Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-16, 00:39
Medlem
arbetets avatar
#FakeNews deluxe:

DN har ikväll en artikel om att Victoriafallen i Afrika torkat ut p.g.a. AGW:

De torrlagda Victoriafallen skapar klimatdebatt i Zambia
Dundret är öronbedövande och molnet av vattendroppar kan under regnperioden siktas på fem mils avstånd. Men inte nu. Vattnet faller bara i ena änden av den nästan två kilometer långa bergsklyftan som förvandlats till en ekande tom stenkatedral. Uppströms Victoriafallen är det nu så lågt vattenstånd att det är möjligt att vada över den väldiga Zambezifloden, från Zambia till Zimbabwe.

I de två länderna hotas runt tio miljoner människor av akut hungersnöd efter tre år av torka men krisen har kommit att symboliseras av de uttorkade fallen.

– Molnen ovanför oss skapar förväntningar om regn, men trots att regnperioden skulle börjat i oktober har det knappt fallit en droppe, säger Boswell Siambweda, en av ett femtiotal försäljare som utanför nationalparkens stängsel försöker kränga souvenirer – snidade träskulpturer, knutna armband, kitschiga tavlor och lergods.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/de-torrlagda-victoriafallen-skapar-klimatdebatt-i-zambia/

Tyvärr har DN missat att detta har blivit debunked i internationell press. Här Danska radion:

Detektor: Afrikas største vandfald er ikke tørret ud, selvom det er ramt af tørkeperiode
Et Reuters-telegram om udtørring af Victoria Falls har spredt sig i alverdens medier.

Det berømte vandfald Victoria Falls i Zimbabwe er tørret ud.

Sådan lød det i adskillige danske medier tidligere på ugen - herunder på dr.dk under overskriften 'Afrikas største vandfald er tørret ud'.

I artiklen på dr.dk kunne man læse, at Victoria Falls-vandfaldet mest af alt lignede "en knastør klippevæg", og at vandet ikke løber ud over kanten og ned i de dybe kløfter, som det gjorde tidligere på året.

Historien stammer fra et telegram fra nyhedsbureauet Reuters og har trukket overskrifter i medier verden over.

Artiklerne var ledsaget af billeder med en ganske tør klippe.

Men klippen er bare en lille del af det 1,6 kilometer brede vandfald, der på højeste sted har et fald på mere end 128 meter.

På flere andre dele af vandfaldets strækning løber der stadig vand.

- Man kan vel ikke sige, at et vandfald eller en flod er tørret ud, før der ikke løber mere vand. Så jeg synes ikke, at man kan sige, at Victoria Falls er tørret ud, siger Thomas Friborg, viceinstitutleder for Geovidenskab og Naturressourcer på Københavns Universitet.
https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-afrikas-stoerste-vandfald-er-ikke-toerret-ud-selvom-det-er-ramt-af#!/

Det verkar som att alarmisterna nu börjar bli desperata efter fiaskot med COP25 i Madrid. Allt är tillåtet, Klimat-Greta fejkar tågbilder och nu det här.
Citera
2019-12-16, 02:33
Medlem
arbetets avatar
Fact check i Afrikansk tidning om de uttorkade Victoriafallen;

Fact check: No, Victoria Falls has not run dry
As Southern Africa battles one of its worst droughts in decades, numerous media reports have stoked fears that Victoria Falls, bordering Zimbabwe and Zambia, is running dry.

The claims were sparked by a YouTube video showing a long stretch of bare cliff-face at Livingstone, on the Zambian side of the world's largest waterfall, in which a woman says she is praying for rain.

However, the video and subsequent media reports downplayed the seasonal dry period which affects the water flow every year, as well as the fact that the Zimbabwean side of the waterfall has been faring much better.
https://www.timeslive.co.za/amp/news/africa/2019-12-13-fact-check-no-victoria-falls-has-not-run-dry/
Citera
2019-12-16, 07:01
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det finns två anledningar till att effekten av vattenånga borde vara större i övre troposfären; det finns betydligt mindre vatten där och det blir en negativ feedback från temperaturgradienten närmare ytan eftersom lapse-raten blir lägre.

