Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-19, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du menar en härdsmälta så är det inget som inträffar per automatik bara för att man t.ex. störtar ett flygplan in i ett kärnkraftverk.

En härdsmälta orsakas av kraftverket, och kräver att det drivs till att köras under speciella omständigheter. Moderna kärnkraftverk designas givetvis med automatiska och passiva säkerhetssystem. Man tänker ut alla möjliga scenarior som kan inträffa, och installerar säkerhetssystem som förhindrar dessa. Till exempel genom att reaktorn stängs av omedelbart.

Det innebär att varje gång det händer någon olycka med ett kärnkraftverk, så är det något som ingen har tänkt på innan.

Sannolikheten är nära nog obefintlig att några terrorister i en grotta i Afghanistan skulle komma på ett kryphål i ett svensk kärnkraftverk, som vi inte själva redan har tänkt på.

Även om en härdsmälta skulle inträffa så är det snarare Fukushima än Tjernobyl som är resultatet, i våra kraftverk som har inneslutning. Det är inte hälsovådliga nivåer av strålning för allmänheten.
Personligen skulle jag inte ha en lugn sekund. Det låter som Per Albins beredskapstal, på steroider.
Citera
2020-01-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
=) om man kan kommandon som awk, och känner till hur datan är uppbyggd är det kanske tydligt. Men ok, nu börjar jag förstå. Programmet går systematiskt genom datamatriserna, vilka har ett fält för temperatur var 5° lat/long. Ifall programmet hittar ett fält som saknar ett värde så beräknas ett värde med hjälp av konstanterna ovan, och läggs på dess plats. Eftersom att mer nutida matriser har de flesta fält ifyllda, blir skillnaden liten. Men eftersom att de första decennierna har väldigt få värden ifyllda får det en stor betydelse att komplettera med rimliga värden där de saknas.

Mycket intressant resultat!

Precis, programmet går igenom den där 400MB+ filen och det blir mindre och mindre att korrigera fram till år 1979. Från och med år 1980 så finns det inte längre någonting att korrigera. Den där japanska klimatforskaren Dr. Mototaka Nakamura har rätt i att temperaturdata innan 1980 är otillförlitliga när det gäller global täckning.
Citera
2020-01-19, 10:07
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har inte tittat på din senaste Tony Heller-video, men det finns ingen motsägelse i att vintrarna blir kallare och mer snörika i vissa delar av världen samtidigt som det pågår en global uppvärmning. Ett allt varmare Arktis stör jetströmmarna, vilket påverkar vädret söderut.

Om du vill veta mer kring hur delar av NASA och James Hansen i synnerhet förvränger data är Willie Soon en mycket bra källa.
Willie Soon: what happens when you do bad science?
https://youtu.be/1zrejG-WI3U

Schneider-Bischoff-Plotka
Vad gäller Arktis har Hanna Plotka, 2015 en välkänd studie kring Arktis och dess effekter. Du borde läsa den.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://climate-dynamics.org/wp-content/uploads/2015/08/Schneider-Bischoff-Plotka-2015.pdf&ved=2ahUKEwiwjuLQpY_nAhWawsQBHecmCHUQFjAM egQIAxAB&usg=AOvVaw25_LYKFU7K8mjIGsWTFvoI&cshid=15 79424229640
Citera
2020-01-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Du missar ju troligen medvetet poängen.

Litar du även på NOAA historiska mätningar ? Alla tidigare mätningar (60-tal, 70-tal, 80-tal, 90-tal) visar på en annan historisk temperaturkurva än dagens. Detta backas upp om du tittar vad som stod i amerikanska tidningar m.m vid tillfället, man får även den gamla kurvan om man läser av mätresultaten individuellt från respektive mätstation. NOOA har sedan Global Warming diskuterats utfört egna justeringar av de uppmätta temperaturerna. Fokus har bla legat på att kyla av 30-talet i USA som var det varmaste årtiondet man uppmätt.

Här är NOAAs två kurvor sida vid sida:
De två kurvorna, blå är den som presenterades tidigare, röd den som.presenteras nu. Man har kylt av historien.
https://realclimatescience.com/wp-content/uploads/2018/03/2018_03_20_05_47_24.png

NASA likaså alla kurvor fram tom 1999, samt deras nya kurva med justerad historik från 2017.
https://realclimatescience.com/wp-content/uploads/2017/03/NASA-US-1999-2017.gif

Att det var varmast på trettiotalet under förra århundradet stämmer även bra in på Grönland.

