Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
HOm havsnivån ökar p.g.a temperatur/minskad densitet kommer jordens tröghetsmoment runt rotationsaxeln öka p.g.a ökad radie. Om nivån höjs p.g.a avsmältning från polerna ökar tröghetsmomentet även p.g.a omfördelning av massa från polerna, samt ökad radie. Ökat tröghetsmoment bör leda till ändrad rotationshastighet på samma sätt som en ballerina styr hastigheten på en pirhuette genom att antingen hålla ut armarna eller hålla in dem mot kroppen.
I princip är rätt att jordens rotation bromsas in en aning om haven utvidgar sig, men effekten är extremt liten. Som du själv är inne på är smältande glaciärer, men även bygge av stora vattenkraftsdammar, ändring av markfuktighet etc långt mer betydelsefulla eftersom de flyttar vatten hundratals mil närmare eller längre från jordens axel, till skillnad från havsnivåhöjningen som flyttar det några millimeter. Mörner "glömmer" dock alla dessa stora effekter i sin jakt på argument för att haven inte kan stiga.

Citat:
εύρηκα!
Jag har inte kunnat sova inatt.
Det är ju planeterna!
OK, jag ger upp. Du är kanske inte obegåvad, men du har vansinnigt dåligt omdöme i dit val av auktoriteter och källor. Blir omedelbart imponerad så fort du hittar någon som bekräftar dina förutfattade meningar. Fortsätt du leva i din fantasivärld där det är Mörner som står för ljuset och sanningen. Jag kan då även rekommendera en annan känd svenska forskare, Claes Johnson, som går än längre i sitt förnekande.
Citera
2020-01-07, 08:28
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, 150 ppm är den nivå *du* anser livet skulle dött ut. Du, inte "vetenskapen".

Du kunde väl lära dig de fyra räknesätten, eller i alla fall de två första. Hur mycket sjunker syrehalten om CO2-halten stiger från 400 till 1000 ppm? Klarar du den uträkningen?

150ppm
Inte jag, googla runt lite, sänd istället en länk där någon påstår att vi har mys-pys på 150ppm tack.. 150ppm är att jämställa med en död planet.

CO2's effekt på plantor: https://youtu.be/P2qVNK6zFgE

Klassrum
Ändra inte frågan. Läs den engelska texten, dom misstänker då att rummet är dåligt ventilerat.
Citera
2020-01-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
150ppm
Inte jag, googla runt lite, sänd istället en länk där någon påstår att vi har mys-pys på 150ppm tack.. 150ppm är att jämställa med en död planet.
Du kommer med ett påstående så då är det upp till dig att komma med bevis! Och nu menar jag inte någon töntig youtubevideo utan publicerad vetenskap.
Citat:
Klassrum
Ändra inte frågan. Läs den engelska texten, dom misstänker då att rummet är dåligt ventilerat.
Du klarade alltså inte subtraktion. Här är hur det fungerar. Luften har 21% syre. Om du höjer halten CO2 från 400 till 1000 ppm sjunker syrehalten lika mycket, dvs till 20,94%. Och du tror att detta motsvarar att eleverna konsumerat allt syre
Citera
2020-01-07, 15:18
Medlem
Citat:
OK, jag ger upp. Du är kanske inte obegåvad, men du har vansinnigt dåligt omdöme i dit val av auktoriteter och källor. Blir omedelbart imponerad så fort du hittar någon som bekräftar dina förutfattade meningar. Fortsätt du leva i din fantasivärld där det är Mörner som står för ljuset och sanningen. Jag kan då även rekommendera en annan känd svenska forskare, Claes Johnson, som går än längre i sitt förnekande.

=) Jag tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Jag är fortsatt skeptisk. Det där inlägget var mest ett uttryck för min natur, min personlighet. Detta behöver ju såklart kontrolleras mycket mer noggrant.

Om vi återgår till värmeexpansion av haven, fick jag tag i Mörners förklaring:
Horizontal Flow of Expanded Water
The dynamic sea level surface has a strong relief with departures from the gravitational geoid surface of several decimeters up to some meters (e.g., a 5 m high over the Gulf Stream,
and 30–40 cm evaporation low in the Indian Ocean). Therefore, there are no reasons why a thermal expansion off the coast would flow towards the coast and rise sea level.
This implies that the effect of thermal heating expansion
becomes progressively smaller as the depth (water column)
becomes shallower towards the coast, and at the shore the
effect is zero, and no water will flow towards the coast
because of expansion seaward.

