Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vart kanske lite svårt att se hur jag syftade där. Den första meningen refererade till ditt "jag borde vara lite försiktig med hur starkt jag uttrycker mig i dom här kretsarna."

Med "kretsarna" så syftade jag på "professorkretsar", och att det kan vara klokt av mig att vara lite ödmjuk, trots att jag är övertygad om att jag har rätt. Därför att jag har långt ifrån en professors utbildning och meriter. Så det kanske kan finnas något inom den här vetenskapen som jag missat. Jag syftade inte på att jag arbetar inom kretsar där kollegor skulle kunna förstå vem jag är ifall dom mot förmodan skulle läsa här.
Senast redigerad av suppose 2020-01-07 kl. 20:06.
Citera
2020-01-07, 20:22
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vart kanske lite svårt att se hur jag syftade där. Den första meningen refererade till ditt "jag borde vara lite försiktig med hur starkt jag uttrycker mig i dom här kretsarna."

Ha ha. Uppsök en doktor snarast.
Citera
2020-01-07, 20:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man kan tydligen se klimatförändringarna varje dag nu över hela planeten:
https://www.sciencealert.com/climate-change-is-now-detectable-in-a-single-day-of-weather-anywhere-in-the-world

Läs artikeln innan ni slänger ur er "åhmen idag var ju kallare än för femtielva år sen så det kan ju inte stämma"
Citat:
So, some regions of the world can still get really cold - they can even break temperature records - but if it's simultaneously warmer than average in other parts of the world, it won't impact the overall climate trend.
Citat:
Examining yearly data, the authors noticed the stamp of climate change on global weather went back to 1999. And from 2012, it could be seen every single day. And the signal of climate change is now so big it's greater than global daily weather variability.

Jag vet i alla fall en person som borde läsa artikeln, nämligen:

Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Fy satan vad kallt det var i morse, vad hände med den globala uppvärmningen?

Man ser detta argument ibland. En dag med oväntad kyla i någon del av världen används för att "bevisa" att det inte pågår en global uppvärmning, men numera kan även det motbevisas.
Citera
2020-01-07, 20:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man ser detta argument ibland. En dag med oväntad kyla i någon del av världen används för att "bevisa" att det inte pågår en global uppvärmning, men numera kan även det motbevisas.

Jag tror jag börjar fatta hur folk tänker: de tänker att temperaturen som man ser på termometern visar ett absolut värde över en stor luftvolym och att medeltemperaturerna alltid är absoluta. I själva verket kan man ha ex. olika temperaturer på olika platser runtomkring termometern som inte visar något annat än just temperaturen där termometern befinner sig och ett medelvärde över ett visst antal sekunder.
Citera
2020-01-07, 21:16
Medlem
Ördögs avatar
En Leif Pettersson, finansanalytiker, tar till orda i DN, och säger att det är ofantligt mycket anglägnare att försöka stävja befolkningsexplosionen än att höja bensinskatten och börja beskatta plastpåsar.

DN Åsikt. ”Svenska klimatdebatten missar målet”
https://www.dn.se/asikt/svenska-klimatdebatten-missar-malet/
Jordens befolkning växer. År 1900 var vi cirka 1,6 miljarder människor på jorden. År 1980 var jordens befolkning omkring 4,4 miljarder. I dag är vi nästan 8 miljarder. Att vi ökat befolkningen med runt 3,5 miljarder människor på bara knappt 40 år samt cirka 6,4 miljarder på 120 år är utan tvekan den största faktor som har störst inverkan på vår miljö.

Jorden ska försörja ytterligare cirka 3,5 miljarder människor jämfört med 1980 som behöver mat, vatten, bostäder, kläder, transporter och övrig konsumtion. Vi odlar upp allt mer mark, vi fiskar ut våra hav och föder upp mer nötkreatur, vilket gör att vi dramatiskt ökar vår påverkan på miljön.