The warmest decades in Greenland over the last century were the 1930s and 1940s.

The distinct periods of warming from 1885–1935, cooling from 1940 to 1985, and warming from 1985 to 2001.

Inget att hetsa upp sig över, undergången är inte nära förestående och var inte det heller på 30-talet,
inte på grund av klimatet i alla fall.

http://polarmet.osu.edu/jbox/pubs/Box_2002_Greenland_Temperature_Analysis.pdf
Citera
2020-01-19, 11:02
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Precis, programmet går igenom den där 400MB+ filen och det blir mindre och mindre att korrigera fram till år 1979. Från och med år 1980 så finns det inte längre någonting att korrigera. Den där japanska klimatforskaren Dr. Mototaka Nakamura har rätt i att temperaturdata innan 1980 är otillförlitliga när det gäller global täckning.

Om din enkla modell ger ett marginellt högre värde än verkligheten så medför förekomsten av många korrigeringar att det blir varmare och få korrigeringar att det blir svalare. Risken är att det enda du har visat är att det är sämre global täckning ju längre bakåt i tiden vi går?
Citera
2020-01-19, 11:03
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
=) om man kan kommandon som awk, och känner till hur datan är uppbyggd är det kanske tydligt. Men ok, nu börjar jag förstå. Programmet går systematiskt genom datamatriserna, vilka har ett fält för temperatur var 5° lat/long. Ifall programmet hittar ett fält som saknar ett värde så beräknas ett värde med hjälp av konstanterna ovan, och läggs på dess plats. Eftersom att mer nutida matriser har de flesta fält ifyllda, blir skillnaden liten. Men eftersom att de första decennierna har väldigt få värden ifyllda får det en stor betydelse att komplettera med rimliga värden där de saknas.

Mycket intressant resultat!

Varför? Förklara!
Citera
2020-01-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Varför? Förklara!

Om jag förstått rätt har han använt samma teknik som man använder när man återskapar historisk global temperatur från proxies, fast applicerat den på den instrumentella data. Är inte säker på att det är helt rätt att göra så, men kanske. Jag vet för lite i ämnet helt enkelt*.

Men jag kan konstatera att kurvformen är lik äldre kurvor över global temperatur, vilket gör den mer trovärdig:
https://www.quora.com/Is-climate-change-a-contested-narrative-within-the-scientific-community-If-so-why-is-there-skepticis m

När han dessutom tagit fram kurvor över vattenånga som stämmer överens med den korrigerade kurvan, blir den ännu mer trovärdig. Vad säger du?

*Samma angående din fråga om proxies från trädstammar som jag inte svarade på. Jag har inte kunskap nog att säga något om det. Vad var du inne på?
Citera
2020-01-19, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som jag skrivit tidigare: det finns så många olika cykler att välja på i solsystemet att man alltid kan hitta någon form av korrelationer med en brusig klimathistoria på jorden där man kan tycka sig se cykler. Tycker du inte det är lite desperat att hävda att Uranus och Neptunus styr?

Var hittar du alla dessa publikationer från konstiga rovtidskrifter?

Att du väljer att ta upp diametern fast du vet att det är massan som är relevant visar på en rätt demagogisk inställning. Du insåg väl att säga att Jupiter har tusendelen så stor massa som solen inte lät så övertygande. Dessutom var det ovan Uranus och Neptunus som gällde.

Att jag nämnde Jupiters diameter berodde på fascinationen över storleken inget annat. Detta lärde man sig väl visserligen på mellanstadiet, men jag hade glömt bort de flesta detaljerna, och har, när jag läst om detta, blivit fascinerad som ett barn igen.

Sen tycker jag att du har fel när du säger att massan är det avgörande. Det är ju gravitationskrafterna som är avgörande, så det var därför jag tog upp dem. Jupiter hade ju inte haft någon större betydelse ifall planeten legat långt bort, då kraften är omvänt proportionellt mot avståendet i kvadrat. Och det är ju därför jag också ifrågasätter att Uranus och Neptunus kan påverka så mycket som de tycks göra.

