2019-07-21, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så är det. Syndarna är fossilindustrin och politikerna. De som vet, men som mörklägger, sprider falsk information och förtalar klimatforskningen. De som håller möten om klimatförändringarna, och sätter upp mål, som sedan stoppas undan.

Deras förhalning lurar folk att tro att allt är i sin ordning. För visst är det så att politikerna pratar om det som är viktigt? Det som inte är viktigt, det pratar man inte om. Alltså kan folk dra slutsatsen att klimatexperterna och alarmisterna överdriver.

Vi förväntar oss att våra ledare skall visa vägen framåt, det är en mänsklig inställning. Men nu gör de inte det, utan utsätter oss för den största faran i mänsklighetens histroria.
T.o.m. Miljöpartiet agerar som att det finns hundratals frågor som är viktigare. Och högerpartierna motarbetar aktivt (fast sällan öppet).
Dina styresmän är upprorsmän och tjuvars kumpaner. Alla älskar de mutor och far efter vinning. Den faderlöse skaffar de inte rätt, och änkans sak kommer inte inför dem.
Senast redigerad av lehs 2019-07-21 kl. 08:07.
Citera
2019-07-21, 09:04
Medlem
runeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Klimatupplysningen är kända för argumentationsfel och cherry picking. Vem orkar engagera sig för att hitta felen denna gång?
Argumentation mot den som levererar informationen, ingenting om den som tagit fram fram underlaget eller dennes "credentials", John Cristy, alltså en världsforskare i klimat, som "jobbar tillsammans med"/för NASA vad gäller satellituppmätt temperaturdata.
Däremot ingen kommentar i sak.
Förstår att dina skygglappar behövs för att du inte skall förlora din barnatro!
Citera
2019-07-21, 10:00
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Isbrytare åå expedition till nordpolen fick vända pga för tjock is.
https://resett.no/2019/07/15/norsk-isbryter-matte-snu-nord-for-svalbard-motte-betydelig-tjukkere-ismasser-enn-forventet/

Man undrar ju hur tillförlitliga bedömningarna av isläget är överlag när forskarna inte ens kan planera en expedition till nordpolen efter isläget. Trots satelliter, bojar, klimatmodeller osv.

Haha, veckan innan resan så stod det i media att öppna vattenområden har bildats betydligt tidigare än normalt under våren och att maj månad varit näst varmast på 40 år. Den stora krigsrubriken löd "forskare befarar nytt minimiår".

Att den norska isbrytaren blev tvungen att vända på grund av tre meter is borde vara huvudnyheter, men det går knappt att hitta någonting om detta i etablerad media.

Isbryter måtte gi opp – møtte tre meter tykk havis nord for Svalbard

Citat:
Forskningsskipet «Kronprins Haakon» forsøkte i helgen å nå samme breddegrad som Fritjof Nansen gjorde i treskøyta «Fram» i 1895, men måtte snu i møte med «betydelig tjukkere ismasser» enn forventet, melder Klassekampen.

Isen var imidlertid såpass massiv at skipet bare kom til 85 grader før det ble tvunget til å snu. Man må derfor anta at isforholdene var mye verre nå enn i 1895, ettersom «Kronprins Haakon» kan takle is på en meters tykkelse, er 100 meter langt mot Frams 39 meter, og har betydelig mer muskler og skrogstyrke til å presse seg gjennom isen.

Polarforskerne har så langt ikke kommet med noen offisiell uttalelse om hvordan dette kan være mulig i våre globalt oppvarmende tider.

Trots den globala uppvärmningen som sakta men säkert smälter all is så var isen tjockare än år 1895.
Citera
2019-07-21, 11:02
Medlem
Elvis avatar
Juni var den varmaste månaden någonsin och Juli månad verkar bli ännu varmare. Riktigt sjukt, speciellt med tanke på att sommaren i Sverige brukar vara riktigt varm. Vem kommer inte ihåg förra året. Det här är ett tydligt tecken att man måste kolla temperaturen på en global nivå och inte som klimatförnekarna som drar upp att det var kallt i Murmansk en dag i månaden. Direkt ohederligt!

Skulle inte förvåna mig att det kommer en värme chock inom de närmaste dagarna för oss i Sverige. Något säger mig att vintern inte kommer bli någon vinter i år, räkna med plusgrader i hela landet.
Citera
2019-07-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Juni var den varmaste månaden någonsin och Juli månad verkar bli ännu varmare. Riktigt sjukt, speciellt med tanke på att sommaren i Sverige brukar vara riktigt varm. Vem kommer inte ihåg förra året. Det här är ett tydligt tecken att man måste kolla temperaturen på en global nivå och inte som klimatförnekarna som drar upp att det var kallt i Murmansk en dag i månaden. Direkt ohederligt!