Enligt en rapport från FN:s avdelning för ekonomiska och sociala frågor kommer jordens befolkning att öka till 9,7 miljarder 2050. I Afrika söder om Sahara beräknas befolkningen fördubblas under samma period.

Jordens befolkning förväntas öka till 11 miljarder år 2100.
Skribenten är speciellt förtörnad på den globala handeln - allt mer billiga varor som produceras i länder med låga miljökrav, och som skeppas med flyg och båt härs och tvärs över jorden, och som är av så dålig kvalitet att de inte lönar sig att reparera. Framställningen av slikt skräp driver upp levnadsstandarden i tillverkningsländerna, och folken där blir lika konsumtionsgalna som vi.

Skribenten vill se målmedveten upplysning om preventivmedel i de länder där folkökningen är högst, och införandet av höga tullar på varor som ger stort miljöavtryck vid produktionen. Samt:
En tredje elefant i rummet är nedskräpningen världshaven. Vi vet sedan tidigare att den absoluta merparten av all plast i haven kommer från ett tiotal floder i Afrika och Asien. Att lägga kraft och pengar på att förhindra att plasten från dessa fåtal floder att nå havet är bra miljöpolitik.

Kostnaden för detta skulle i sammanhanget vara marginell i förhållande till den nytta för miljön som skulle uppnås. Att höja priset på plastpåsar i Sverige kommer inte att hjälpa miljön, något som säkert våra politiker är medvetna om.
Senast redigerad av Ördög 2020-01-07 kl. 21:25.
Citera
2020-01-08, 09:42
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Snarare ca 1,7°C från H₂O. Som en ganska grov uppskattning. Se nedan.

Bakgrund om klimatkänslighet
Det är ganska stor skillnad mellan transient klimatkänslighet och jämviktskänslighet. Det blir ju ofta vilseledande när man jämför uppmätt transient känslighet och jämför med beräknad jämviktskänslighet. Jag gissar att det tar något eller några årtionden innan följden av nuvarande strålobalans, om atmosfärens sammansättning förblev oförändrad ett tag framåt, skulle slå igenom i den globala medeltemperaturen.
Jag ska försöka att inte blanda ihop dom två.

Ofta ser man endast på CO₂. Det kan ju också bli vilseledande, dels därför att halten av andra växthusgaser, t.ex. metan, också ökar och dels därför att H₂O-halten i hög grad följer temperaturen, men på ett sätt som inte är linjärt och enkelt.

De definitioner som jag sett på "radiative forcing" är IMO inte alltid helt entydiga. Jag accepterar den här definitionen.
Radiative forcing or climate forcing is the difference between insolation (sunlight) absorbed by the Earth and energy radiated back to space.
Den definitionen är bra ur energisynpunkt, eftersom "överskottet" motsvarar energi som gör Jorden varmare. Tills dess att nettoutstrålningen till rymden ökat och blivit lika stor som instrålningen.

Formeln som man brukar se är denna:

ΔT𝘴 = λΔF

Där
ΔT𝘴 = Förändring av globala medeltemperaturen när jämvikt uppnåtts. °C eller °K.
λ = "Klimatkänslighetskonstanten". K/(W/m²).
ΔF = Förändringen i strålningsbalansen. W/m².

När CO₂-halten ökat från förindustriell nivå till 405 ppm (fram till 2016) och allt annat är konstant (vilket är en hypotetisk förändring som inte inträffar i praktiken eftersom det inte fungerar så) så är effekten ca 1,985 W/m². Detta skulle motsvara en jämviktstemperaturökning med ca 0,3°C. Den faktiska transienta temperaturökningen var ca 0,8°C, motsvarande ca 3 W/m². Flera effekter, som metan bidrog, men också vatten.