Jag räknade ut krafterna:
Kod:
         Relative gravitational force to sun
MERCURY  0,37
VENUS    1,56
EARTH    1,00
MARS     0,05
JUPITER  11,74
SATURN   1,04
URANUS   0,04
NEPTUNE  0,02
PLUTO    0,00

Videon jag länkade till är baserad på denna, som jag tyvärr inte kunnat läsa då den inte är öppet tillgänglig.
https://www.researchgate.net/publication/324005865_A_Tayler-Spruit_model_of_a_tidally_synchronized_solar_dynam o

De har alltså kommit fram till att solens 11,07-årscykel beror på Venus, Jorden och Jupiter. Vilket jag tycker verkar helt rimligt. De är de tre planeter närmast solen med starkast krafter enligt tabellen ovan. Summan blir som störst när alla ligger i linje. Särskilt när man tänker på att planeternas gravitationskrafter sinsemellan också bör förstärka en aning.

Nästa cykel att förklara är 60-års-cykeln. Den som jag spontant observerade i temperaturdatan tidigare i tråden, men som du hävdar inte finns, eftersom att det bara finns en enda topp. Men jag kan hjälpa dig att lättare se vad jag ser, genom att invertera kurvan och subtrahera trenden:
http://www.woodfortrees.org/plot/hadsst3gl/offset:0.38/mean:96/mean:96/from:1902/to:1995/detrend:0.57/scale:-1
Ser du två toppar nu?
Eller sett över lite längre tid:
http://www.woodfortrees.org/plot/hadsst3gl/offset:0.38/mean:96/mean:96/from:1877/to:2007/detrend:0.63/scale:-1

Ifall vi tittar i min tabell ovan ser vi att nästa planet som har tillräckligt stark kraft för att kunna ha betydelse är Saturnus. Saturnus cirkulerar med en period på ca 30 år. Min teori är att planeten modulerar amplituden på solcykeln. Dels indirekt genom att "dra" i Jupiter så att banan/avståndet till solen varierar över tid. Men främst genom att lägga sig i linje med de tre ovan nämnda planeterna med jämna mellanrum som skapar denna cykel. Eftersom att 30 och 11 inte är jämt delbart så skapas även en modulation över längre tid, som tar oss till nästa stycke.

I litteraturen jag läst, talas det också om en 172-års-cykel. Den siffran varierar lite. Ibland 166, ibland 178. Det är alltså denna cykel som sägs ha sitt ursprung i Uranus och Neptunus. Men som tabellen ovan visar så är dessa planeters påverkan på solen genom gravitationskraften mycket liten. Dock inte helt försumbara, då de ungefär motsvarar Mars. Sambandet mellan planeternas rörelser och solens rytm enligt Charvatova ser dock så starkt ut, så att det är svårt att avfärda Uranus och Neptunus som obetydliga. Kanske är påverkan på solen inte direkt. Utan att det har göra med det jag var inne på förut, att dom två yttre jätteplaneterna modulerar genom att dom "drar" i de två inre jätteplaneterna, så att dessa planeters banor förändras, vilket får följden att 11-års-cykeln moduleras. Men det kan också vara harmonier/"övertoner" orsakade av de inre planeternas intermodulation.

Sedan tycks det finnas ännu långsammare cykler. T.ex. 1030 år, som alltså är en multipel av 172-års-cykeln.

Finns en del att läsa här:
https://worldcyclesinstitute.com/same-wheel-different-hamsters-a-typical-172-year-cycle/
Senast redigerad av suppose 2020-01-19 kl. 14:09.
Citera
2020-01-19, 14:44
Medlem
lasternassummas avatar
Ursäkta, men eftersom du väljer att inte på något sätt underbygga dina ofta grundlösa påståenden så passar ditt eget ordval in på väldigt mycket av det du skriver.
Skitsnack!
Antingen är du exceptionellt okunnig eller så får du någon slags personlig fördel av kärnkraft som får dig att ignorera riskerna och kostnaderna.

Citat:
Ursäkta ordvalet, men det här är skitsnack.

Alla vettiga kärnreaktorer har inneslutning. Det betyder att reaktorn är omsluten av en massiv byggnad som motstår trycket av en härdsmälta. Den här byggnaden är extremt kraftig, av metertjock armerad betong. Givetvis skyddar den lika bra mot yttre hot.

