Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-27, 00:23
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Egentligen spelar det ingen som helst roll hur det har sett ut för miljontals år sedan, för då fick naturen vara ifred. I årmiljoner.

Geologi, astronomi, kemi, fysik - allt kan förklara hur livet på jorden är beroende av stabila livsmiljöer. Livet kan anpassa sig till långsamma förändringar - men ju snabbare de sker, desto värre för de som lever just då. Fråga dinosaurierna.

Jag vill inte leva i ett fullständigt onödigt och människoskapat "extinction event". Jag vill ha min barndoms klimat - inte ett subtropiskt helvete i norr.

Jag vill inte att mina barn ska få leva i extrem ångest inför hot om krig, svält, och ett kollapsande världssamhälle bara för att ett fåtal personer som är rädda för "globalister" och annat trams måste sätta politiska käppar i hjulet för vad vi behöver göra för att ändra på slutresultatet. Vi har kunskap, vi har teknik. Allt som behövs är en enad vilja som sätter ordentlig press på politikerna.

Snälla "skeptiker", kan vi sluta snacka skit nu och istället tala om vad vi behöver göra för att överleva detta? Det vore jävligt häftigt, faktiskt.
De som skriker högst om klimatet är samma människor som har hejat på när Europa och Sverige har blivit mångkulturellt. Under många år så har människor som varit emot mångkulturen drömt sig tillbaka till sin barndoms befolkningssammansättning och vädjat på samma sätt som du. De som idag är klimatalarmister lyssnade inte, utan hånade kritikerna och hejade på utvecklingen om vartannat.

Nu är rollerna ombytta. Tycker du att det är konstigt att många skiter i klimatet, särskilt med tanke på att den klimatpolitik som förs är uttalat globalistisk?

För min del så kvittar det. Vi har redan ett mångkulturellt samhälle, så Europa och Sverige är redan förstört. Några meter havsvatten och värmeböljor dränker respektive steker det mångkulturella helvetet gör varken till eller från för min del. Det är dessutom lite av ödets ironi att mångkulturen har gjort samhället betydligt mer ytligt och ökat på konsumtionshetsen, vilket givetvis driver upp utsläppen av växthusgaser.

En fråga. Varför ser ni alarmister inte det som en belastning att det är samma människor som har tvingat fram mångkulturen nu varnar för växthusgaser? Fattar ni inte att förtroendet förbrukades redan på 90-talet, och att många till och med är skadeglada över deras klimatångest?
Citera
2019-07-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
De som skriker högst om klimatet är samma människor som har hejat på när Europa och Sverige har blivit mångkulturellt. Under många år så har människor som varit emot mångkulturen drömt sig tillbaka till sin barndoms befolkningssammansättning och vädjat på samma sätt som du. De som idag är klimatalarmister lyssnade inte, utan hånade kritikerna och hejade på utvecklingen om vartannat.

Nu är rollerna ombytta. Tycker du att det är konstigt att många skiter i klimatet, särskilt med tanke på att den klimatpolitik som förs är uttalat globalistisk?

För min del så kvittar det. Vi har redan ett mångkulturellt samhälle, så Europa och Sverige är redan förstört. Några meter havsvatten och värmeböljor dränker respektive steker det mångkulturella helvetet gör varken till eller från för min del. Det är dessutom lite av ödets ironi att mångkulturen har gjort samhället betydligt mer ytligt och ökat på konsumtionshetsen, vilket givetvis driver upp utsläppen av växthusgaser.

En fråga. Varför ser ni alarmister inte det som en belastning att det är samma människor som har tvingat fram mångkulturen nu varnar för växthusgaser? Fattar ni inte att förtroendet förbrukades redan på 90-talet, och att många till och med är skadeglada över deras klimatångest?

Tack för rakt svar.

Vill klargöra följande:

- Jag tillhör DEFINITIVT INTE de som hejat på samhällsutvecklingen. Jag insåg tidigt (80-90tal) att man byggde ghetton och tog hit folk för att svenskar var för lata för att skaffa barn.

- Jag är definitivt inte för nån "mångkultur" eller "globalism". Jag anser att det är höjden av dubbelmoral att i ena stund prata om klimat och konsumtionsvanor - och sen släppa in hundratusentals "nysvenskar" vars enda uppgift är att konsumera upp pengar från äldrevård och andra svaga grupper, för att hålla medel/överklass fortsatt välmående. Trots att jorden inte har råd med fler som lever på västerländsk nivå. Vidrigt..!!!

- Jag är inte nån "miljömupp" som vill skrota kärnkraft utan vettiga alternativ m.m.

