Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hade du något svar på den frågan?

Global uppvärmning handlar om vatten, det är inte atmosfären som driver vädret och klimatet. Atmosfären påverkas mest av vattnet på jorden, inte tvärtom.

Haven absorberar tusen gånger mer värme än atmosfären och håller 90% av värmen från den globala uppvärmningen.
Citera
2019-10-18, 20:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Global uppvärmning handlar om vatten, det är inte atmosfären som driver vädret och klimatet. Atmosfären påverkas mest av vattnet på jorden, inte tvärtom.

Haven absorberar tusen gånger mer värme än atmosfären och håller 90% av värmen från den globala uppvärmningen.
Finns inte växthuseffekten då?
Citera
2019-10-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Finns inte växthuseffekten då?

Jag tror att LifeIsElectric bäst kan svara på det där. Personligen så tror jag att växthuseffekten är väldigt liten. Det finns inget tak på atmosfären och om man släcker solen så blir det genast kallt på planeten. Det enda som står emot ett tag är energin som är lagrad i havet.
Citera
2019-10-18, 23:37
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badaren
Ju mer jag läser på om detta, desto mer börjar jag tro att koldioxidhysterin är ett rent påhitt.
Det verkar inte finnas något enda experiment som stärker hypotesen.
How dare you?!?!

Finns inget bevis annat än i klimatsektens hjärnspöken.. Mer koldioxid ger mer moln, mer moln ger mindre solstrålning, mindre sol ger ------- "insert anything"
Citera
2019-10-19, 08:39
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är säkerligen möjligt att öka reflektionen av solljus med olika åtgärder för att sänka temperaturen, men är vi säkra på att våra hav mår bra när pH sjunker?

I mer än sextio år har jag sett hur livet i vår badvik förändras. Under sillperioderna fanns ett trankokeri på tomten och det finns en del rester från en tid med ett helt annat liv i vattnet. När jag kom dit var alla klippor och stenar täckta av havstulpaner men nu är de helt borta. En tid var botten täckt av blåmusslor. De har försvunnit och nu växer det sjögräs på botten och japanska ostron breder ut sig över stranden.

Förändringarna är stora och snabba men jag har mycket svårt att avgöra om de är bra eller dåliga. Visst finns det sådant som var bättre förr men det finns också sådant som blivit bättre med åren. Jag kan inte avgöra om en liten sänkning av pH är en försämring eller en förbättring.

Men visst skall man försöka väga alla fördelar mot alla nackdelar och beakta påverkan på åkrar, byggnader, temperartur, skog, hav, berggrund och så vidare. När jag gör det kommer jag till att vi bör försöka hålla luftens koldioxidhalt vid ungefär 500 ppm.
Citera
2019-10-19, 09:11
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
How dare you?!?!

Finns inget bevis annat än i klimatsektens hjärnspöken.. Mer koldioxid ger mer moln, mer moln ger mindre solstrålning, mindre sol ger ------- "insert anything"
Kallar du tusentals klimatforskare och miljoner människor runt om i världen för sekt?

Det är dags för klimatförnekare att vakna upp till verkligheten och sluta sprida desinformation och trams.

Koldioxiden har ökat från 280 ppm vid industrialiseringens början till 410 ppm idag. Den globala medeltemperaturen har ökat med ca en grad på 100 år och den kan öka med 3-5 grader innan 2100.

De 20 varmaste åren som uppmätts är bland de 22 senaste.

Haven har blivit både varmare och surare och hotar livet i havet.

Uppvärmningen är odiskutabel. Effekterna är så omfattande att man talar om klimatkris och nödläge.

Trots det sitter du och andra och sprider dumheter här, som arroganta idioter.
How dare YOU?
Senast redigerad av humanlife 2019-10-19 kl. 09:14.
Citera
2019-10-19, 09:12
Medlem
humanlifes avatar
Investeringarna i förnybar energi är så pass stora nu att en del tror att vi kan fasa ut de fossila bränslena tidigare än beräknat.

Rise of renewables may see off oil firms decades earlier than they think

Pace of progress raises hope that fossil fuel companies could lose their domination

The world’s rising reliance on fossil fuels may come to an end decades earlier than the most polluting companies predict, offering early signs of hope in the global battle to tackle the climate crisis.
The climate green shoots have emerged amid a renewable energy revolution that promises an end to the rising demand for oil and coal in the 2020s, before the fossil fuels face a terminal decline.

But energy experts are adjusting their forecasts as clean energy technologies, including wind and solar power, emerge faster than predicted and at costs that pose a direct threat to coal-fired electricity and combustion-engine vehicles.

https://www.theguardian.com/environment/2019/oct/14/rise-renewables-oil-firms-decades-earlier-think
Citera
2019-10-19, 09:24
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Kallar du tusentals klimatforskare och miljoner människor runt om i världen för sekt?
Argumentum ad populum=fail

Citat:
Det är dags för klimatförnekare att vakna upp till verkligheten och sluta sprida desinformation och trams.
Till vems verklighet? Din, min eller Hagamannens?

Citat:
Koldioxiden har ökat från 280 ppm vid industrialiseringens början till 410 ppm idag. Den globala medeltemperaturen har ökat med ca en grad på 100 år och den kan öka med 3-5 grader innan 2100.
Bra.

Citat:
De 20 varmaste åren som uppmätts är bland de 22 senaste.
Vad ger det för median på 5 miljarder år?

Citat:
Haven har blivit både varmare och surare och hotar livet i havet.
Varmare sen när?

Citat:
Uppvärmningen är odiskutabel. Effekterna är så omfattande att man talar om klimatkris och nödläge.
Odiskutabel enligt dig?