Kärnkraftverk klarar inte flygplan. Dom klarar inte ens en "liten" vätgasknall
Inneslutningen av dom allra flesta reaktorer klarar inte ens en vätgasknall av den typ som kom långt efter att att reaktorerna stängts av och långt efter att kylningen upphört i reaktorerna i Fukushima. Att inneslutningen över huvud taget kanske borde kunna klara flygplan var en ide som på allvar dök upp runt 2001-09-11. Eftersom dom flesta reaktorer är byggda långt tidigare så har dom sällan skydd mot attack med flygplan.
Tror du på fullt allvar att en reaktorinneslutning klarar närmare 100 ton, varav 30 ton flygfotogen som kommer med 800 km/t?
Scenriot vid en härdsmälta kan variera inom vida gränser. Fukushima, där reaktorerna stängts av en halvtimme innan kylningen upphörde, bör kallas partiellt skadad härd och inte ens partiell härdsmälta. Reaktorn hade varit avstängd en halvtimme när problemen med kylningen började.

Se t.ex.
J Large: Vulnerability of French Nuclear Power Plants to Aircraft Crash (2012)
Ett kort citat:
«Very certainly, the crashing of a commercial-sized airliner onto a NPP site has the potential to cause widescale, across-the- board and diverse disruption over the whole NPP site, resulting in the sequential loss of the lines of defence of one or more individual nuclear power plants. If not prepared for, the crashing of a commercial-sized airliner onto a NPP has the potential to overrun pre-prepared countermeasures, thereby impeding the effective implementation of immediate post-incident mitigation measures and, thus, extend a chaotic situation placing the NPP or NPPs onto a path towards a radiologically catastrophic outcome.»
Några fler källor. Du får läsa själv.
Aircraft Impact on Nuclear Power Plants: Concepts for Analysis, Assessment and Mitigation (2012)

Lite mer lättläst, om du föredrar det så...
Germany's nuclear reactors fall short in disaster scenario tests
«The plants were able to meet only the very lowest requirements when examined in the context of a range of possible disasters.»
«The minister said that four reactors would not withstand the impact of a small airplane in the event of a terrorist attack.»

https://www.dw.com/en/germanys-nuclear-reactors-fall-short-in-disaster-scenario-tests/a-15083772
Citat:
Det krävs omöjligt bra precision att kontrollerat störta in i en så liten byggnad, från en vinkel. Även vid direkt träff så skulle skadan bli mycket begränsad. Att då dessutom lyckas allvarligt skada ett litet mål innanför inneslutningen är så gott som omöjligt.

Visst går det att flyga flygplan in i byggnader...
Hallå? Har du hört talas om 9-11, World Trade Center? Pentagon?
Inser du inte hur tokigt du resonerar här?
Byggnaderna i WTC som "flögs ner" 2011-09-11 var ca 60 meter breda. Träffarna var inom 5-10 meter från mitten. Dom som "träffade" var inte ens utbildade piloter. Dom hade tagit några lektioner på småflygplan.
Pentagon-byggnaden är ca 22 meter hög. Den var inga problem att träffa.
En typisk reaktorinneslutning är drygt 50 meter bred och klart högre än Pentagon.

Citat:
Och det viktigaste i sammanhanget är att även en härdsmälta och läckage av radioaktivitet har ytterst begränsade hälsoeffekter. För allmänheten är effekterna omätbart små, som i Fukushima, där tre stycken reaktorer nådde härdsmälta på samma gång.

Fukushima, där reaktorerna varit avstängda 30 minuter innan reservkraften till kylningen slogs ut var en olycka med avstängda reaktorer. Fukushima brukar inte räknas som härdsmältor.

