Citat:
Ursprungligen postat av
hbphys
1&2. Bara för att du inte vet varför det blivit varmare så betyder det inte att co2 är orsaken. Dessutom, det är inte klarlagt att det har blivit varmare. Tidigt 1900-tal, tex, så fanns mycket mindre is vid nordpolen än nu. Det var mycket värre värmeböljor förr. Slutet av 1800-talet hade vi TVÅ sådana torksomrar som förra året, I RAD.
4. Nej, spontant leder inte en förbränningsprodukt till värme. Det är förbränning som ger värme.
Känner du till kolsyreis? Det är co2, kallt som fan. Vet du om att det finns brandsläckare som innehåller co2? Delvis för att det absorberar så mkt värme=kyler.
Framförallt: det har alltid varit en dålig idé att lyssna på folk som säger att domedagen är nära. De har ALLTID haft fel. Det är högst osannolikt att de har rätt nu. Vilket bekräftas av att ALLA förutspåelser som klimatsekten gjort har varit fel. ALLA!
Stora bokstäver ger dig inte mer rätt. Om du säger att alla förutsägelser av en viss typ är fel förstår du säkert att du måste visa det.
Vad du säger tycks för mig som att ämne kan vara kallt. Jag är säker på att kolsyreis är det, men den co2 vi har i atmosfären, är den likadan? Det verkar inte vara is.
Och självfallet leder förbränning till värme. Du skriver förbränningsprodukt, men det var inte vad jag skrev. Hm... kanske dags att skriva halmdocka här då. Hoho, ett av kosnpirationsteoretikernas favorituttryck.
Jag tror att ditt huvudargument är att det inte har blivit varmare, och att co2 gör saker kallare.
Det första är den rimligaste motståndspunkten. Till sist kan man säga, ok, vi blir slukade av en exploderande stjärna, men det har inte blivit varmare, för det är möjligt att det var varmare i tidigare explosioner. För rimliga människor som inte tror på ökad temperatur är det här - som jag tycker - deras bästa och viktigaste argument. Vi kommer aldrig att ha mätvärden ända från universums början, så du kommer alltid att kunna säga - det är inte bevisat. Men någonstans finns det väl ändå en gräns? Vid något värde borde det kunna vara så att en tvivlare säger att, ok det har blivit varmare. Kanske behövs det att man brinner upp i en stjärna, men det kan även finnas lägre trösklar.
Vad som är konstigt med argumenten om hur, var, och hur länge man mätt, är att motsatta argument ofta accepteras rätt av. En idiot som Tony Heller googlar fram anekdotiska bevis och det räcker för alla, höhö, så mycket smartare än libtards och pk-gängen.
Om co2 gör saker kallare, varför verkar det som att det blir varmare? Borde inte ditt argument vara att den ökande mängden co2 skapar ett kallare klimat? Och, går inte det stick i stäv mot uppmätta värden? Du borde försöka bevisa att medeltemperaturen har sjunkit sedan industrialismens genombrott.
En reflektion - på något vis är det konstigt att folk kan tala om romerskt klimatoptimum, medeltida varmperioder, och det motsatta, miniisålder. Har man där inte ett fall av hur saker blir troligare ju mindre kunskap vi har? Jo jag tror det. Gärna bevisat bra klimat för romarna (vad nu det betyder) men temperaturskillnader och annat under de senaste hundra åren är förstås omöjliga att bevisa.