Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-15, 14:07
Medlem
Turist i tidens avatar
https://www.expressen.se/kultur/anna-hellgren/det-finns-ett-sakert-satt-att-radda-klimatet/
Hur okunnig kan man bli?
Citat:
Det finns ett säkert sätt att rädda klimatet
Citat:
Vad kan vi begära av våra folkvalda när det kommer till klimatet? Frågan är ärligt menad. Den som tar del av partiledarnas tankar kring den globala uppvärmningen inser snart att partierna inte är uppgiften mogna.
Citat:
Det finns bara ett sätt som säkert hindrar uppvärmningen från att skena och det är att upphöra med all förbrukning av fossila drivmedel.
Men alla kolkraftverk verkar skribenten ha missat. Journalister som blir aktivister...kan dom inte läsa på innan dom skriver sina krönikor?
Citera
2019-12-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Är det inte just människans nyfikenhet, informationstörst och öppenhet att ta till sig ny information som gör att vi inte fortfarande bor i grottor.
Det är lättare att ta till sig information av typen "se här hur du bygger en pilbåge så du kan jaga och käka mer kött" än "om du jagar för mycket kommer djuren ta slut om några år". Människor gillar nyheter så länge de ser någon direkt personlig nytta av dem, det är när forskare säger saker man inte vill höra som många slår bakut.
Citera
2019-12-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du bör åtminstone kunna se några felaktigheter i den där, bara genom att se på videon, utan att ens dubbelkolla med några källor öht. En hint är att titta på beskrivningen av axlarna när han sammanfogar olika grafer.

Frågan är väl hur mycket fel den mannen konsekvent måste uppvisa för att du ska avfärda honom som den desinformatör han är? Gell-Mann amnesi igen.

Se inte desinformationsvideos som du inte har kunskapen att granska. Gå då till pålitligare vetenskapliga källor.

Jag ser istället felaktigheterna i medias rapportering av vad som försiggår där uppe.

De ljuger, ju.
Citera
2019-12-15, 15:10
Medlem
arbetets avatar
Orange Man Bad!

Lövins ilska: ”USA som har skapat den här situationen”
Klimatmötet i Madrid slutade med ett misslyckande – flera stora frågor tvingades skjutas fram i tiden. Och Isabella Lövin (MP) är mycket besviken på resultatet, framför allt när det gäller att frågan om utsläppshandel, som regleras under den så kallade artikel 6, inte kunde lösas.

– Jag känner stor irritation och besvikelse över att vi inte kunde komma överens om artikel 6, som är så fundamental för att komma framåt. Det saknas tillit mellan länder, det är djupt beklagligt att länder fortsätter att motsätta sig det här arbetet, säger hon till SvD.

Du är besviken?

– Ja, det är jag. Det visar att det finns väldigt stora spänningar i världen.

Vilka länder skapar störst problem i förhandlingarna?

– I grunden är det faktum att USA lämnar avtalet som skapar den här situationen.
https://www.svd.se/lovins-usa-kritik-rika-lander-tar-inte-sitt-ansvar

Dags att ta av dig kreditkortet och tillgång till Regeringsplanet. Det vore nog det mest klimatsmarta beslutet. Det får vara slut på flängandet runt i världen på olika hittepåmöten för klimathotsskojareliten.

Tack Trump!

Citera
2019-12-15, 15:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Onödigt att göra det här till en konflikt om källor när fortsättningen på det du citerade styrker det jag framförde:

The radiation flux measured at 20 mm corresponds therefore to the temperature of the atmosphere at about 5 kilometers altitude, above which the H2O abundance is too low for efficient absorption ( Figure 7-13 ). This temperature is about 260 K for the example in Figure 7-8 . The same emission temperature is found at 7-8 mm where again H2O is a major absorber.

Jag tror du har misstolkat första meningen (ditt citat).

CO₂-utsläpp värmer Jorden, medför ökad H₂O-halt som orsakar en positiv återkoppling
När jag läser det du skriver börjar jag undra om vi skriver om samma sak?