Hur många var det som egentligen dog efter Tjernobyl?
Uppgifterna går isär. Det finns dom som, likt som du gör, hävdar att förlusterna var minimala. Cancer är för varje enskilt fall oftast svårt att härleda till Chernobyl.
«Still, in “Manual for Survival,” Brown does suggest that the higher end of existing death estimates seems plausible. The Ukrainian state pays benefits to about 35,000 people whose spouses apparently died from Chernobyl-caused illnesses. Some scientists have told her they think 150,000 deaths is a more likely baseline for the Ukraine alone. (There are no official or unofficial counts for Belarus and western Russia.)»

http://news.mit.edu/2019/chernobyl-manual-for-survival-book-0306
Citat:
Dessutom har Sverige haverifilter i alla våra reaktorer. Det innebär att man vid en härdsmälta har ett system som automatiskt filtrerar bort radioaktiviteten från luften innan den släpps ut. Fukushima saknade haverifilter, vilket hade räckt för att stoppa utsläppet av radioaktivitet.

Att ett haverifilter fungerar efter att reaktorinneslutningen delvis förstörts (av vätgasexplosioner, som det var i Fukushima eller av en attack), bedömer jag som osannolikt.

Värdet av ett reaktorfilter kan diskuteras, men det låter fint att säga att man har det...

Du förutsätter en fungerande utrustning som knappast skulle finnas kvar och fungera efter t.ex. ett angrepp med ett trafikflygplan.

Citat:
Inget av det du tar upp är för övrigt egenskaper hos kärnkraften, utan tekniska problem i den tidiga kärnkraften, som kan avhjälpas.

Så kan möjligen en säljare på Areva/Framatom argumentera. Om dom nu har något att sälja...

Vad är den stora skillnaden mellan Kina och resten av världen, som gör att Kina kan bygga och starta kärnkraftverk?

Här är några skillnader:
– Kina är en stor ekonomi under snabb tillväxt.
– Behovet av energi är sådant att alla tänkbara alternativ utnyttjas.
– Kina har inte upplevt någon stor kärnkraftolycka.
– Kina kan hantera en stor kärnkraftsolycka. Dom kan t.ex. evakuera och relokera en 10-miljonersstad om det behövs. Protesterna kan systemet hantera. Det vore omöjligt i dom flesta andra länder.

Kan ett kärnkraftverk detonera som en atombomb?
The good news...
Det har diskuterats en hel del om det var en liten kärndetonation som inträffade i Tjernobyl. Kanske är det en bra "nyhet", men jag är ganska övertygad om att det inte var det.
En reaktor kan skena och det kan få fruktansvärda konsekvener, men att det blir en atombomb tror jag att vi inte behöver oroa oss för. Här är dom viktigaste orsakerna.
– Anrikningsgraden, ca 4% gör det osannolikt, närmast omöjligt, att man ska uppnå den neutronekonomi som krävs.
– Styrstavarna ska av egen kraft kunna "ramla ner" i härden och bromsa aktiviteten.
– Vid en härdsmälta så är geometrin utformad så att den smältande härden genomgår en förändring i form som gör ett skenande förlopp närmast omöjlig, med den låga anrikningsgraden.
The bad news...
En reaktor som varit i drift ett tag innehåller stora mängder av avfall som är radioaktivt och giftigt i 100000-tals år. Vi vet inte hur vi ska förvara det här avfallet säkert ens om vi har det under kontroll, kapslar in det och gjuter in det djupt ner i berget. Om det kommer ner i grundvatten eller ut i hav så kommer det att orsaka oöverskådliga skador för mycket lång tid framåt.

Är det vettigt att satsa på kärnkraft?
Självklart inte! Kostnaden, för att få kärnkraften någorlunda säker gör den olönsam. Det finns trots nya säkerhetssatsningar ändå inget som talar för att det inte kommer fler olyckor i framtiden. Bränsletillgången, till rimlig kostnad, är begränsad. Vi har ingen aning om hur vi ska förvara avfallet säkert i 100000 år eller mer.
Vind, vatten och sol är i stora delar av världen inte fullständiga alternativ med mindre än att vi tittar "utanför lådan". Kanske kommer t.ex. gas att vara en komplement under lång tid? Kanske kommer lagring av vind och sol, t.ex. som vätgas, att kunna täcka vissa områden under dom perioder då vind och sol inte levererar tillräckligt där? Om det inte finns vatten (-kraft).

Senast redigerad av lasternassumma 2020-01-19 kl. 15:03. Anledning: korr.
Citera
2020-01-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ursäkta, men eftersom du väljer att inte på något sätt underbygga dina ofta grundlösa påståenden så passar ditt eget ordval in på väldigt mycket av det du skriver.
Skitsnack!
Antingen är du exceptionellt okunnig eller så får du någon slags personlig fördel av kärnkraft som får dig att ignorera riskerna och kostnaderna.

