2007-11-13, 22:25
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Det beor på vilken tid som avses. Inom 100 år säger IPCC att det är mycket osannolikt. IPCC = miljömupparnas bibel

Skulle granarna dö av säldöden?

Vilka var orsakerna då?

Golfströmmen har inte avstannat fast vi haft värmeperioder med betydligt högre temperaturer senast under vikingatiden

Det står ett ELLER mellan exemplen gör dig inte dum.

Om granarna vet man inte säkert men någon typ av stressymptom pga torka och kanske någon okänd sjukdom men dem har ju tillfrisknat trots att marken fortfarande är försurad. Sälarna fick en virussjukdom som decimerade populationen. Hade inget med människan att göra. Kanske sälarnas fågeinfluensa. Min poäng vilket du som har lite svårt att läsa och förstå att man nog inte ska vara så dogmatisk inom miljörörelsen och framförallt inte ha debattörer som den här Andreas.
Citera
2007-11-13, 22:27
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Om granarna vet man inte säkert men någon typ av stressymptom pga torka och kanske någon okänd sjukdom men dem har ju tillfrisknat trots att marken fortfarande är försurad. Sälarna fick en virussjukdom som decimerade populationen.

Betyder detta att klimatproblemen inte finns?
Citera
2007-11-13, 22:35
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Läs min komplettering!
Citera
2007-11-14, 00:19
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Nej men att debatten gått till sådana överdrifter som framförts på senare tid är ju som jag nämnt kontraproduktivt. Vi ska minska miljöutsläppen i möjligaste mån men att börja tokförbjuda t ex flyg i Sverige och påstå att golfströmmen stoppar om vi inte gör det är ju nonsens. Vi ska ha en bra ekonomi och förbindelser med flyg, tåg etc och byta ut gammal teknik efterhand. Samtidigt ska vi bygga ut kärnkraften och minska oljeberoendet.
Citera
2007-11-14, 09:49
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Nej men att debatten gått till sådana överdrifter som framförts på senare tid är ju som jag nämnt kontraproduktivt. Vi ska minska miljöutsläppen i möjligaste mån men att börja tokförbjuda t ex flyg i Sverige och påstå att golfströmmen stoppar om vi inte gör det är ju nonsens. Vi ska ha en bra ekonomi och förbindelser med flyg, tåg etc och byta ut gammal teknik efterhand. Samtidigt ska vi bygga ut kärnkraften och minska oljeberoendet.

Golfströmmen stoppar förmodligen inte så länge vi lever. Frågan är mer relevant för dina barnbarnbarnbarnbarnbarnbarnbarn. Fast jag är glad att inte min farfarfarfarfarfarfarfar tog ett beslut som skulle straffa mig lika hårt som en stoppad golfström.

Vi skall ha förbindelser med flyg. Det skall dock beskattas så att det görs mindre fördelaktigt. Åtminstone borde flyget beskattas på liknande sätt som busstrafiken görs.

Att bygga ut kärnkraften är en fungerande lösning mot klimatförändringarna helt klart.
Citera
2007-11-14, 11:41
Medlem
Klimatideologins ekonomiska grund

Citat:
Ursprungligen postat av Riesen
Till de av er som förnekar den antropogena växthuseffekten:
Vilken mekanism står för uppvärmingen?
Vilken mekanism motverkar effekterna av växthusgaserna?
Läste i FAKTA:s webb-upplaga att (enbart den svenska) regeringen nu kan plussa på sin budget med 50 miljarder CO2-kronor per år.
Det ger politikerna ökad ekonomisk makt och välstånd, men omvänt för de bedragna.
Dessutom ger pappershandeln med "utsläppsrättigheter" stora vinster till privata klimatmäklare som "the confident man" Al Gore.

Där finns förklaringen till klimatpolitikeras affärside om "den globala uppvärmningen".
Det säljer lösnummer, och journalister och politiskt korrekta "forskare" får betald extrasemester till exklusiva konferenser förlagda till lyxiga semesterorter.

Sanningen är annars att koldioxidnivån är självreglerande tack vare gasens fysikaliska egenskaper i samverkan med naturens termodynamiska lagar -- sänkan som måste ignoreras.

Men klimatideologernas trosföreställningar får inte ifrågasättas.
Och eftersom de kontrollerar media så blir propagandan därefter.
Miljarder kommer att slösas bort på miljöskadande åtgärder för att minska inbillad påverkan på miljön om hundra år.
Som t.ex. overksam och energislösande kostsam reducering av CO2 ur luften.
Citera
2007-11-14, 13:02
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
För helvete, detta har jag förklarat för dig ett antal gånger nu. Jag är skittrött på att förklara för dig.

Du har inte förklarat ett skit utan bara ständigt misslyckats med att lägga fram dessa vetenskapliga artiklar...

Hur svårt kan det vara egentligen om de nu representerar någon form av mainstreamåsikt bland världens forskare? Så vart är de egentligen? Du gnäller ju ständigt om Science och Nature så leverera någon artikel så kan vi granska den närmare och diskutera runt den.