Sen vad som är empiriskt uppmätt låter jag vara osagt, det finns nog flera bud.
Det du också bör betänka är var temperaturen förändras mest/snabbast över tid. Detta är i de lägre delarna av troposfären. Vid tropospausen (vars höjd ej är konstant) är temperaturtrenden mer eller mindre 0 för att omvända tecken och bli negativ i stratosfären. dT/dt är högst i de lägre delarna av troposfären och därför förändras atmosfärens egenskaper att hålla vatten snabbast där också.
Citera
2019-12-16, 10:02
Medlem
humanlifes avatar
Många uttrycker stor besvikelse över klimatförhandlingarna, här är några exempel:

Antonio Guterres, UN secretary general

"I am disappointed with the results of COP25. The international community lost an important opportunity to show increased ambition on mitigation, adaptation and finance to tackle the climate crisis."

Alden Meyer, strategy chief at the Union of Concerned Scientists

"Never have I seen such a disconnect between what the science requires and what the climate negotiations are delivering in terms of meaningful action. Most of the world's biggest emitting countries are missing in action and resisting calls to raise their ambition."

Mohamed Nasr, Egyptian delegate speaking on behalf of African countries

"Colleagues and parties who are calling for more ambition, who are saying that environmental integrity is the core, that are calling for the climate emergency, if you are not in line with a discussion on climate finance... please relook at your positions. We are not here to have very nice statements and people start applauding and clapping for nice words. We are here to work and make sure that we deliver the right package, to enhance the ambition and move forward."

Sir David King, British government representative at the 2015 Paris climate talks

"If the United States is not backing an agreement that is meaningful it is extraordinarily difficult for the rest of the world to come to an agreement. And I'm afraid as long as we have [President Donald] Trump in the United States with President [Jair] Bolsonaro in Brazil it is extraordinarily difficult to get all of those countries to agree."

https://www.bbc.com/news/science-environment-50801493
Citera
2019-12-16, 11:56
Medlem
Det är ett spel för gallerierna eftersom man inte bryr sig om grundorsaken till problemen, nämligen överbefolkningen.
Citera
2019-12-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det har alltid funnits dessa två kategorier av människor, de som är nyfikna och tar till sig info och de som inte gör det. Det är bekvämt att slå ifrån sig info som man inte ser någon direkt nytta med.
Det var den förstnämnda gruppen som initierade att man flyttade till nya områden, vandrade ut ur Afrika t ex.
Jag vet inte om någon av kategorierna har vuxit på bekostnad av den andra under senare tid.

Sedan när katastroferna blir oundvikliga kommer dessa personer anklaga oss för att vi inte varnade tillräckligt, inte var tillräckligt tydliga osv.
Men både du och Trumpetflugan är ju precis likadana. Man kan ju posta en direkt länk till ett citat i IPCC:s rapport, och det går rakt genom öronen på er.

Från IPCC plockar ni bara den information som passar er agenda. När det inte är alarmistiskt nog så letar ni fram lösa artiklar att hänvisa till istället. Artiklar som IPCC antingen har kastat i papperskorgen, eller som de inte hunnit granska ännu.

Att prata om er själva som människorna som vandrade ur Afrika låter som ett dåligt skämt. Om det är några som är livrädda för all form av förändring av er levnadsmiljö så är det ju ni två.
Citera
2019-12-16, 12:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men både du och Trumpetflugan är ju precis likadana. Man kan ju posta en direkt länk till ett citat i IPCC:s rapport, och det går rakt genom öronen på er.

Från IPCC plockar ni bara den information som passar er agenda. När det inte är alarmistiskt nog så letar ni fram lösa artiklar att hänvisa till istället. Artiklar som IPCC antingen har kastat i papperskorgen, eller som de inte hunnit granska ännu.