Kärnkraftverk klarar inte flygplan. Dom klarar inte ens en "liten" vätgasknall
Inneslutningen av dom allra flesta reaktorer klarar inte ens en vätgasknall av den typ som kom långt efter att att reaktorerna stängts av och långt efter att kylningen upphört i reaktorerna i Fukushima. Att inneslutningen över huvud taget kanske borde kunna klara flygplan var en ide som på allvar dök upp runt 2001-09-11. Eftersom dom flesta reaktorer är byggda långt tidigare så har dom sällan skydd mot attack med flygplan.
Tror du på fullt allvar att en reaktorinneslutning klarar närmare 100 ton, varav 30 ton flygfotogen som kommer med 800 km/t?
Scenriot vid en härdsmälta kan variera inom vida gränser. Fukushima, där reaktorerna stängts av en halvtimme innan kylningen upphörde, bör kallas partiellt skadad härd och inte ens partiell härdsmälta. Reaktorn hade varit avstängd en halvtimme när problemen med kylningen började.

Se t.ex.
J Large: Vulnerability of French Nuclear Power Plants to Aircraft Crash (2012)
Ett kort citat:
«Very certainly, the crashing of a commercial-sized airliner onto a NPP site has the potential to cause widescale, across-the- board and diverse disruption over the whole NPP site, resulting in the sequential loss of the lines of defence of one or more individual nuclear power plants. If not prepared for, the crashing of a commercial-sized airliner onto a NPP has the potential to overrun pre-prepared countermeasures, thereby impeding the effective implementation of immediate post-incident mitigation measures and, thus, extend a chaotic situation placing the NPP or NPPs onto a path towards a radiologically catastrophic outcome.»
Några fler källor. Du får läsa själv.
Aircraft Impact on Nuclear Power Plants: Concepts for Analysis, Assessment and Mitigation (2012)

Lite mer lättläst, om du föredrar det så...
Germany's nuclear reactors fall short in disaster scenario tests
«The plants were able to meet only the very lowest requirements when examined in the context of a range of possible disasters.»
«The minister said that four reactors would not withstand the impact of a small airplane in the event of a terrorist attack.»

https://www.dw.com/en/germanys-nuclear-reactors-fall-short-in-disaster-scenario-tests/a-15083772

Visst går det att flyga flygplan in i byggnader...
Hallå? Har du hört talas om 9-11, World Trade Center? Pentagon?
Inser du inte hur tokigt du resonerar här?
Byggnaderna i WTC som "flögs ner" 2011-09-11 var ca 60 meter breda. Träffarna var inom 5-10 meter från mitten. Dom som "träffade" var inte ens utbildade piloter. Dom hade tagit några lektioner på småflygplan.
Pentagon-byggnaden är ca 22 meter hög. Den var inga problem att träffa.
En typisk reaktorinneslutning är drygt 50 meter bred och klart högre än Pentagon.

Fukushima, där reaktorerna varit avstängda 30 minuter innan reservkraften till kylningen slogs ut var en olycka med avstängda reaktorer. Fukushima brukar inte räknas som härdsmältor.

Hur många var det som egentligen dog efter Tjernobyl?
Uppgifterna går isär. Det finns dom som, likt som du gör, hävdar att förlusterna var minimala. Cancer är för varje enskilt fall oftast svårt att härleda till Chernobyl.
«Still, in “Manual for Survival,” Brown does suggest that the higher end of existing death estimates seems plausible. The Ukrainian state pays benefits to about 35,000 people whose spouses apparently died from Chernobyl-caused illnesses. Some scientists have told her they think 150,000 deaths is a more likely baseline for the Ukraine alone. (There are no official or unofficial counts for Belarus and western Russia.)»

http://news.mit.edu/2019/chernobyl-manual-for-survival-book-0306

Att ett haverifilter fungerar efter att reaktorinneslutningen delvis förstörts (av vätgasexplosioner, som det var i Fukushima eller av en attack), bedömer jag som osannolikt.

Värdet av ett reaktorfilter kan diskuteras, men det låter fint att säga att man har det...

