
Trumpetflugan kallar det jag håller på med för storhetsvansinne. Själv kallar jag det för någon sorts naiv inlärning med ett helt öppet sinne. Jag är inte rädd för att misslyckas, och har väl ett bra självförtroende. Jag tror att jag i slutändan kommer kunna förstå allt det här. Därför att jag kan inte minnas något ämne inom fysiken som jag intresserat mig för där jag inte till sist förstått. Jag är dock inte avlönad för att läsa artiklar eller gå kurser, och min fritid rymmer så mycket annat. Så det kommer säkert ta lång tid.
Naivt ja. Storhetsvansinne, ja. Dessa är inte ömsesidigt uteslutande. Snarare precis tvärt om. Och de med ett Storhetsvansinne är nog även benägna att även ha ett stort självförtroende. En naivitet i kombination med ett stort självförtroende som leder till en självuppfattad förmåga att bestämma klimatkänsligheten på egen hand med modtran i kombination med selektivt utvalda studier som bekräftar dina förutfattade meningar styrker adjektiven ovan.
Det bästa att göra är att titta på studier med resultat över hela spektrat och acceptera osäkerheterna.