Om relativa fuktigheten är konstant när temperaturen ökar (och det är den, ungefär) så ökar absoluta fuktigheten med runt 8-9% per grad i intervallet 10-20°C. Jordens medeltemperatur är ca 15°C. Det är främst denna feedbackeffekt, som en följd av den ökade temperatur som den ökade CO₂-halten orsakar som gör att jämviktsklimatkänligheten totalt blir runt 3-4°C i stället för knappt 1,5°C, som den skulle bli om det bara var från CO₂.

Så, av en jämviktsklimatkänslighet på, säg, 3,5°C, kommer ca 1,5°C från CO₂ och ca 2°C från H₂O.

Det motsvarar en "stålningsökning" (radiative forcing) som en följd av förstärkt växthuseffekt p.g.a. CO₂ med ca 2,7 W/m². Den då ökande vattenhalten bidrar med ytterligare 3,7 W/m². Totalt ca 6,5 W/m².

Din fråga
Som jag tolkar din fråga skulle jag, utgående från ovanstående, resonera ungefär så här.

Jag klarar inte av att isolera bort moln, så jag uppskattar utgående från den totala påverkan av H₂O, inklusive moln. Molnpåverkan är ganska komplex av flera orsaker. Molnens höjd påverkar. Molnen hindrar instrålning från solen. Molnen har en kraftig växthuseffekt genom att dom skickar tillbaka mycket av den värmestrålning som Jorden avger.

Antag att klimatkänsligheten är 3°C. CO₂-halten ökar från 280 ppm (förindustriell) till 560 ppm (om knappt 50 år med en ökning av 3 ppm per år). Då kan vi uppmäta den transienta ökningen till, säg, ca 2,4°. Därav är då 1°C direkt från CO₂ och ca 1,4 från H₂O.

Jämviktsökningen (som inträffar senare) är 3°C. Därav är ca 1,3°C direkt från CO₂ och ca 1,7°C från H₂O.

Jag tror att 3°C är ett för lågt värde på jämviktskänsligheten. Beräkningar och empiriska data som är tillgängliga nu tyder på att den snarare ligger i intervallet 3,5-4,5°C.

Om vi utgår från 3,5°C så är ca 1,55°C direkt från CO₂ och ca 1,95°C från H₂O.
Om vi utgår från 4,0°C så är ca 1,75°C direkt från CO₂ och ca 2,25°C från H₂O.

För varje år som går får vi mer empiriska data och kan då efter hand bestämma klimatkänsligheten med större noggrannhet.

Jag hoppas:
– Att jag svarade på din fråga.
– Att jag gjort rimligt korrekta antaganden och beräkningar.
– Att jag får veta om något antagande eller någon beräkning är felaktig.

Kan vi utgå från att klimatkänsligheten är 3,0°C eller högre?
Jag tycker att tillgängliga beräkningsgrunder tillsammans med empiriska observationer räcker för att vi ska kunna sätta den nedre gränsen för jämviktsklimatkänsligheten till 3,0°C. Vad är en rimlig övre gräns, utgående från vad som är tillgängligt? 5°C? Högre?
3,0-3,5°C får väl anses som det som räknas som "mest sannolikt"?

Svarar lite kort på mobilen..

IPCC räknar med att utstrålningen ökar med 3,3 watt/m2/K vid "TOA" (tropopausen). 3,3 watt/m2/K är klimatkänsligheten utan feedback. Så drygt 1,1 K vid fördubbling av co2.

Om tillkommande vattenånga minskar utstrålningen med 2 watt innebär det att klimatkänsligheten ökar till 1,3 watt/K vid TOA. Den sammantagna effekten av fördubblad koldioxid blir då 3,7/1,3 = närmare 3 K. Vid TOA.

För ytan blir det andra flux på grund av att den är varmare och eftersom hela troposfären absorberar en del av utstrålningen. Men 3-5 K kokar det ner till.