Att prata om er själva som människorna som vandrade ur Afrika låter som ett dåligt skämt. Om det är några som är livrädda för all form av förändring av er levnadsmiljö så är det ju ni två.
Mycket märkliga anklagelser, du fantiserar bara.
Citera
2019-12-16, 13:08
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Så bra! Om du kommer med exempel så ger du mig möjlighet att identifiera och jobba med min bias... Said no denier ever

Vi alla har dom. Dock håller jag inte med dig om att det skulle vara några problem att länka till vetenskap som producerats efter 2013 (då försöker jag gå på antalet citeringsr som impact proxy) då AR5 kom. Om det är det du menar. Kom gärna med exempel.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-12-16 kl. 13:13.
Citera
2019-12-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det har alltid funnits dessa två kategorier av människor, de som är nyfikna och tar till sig info och de som inte gör det. Det är bekvämt att slå ifrån sig info som man inte ser någon direkt nytta med.
Det var den förstnämnda gruppen som initierade att man flyttade till nya områden, vandrade ut ur Afrika t ex.
Jag vet inte om någon av kategorierna har vuxit på bekostnad av den andra under senare tid.

Sedan när katastroferna blir oundvikliga kommer dessa personer anklaga oss för att vi inte varnade tillräckligt, inte var tillräckligt tydliga osv.

Jag blir något förvånad och förbryllad av ditt inlägg. Därför att jag skulle tro att det är människor som tänker själva och är nyfikna som inte köper alarmismen rakt av, utan som ifrågasätter den i stort sett orimliga bild som målas upp av världspressen och vissa representater för IPCC.

Medan du verkar mena att det är alarmister är som är "nyfikna och tar till sig info". Jag kan till viss del förstå vad du menar med att "ta till sig info". Men jag tänker att man inte behöver inte vara särskilt "nyfiken" för att finna den "info" som täcker löpsedlar världen över.
Citera
2019-12-16, 13:24
Medlem
humanlifes avatar
Skogsbränder har blivit förvärrade av klimatförändringarna. I Australien har de varit så svåra att luften i Sydney är skadlig, varnar flera vårdorganisationer.

135 SVT Text Måndag 16 dec 2019
UTRIKES PUBLICERAD 16 DECEMBER

Läkare varnar för farlig Sydneyluft

Sydney står inför ett folkhälsonödläge
på grund av rök från skogsbränder
i närheten. Denna varning kommer från
flera vårdorganisationer.

I ett upprop skriver 25 organisationer
att rök från just skogsbränder är
extra farlig på grund av de höga
halterna av små partiklar (PM2,5).

"Klimatförändringar förvärrar i många
fall extremväder, såsom förhållandena
vid allvarliga skogsbränder, och det
har en förödande inverkan på
människors hälsa", heter det
i uppropet.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/135.html

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7796505/Sydney-facing-public-health-emergency-caused-bushfire-smoke-doctors-warn.html
Citera
2019-12-16, 13:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag blir något förvånad och förbryllad av ditt inlägg. Därför att jag skulle tro att det är människor som tänker själva och är nyfikna som inte köper alarmismen rakt av, utan som ifrågasätter den i stort sett orimliga bild som målas upp av världspressen och vissa representater för IPCC.

Medan du verkar mena att det är alarmister är som är "nyfikna och tar till sig info". Jag kan till viss del förstå vad du menar med att "ta till sig info". Men jag tänker att man inte behöver inte vara särskilt "nyfiken" för att finna den "info" som täcker löpsedlar världen över.
Det du beskriver i det fetade är en vanlig missuppfattning. Klimatförnekarna lyssnar inte, det har vi sett gång på gång här i tråden. De har sin uppfattning, klimatkrisen är påhittad mm, mm. Man slänger sig med alla möjliga förvrängningar och vulgariseringar, ifrågasätter rentav växthuseffekten.

Och sponsorn bakom dessa uppfattningar är förvisso tänkande människor, men de tänker inte på mänsklighetens bästa utan på fossilindustrins vinster.
Citera
2019-12-16, 13:48
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose

Du säger det mer eller mindre rakt ut. Vilket ger intryck av att du finner frågan vara en av typen löpsedlar/media vs bloggar. Det bästa båda dessa sfärer kan göra är att återge ett tredje alternativ till "sfär" korrekt, nämligen vetenskapen. Jag tror många gör ditt misstag. Både bland såkallade alarmister men främst bland förnekare, inte riktigt vet vad som är vetenskapliga källor och inte. Det handlar inte heller om att lyssna på "representanter". Det handlar om att lyssna till studier.

Och media presenterar vetenskap bättre än förnekarbloggar, i regel. I alla fall "etablerad media".
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-12-16 kl. 13:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in