Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Det är redan konstaterat att nuvarande förändringar inte sker snabbare än någon gång tidigare, så det kan vi lämna därhän.
Vilken är då den "rätta" förändringstakten av jordens medeltemperatur? (Ange ett värde i °C per år med en noggrannhet på tiondels °C) Varför är detta den rätta förändringstakten, och varför är alla andra förändringstakter fel?
Varför har naturen alltid "hunnit med" tidigare, större och snabbare temperaturförändringar? Varför befinner sig naturen (flora, fauna, dess varierande utbredningar och livsförutsättningar) i ett idealläge just nu? Eller när rådde de ideala förutsättningarna? Varför var de ideala just då?
Källor på det första tack. Mig veterligen är det inte konstaterat åt något håll.
Det finns ingen "rätt" takt, det har jag aldrig påstått. Går det för fort hinner inte naturen med med ekologisk katastrof som följd (slå upp orden du inte förstår, katastrof har fler än en innebörd). Varför efterfrågar du förresten rätt takt om du ovan skriver att takten inte är högre än annars nu?
Förstår inte riktigt hur jag ska skriva så att du/ni/alla förstår... vi tar det i punktform.
1. Jorden kommer inte att gå under vad vi än gör.
2. Naturen kommer inte att gå under vad vi än gör.
3. Även om 90% av jordens arter dör kommer livet och biodiversiteten åter.
4. Det finns ingen statisk jämvikt.
5. Det finns inget idealläge.
6. Det har aldrig funnits en statisk jämvikt eller ett idealläge.
7. Katastrofer (regionala och globala) har hänt förr vi mängder av tillfällen, livet har alltid återhämtat sig.
8. Människan är egoistisk (liksom alla djur) och framtida scenarion handlar om att människan kan få det sämre på vissa håll. Iom vår moral och omtanke av andra levande varelser (människor, djur) liksom natur vill vi inte ha ihjäl dem. Vi vill inte vara orsaken till en ekologisk katastrof. Vi vill inte att arter ska dö ut p.g.a. oss och vi vill inte att medmänniskor ska lida p.g.a. det vi gör.
9. Människan bryr sig så mycket iom gängse moral och iom ekonomiska ev. problem.
Allt det här bör du/ni/alla hålla med om, vilket jag också räknar med. Sådär, nu är allt det utrett, nu kan du väl kasta fram källor på förändringshastigheten och
bevis för att den varit högre utan att ekologiska katastrofer inträffat.