Jag antar att det här gäller utan lapse rate feedback.
Citera
2020-01-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sovjet hade planekonomi. Staten ägde och kontrollerade produktionsapparaten. Väldigt långt från den moderna blandekonomin med privat ägande som väst har. Den svenska miljörörelsen har djupa rötter i den svenska borgerligheten och centerpartiet. Det var sossarna som byggde kärnkraft och avfallsförbränning, centern gick emot. Centern var emot allt på den tiden.

Ditt snack om kommunism är bara vilt viftande och varmluft. Du verkar okunnig helt enkelt.

Sverige har en väldigt olik situation än Tyskland av flera skäl. Bl a producerar vi nästan dubbelt så mycket el per capita som Tyskland. Vi valde att minimera vårt oljeberoende och värmer fastigheter med el och fjärrvärme sedan decennier. Men jag är som sagt pro kärnkraft så vad gafflar du om?

Du vet vi inte använder fossila bränslen för elproduktion?? Så på vilket vis hamnar vi i tyskarnas sits??? Nu får du ju ge dig liksom, lite grann koll på läget måste man tycker jag.

Kärnkraften i Tyskland läggs ner dels av samma skäl som Sverige, den börjar bli gammal. Tyskland har heller inte kommit överens om kärnkraftsavfallet. Man har inte det svenska eller finska urberget av stabil granit.

Jag vill ha forskningsreaktor MSR-typ i Oskarshamn och uppgradera det vi har så långt möjligt. Kommer bara finska kärnkraftsprogramet igång kan vi köpa av dem istället för att sälja som nu.

Med kärnkraft och rejäl elproduktion kan vi tillverka syntetisk flygfotogen som är koldioxid neutral.

Varför är du så sugen på att Sverige skall importera så mycket olja?? Vad är fel på att SSAB istället för att importera koks använder kärnkraftsel för att göra stål?

Jag läser gärna i den här tråden men undviker att skriva själv eftersom jag saknar den naturvetenskapliga/tekniska bakgrunden. Dock brukar jag uppskatta både dina och Nixters inlägg och uppfattar båda som trovärdiga och pålästa.

Håller inte med om S kontra de borgerliga partierna. Centern är som de är (= ”Åsa-Nisse-marxister”) men de övriga har väl av tradition varit mer eller mindre teknikvänliga. Såvitt jag förstår har t.ex Moderaterna varit minst lika kärnkraftsvänliga som sossarna över tid. Dåvarande kommunistpartiet VPK var emot. Att klumpa ihop borgarna i något slags samsyn känns inte helt rättvist.

Vad gäller kärnkraftsnedläggningen i Tyskland har jag hört, även från kärnkraftsmotståndare, att den gjordes onödigt mycket i förtid. Att den började bli gammal är en sak; det behöver enligt samma personer inte betyda att den inte hade kunnat fortsätta ytterligare ett tag att producera stora mängder ren, fossilfri och välbehövd el.

Nu ska jag inte lägga mig i er diskussion mer. Tack för mig
Citera
2020-01-08, 10:00
Medlem
Citat:

https://www.sciencealert.com/climate-change-is-now-detectable-in-a-single-day-of-weather-anywhere-in-the-world

Läs artikeln innan ni slänger ur er "åhmen idag var ju kallare än för femtielva år sen så det kan ju inte stämma"

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag vet i alla fall en person som borde läsa artikeln, nämligen:

Jag vet i alla fall några som borde lyssna på följande diskussion mellan två "tunga" klimatforskare. De håller med varandra i vissa delar och är oense i vissa. De visar med all önskvärd tydlighet att vetenskapen ingalunda är "settled". De är sansade och intressanta att lyssna på.

https://www.youtube.com/watch?v=gJwayalLpYY

Lite mer välformulerade och balanserade än en annan "tung auktoritet" inom klimatdebatten, nämligen Greta Thunberg, eller hur?