Citat:
Trots det sitter du och andra och sprider dumheter här, som arroganta idioter.
How dare YOU?
Argumentum ad hominem=fail
Citera
2019-10-19, 09:51
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Skördeökningar är i huvudsak beroende på förbättrad jordbruksteknik. En allmän ökad växtlighet, som t.ex. att ökenområden minskat en del, torde ha blivit möjlig med hjälp av ökad CO2 halt. Iofs verkar det som om områden som Sahel, Saharas sydgräns, pulserar en del, öknen breder ut sig och drar sig tillbaks oberoende av CO2 variationer. Men CO2 är bara en faktor, vatten och jordarnas sammansättning är andra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Revolution
Den gröna revolutionen ökade massivt avkastningen per arealenhet, inte minst för olika sorters spannmål.
Norman Borlaug, (Father of the Green Revolution) fick Nobels fredspris, påstås ha räddat en miljard från svält.
Jag ställer mig tveksam till detta. Alla stora förbättringar av jordbruket har orsakat stora folkökningar. T.ex. introduktionen av potatis på Irland mer än tredubblade folkmängden där på ett århundrade. Den globala folkökningen sen 1950 till nu var en tredubbling, från 2,5 miljarder till 7,5.
Dessa alltmer artificiella jordbruksmetoder har inte primärt rädda folk från svält, de har skapat befolkningsexplotioner. Ett resultat av detta är allt fler på flykt och folkvandring. Malthus hade en poäng i att förbättringar i försörjningsteknink äter upp sig själv då människan och inte minst fattiga maxar reproduktionen.

Skördeökningarna beror på en rad faktorer som fungerar tillsammans, inte var för sig. Man kan inte ersätta ogräsbekämpning med gödsling eller koldioxidtillförsel med bevattning. Allt måste fungera ihop.

Vad Malthus inte visste var att antalet födslar per kvinna minskar när välståndet ökar. Att en välmågereglering av befolkningen fungerar väl så bra som en svältreglering. Om vi inte klantar till det kan vi få en värld utan svält. Det tycker jag är en fantastisk möjlighet som vi skall ta vara på.
Citera
2019-10-19, 10:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Argumentum ad populum=fail

Till vems verklighet? Din, min eller Hagamannens?

Bra.

Vad ger det för median på 5 miljarder år?

Varmare sen när?

Odiskutabel enligt dig?

Argumentum ad hominem=fail
Dina argument tyder på att det är tämligen meningslöst att diskutera med dig.

Jag tar några korta punkter bara:

En sekt är en liten grupp människor som fokuserar på en gemensam uppfattning. Man kan alltså inte kalla vetenskap, miljoner människor mm för en sekt.
Ni klimatförnekare är ca 5-10 % enligt opinionsmätningar. Ordet sekt stämmer alltså bättre på er.

En grads uppvärmning kan låta lite, men det är väldigt mycket. Sådan här snabb uppvärmning globalt har inte skett under de senaste 2000 åren. Vi har alltså en helt unik situation.

Koldixiodnivån är den högsta på minst 600 000 år.

Det finns en fysisk verklighet alldeles oavsett att vi kan uppleva den olika. Att människan påverkar den fysiska verkligheten i en exceptionell omfattning som vi inte kan kontrollera, det är inte bra.
Det borde du kunna förstå. Det skadar oss själva i slutänden. Bildligt talat håller vi på att såga av den gren som vi sitter på.
Citera
2019-10-19, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Skördeökningarna beror på en rad faktorer som fungerar tillsammans, inte var för sig. Man kan inte ersätta ogräsbekämpning med gödsling eller koldioxidtillförsel med bevattning. Allt måste fungera ihop.

Vad Malthus inte visste var att antalet födslar per kvinna minskar när välståndet ökar. Att en välmågereglering av befolkningen fungerar väl så bra som en svältreglering. Om vi inte klantar till det kan vi få en värld utan svält. Det tycker jag är en fantastisk möjlighet som vi skall ta vara på.
Klart att det är samverkande faktorer, att vatten och CO2 är basala nödvändigheter. Poängen är att från 1950 kom konstgödsel i stor skala, avancerad vetenskaplig bekämpning av ogräs och skadeinsekter, vetenskaplig växtförädling och med lättillgänglig fossil energi alltmer avancerad mekanisering.

Mellan år 1 e.Kr. till 1000 ökade jordens befolkning med 0,04% per år,
1000–1400 0,07%,
1400-1700 0,15%,
1700-1800 0,50%,
1800-1900 0,51%,
1900-1950 0,85%,
1950-2015 1,66%.

Jag tycker det ser ut som att med allt mer materiellt välstånd har folkökningen accelererat. Så reviderar FN alltemellanåt tidpunkten när folkökningen förväntas kulminera.
Hos oss i modern tid kan man se hur nativiteten avtar när det är ekonomiska recessioner.
t.ex. 1,4% ökning redan på nivån 6 miljarder är långsiktigt ohållbart, på cirkus 700-750 år skulle det innebära en person per m2 landyta
Citera
2019-10-19, 12:30
Citat:

Med tanke på hur många som agerar och reagerar fullkomligt irrationellt vad gäller "klimathotet", så skulle jag absolut påstå att det är klimatalarmister som uppvisar sektbeteende, inte vi som med stor skepticism betraktar hela spektaklet på avstånd.

Att tro att mänskligheten kommer gå under om 12 år (eller vad det nu är för tillfället), att vilja införa förbud mot att skaffa barn, förespråka kastrering, vilja avskaffa privat äganderätt och införa kommunism samt att sprida domedagsprofetia så att många unga mår psykiskt dåligt är ingenting annat än vidrigt sektbeteende.

Nästa steg är väl att ni alla strejkar från skola och jobb och samlas på Sergels torg för att begå kollektivt självmord, till förmån för planeten och den kommande generationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in