Jag har också räknat på resurserna som krävs vid tillverkning av solpaneler i förhållande till elen de producerar under sin livslängd. Det var visserligen ganska överslagsmässiga beräkningar, men jag kom fram till att de producerar ungefär dubbelt under livslängden jämfört med tillverkningsresurserna. Förhållandet blir såklart också bättre i takt med att verkningsgraden på solpanelerna går upp, och tillverkningstekniken utvecklas. Första åren som panelerna började installeras på villatak låg verkningsgraden bara på drygt 10%, medan de idag har över 20%. Under samma period har solcellernas tjocklek krymt med minskad materialåtgång som följd. Och jag kan bara anta att hela produktionen även blivit mer effektiv.
Därför tycker jag att ekvationen för solpaneler ser förhållandevis bra ut. Om de sätts på taket av befintliga byggnader tar de inte upp onödig markyta, och blir ett bra komplement. Solcellsparker är jag dock tveksam till.
Det talas om att använda uttjänta elbilsbatterier till lagring av solel innan de når slutet av sitt liv. Ett sånt batteri räcker för sollagring till en villa över ett dygn, och sparar på så sätt mer el samt motverkar "duck-kurve". Men när det gäller villor och solenergi lär solfångare och ackumulatortank generellt vara en bättre investering, eftersom att solfångarna har 80% verkningsgrad snarare än 20. Inget hindrar ju dock att kombinera. En bergvärmepump som en fjärde komponent i kombinationen ger ett mycket fint resultat.
Ifall ni har info som målar en annan bild skulle jag vilja läsa den.
Därför tycker jag att ekvationen för solpaneler ser förhållandevis bra ut. Om de sätts på taket av befintliga byggnader tar de inte upp onödig markyta, och blir ett bra komplement. Solcellsparker är jag dock tveksam till.
Det talas om att använda uttjänta elbilsbatterier till lagring av solel innan de når slutet av sitt liv. Ett sånt batteri räcker för sollagring till en villa över ett dygn, och sparar på så sätt mer el samt motverkar "duck-kurve". Men när det gäller villor och solenergi lär solfångare och ackumulatortank generellt vara en bättre investering, eftersom att solfångarna har 80% verkningsgrad snarare än 20. Inget hindrar ju dock att kombinera. En bergvärmepump som en fjärde komponent i kombinationen ger ett mycket fint resultat.
Ifall ni har info som målar en annan bild skulle jag vilja läsa den.