Skulle inte förvåna mig att det kommer en värme chock inom de närmaste dagarna för oss i Sverige. Något säger mig att vintern inte kommer bli någon vinter i år, räkna med plusgrader i hela landet.
De där förnekarna kan inte förlika sig med att det slår väldigt ojämt över klotet. Att det på vissa platser kan slås köldrekord även om temperaturen generellt stiger. Det är väl kanske deras räddningsplanka för att hålla fast vid vad de tror på.
Det påminner lite om hur antivaccers ständigt tar upp ett par usla (alldeles för snabbt framtagna) vacciner istället för att se helheten med vaccin betytt för utrotandet av flera hemska sjukdomar.
Citera
2019-07-21, 11:49
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
De där förnekarna kan inte förlika sig med att det slår väldigt ojämt över klotet. Att det på vissa platser kan slås köldrekord även om temperaturen generellt stiger. Det är väl kanske deras räddningsplanka för att hålla fast vid vad de tror på.
Det påminner lite om hur antivaccers ständigt tar upp ett par usla (alldeles för snabbt framtagna) vacciner istället för att se helheten med vaccin betytt för utrotandet av flera hemska sjukdomar.

Exakt. Ett köldrekord i Murmansk t.ex. innebär att klimatet är i en snabb process. Framförallt när det slås rekord på löpande band vilket det gjort väldigt mycket nu det senaste året. Skogsbränderna i Sverige, avsmältningen i Arktis, värmerekord i världen både Juni och förmodligen Juli. Alaska har nått Afrikatemperaturer. Att det sedan blir ett köldrekord i såg Johannesburg nu stärker denna tes. Miljön är i gungning. Det jag tycker är oroväckande är att jag tror vi kanske inte ens har tio år på oss. Det här kan ske väldigt snabbt.
Citera
2019-07-21, 12:07
Medlem
Citat:

Juli är ju kallare än någonsin i Sverige. I slutet av 1800-talet så hade vi två år med sådana värmeböljor i rad, som förra året. Och då bar co2 nivåerna låga. Om det inte var co2 som var orsaken då, varför skulle det vara det nu?

Man ska aldrig tro på domedagspredikanter, de har ALLTID fel.
Citera
2019-07-21, 12:10
Medlem
Citat:
Exakt. Ett köldrekord i Murmansk t.ex. innebär att klimatet är i en snabb process. Framförallt när det slås rekord på löpande band vilket det gjort väldigt mycket nu det senaste året. Skogsbränderna i Sverige, avsmältningen i Arktis, värmerekord i världen både Juni och förmodligen Juli. Alaska har nått Afrikatemperaturer. Att det sedan blir ett köldrekord i såg Johannesburg nu stärker denna tes. Miljön är i gungning. Det jag tycker är oroväckande är att jag tror vi kanske inte ens har tio år på oss. Det här kan ske väldigt snabbt.

Det som jag tycker är oroväckande är att folk tror på detta när det inte ens är bevisat att co2 kan höja temperatur. Det finns inga experiment som visar detta. Motsatsen finns dock.
https://www.newscats.org/?p=17943
Citera
2019-07-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto

Nej, det där är din okunskap. Termodynamiskt sett så kan inte ett system som värms upp slå köldrekord. Det är ett helt befängt påstående som saknar stöd i fysik.

Gissar du dig fram eller gillar du bara att hitta på en massa skit?
Citera
2019-07-21, 12:17
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Juli är ju kallare än någonsin i Sverige. I slutet av 1800-talet så hade vi två år med sådana värmeböljor i rad, som förra året. Och då bar co2 nivåerna låga. Om det inte var co2 som var orsaken då, varför skulle det vara det nu?

Det du refererar till berodde på enskilda händelser samt dåliga mätstationer. Juli var inte alls den kallaste någonsin, dessutom är månaden inte ens slut. Att årets Juli i Sverige inte nådde upp till rekordtemperaturer, det ska vi vara glada över. Nästa sommar kommer förmodligen slå förra året och året efter det. Osv.

Att vi står för en stor kris är tydligt, hur kan man inte se detta? Frankrike hade upp mot 45-50 grader för vara några veckor sedan. Bli inte förvånad om 10 år att det är upp mot de temperaturerna i Sverige, säg att du har ett snitt över 30 grader i Sverige år 2030.
Citera
2019-07-21, 12:37
Medlem
Citat:
Nej, det där är din okunskap. Termodynamiskt sett så kan inte ett system som värms upp slå köldrekord. Det är ett helt befängt påstående som saknar stöd i fysik.

Gissar du dig fram eller gillar du bara att hitta på en massa skit?
Energi kan inte förstöras, bara omvandlas osv. Jo, det begriper jag.
Vad jag också begriper är att om ett område stort som jordklotet sammantaget blir varmare så kan ändå enskilda platser bli kallare.

Med sitt resonemang borde det vara samma temperatur över hela jordklotet, oavsett årstider, dag och natt osv. Helt befängt.
Citera
2019-07-21, 12:54
Medlem
Tarstans avatar
Citat:

Det är ingen domedagsprofetia, du hittar på.
Tror inte jag inte ens hört någon politiker eller ens Greta säga att Jorden kommer att gå under, och då avskyr jag ändå hysterin.

Jag tycker bara att det blir varmare personligen och att i Alperna har det varit sådan stora förändringar (sett med egna ögon).
Förändringen sker vare sig vi vill eller ej, sedan vad konsekvenserna blir är det väl få som verkligen vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in