Eller blir det bara lika löjligt som när du försöker hävda att MWP inte existerar och majoriteten av de vetenskapliga undersökningarna pekar på motsatsen? Så den enda flyktvägen blir någon form av konspirationsteori med köpta forskare?
Citera
2007-11-14, 13:07
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Ingvar
Läste i FAKTA:s webb-upplaga att (enbart den svenska) regeringen nu kan plussa på sin budget med 50 miljarder CO2-kronor per år.
Det ger politikerna ökad ekonomisk makt och välstånd, men omvänt för de bedragna.
Dessutom ger pappershandeln med "utsläppsrättigheter" stora vinster till privata klimatmäklare som "the confident man" Al Gore.

Där finns förklaringen till klimatpolitikeras affärside om "den globala uppvärmningen".
Det säljer lösnummer, och journalister och politiskt korrekta "forskare" får betald extrasemester till exklusiva konferenser förlagda till lyxiga semesterorter.

Sanningen är annars att koldioxidnivån är självreglerande tack vare gasens fysikaliska egenskaper i samverkan med naturens termodynamiska lagar -- sänkan som måste ignoreras.

Men klimatideologernas trosföreställningar får inte ifrågasättas.
Och eftersom de kontrollerar media så blir propagandan därefter.
Miljarder kommer att slösas bort på miljöskadande åtgärder för att minska inbillad påverkan på miljön om hundra år.
Som t.ex. overksam och energislösande kostsam reducering av CO2 ur luften.

På tal om det så var det ju nyligen en artikel i Svenska Dagbladet om något bolag som handlade med utsläppsrätter/CO2-neutralitet. Man behöll fem sjättedelar av alla intäkter som administrationskostnader och njöt av hur folk var så dumma att de alltid förknippade miljöarbete med ideell verksamhet.

Handeln med utsläppsrätter är ju bara avlatsbrevens återkomst. Något man kan läsa mer om i den eminenta boken "Carbon Trading - a critical conversation on climate change, privatisation and power" av Larry Lohmann som Dag Hammarsköld Foundation står bakom.
Citera
2007-11-14, 14:15
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
På tal om det så var det ju nyligen en artikel i Svenska Dagbladet om något bolag som handlade med utsläppsrätter/CO2-neutralitet. Man behöll fem sjättedelar av alla intäkter som administrationskostnader och njöt av hur folk var så dumma att de alltid förknippade miljöarbete med ideell verksamhet.

Handeln med utsläppsrätter är ju bara avlatsbrevens återkomst. Något man kan läsa mer om i den eminenta boken "Carbon Trading - a critical conversation on climate change, privatisation and power" av Larry Lohmann som Dag Hammarsköld Foundation står bakom.

Hur fan kan du låta ett sådant skitinlägg glida förbi. Dina åsikter är så svaga att du inte orkar gå emot denna typ av argument. Du är nöjd så länge skiten hamnar i samma skål som du slänger din.
Citera
2007-11-14, 14:17
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Du har inte förklarat ett skit utan bara ständigt misslyckats med att lägga fram dessa vetenskapliga artiklar...

Hur svårt kan det vara egentligen om de nu representerar någon form av mainstreamåsikt bland världens forskare? Så vart är de egentligen? Du gnäller ju ständigt om Science och Nature så leverera någon artikel så kan vi granska den närmare och diskutera runt den.

Eller blir det bara lika löjligt som när du försöker hävda att MWP inte existerar och majoriteten av de vetenskapliga undersökningarna pekar på motsatsen? Så den enda flyktvägen blir någon form av konspirationsteori med köpta forskare?

Vad är MWP?
Citera
2007-11-14, 16:19
Medlem
DIF1891s avatar
Hdavidsson bara slänger ur sig svordomar och vet inte att MWP betyder Medieval Warm Period. Men det är klart, han förnekar ju dess existens.

Kom igen nu, samla ihop dig och argumentera sakligt. Du ska väl övertyga sådana som mig, som inte är akademiker?

Är det något jag vill ha så är det en debatt. Vi är väl intresserade allihop av att hitta sanningen? Tillmälen hjälper liksom inte.
Citera
2007-11-14, 22:27
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Hur fan kan du låta ett sådant skitinlägg glida förbi. Dina åsikter är så svaga att du inte orkar gå emot denna typ av argument. Du är nöjd så länge skiten hamnar i samma skål som du slänger din.

Patetiskt igen... Fast jag har ju sagt det tidigare. Tomma tunnor skramlar mest.
När du inte har något vettigt att komma med så blir det påhopp och angrepp istället. Fast det är ju rätt typiskt för en som innerst inne vet att man satsat på fel häst då verkligheten börjar hinna ikapp en...

MWP = Medieval Warm Period. Jag trodde du var lite mer påläst än vad du tydligen var. Inte helt oväntat heller. AGW-anhängare brukar ju sällan ha alla indianer i kanoten på kunskapsfronten så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in