Och visst är det många vänsterliberalsocialmoderater som är miljömedvetna bara för att det är politiskt korrekt.

MEN - i grund och botten är jag REALIST och ser hur människan rent generellt har missbrukat teknologi under lång tid, på naturens bekostnad. Kineser, Ryssar, Indier, Europeer, Skandinaver, Amerikaner.... ALLA vill leva med "västerländsk standard" och ingen som har uppnått detta vill backa.

Homo Sapiens är å ena sidan en cancer, ett virus som dödar allt i sin väg. Å andra sidan har vi vetenskap, teknologi, och uppskattning av naturens gåvor.

Jag har alltid varit optimist i grunden, men jag är orolig för att det finns för många idioter som inte ser det stora sammanhanget här. Vi står inför ett vägskäl i evolutionen av liv på jorden. Vi får inte petitesser som vänster/högerpolitik hindra oss från att gå vidare mot en ny upplysningstid där vi lär oss att uppskatta och vårda naturen.
Citera
2019-07-27, 01:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det behövs massor med värme för att glaciärerna ska smälta. Co2 kyler, så det kan inte vara co2 som är orsaken.

https://www.newscats.org/?p=17943

Du missade den biten va? Att man måste bevisa sina påståenden med experiment? Och du är även så omdömeslös att du inte ens har kollat om det finns några experiment som visar att co2 kan höja temperatur innan du gick med i domedagssekten?

Det är tur för kommunisterna att det finns folk som du.

Det behövs inte, det räcker med co2. Co2 kyler jävligt bra, men vi behöver släppa ut mer om vill kyla planeten.

Kan du beskriva vad du tror om historisk utveckling av atmosfär och klimat?

1. Har det blivit varmare sedan industrialismens begynnelse, eller kallare?
2. Har co2-halten ökat eller minskat?
3. Ifall temperaturen ökat och co2 kyler, vilka andra faktorer är det som eventuellt kan ha gjort att vi fått det varmare?
4. Spontant känns det väl konstigt att förbränning av något leder till något som blir kallare, eller hur? Det låter ju ungefär som att tända en brasa för att man vill sluta svettas.
Citera
2019-07-27, 01:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol

Men så vi har ett svar här. Du tycker inte om det mångkulturella samhället, för den sakens skull skiter du i vad som händer med våra länder.

Jag säger så här. Vi måste skydda svenskar från alla hot. I verkligheten är det fullt möjligt att tycka illa om både försök att göra vårt land till en islamisk stat, såväl som industri som pajar nuvarande natur.

Att andra hyser en viss uppfattning betyder inte att man måste ta avstånd från alltihop. Det sägs att man har förlorat en diskussion när man drar Hitlerkortet, men inte ens nassarna, eller kommunisterna var helt dåliga. Ska man vägra motorvägar liksom, bara för att de byggdes i tredje riket?

Nej, varje fråga måste betraktas som ett eget, och frågan om huruvida vår industri gör medeltemperaturen varmare, har väldigt lite att göra med invandringskvoter.
Citera
2019-07-27, 02:39
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Tack för rakt svar.

Vill klargöra följande:

- Jag tillhör DEFINITIVT INTE de som hejat på samhällsutvecklingen. Jag insåg tidigt (80-90tal) att man byggde ghetton och tog hit folk för att svenskar var för lata för att skaffa barn.

- Jag är definitivt inte för nån "mångkultur" eller "globalism". Jag anser att det är höjden av dubbelmoral att i ena stund prata om klimat och konsumtionsvanor - och sen släppa in hundratusentals "nysvenskar" vars enda uppgift är att konsumera upp pengar från äldrevård och andra svaga grupper, för att hålla medel/överklass fortsatt välmående. Trots att jorden inte har råd med fler som lever på västerländsk nivå. Vidrigt..!!!

- Jag är inte nån "miljömupp" som vill skrota kärnkraft utan vettiga alternativ m.m.

Och visst är det många vänsterliberalsocialmoderater som är miljömedvetna bara för att det är politiskt korrekt.

MEN - i grund och botten är jag REALIST och ser hur människan rent generellt har missbrukat teknologi under lång tid, på naturens bekostnad. Kineser, Ryssar, Indier, Europeer, Skandinaver, Amerikaner.... ALLA vill leva med "västerländsk standard" och ingen som har uppnått detta vill backa.

Homo Sapiens är å ena sidan en cancer, ett virus som dödar allt i sin väg. Å andra sidan har vi vetenskap, teknologi, och uppskattning av naturens gåvor.