Citat:
Around the year 2030, 10 years 252 days and 10 hours away from now, we will be in a position where we set off an irreversible chain reaction beyond human control, that will most likely lead to the end of our civilisation as we know it.
Citera
2020-01-08, 10:03
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:
Jag tror jag börjar fatta hur folk tänker: de tänker att temperaturen som man ser på termometern visar ett absolut värde över en stor luftvolym och att medeltemperaturerna alltid är absoluta. I själva verket kan man ha ex. olika temperaturer på olika platser runtomkring termometern som inte visar något annat än just temperaturen där termometern befinner sig och ett medelvärde över ett visst antal sekunder.

Kan du ge något exempel på hur mycket temperaturen kan skilja sig runt en termometer om det är som ute nu runt 7 grader plus?
Hur menar du att det skulle påverka folks ev. förnekande av ett varmare klimat?
Citera
2020-01-08, 13:44
Medlem
Citat:

Det mesta rör sig enbart om väder, kallt, varmt, blött, samt tort ena året och något annat nästkommande år. Planeten jorden har alltid haft klimatförändringar. Att dagens förändringar enbart beror på människan är nonsens.
Citera
2020-01-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lite oväntat att det är i-landet Australien som redan nu får "skörda frukterna" av människans hejdlösa CO2-utsläpp.

Brunnit har det ju alltid gjort i Australien som bekant, MEN bränderna i det gemytliga landet "down under" har nu nått sådan omfattning att de är ett självspelande piano och har hamnat i en positiv feedback-loop helt utom mänsklig kontroll.

Värmen från bränderna strömmar hastigt uppåt i lufthavet och bidrar (genom friktion) till att nya blixtoväder skapas (dessvärre torra sådana) vilket i sin tur skapar nya bränder. Att eskalerande och skenande naturfenomen lär bli allt vanligare framtiden är nog ingen djärv gissning direkt.

Köldrekord i Australien.

https://twitter.com/BOM_SA/status/1214029237067374592
Citera
2020-01-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag läser gärna i den här tråden men undviker att skriva själv eftersom jag saknar den naturvetenskapliga/tekniska bakgrunden. Dock brukar jag uppskatta både dina och Nixters inlägg och uppfattar båda som trovärdiga och pålästa.

Håller inte med om S kontra de borgerliga partierna. Centern är som de är (= ”Åsa-Nisse-marxister”) men de övriga har väl av tradition varit mer eller mindre teknikvänliga. Såvitt jag förstår har t.ex Moderaterna varit minst lika kärnkraftsvänliga som sossarna över tid. Dåvarande kommunistpartiet VPK var emot. Att klumpa ihop borgarna i något slags samsyn känns inte helt rättvist.

Vad gäller kärnkraftsnedläggningen i Tyskland har jag hört, även från kärnkraftsmotståndare, att den gjordes onödigt mycket i förtid. Att den började bli gammal är en sak; det behöver enligt samma personer inte betyda att den inte hade kunnat fortsätta ytterligare ett tag att producera stora mängder ren, fossilfri och välbehövd el.

Nu ska jag inte lägga mig i er diskussion mer. Tack för mig

Nej både borgarna och sossarna var splittrade i fråga om kärnkraft. De var inte beslutsmässiga och därför blev det en folkomröstning.

VPK, KD och C var emot och ville snabbaveckla (Linje 3). L och S var emot men ville avveckla med förnuft samt behålla ägandet i Sverige (Linje 2) och M var mindre emot men ville avveckla med förnuft utan ägarrestriktioner (Linje 1).

Det finns bara avvecklingsalternativ, inget utvecklingsalternativ.

Jo, det kan vara att tyskarna avvecklat för fort. Det lär visa sig.

För svensk del vill jag öka elproduktionen för att elektrifiera vägnätet, elfordon och göra stål med elframställd vätgas istället för kol som reduktionsmedel. Jag vill alltså satsa på kärnkraften.

Jag kan tänka mig produktion av syntetiskt bränsle med el som energikälla.

El skall inte vara en dyr bristvara!!
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-01-08 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in