Du menar "Stark medvind för subventioner av Vindkraft"
Vindkraft är ett nollsummespel och kommer gå till historien som det fiasko för skattebetaklarna som det blivit för Tyskar och Kaliforniabor.
Vi hinner stoppa de värsta galenskaperna 2022.
Lär artiklarna som jag refererade till igen!
«Och här kan vi konstatera att vindkraft i Sverige numera kan byggas helt utan subventioner och billigare än något annat kraftslag.»
Om vi bortser från dom som har ett personligt intresse i fossilindustrin eller kärnkraftsindustrin.
– Vem vill satsa på något som inte lönar sig och som kostar onödigt mycket?
Du kanske menar att Dagens Industri ingår i samma globala konspiration som FN, NOAA, NASA, IPCC och några till?
Även om det hittills inte är någon olycka som toppat Tjernobyl, med mellan 112000 och 125000 uppskattat döda 2015 så finns det många fler intressanta fall.
Vad sägs om "självmord med sprängning av kärnreaktor" i Idaho Falls 1961?
Kärnkraftsterrorism
Kärnkraftsterrorism har vi inte sett ännu, men det är bara en tidsfråga. Tänk så enkelt det vore att sätta kylningen ur spel efter att ökat effekten till max. Det är bara att hoppas att det inte ödelägger en storstad.
Har du några skador efter vindkraftshaverier i Sverige som du kan redovisa?
Även om det hittills inte är någon olycka som toppat Tjernobyl, med mellan 112000 och 125000 uppskattat döda 2015 så finns det många fler intressanta fall.
Vad sägs om "självmord med sprängning av kärnreaktor" i Idaho Falls 1961?
Kärnkraftsterrorism
Kärnkraftsterrorism har vi inte sett ännu, men det är bara en tidsfråga. Tänk så enkelt det vore att sätta kylningen ur spel efter att ökat effekten till max. Det är bara att hoppas att det inte ödelägger en storstad.
Har du några skador efter vindkraftshaverier i Sverige som du kan redovisa?
–
Kärnkraftverk är fortfarande bättre än vindkraftverk för att producera energi, och det är vad diskussionen borde handla om.
Sen är vattenkraft faktiskt farligare än kärnkraft om man använder måttet antal döda per 10 TWh. Så enligt dig borde vi inte ha varken vatten- eller kärnkraft. Hur många kommer dö då tror du, om du stänger ner detta och försöker ersätta det med vindkraft?
Kärnkraftverk är fortfarande bättre än vindkraftverk för att producera energi, och det är vad diskussionen borde handla om.
Sen är vattenkraft faktiskt farligare än kärnkraft om man använder måttet antal döda per 10 TWh. Så enligt dig borde vi inte ha varken vatten- eller kärnkraft. Hur många kommer dö då tror du, om du stänger ner detta och försöker ersätta det med vindkraft?
Energi
Det finns några krav som man bör ställa på en energikälla som ska användas i större utsträckning.
Det här är dom första jag tänker på.
– Förnybar.
– Miljövänlig.
– Små risker.
– Kostnadseffektiv.
Bland dom tänkbara och förnybara finns.
– Vattenkraft
– Vindkraft
– Solkraft
– Biobränslen
Bland dom på sikt uppenbart otänkbara finns.
– Fossila bränslen.
– Kärnkraft.
Eftersom närmare 90% av den energi som används globalt idag kommer från fossila bränslen, som både är begränsade och kraftigt förorenande så måste fokus sättas på:
1. Att göra det vi behöver med betydligt mindre energiförbrukning.
2. Att se till att energi som förbrukas produceras förnybart.
3. Att produktionen är säker, på kort sikt och på lång sikt.
4. Att produktionen är kostnadseffektiv.
Hela den här frågan är en ödesfråga för mänskligheten. Att blanda in politisk taktik eller företagsekonomiska eller andra egen- eller grupp-intressen är småaktigt och trångsynt.
När du skriver att kärnkraft är bäst är du ungefär lika övertygande som Trump är när han berättar att han vet bättre än alla andra om vindkraft och att det är dåligt. Det tillverkas ju ofta i Europa eller Kina, så då måste det vara dåligt, eller?
Du vill byta ut vindkraft mot den betydligt dyrare kärnkraften, trots att du vet att den är farlig nu och hundratusetals år framåt. Varför? Har du en partilinje som du måste följa?