Jag skriver om hur temperaturen på Jordens yta ökar som en följd av CO₂-utsläpp och att den höjda temperaturen gör att H₂O-halten, främst i nedre troposfären, ökar. Den ökade H₂O-halten gör att växthuseffekten förstärks och temperaturen ökar mer än vad den skulle göra om det bara var den förhöjda CO₂-halten som ökade temperaturen.
«Water vapor contributes significantly to the greenhouse effect, between 35% and 65 % for clear sky conditions and between 65% and 85% for a cloudy day. Water vapor concentration fluctuates regionally and locally, whereas it is not directly affected by human activities. The addition of the non-condensable greenhouse gases causes the temperature to increase, leading to an increase in water vapor that further increases the temperature. This is the so-called positive feedback effect.»

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844018327415#bib3
Citera
2019-12-15, 17:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Orange Man Bad!

Lövins ilska: ”USA som har skapat den här situationen”
Klimatmötet i Madrid slutade med ett misslyckande – flera stora frågor tvingades skjutas fram i tiden. Och Isabella Lövin (MP) är mycket besviken på resultatet, framför allt när det gäller att frågan om utsläppshandel, som regleras under den så kallade artikel 6, inte kunde lösas.

– Jag känner stor irritation och besvikelse över att vi inte kunde komma överens om artikel 6, som är så fundamental för att komma framåt. Det saknas tillit mellan länder, det är djupt beklagligt att länder fortsätter att motsätta sig det här arbetet, säger hon till SvD.

Du är besviken?

– Ja, det är jag. Det visar att det finns väldigt stora spänningar i världen.

Vilka länder skapar störst problem i förhandlingarna?

– I grunden är det faktum att USA lämnar avtalet som skapar den här situationen.
https://www.svd.se/lovins-usa-kritik-rika-lander-tar-inte-sitt-ansvar

Dags att ta av dig kreditkortet och tillgång till Regeringsplanet. Det vore nog det mest klimatsmarta beslutet. Det får vara slut på flängandet runt i världen på olika hittepåmöten för klimathotsskojareliten.

Tack Trump!

Bra gjort av Lövin att äntligen ta bladet från munnen och säga som det är.

Trumps skada på klimatåtgärderna är monumentalt! Det säger hans egna undersåtar inte minst, så det är faktiskt inte ett dugg kontroversiellt. All heder åt alla städer och delstater i USA som tar saken i egna händer och satsar på förnybart.
Citera
2019-12-15, 18:05
Medlem
Alla dessa tidsbegränsade ramar innan klimatkatastrofen är ett uppenbarligen skitsnack.

Climate scientists refute 12-year deadline to curb global warming

Citat:
Reality check: "All the time-limited frames are bullshit," Gavin Schmidt, who leads NASA's Goddard Institute for Space Studies in New York, told Axios in an email. "Nothing special happens when the 'carbon budget' runs out or we pass whatever temperature target you care about, instead the costs of emissions steadily rise," he said. The IPCC report, for example, found the impacts worsen considerably beyond 1.5°C of warming.

"The thing to push back against is the implicit framing that there is some magic global mean temperature or total emissions that separate 'fine' from 'catastrophic'. There just isn't," Schmidt said.
Citera
2019-12-15, 18:16
Medlem
En vettig artikel från John Kerry, USA utrikes minister 2013-17.
https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2019/12/09/opinion/china-renewable-energy.amp.html

Han argumenterar att USA förlorar kapplöpningen för ny energiteknik.
Kina dominerar marknaden med stora investeringar och subventioner till städer eller personer om de satsar grönt.
Citera
2019-12-15, 18:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
En vettig artikel från John Kerry, USA utrikes minister 2013-17.
https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2019/12/09/opinion/china-renewable-energy.amp.html

Han argumenterar att USA förlorar kapplöpningen för ny energiteknik.
Kina dominerar marknaden med stora investeringar och subventioner till städer eller personer om de satsar grönt.

Detta relaterar ju också till ett inlägg som du skrev i en annan tråd. Dubbelpostning är ju förbjuden, men här är ett citat:
"Luften i Peking är idag mycket bättre man har stängt kolkraftverk nära Peking, planterat skog och förbjudet köp av bensin och dieselmotor."
(FB) Klimatmötet blev fiasko.

Har du en länk till en källa där man kan läsa mer om detta?

