Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
4. Jag tror inte jag sagt att man bör basera all balanskraft mm. på batterilager. Att använda elbilarnas batterier ser jag som ett försök att tänka utanför boxen och en möjlighet att klara ut en del av svårigheten med att ha mycket oplaneringsbar kraftproduktion.
Tyskland har fattat ett dumt beslut att avveckla kärnkraft i förtid, ett väldigt dumt beslut tom.
I och med det ger varje soltimme och vindpust i praktiken direkt påverkan på användningen av fossil energi.
Om jag räknat rätt och bedömt rätt så borde man ha cirka 120 000 MW installerad kärnkraftseffekt i Tyskland och snällt räknat kan man bygga ny kärnkraft för 50 000:- kr/kWh.
120 000 000 kW x 50 000:- kr/kWh = 6 biljoner kronor. Rätt mycket pengar det också.
(Kolla gärna, jag kan ha både räknat och tänkt fel.)
8. Jag ser egentligen inga större problem med att använda en del fossil energi för balanskraft och annat. Problemet är att ju längre tid vi ägnar åt att diskutera hur vi ska minska våra utsläpp av koldioxid desto mindre utrymme får vi kvar för fossil energianvändning.
4. Ok, ponera 50,000kr/kW effekt. Då kostar en reaktor 50 miljarder kronor, viket är rimligt.
(Sydkorea bygger nytt för 40 miljarder, Kina för 20 miljarder, och Forsmark 3 kostade 47 miljarder i dagens penningvärde.)
För 2.7 biljoner får du då 54 reaktorer i 1000MW klassen, eller 54,000MW effekt. Det motsvarar ganska väl Tysklands elproduktion i dagsläget (540TWh/år = 61,000MW i snitteffekt).
Det täcker givetvis inte elektrifiering av fordonsflottan m.m. Men då har man också glöm en sak.
Den stora kostnaden för kärnkraft är just den här grundinvesteringen. Forsmark har en driftkostnad på bara 17 öre/kWh, inkl. fondering för slutförvaring. Om de säljer sin el billigt, för i snitt 30 öre/kWh, så gör de fortfarande en
vinst på 13 öre/kWh eller en vinst på 130.000 kr per timme och reaktor, dygnet runt, året om. Omräknat på ett helt år gör varje reaktor alltså en stabil vinst på
1.13 miljarder om året. En reaktor för 50 miljarder blir därmed självfinansierande på 44 år, och en modern reaktor ska hålla 60-80 år. Upptiden för en reaktor är nära 100%.
Det är alltså bara en fråga om att staten ska ta ett finansiellt risktagande och göra (eller möjliggöra) investeringen, men om allt går som planerat så går är det en plusaffär, totalt sett. Kärnkraften bekostar sitt eget uppförande, och slutförvaring, med elpriset.
Det som blir en kostnad för staten är att man får lägga ner fungerande fossila kraftverk i förtid, men det blir resultatet oavsett vad man ställer om till.
8. Dilemmat är att i fallet sol och vind så blir det balanskraften som står för energin så mycket som 70% av tiden. Så om man balanserar vind/sol med fossil energi så har man i grunden en fossil elproduktion, med lite förnybart i kanten.