Summary
Thermal expansion is an important factor. It is often exaggerated, however. Heating of the oceans is confined to the upper
700–2000 m. This heating is always cyclic (e.g., the 60-year
cycle), never linear over multidecadal and longer periods.
The contribution to sea level changes up to year 2100 is
estimated not to exceed 10 cm

https://www.researchgate.net/publication/319173847_Thermal_Expansion

Vet inte om jag är så imponerad av den här förklaringen. Behöver fundera mer på det här.
Citera
2020-01-07, 16:46
Medlem
Citat:
Vet inte om jag är så imponerad av den här förklaringen. Behöver fundera mer på det här.
Mörner blir mindre och mindre övertygande ju mer man läser vad han skriver.
Citera
2020-01-07, 17:57
Medlem
Citat:
Mörner blir mindre och mindre övertygande ju mer man läser vad han skriver.

Jag får samma känsla faktiskt.

Det verkar orimligt att ojämnheter i vattenytan p.g.a t.ex. havsvattenströmmar skulle agera som "bassängkanter" som stänger in expanderat vatten. Den teorin måste ju vara helt fel.

Om avdunstningen i indiska oceanen orsakar en grop i havsytan, kan det nog bli så att expanderat ytvatten rinner ned i gropen. Den högre temperaturen på det tillströmmande vattnet kan nog öka den totala avdunstningen från området. Dock kommer ju det avdunstade vattnet så småningom regna ned i havet eller rinna ut i det via floder. Regnet kommer höja havsnivån lokalt under själva skyfallet, vilket kan ske ute till havs eller vid kusten. Högre flöde vid flodmynningar höjer havsnivån där, vilket ju är längs en bit av kustremsan. I övrigt kan en del av vattnet såklart hamna på torra ställen som tackar och tar emot, så att den andelen vatten inte når haven. Men oavsett om avdunstningseffekter har viss betydelse lokalt, bör de ha låg betydelse då man betraktar den globala havsnivån och ändring av vattennivån vid kusterna i stort.

Jag kan inte se hur Mörners teori om att kusterna inte skulle påverkas av värmeexpansionen kan stämma. Han verkar även ha lurat med sig en norrman, och dom har tydligen slagit sina samstämmiga huvuden ihop, och författat denna artikel:
Ocean Thermal Expansion: In Theory and by a Simple Experiment
https://juniperpublishers.com/ofoaj/pdf/OFOAJ.MS.ID.555787.pdf
Att dom anser att experimentet (som i princip är identisk med min badkars-analogi) visar att teorin stämmer i praktiken tycker jag är mycket förunderligt, häpnande. Jag skulle kunna kalla det för ren komik, men känner att jag borde vara lite försiktig med hur starkt jag uttrycker mig i dom här kretsarna.
Citera
2020-01-07, 18:46
Medlem
Citat:
Att dom anser att experimentet (som i princip är identisk med min badkars-analogi) visar att teorin stämmer i praktiken tycker jag är mycket förunderligt, häpnande. Jag skulle kunna kalla det för ren komik, men känner att jag borde vara lite försiktig med hur starkt jag uttrycker mig i dom här kretsarna.
Var det inte du som nyss uttryckte fördelen med att vara anonym? Imponerande hur du inte bara lyckades förutse Mörners experiment utan också inse felet i det i förväg.
Citera
2020-01-07, 18:55
Medlem
Nixters avatar
Tydlig framgång för klimatrealisterna/skeptiker:
NASA rättar om sina data för Islands varma 40-tal på begäran av en Australiensisk parlamentsledamot.

https://youtu.be/xMc1o2tUBds
Citera
2020-01-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Vestas
Vestas lever ju inte på att producera en produkt till marknaden. Vestas lever på att producera en produkt till en kund som har fått en kraftig statlig subvention för att köpa denna från Vestas. Hade inte subventionen betalats ut hade man inte sålt vindkraftverk. Inte så kapitalism funkar, och vi kanske kan vara överens om att det är så kommunistiska regimer ofta hanterar sina affärer (stora fabriker i gamla Sovjet utan ordrar halvårsvis om du minns).

Exempel Tyskland
Men enklaste sättet är att ge ett konkret exempel. Tyskland har nu subventionerat sina vind (sol) med över 1 triljon Euros (dom nådde detta 2019). Hade dom satsat samma pengar på kärnkraft istället för vind och sol hade Tyskland varit som Frankrike och därmed helt självförsörjande på energi. Istället har man nyss skruvat upp importen av gas med 300% från ryssen och vill nu gärna slå på nästa pipeline!

Energin i Tyskland är dessutom bland den dyraste i EU, 3ggr dyrare än i Sverige vilket subventionen är ett resultat av, nånstans skall triljonen in (men inte det som gått i Vestas ficka då). Konsumenten betalar alltid subventionen.
Allt detta har nu gjort att 10.000 tals personer nu fryser ihjäl i Tyskland och England varje år. Dom har inte råd med sin energiräkning och strömmen slås av, ofta gamla och svaga.