Jag har alltid varit optimist i grunden, men jag är orolig för att det finns för många idioter som inte ser det stora sammanhanget här. Vi står inför ett vägskäl i evolutionen av liv på jorden. Vi får inte petitesser som vänster/högerpolitik hindra oss från att gå vidare mot en ny upplysningstid där vi lär oss att uppskatta och vårda naturen.
Jag försökte skriva mitt inlägg utan att peka ut dig personligen.

Du sätter fingret på en viktig poäng här, och det är att de flesta som är miljömedvetna är det av politiskt korrekta skäl. Även om du och jag kanske ser sambandet mellan tillväxt, invandring, befolkningsökning, m.m. och utsläpp av växthusgaser så får vi inte inbilla oss att folk i allmänhet förstår detta. Det är givetvis svårt att belägga, men det skulle inte förvåna mig om den andel av befolkningen som skriker högst om klimatet är de som bidrar till mest utsläpp.

Beträffande politiken så har jag rakt motsatt åsikt. Jag har skrivit det flera gånger, men jag anser att det största problemet för klimatalarmister är att ni (om uttrycket tillåts) associeras helt och hållet med det politiskt korrekta etablissemanget. Med tanke på vilken ideologi som kommer på köpet med klimatalarmism så förstår jag att många väljer att inte lyssna på er. Jag skulle gärna se ett konservativt alternativ som tar utsläppen på allvar.
Citera
2019-07-27, 02:52
Medlem
goseigens avatar
Vad det verkar, värmerekord i England också.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7289981/Heatwave-makes-history-Britain-set-record-hottest-day-record.html

Det är väl drösvis med rekord som rykt de senaste dagarna då, och förstås även i Frankrike, även om inte ett nationellt.

För de som säger att det beror på lågtryck ute på Atlanten: har det inte funnits sådana lågtryck tidigare?
Citera
2019-07-27, 09:07
Medlem
humanlifes avatar
Här är intressanta studier av hur djur anpassar sig till klimatförändringarna.

Birds Are Trying To Adapt To Climate Change — But Is It Too Little, Too Late?

As detailed in a new paper in Nature Communications, Radchuk and her co-authors found that many birds are adapting to climate change — but probably not fast enough. "Which means, on average, these species are at risk of extinction," she says.

The data focused on common and abundant bird species, such as tits, song sparrows and magpies (which are also the most well documented in studies). They showed that some bird populations are breeding, laying eggs and migrating earlier, which makes them better prepared for earlier onsets of spring — a significant effect of climate change.

Radchuk explains that when temperatures warm, plants flower earlier, and insects also develop earlier.

"We've known for a long time that global climate change is happening. We've known for a long time that animals are changing in response to this. But what we really haven't known is how well the animals are keeping up with the selection," says Melissa Bowlin, an ecologist at the University of Michigan-Dearborn who was not involved with the study.

The paper, which is largely based on studies from the past 30 years, comes to a stark conclusion: "The temperature is changing so fast that evolution isn't able to keep up," Bowlin says.

https://www.npr.org/2019/07/26/744421049/birds-are-trying-to-adapt-to-climate-change-but-is-it-too-little-too-late
Citera
2019-07-27, 09:16
Medlem
humanlifes avatar
Så, nu har värmen tydligen nått sådan nivå att värmekurvor uppstår på järnvägen. Hur hälsosamt är det att reparera järnväg i den här värmen?

Flight delays and railway fires: Scorching heatwave tests Europe’s infrastructure

• As a historic heatwave scorched Western Europe this week, setting record high temperatures well over 100 degrees in places like Paris, Belgium and Germany, people and infrastructure alike struggled to keep up.
• Across Europe, sweltering commuters complained of being stranded on stopped train services with no air conditioning.
• The U.K. government’s advisory committee on climate change has warned that the UK’s infrastructure is not prepared for an expected increase in extreme heat events as a result of climate change.

https://www.cnbc.com/2019/07/26/scorching-heatwave-causes-flight-and-railway-delays-in-europe.html
Citera
2019-07-27, 09:32
Medlem
humanlifes avatar
Satellit-bilder på den pågående värmeböljan. Sådana här fenomen drivs av den globala uppvärmningen som sker på grund av utsläppen av CO2.

Even Satellites Can See Europe's Sweltering Heat Wave

An image of Europe pulsing red shows the effects of a heat wave sweeping across the continent again in July, following extreme temperatures in June.
The image, based on data from the European Union's Copernicus program, represents high temperatures — particularly in the regions of the Netherlands, Belgium and Germany. Paris recently hit a peak of 105 degrees Fahrenheit (41 degrees Celsius), breaking a record set in 1947, according to a statement released by the European Space Agency.

The animation shows the warm temperatures on Thursday (July 25), compared with the peak of the previous heat wave on June 26, 2019. That weather event also broke records.

