Citat:
Jo jag läste teorin om svavel tidigare i tråden. Men jag har också läst om solens cykler och hur planeterna modulerar cyklerna. Se tidigare inlägg:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Tydligen upptäckte redan de gamla kineserna en cykel på 60 år, vilket är basen i deras kalender:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kinesiska_kalendern
Sammantaget ovanstående, tillsammans med den fina symmetri som syns i havstemperaturen när trenden subtraherats (enligt mitt senaste inlägg), finner jag det mer troligt att det faktiskt finns cykler i klimatet, och att orsaken mest troligt är planeterna i solsystemet.
Tydligen upptäckte redan de gamla kineserna en cykel på 60 år, vilket är basen i deras kalender:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kinesiska_kalendern
Sammantaget ovanstående, tillsammans med den fina symmetri som syns i havstemperaturen när trenden subtraherats (enligt mitt senaste inlägg), finner jag det mer troligt att det faktiskt finns cykler i klimatet, och att orsaken mest troligt är planeterna i solsystemet.
Faktorer som påverkar klimatet
Visst finns det flera faktorer som påverkar klimatet.
Över långa tidsperspektiv är det Milanković-cykler som är drivande i dom cykler med stora variationer som upprepas med en period på ca 100000 år. Milanković-cyklerna är drivande men förstärks av sådant som inträffar på Jorden som en följd av de förändrade förutsättningarna. Det gäller bl.a. albedo, växtlighetens upptag och förmultning och hur detta påverkar CO₂-halten i atmosfären.
Den stora påverkan som klimatet är utsatt för nu är den som främst förbränning av fossila bränslen orsakar genom CO₂-utsläpp och som har ökat CO₂-halten från ca 280 ppm 1750 till ca 414 ppm nu.
Andra faktorer som påverkar klimatet har så liten betydelse i jämförelse med Milanković-cyklerna, mänskliga utsläpp av växthusgaser och förstärkningseffekter som H₂O, att den här tråden skulle kunna vinna väldigt mycket på om den kunde fokuseras på det som är väsentligt.
Om vi väljer att fokusera på vad som händer några tiotal generationer framåt så är det mänskliga utsläpp av växthusgaser som är det väsentliga.
Låt den här bilden smälta in.
http://www.realclimate.org/images//Marcott.png
Bilden har en stor nackdel. Den sträcker sig bara fram till 2000. Rita den gärna vidare fram till 2020. Under tiden från 2000 till 2020 har den globala medeltemperaturen ökat med ytterligare 0,36°C eftersom vi nu har en fortgående ökning, som en följd av utsläppen av växthusgaser, med ca 0,18°C per årtionde.
Dimridåer
Att leta efter långsökta förklaringar till klimatvariationer som inte kan vederläggas och som inte har några fysikaliska förklaringar är en taktik som GWPF och Heartland med efterföljare, betalda av fossilindustrin, ägnat sig åt länge. Syftet är självfallet att ta fokus från det väsentliga genom att lägga ut dimridåer och därigenom vilseleda.
Varför?
Därför att fossilindustrin förlorar inkomster när försäljningen av fossila bränslen minskar.
Prioriteringsfrågan – Mänsklighetens framtid eller storägare inom fossilindustrin?
Det är hela tiden detta som det kommer ner till.
Om du får välja, vad väljer du?–
– Att prioritera att mänskligheten ska få en anständig framtid.
eller
– Att storägare inom fossilindustrin ska få fortsatt stora vinster.