2019 tappade Tyskland 80% av sin installationstakt av vind jämfört 2018 anledningen till detta är många, men tro mig att de inte betalar sig är den främsta. Utöver detta är cancerutredningar, massiv fågel och insektsdöd etc stora problem. Om dessa "Wunderverk" nu är så fantastiska varför slutar Tyskarna installera dem 2019 och går istället över till Putins Northstream 2. I en kapitalistisk värld, där ditt resonemang var verkligt skulle installationerna öka, de är ju lika bra som hydro (vilket är helt fel). Det verkar vara väldigt många parameters du inte räknar med, har läst den LCA från Vattenfall om det är den som kom för en tid sedan och den är inte korrekt man tar ej med alla parametrar. Tyskarna lyckas ex inte skicka strömmen från Norr (där det blåser) till Södra Tyskland 100mil bort, och (tips) har du i din LCA räknat med (infrastruktur) från vindkraftverket till städer, kinesisk batteriproduktion i Afrika eller nedmontering och återvinning av dessa nu jättestora pjäser ofta placerade i vatten. Vind är riktigt gammal skit-teknik som dessutom sänker fastighetsvärdet för alla som har det inom synhåll, det mest ironiska med den LCA du refererar till är att Vindkraftverket är tillverkat av fossila bränslen, hade man istället försökts sig på att nyttja de faktiska överskotten i vindkraftverken för att bygga vindkraftverk hade du fått installera 1000-tals extra sådana bara för att bygga nya samt anställa en enorm mängd människor Sverige (som alla har ett CO2 avtryck per individ som plötsligt bygger vindkraftverk allesamman, lägg till i din CO2 pott jämförelse).

Länk till artikel om Tysklands Vindkraft fiasko
https://www.dw.com/en/german-wind-energy-stalls-amid-public-resistance-and-regulatory-hurdles/a-50280676

Är det en kopia på detta du vill ha till Sverige ? Ja, vi har hydro så vi har en lite längre startsträcka än Tyskland (ungefär det vi nu installerat) men resultatet långsiktigt är detsamma. Det är också välkänt faktum att nästa steg är att kärnkraften måste läggas ned helt för att den inte fungerar som balanskraft till vind och sol, där är Putins gas bättre, Northstream 3 antar jag.

Vindkraft är bara skit, men nu har vi baxat dem ända hit

Sovjet hade planekonomi. Staten ägde och kontrollerade produktionsapparaten. Väldigt långt från den moderna blandekonomin med privat ägande som väst har. Den svenska miljörörelsen har djupa rötter i den svenska borgerligheten och centerpartiet. Det var sossarna som byggde kärnkraft och avfallsförbränning, centern gick emot. Centern var emot allt på den tiden.

Ditt snack om kommunism är bara vilt viftande och varmluft. Du verkar okunnig helt enkelt.

Sverige har en väldigt olik situation än Tyskland av flera skäl. Bl a producerar vi nästan dubbelt så mycket el per capita som Tyskland. Vi valde att minimera vårt oljeberoende och värmer fastigheter med el och fjärrvärme sedan decennier. Men jag är som sagt pro kärnkraft så vad gafflar du om?

Du vet vi inte använder fossila bränslen för elproduktion?? Så på vilket vis hamnar vi i tyskarnas sits??? Nu får du ju ge dig liksom, lite grann koll på läget måste man tycker jag.

Kärnkraften i Tyskland läggs ner dels av samma skäl som Sverige, den börjar bli gammal. Tyskland har heller inte kommit överens om kärnkraftsavfallet. Man har inte det svenska eller finska urberget av stabil granit.

Jag vill ha forskningsreaktor MSR-typ i Oskarshamn och uppgradera det vi har så långt möjligt. Kommer bara finska kärnkraftsprogramet igång kan vi köpa av dem istället för att sälja som nu.

Med kärnkraft och rejäl elproduktion kan vi tillverka syntetisk flygfotogen som är koldioxid neutral.

Varför är du så sugen på att Sverige skall importera så mycket olja?? Vad är fel på att SSAB istället för att importera koks använder kärnkraftsel för att göra stål?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-01-07 kl. 19:16.
Citera
2020-01-07, 19:05
Medlem
Citat:
Var det inte du som nyss uttryckte fördelen med att vara anonym? Imponerande hur du inte bara lyckades förutse Mörners experiment utan också inse felet i det i förväg.

Vad menar du?
Citera
2020-01-07, 19:08
Medlem
Citat:
Vad menar du?
Vart kanske lite svårt att se hur jag syftade där. Den första meningen refererade till ditt "jag borde vara lite försiktig med hur starkt jag uttrycker mig i dom här kretsarna."
Citera
2020-01-07, 19:15
Medlem
Melange5738s avatar
Man kan tydligen se klimatförändringarna varje dag nu över hela planeten:

https://www.sciencealert.com/climate-change-is-now-detectable-in-a-single-day-of-weather-anywhere-in-the-world

Läs artikeln innan ni slänger ur er "åhmen idag var ju kallare än för femtielva år sen så det kan ju inte stämma"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in