Citat:
Se ovan (du är på ett annat forum).
Jag tror iofs at du är ganska ung och oerfaren. Går du tillbaka 50-60 år så var servicegraden på småorter radikalt annorlunda. Nästa allt fanns att köpa på hemorten eller i närområdet. Idag gäller transport in till centralorten för nästan allt.
Angående det första så stämmer väl inte det? Ja, politikerna drar fötterna efter sig på miljöfrågan, vilket är varför David Attenborough, Greta och Extinction Rebellion nu agerar, men är det inte sagt att man ska fasa ur bensindrivna bilar till 2045 eller när det var? (letar) https://www.nyteknik.se/fordon/ny-re...nbilar-6945094
"har idag inga reella alternativ till bilen" Okej, men så bra att vi nu börjar försöka hitta alternativ till detta då. Sen är jag rätt säker på att gemene svensk på 30- och 40-talet inte alla hade bil som kunde gå 110km/h, och, om jag minns rätt så förefaller det att folk överlevde även innan bilen uppfanns.
Det icke-sarkastiska svaret är att "de överlever", och att alla eventuell behöver göra uppoffringar om vi som art ska överleva. Om man tar klimatproblemen på allvar blir trots allt frågan "Ska landsbygden ha lika stor lyx gällande fordon eller ska vi försöka överleva som art?".
Och lyckligtvis verkar ju svenskar vara lite får av sig, och våra politiker lyckas förhoppningsvis driva igenom lite hårdare klimatåtgärder utan för mycket tumult.
Inte som om Moster Agna, 72, kommer göra uppror på gatan direkt.
"har idag inga reella alternativ till bilen" Okej, men så bra att vi nu börjar försöka hitta alternativ till detta då. Sen är jag rätt säker på att gemene svensk på 30- och 40-talet inte alla hade bil som kunde gå 110km/h, och, om jag minns rätt så förefaller det att folk överlevde även innan bilen uppfanns.
Det icke-sarkastiska svaret är att "de överlever", och att alla eventuell behöver göra uppoffringar om vi som art ska överleva. Om man tar klimatproblemen på allvar blir trots allt frågan "Ska landsbygden ha lika stor lyx gällande fordon eller ska vi försöka överleva som art?".Och lyckligtvis verkar ju svenskar vara lite får av sig, och våra politiker lyckas förhoppningsvis driva igenom lite hårdare klimatåtgärder utan för mycket tumult.
Inte som om Moster Agna, 72, kommer göra uppror på gatan direkt.
Så nej, landsbygdsbor har inget alternativ. Miljöstollar har redan sett till att mängder med mackar försvunnit för att man tvingades ha tankar för framtidsbränslet (etanol).