–
Senast redigerad av lasternassumma 2020-02-06 kl. 01:54.
Årsmedelvärden och 11-årsmedelvärden för den globala medeltemperaturen
Om man istället ser på årsmedelvärden och 11-årsmedelvärden och jämför med trenden att den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/10 år så framgår tydligt vad som händer med den globala medeltemperaturen, ur klimatsynpunkt.
För 2020 har jag beaktat tillgängliga data, dvs. januari. Det innebär att punkterna längst till höger baseras på januari-värdet i stället för årsmedelvärdet och därför har ett större fel.
–
Fast nu tittar du under en ganska kort period. Det är ganska välbelagt att det finns en cykel på 60 år. Och om man vill få ett hum om temperaturtrenden bör man ju iaf titta över minst en sån cykel. Annars får man ju bara med derivatan i den här 60-års-cykeln.
Jag undersökte detta på egen hand för ett tag sedan, och hittade ganska fina symmetrier i HADSST, där man ser två perioder av 60-års-cykeln.
Samma symmetri återfinns inte i landtemperaturen. Temperaturen avviker uppåt rätt kraftigt på senare tid. Men med tanke på att landtemperaturen var mycket lik havens yttemperatur under 1800-talet, och sedan börjat avvika allt mer, gissar jag att det beror på en urbaniseringseffekt som man inte lyckats kompensera för.
Här är min figur som visar symmetrierna, samt ger ett mått på temperaturökningen i tre intervall:
Trenden beroende på symmetriskt intervall enligt ovan blir:
0,78 grader på 132 år (1884 - 2016), alltså 0,059 grader per årtionde.
0,67 grader på 112 år (1894 - 2006), alltså 0,060 grader per årtionde.
0,55 grader på 92 år (1904 - 1996), alltså 0,059 grader per årtionde.
Detta gjorde min nyfiken på att undersöka saken mer noggrant. Jag använda hypotesen att den ökande trenden endast beror på ökade koncentrationer av växthusgaser.
Här hittade jag info om växthusgasernas förändring över tid: https://sealevel.info/co2_and_ch4.html
Och sedan använde jag klimatmodellen MODTRAN för att få fram den teoretiska tempdiffen baserat på koncentrationen av växthusgaser: http://climatemodels.uchicago.edu/modtran/modtran.html
Inställningar:
Midlatitude summer
2mm/hr drizzle
Metod:
Jag knappade in atmosfärsgaserna för det första årtalet i intervallet, med 0 Kelvin i "Temperature Offset", och sparade som referens (background).
Sedan knappade jag in atmosfärsgaserna för det senare årtalet i intervallet, och höjde "Temperature Offset" i steg tills "Difference" blev 0 W/m2. Detta är alltså den förväntade temperaturökningen utan förstärkningseffekter.
Baserat på dessa resultat, samt temperaturtrenden enligt kurvan ovan, räknade jag ut den sk. förstärkningsfaktorn:
1884 - 2016: 0,78 / 0,48 = 1,63
1894 - 2006: 0,67 / 0.40 = 1.68
1904 - 1996: 0.55 / 0.33 = 1.67
Efter detta tog jag fram ett värde för dubblering av CO2-koncentrationen, enligt MODTRAN. Värdet blev 0.86K.
Efter detta räknade jag ut den teoretiska klimatkänsligheten med hjälp av förstärkningsfaktorn 1,65: Klimatkänslighet: 0.86K * 1.65 = 1.4°C
Slutsats:
Förutsatt att den stigande temperaturtrenden de senaste 140 åren enbart beror på en ökning av växthusgaser blir förstärkningsfaktorn för en ökning av växthusgaser 1,65 jämfört med den teoretiska växthuseffekten. Den globala temperaturen stiger med 0,06°C per årtionde i snitt. En dubblering av halten av koldioxid i atmosfären kommer ge en ökning av den globala temperaturen med 1,4 °C. Med takten 0,06 °C per årtionde kommer det ta 230 år tills temperaturen är 1,4 grader varmare än idag, eller 2,2 grader varmare än 1880.
Rättar slutsatsen ovan med att säga att med "växthusgaser" syftade jag bara på CO2 och CH4.
