Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Jo, jag stoppar gärna diesel och bensin som drivmedel. Jag har inga hang-ups där. Men man måste fråga sig vad vi får i stället? Blir det ännu värre? Jag upplever det som att vi planlöst och utan eftertanke bara slänger oss in i en ny teknik och efter ett tag säger "oj då, det blev visst inte så bra...".
Och när man tänker efter innan vilken lösning vi ska ha, ska man inte bara titta på CO2, utan även på andra milljöeffekter (som i många fall är värre). Även ekonomiska aspekter ska tas hänsyn till, hur drabbas gemene man ekonomiskt av besluten? Samhällsekonomiskt?
Men så har det ju inte gått till. Vi erbjuds nya prylar hela tiden utan att de har granskats innan de släpps på marknaden. Ett av de mest skrämmande exemplen är när leksaker visar sig innehålla gifter. Men listan på sådana produkter är ju hur lång som helst.
Den förnybara energin har redan många år på nacken, egentligen, de har testats i många länder. Bristerna har kritiserats mer än någon annan produkt, skulle jag tro. Det borde ju nu borga för att de har kommit ganska långt i utvecklingen. De är redan nu lönsamma, mer lönsamma än kolkraft och kärnkraft.
Jag håller med dig om att det finns stor risk för att vi skattebetalare får betala dyrt för omställningen. Vi betalar redan för extra kostnader för brandbekämpning och dyrare mat. Detta borde vi vägra, menar jag, eftersom de ansvariga har varit alldeles för senfärdiga, så kommer kostnaderna att bli högre än de hade behövt vara. De ansvariga för det här eländet är fossilindustrin och de flesta politiker. Det är inte vi vanliga människor som inte har haft något alternativ. Vi kan minska bilkörning och flygande, men det avgörande är ju politiska beslut som gör att vi ändrar riktning på allvar.
Fossilindustrin har känt till skadorna av utsläppen sedan flera årtionden, men mörkat det och ljugit. Och politikerna låtsas inte om problemet, eller så pratar de om det, tar beslut som inte efterlevs.
Vad vi har framför oss, det vet vi efter de senaste årens många otäcka extrema väder, som vi inte är vana vid och som våra samhällen inte är anpassade för. Det kommer att bli värre undan för undan. Så det klokaste är att göra allt vi kan för att se till att politikerna satsar mer på förnybart och gör allt de kan för att stoppa utsläppen.