The data displayed in the images was gathered by the Copernicus Sentinel-3's sea and land surface temperature radiometer, which measures the energy radiating from the Earth. That makes this approach a more accurate representation of land temperature than traditional weather forecasts that predict air temperatures, according to ESA.

But current warming trends and other climatic disruptions are driven by an unprecedented, human-caused increase in atmospheric concentrations in carbon dioxide, a greenhouse gas commonly released by vehicles and industrial activities. Today's warming has only taken about 150 years, compared to tens of thousands of years during a particularly fast warming period in the past known as the Paleo-Eocene Thermal Maximum.

https://www.space.com/europe-heat-wave-2019-from-space.html

Fast jag gillar värme, tycker jag att det är på tok för mycket nu. Det är trist att få fina sommardagar förstörda. För mig blir det ännu en dag inomhus med nedsläppta persienner, mycket vatten och trevlig läsning.

Jag skall nog ägna en timme åt den här dokumentären om klimatet:
https://www.svtplay.se/video/22954438/david-attenborough-klimatkrisen
Senast redigerad av humanlife 2019-07-27 kl. 09:40.
Citera
2019-07-27, 10:37
Medlem
PixelGuys avatar
Det blir bara kallare och kallare klimat. Snart kan man inte ens undvika kylan genom att flytta till Afrika.

Severe cold front, drop in temperature set to hit Western Cape next week

Citat:
Cape Town – The Mother City is basking in sunshine on Friday after a couple of cold fronts brought heavy rain and icy conditions to the Western Cape this week – but a severe cold front and icy temperatures await from Monday.

I Mexiko är det också kört om man förväntar sig värme. Den varmaste perioden blir istället kall.

In the middle of summer, a cold front will lower the temperature of Sinaloa this week

Citat:
The National Meteorological Service (SMN) predicted a cold front, which will be presented in the north of the country in the middle of the cannula.

Despite finding ourselves in the dogs days of summer, a season in which intense heat is expected, the National Meteorological Service (SMN) predicted a cold front out of season.

A cold off-season front extends over the border region of northern Mexico, interacts with divergence in height, generating the potential for very heavy showers and occasional rains with electric storms and possible hailstorms in the north and northeast of the country.

COLD PERU: WE ARE GOING THROUGH ONE OF THE MOST INTENSE WINTERS IN 50 YEARS

Citat:
Lima, the capital of Peru, is going through one of its coldest winters in almost 50 years, according to the National Service of Meteorology and Hydrology, with this year even surpassing the truly brutal 2018 season.
Citera
2019-07-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan du beskriva vad du tror om historisk utveckling av atmosfär och klimat?

1. Har det blivit varmare sedan industrialismens begynnelse, eller kallare?
2. Har co2-halten ökat eller minskat?
3. Ifall temperaturen ökat och co2 kyler, vilka andra faktorer är det som eventuellt kan ha gjort att vi fått det varmare?
4. Spontant känns det väl konstigt att förbränning av något leder till något som blir kallare, eller hur? Det låter ju ungefär som att tända en brasa för att man vill sluta svettas.

1&2. Bara för att du inte vet varför det blivit varmare så betyder det inte att co2 är orsaken. Dessutom, det är inte klarlagt att det har blivit varmare. Tidigt 1900-tal, tex, så fanns mycket mindre is vid nordpolen än nu. Det var mycket värre värmeböljor förr. Slutet av 1800-talet hade vi TVÅ sådana torksomrar som förra året, I RAD.

4. Nej, spontant leder inte en förbränningsprodukt till värme. Det är förbränning som ger värme.

Känner du till kolsyreis? Det är co2, kallt som fan. Vet du om att det finns brandsläckare som innehåller co2? Delvis för att det absorberar så mkt värme=kyler.

Framförallt: det har alltid varit en dålig idé att lyssna på folk som säger att domedagen är nära. De har ALLTID haft fel. Det är högst osannolikt att de har rätt nu. Vilket bekräftas av att ALLA förutspåelser som klimatsekten gjort har varit fel. ALLA!
Citera
2019-07-27, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Satellit-bilder på den pågående värmeböljan. Sådana här fenomen drivs av den globala uppvärmningen som sker på grund av utsläppen av CO2.

Så länge du inte har några bevis, i form av experiment, för att co2 kan höja temperatur, så har det du skriver ingen betydelse.

Du är inte särskilt vetenskapligt lagd. Det räcker ju med att kolla på din avatar så ser man att du är ett religiöst miffo. Inte konstigt att du köper in i en domedagssekt.

Här är bevis för att co2 kyler.

Det finns inga bevis för att co2 kan värma upp nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in