Rättad slutsats:
Förutsatt att den stigande temperaturtrenden de senaste 140 åren enbart beror på en ökning av växthusgaserna CO2 och CH4 blir förstärkningsfaktorn för en ökning av dessa gaser 1,65 jämfört med den teoretiska ökningen. Den globala temperaturen stiger med 0,06°C per årtionde i snitt. En dubblering av halten av koldioxid i atmosfären kommer ge en ökning av den globala temperaturen med 1,4 °C. Med takten 0,06 °C per årtionde kommer det ta 230 år tills temperaturen är 1,4 grader varmare än idag, eller 2,2 grader varmare än år 1880.
Fast nu tittar du under en ganska kort period. Det är ganska välbelagt att det finns en cykel på 60 år. Och om man vill få ett hum om temperaturtrenden bör man ju iaf titta över minst en sån cykel. Annars får man ju bara med derivatan i den här 60-års-cykeln.
Jag undersökte detta på egen hand för ett tag sedan, och hittade ganska fina symmetrier i HADSST, där man ser två perioder av 60-års-cykeln.
Samma symmetri återfinns inte i landtemperaturen. Temperaturen avviker uppåt rätt kraftigt på senare tid. Men med tanke på att landtemperaturen var mycket lik havens yttemperatur under 1800-talet, och sedan börjat avvika allt mer, gissar jag att det beror på en urbaniseringseffekt som man inte lyckats kompensera för.
Här är min figur som visar symmetrierna, samt ger ett mått på temperaturökningen i tre intervall:
Trenden beroende på symmetriskt intervall enligt ovan blir:
0,78 grader på 132 år (1884 - 2016), alltså 0,059 grader per årtionde.
0,67 grader på 112 år (1894 - 2006), alltså 0,060 grader per årtionde.
0,55 grader på 92 år (1904 - 1996), alltså 0,059 grader per årtionde.
Detta gjorde min nyfiken på att undersöka saken mer noggrant. Jag använda hypotesen att den ökande trenden endast beror på ökade koncentrationer av växthusgaser.
Här hittade jag info om växthusgasernas förändring över tid: https://sealevel.info/co2_and_ch4.html
Och sedan använde jag klimatmodellen MODTRAN för att få fram den teoretiska tempdiffen baserat på koncentrationen av växthusgaser: http://climatemodels.uchicago.edu/modtran/modtran.html
Inställningar:
Midlatitude summer
2mm/hr drizzle
Metod:
Jag knappade in atmosfärsgaserna för det första årtalet i intervallet, med 0 Kelvin i "Temperature Offset", och sparade som referens (background).
Sedan knappade jag in atmosfärsgaserna för det senare årtalet i intervallet, och höjde "Temperature Offset" i steg tills "Difference" blev 0 W/m2. Detta är alltså den förväntade temperaturökningen utan förstärkningseffekter.
Baserat på dessa resultat, samt temperaturtrenden enligt kurvan ovan, räknade jag ut den sk. förstärkningsfaktorn:
1884 - 2016: 0,78 / 0,48 = 1,63
1894 - 2006: 0,67 / 0.40 = 1.68
1904 - 1996: 0.55 / 0.33 = 1.67
Efter detta tog jag fram ett värde för dubblering av CO2-koncentrationen, enligt MODTRAN. Värdet blev 0.86K.
Efter detta räknade jag ut den teoretiska klimatkänsligheten med hjälp av förstärkningsfaktorn 1,65: Klimatkänslighet: 0.86K * 1.65 = 1.4°C
Slutsats:
Förutsatt att den stigande temperaturtrenden de senaste 140 åren enbart beror på en ökning av växthusgaser blir förstärkningsfaktorn för en ökning av växthusgaser 1,65 jämfört med den teoretiska växthuseffekten. Den globala temperaturen stiger med 0,06°C per årtionde i snitt. En dubblering av halten av koldioxid i atmosfären kommer ge en ökning av den globala temperaturen med 1,4 °C. Med takten 0,06 °C per årtionde kommer det ta 230 år tills temperaturen är 1,4 grader varmare än idag, eller 2,2 grader varmare än 1880.
Svavel
Jag hade uppfattningen att det var väletablerat att nedgången mellan ungefär 1945 och 1970 berodde på aerosoler, främst svavel från förbränning av olja med hög svavelhalt.
