Citat:
Ursprungligen postat av Klimov
---
Tack för det respektabla inlägget, det tycker vi om!
Nej, jag försökte inte missförstå, ville mest göra mig lustig över hur argumentationen går när man tittar på olika "nej-sägare". Vissa säger att det inte alls blir varmare, vissa säger att det t.o.m. blir kallare. Vissa säger att kanske blir varmare, men då att det faller inom det naturliga fluktationerna, vissa säger att det blir varmare men att människan inte möjligtvis kan ha någonting att göra med det. Vissa säger att det är solens instrålning som ökat, trots att det aldrig så vitt jag vet bevisats, de brukar även kasta in temen "kosmisk strålning" och en ökning av denna, någonting som inte heller bevisats. Det känns för mig som exakt det jag skrev - "Det blir inte varmare, men OM det blir det är inte människan ansvarig. Uppvärmningen kan inte förklaras med en ökad CO2-halt. Även om mänskligt CO2 skulle vara boven är framtidsscenarierna omöjliga eftersom mängden fossila bränslen inte räcker till". Snacka om att säkra upp...
I det tredje stycket tar du upp lite frågeställningar, frågor vars svar hos mig och andra går isär. Jag menar att uppvärmningstakten inte varit snabbare på hundratusentals år (400000år för att vara precis), eller rättare bestämt att det inte bevisats att hastigheten varit högre under denna tid. Det är just här det farliga ligger enligt mig, det går för fort, djur och växtlivet hinner inte anpassa sig. Att läget dessutom blir värre när vi tar in de möjliga mänskliga lidanden en uppvärmning för med sig blir det ju värre... för 16000 år sedan fanns inte städer liksom. Men så argumenterar ju vissa att det "kostar mindre" att inte göra någonting alls, att bunkra in städer med vallar och sånt (förutsatt att uppvärmningen finns...), men då verkar man glömma bonden Achmad i Rwanda vars getter inte får bete eller Xiu som inte fått rent vatten från glaciären under sommaren. Eller varför inte Luke som råkar semestra under extrema monsun i sydostasien (El Nino/Nina cyklerna). Det här menade jag inte som propaganda nu utan som ren argumentation - nej-sägare verkar sällan tänka längre än Miami och Göteborg tyvärr.
Senast redigerad av serious 2008-02-18 kl. 19:26.
Senast redigerad av serious 2008-02-18 kl. 19:26.