Att över en rimligt lång tidperiod (inte för kort, inte för lång) bygga upp en energiproduktion som är baserad på förnybara källor kommer, är jag övertygad om, att innebära konkurrensfördelar. Det gör det IMHO lite extra intressant att följa ett sådant förutseende agerande som det du pekar på.

Mot detta står uppgifter om pågående och planerade byggen av nya kolkraftverk i Kina.

I den här artikeln påstås att kolkraftverk med en sammanlagd effekt på 121 gigawatt (motsvarande ungefär 121 svenska kärnkraftsreaktorer) är under uppförande i Kina.

https://www.wired.com/story/china-is-still-building-an-insane-number-of-new-coal-plants/

Citera
2019-12-15, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Detta relaterar ju också till ett inlägg som du skrev i en annan tråd. Dubbelpostning är ju förbjuden, men här är ett citat:
"Luften i Peking är idag mycket bättre man har stängt kolkraftverk nära Peking, planterat skog och förbjudet köp av bensin och dieselmotor."
(FB) Klimatmötet blev fiasko.

Har du en länk till en källa där man kan läsa mer om detta?

Att över en rimligt lång tidperiod (inte för kort, inte för lång) bygga upp en energiproduktion som är baserad på förnybara källor kommer, är jag övertygad om, att innebära konkurrensfördelar. Det gör det IMHO lite extra intressant att följa ett sådant förutseende agerande som det du pekar på.

Mot detta står uppgifter om pågående och planerade byggen av nya kolkraftverk i Kina.

I den här artikeln påstås att kolkraftverk med en sammanlagd effekt på 121 gigawatt (motsvarande ungefär 121 svenska kärnkraftsreaktorer) är under uppförande i Kina.

https://www.wired.com/story/china-is-still-building-an-insane-number-of-new-coal-plants/

Luften i Peking har blivit mycket bättre

https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2019/11/19/asia/china-air-pollution-study-scli-intl-scn/index.html

Wire artikeln har jag svarat på tidigare. Det var en plan från Kinas kolindustri. Som inte hade blivit godkänd av Kinas regering.

Senare artiklar visar att många av dessa förslag inte sjösattes.

Förbud att köpa bensin eller diesel bil kommer från min kunskap men du har länk från Bloomberg, 6 Feb, 2019.

https://www.google.com/amp/s/www.bloomberg.com/amp/opinion/articles/2019-02-08/china-s-electric-vehicles-put-traditional-engines-on-notic
Citera
2019-12-15, 21:15
Medlem
PrivateBusinesss avatar
En bild från verkligheten

https://miniistid.blogg.no/lance-sitter-last-fast-i-polisen-forbereder-seg-pa-julefeiring-i-polhavet.html

"LANCE» SITTER LÅST FAST I POLISEN: FORBEREDER SEG PÅ JULEFEIRING I POLHAVET"
Citera
2019-12-15, 22:20
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
CO₂-utsläpp värmer Jorden, medför ökad H₂O-halt som orsakar en positiv återkoppling
När jag läser det du skriver börjar jag undra om vi skriver om samma sak?

Jag skriver om hur temperaturen på Jordens yta ökar som en följd av CO₂-utsläpp och att den höjda temperaturen gör att H₂O-halten, främst i nedre troposfären, ökar. Den ökade H₂O-halten gör att växthuseffekten förstärks och temperaturen ökar mer än vad den skulle göra om det bara var den förhöjda CO₂-halten som ökade temperaturen.
«Water vapor contributes significantly to the greenhouse effect, between 35% and 65 % for clear sky conditions and between 65% and 85% for a cloudy day. Water vapor concentration fluctuates regionally and locally, whereas it is not directly affected by human activities. The addition of the non-condensable greenhouse gases causes the temperature to increase, leading to an increase in water vapor that further increases the temperature. This is the so-called positive feedback effect.»

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844018327415#bib3

Det finns två anledningar till att effekten av vattenånga borde vara större i övre troposfären; det finns betydligt mindre vatten där och det blir en negativ feedback från temperaturgradienten närmare ytan eftersom lapse-raten blir lägre.

Sen vad som är empiriskt uppmätt låter jag vara osagt, det finns nog flera bud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in