Du förutsätter en fungerande utrustning som knappast skulle finnas kvar och fungera efter t.ex. ett angrepp med ett trafikflygplan.

Så kan möjligen en säljare på Areva/Framatom argumentera. Om dom nu har något att sälja...

Vad är den stora skillnaden mellan Kina och resten av världen, som gör att Kina kan bygga och starta kärnkraftverk?

Här är några skillnader:
– Kina är en stor ekonomi under snabb tillväxt.
– Behovet av energi är sådant att alla tänkbara alternativ utnyttjas.
– Kina har inte upplevt någon stor kärnkraftolycka.
– Kina kan hantera en stor kärnkraftsolycka. Dom kan t.ex. evakuera och relokera en 10-miljonersstad om det behövs. Protesterna kan systemet hantera. Det vore omöjligt i dom flesta andra länder.

Kan ett kärnkraftverk detonera som en atombomb?
The good news...
Det har diskuterats en hel del om det var en liten kärndetonation som inträffade i Tjernobyl. Kanske är det en bra "nyhet", men jag är ganska övertygad om att det inte var det.
En reaktor kan skena och det kan få fruktansvärda konsekvener, men att det blir en atombomb tror jag att vi inte behöver oroa oss för. Här är dom viktigaste orsakerna.
– Anrikningsgraden, ca 4% gör det osannolikt, närmast omöjligt, att man ska uppnå den neutronekonomi som krävs.
– Styrstavarna ska av egen kraft kunna "ramla ner" i härden och bromsa aktiviteten.
– Vid en härdsmälta så är geometrin utformad så att den smältande härden genomgår en förändring i form som gör ett skenande förlopp närmast omöjlig, med den låga anrikningsgraden.
The bad news...
En reaktor som varit i drift ett tag innehåller stora mängder av avfall som är radioaktivt och giftigt i 100000-tals år. Vi vet inte hur vi ska förvara det här avfallet säkert ens om vi har det under kontroll, kapslar in det och gjuter in det djupt ner i berget. Om det kommer ner i grundvatten eller ut i hav så kommer det att orsaka oöverskådliga skador för mycket lång tid framåt.

Är det vettigt att satsa på kärnkraft?
Självklart inte! Kostnaden, för att få kärnkraften någorlunda säker gör den olönsam. Det finns trots nya säkerhetssatsningar ändå inget som talar för att det inte kommer fler olyckor i framtiden. Bränsletillgången, till rimlig kostnad, är begränsad. Vi har ingen aning om hur vi ska förvara avfallet säkert i 100000 år eller mer.
Vind, vatten och sol är i stora delar av världen inte fullständiga alternativ med mindre än att vi tittar "utanför lådan". Kanske kommer t.ex. gas att vara en komplement under lång tid? Kanske kommer lagring av vind och sol, t.ex. som vätgas, att kunna täcka vissa områden under dom perioder då vind och sol inte levererar tillräckligt där? Om det inte finns vatten (-kraft).

Tack, men jag är faktiskt allt annat än okunnig. Jag är examinerad fysiker och publicerad forskare. Jag råkar även vara mångårig ägare av ett självförsörjande batteridrivet fritidshus med solcellsanläggning och eget vindkraftverk, så jag har ganska jävla bra koll på hur förnybar energi och batterilagring fungerar i praktiken.

Du feltolkar dina egna källor, och letar upp de udda fåglarna, istället för att se vad majoriteten av experter tycker. Det verkar förresten vara din genomgående strategi.

Om du läser din egen länk berörde varningen bara 4 av de 17 reaktorerna i Tyskland, för att just dessa har för tunn inneslutning. Det var ett problem som enkelt kunde ha åtgärdats genom att förstärka inneslutningen med 1-2 meter betong till.

Det är svårt att flyga vinkelrätt in i en kupolformad byggnad på marken, utan att studsa. Men det är oväsentligt, eftersom man med lätthet kan konstruera en armerad betongvägg tjock nog att motstå en direkt kollision med ett trafikflygplan.

Det är oavsett inga terrorister som kommer störta flygplan in i kärnkraftverk, eftersom det är ett hopplöst dåligt mål. Det är svårt att genomföra, och har ytterst liten sannolikhet att orsaka allvarlig skada.