Den globala medeltemperaturen, data från 1850-2019
Titta på den här grafen, baserad på data från HadCRUT4, 1850-2019.
Grafen visar 15-års medelvärden så att "brus" med kortare varaktighet inte är med. https://ibb.co/P9cXfFh
Om förklaringen till uppehållet i ökningen mellan ungefär 1945 och 1970 är svavelutsläpp så finns inte den periodicitet, som du tror dig ha hittat, kvar.
Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°/årtionde
Så är vi tillbaka till det som är så svårt att bortförklara.
Att den globala medeltemperaturen nu ökar med ca 0,18°/årtionde.
–
Senast redigerad av lasternassumma 2020-02-06 kl. 03:49.
Anledning: 0,18°/10 år
Svavel
Jag hade uppfattningen att det var väletablerat att nedgången mellan ungefär 1945 och 1970 berodde på aerosoler, främst svavel från förbränning av olja med hög svavelhalt.
Den globala medeltemperaturen, data från 1850-2019
Titta på den här grafen, baserad på data från HadCRUT4, 1850-2019.
Grafen visar 15-års medelvärden så att "brus" med kortare varaktighet inte är med. https://ibb.co/P9cXfFh
Om förklaringen till uppehållet i ökningen mellan ungefär 1945 och 1970 är svavelutsläpp så finns inte den periodicitet, som du tror dig ha hittat, kvar.
Så är vi tillbaka till det som är så svårt att bortförklara.
Att den globala medeltemperaturen nu ökar med ca 0,18°/årtionde.
Sammantaget ovanstående, tillsammans med den fina symmetri som syns i havstemperaturen när trenden subtraherats (enligt mitt senaste inlägg), finner jag det mer troligt att det faktiskt finns cykler i klimatet, och att orsaken mest troligt är planeterna i solsystemet.
Senast redigerad av suppose 2020-02-06 kl. 04:38.
Jo men det var det fetmarkerade som jag undrade över:
"men nog borde vi ibland tänka på att en temperaturändring som en IR-termometer mäter från en satellit inte kan bero på koldioxid."
Som jag förstår mäter satelliterna temperaturen i troposfären. Är det att likställa med att mäta utsidan av filten? Eller någonstans halvvägs genom filten?
Vad innebär det då att satelliterna mäter motsvarande temperaturhöjning i troposfären som nere på ytan?
Att "filten" inte blivit tjockare?
Jordytan måste ha ändrat temperatur av andra orsaker än koldioxid?
Jag har inte någon IR-termometer, så kan inte göra de enkla mätningar som du beskrivit i tråden. Men jag märker ju såklart att det blir kallt på vintern vid högtryck, och varmare vid lågtryck, vilket ju tyder på att molnen är en mycket effektiv "filt".
Vi matas ständigt med en massa siffror men ofta är det svårt och ibland omöjligt att få veta hur mätningar har gjorts. Om man från en satellit riktar en IR-termometer mot Jorden får man bara ett mått på hur mycket utgående strålning som ligger i det infraröda området. Vanligtvis är det vad vi (i alla fall jag) kallar "global temperatur". Men den globala temperaturen kan bestå av många olika temperaturer i olika delar av Jorden. Man kan ju som Xenonen säger försöka hitta någon lokal "termometer" som man kan avläsa för att få veta temperaturen i ett visst område. Men då bör man tala om jordytetemperatur, marktemperatur, troposfärstemperatur eller vad det nu är man har mätt.
Att mäta i troposfären är som du säger att mäta i filten.
Hur man skall tolka att temperaturen på "filtens" ovansida och undersida följs åt är inte så lätt att säga. Temperatur kan ändras av många orsaker som ibland kan samverka och ibland ta ut varandra. Men om koldioxiden ökar blir "filten" tjockare och temperaturen kan öka på undersidan trots att den är konstant på ovansidan.
En IR-termometer är ett billigt och användbart instrument som man kan använda i många sammanhang. Man kan till exempel mäta temperaturen på hundens nos för att se om hon har feber.
Om man börjar mäta inser man snart att moln är så dominerande att det är svårt att tro att koldioxid spelar någon nämnvärd roll. Troligen är partiklar som påverkar molnbildningen viktigare än koldioxid. För att inte tala om alla ändringar av albedon.