Nej, det är inte fullt så omtvistat hur många som dog i Tjernobyl och Fukushima, i vetenskapliga kretsar. Men om man, som du, väljer att hitta den med den mest avvikande åsikten, och tror på den istället för på majoriteten, så kan man såklart få det svar man vill ha.

Världens tillväxt kommer inte att avstanna, och vindkraft och solenergi kan aldrig försörja 10 miljarder invånare med svensk standard. Energin är alldeles för okoncentrerad, opålitlig och säsongsberoende. Det är naturliga begränsningar som ingen teknik i världen kan ändra på.

Världen använder flera tiopotenser mer energi än det är praktiskt möjligt att serieproducera laddbara batterier eller generera fossilfri vätgas. Det kommer aldrig gå att lagra den energi som krävs för att hela Sverige ska kunna ta varma duschar, laga mat och åka bil hela vintern.

Det är bara en tidsfråga innan politiker har uttömt de här alternativen. De kommer inse att batterier är en dyr och kortlivad förbrukningsvara, som bara lagrar små mängder energi, och som bara fungerar ett begränsat antal cykler. De kommer inse att solenergi/vindenergi dras med en lång rad olösbara problem, som gör dem olämpliga för energiförsörjning på samhällsnivå. De kommer inse att storskalig utbyggnad av ytinneffektiva energislag skulle innebära en ekologisk katastrof.

Därefter kommer världen att få välja mellan 6 grader varmare värld eller kärnkraft, och då kommer kärnkraften att byggas ut i stor skala, oavsett vad du och andra tycker om den.
Citera
2020-01-19, 21:38
Medlem
Citat:
Om du läser din egen länk berörde varningen bara 4 av de 17 reaktorerna i Tyskland, för att just dessa har för tunn inneslutning. Det var ett problem som enkelt kunde ha åtgärdats genom att förstärka inneslutningen med 1-2 meter betong till.
Nu lär väl i och för sig terrorister sikta på den som är lättast, så det är ointressant om 13 reaktorer har tillräckligt tjocka väggar. Det är inget lätt mål, men definitivt ett problem, liksom korttidsförvar av högaktivt avfall.
Citat:
Det är oavsett inga terrorister som kommer störta flygplan in i kärnkraftverk, eftersom det är ett hopplöst dåligt mål. Det är svårt att genomföra, och har ytterst liten sannolikhet att orsaka allvarlig skada.
Gruppen bakom 9/11-attackerna var först inne på att anfalla just kärnkraftverk. Terrorism handlar lika mycket om psykologi som om verklig skada, så även ett till hälften misslyckat anfall mot ett kärnkraftverk skulle orsaka kaos med krav på snabbstopp av alla reaktorer.
Citat:
Världens tillväxt kommer inte att avstanna, och vindkraft och solenergi kan aldrig försörja 10 miljarder invånare med svensk standard. Energin är alldeles för okoncentrerad, opålitlig och säsongsberoende. Det är naturliga begränsningar som ingen teknik i världen kan ändra på.
Här är du för pessimistisk. Den teknik som framförallt behövs är bättre energilagring. Ett genombrott i teknik för flödesbatterier skulle vara välkommet.Om det är ekonomiskt optimalt är en sak, men visst är det möjligt.
Citera
2020-01-19, 22:52
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nu lär väl i och för sig terrorister sikta på den som är lättast, så det är ointressant om 13 reaktorer har tillräckligt tjocka väggar. Det är inget lätt mål, men definitivt ett problem, liksom korttidsförvar av högaktivt avfall.

Gruppen bakom 9/11-attackerna var först inne på att anfalla just kärnkraftverk. Terrorism handlar lika mycket om psykologi som om verklig skada, så även ett till hälften misslyckat anfall mot ett kärnkraftverk skulle orsaka kaos med krav på snabbstopp av alla reaktorer.

Här är du för pessimistisk. Den teknik som framförallt behövs är bättre energilagring. Ett genombrott i teknik för flödesbatterier skulle vara välkommet.Om det är ekonomiskt optimalt är en sak, men visst är det möjligt.

Bill Gates som har hyfsad insyn verkar inte hålla med..
https://youtu.be/9xe3BWPsBTU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in