Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Eftersom detta är en tråd om klimat är det då fel att beskriva energiewende som någon framgång här.
Det tycker jag inte, eftersom mer förnybar energi är en förutsättning för minskad användning av fossila bränslen. Detta faktum påverkas inte av att Tyskland har valt att prioritera att eliminera riskerna med kärnkraft.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Så kan man naturligtvis alltid resonera, men då borde Tyskland också lägga ned all sin kemiindustri med hänvisning till Bhopal som var en värre olycka än Tjernobyl.
Kanske, men vad har det med minskade CO2-utsläpp att göra?
Logiken haltar också. Ska flygolyckor och bilolyckor användas som argument för att förbjuda flyg och bilism? Risker måste värderas mot fördelar i varje fall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
För att undvika en minimal risk för en sådan katastrof har alltså Tyskland valt att fortsätta med garanterade utsläpp både av CO2 och av hälsofarliga ämnen från kolkraft, vilket i leder till långt fler förväntade dödsfall. Det är inte någon succépolitik.
Om risken är "minimal" eller inte låter jag vara osagt. Klart är dock att kärnkraftsindustrin från dag ett har underskattat risker och ibland dolt risker. Det gäller ju även i Sverige, ännu idag.
Kärnkraftssäkerheten ska granskas
Riksrevisionen ska granska om Sverige klarar av att hantera och förebygga en kärnkraftsolycka.
Enligt Riksrevisionen finns det brister i beredskapen för att hantera en kärnteknisk olycka och i arbetet med att förebygga att en sådan inträffar. Bland andra utmaningar nämns också försämrat omvärldsläge och brist på kritisk kompetens.
Riksrevisionen konstaterar att det är flera år sedan som hela sektorn granskades i sin helhet. Resultatet av granskningen kommer att redovisas senare i år.
Återigen, om alternativet är kärnkraft, så förutsätter du att det inte finns någon olycksrisk. Målsättningen är ju inte att behålla kolkraft. Det handlar om en balansgång där både kärnkraft och kolkraft ska avvecklas, samtidigt som energileveranser ska garanteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Du inser att Tyska reaktorer är lite bättre byggda än Tjernobyl och att operatörerna inte kan ta lika vansinniga risker som de gjorde i Tjernobyl? Vad som skulle kunna inträffa är snarare något i stil med Three Mile Island.
Du kommer väl ihåg att dom flesta kärnkraftverken i Tyskland inte ens skulle klara en attack med ett litet flygplan?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Tillåt mig vara skeptisk. Minskad fertilitet är ett utbrett problem som snarare handlar om några av alla konstiga kemikalier vi får i oss.
Jag håller helt med om att vi behöver veta mer innan vi kan dra några säkra slutsatser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Tycker du inte detta motsäger din tidigare länk?
Jag vill bidra med flera källor så att alla kan se att det finns olika infallsvinklar.
Den sista artikeln som jag länkade till gjorde ju också ett försök att balansera rykten mot fakta, vilket var orsaken att jag ville ha med den.
Mer om kärnkraft
Här finns en lista där ett 30-tal kärnkraftsolyckor beskrivs.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_and_radiation_accidents_and_incidents
I Europa byggs inga kärnkraftverk längre eftersom säkerheten inte kan garanteras och eftersom kostnaden är för hög.
Dom två som håller på att byggas, Olkiluoto 3 i Finland och Flamanville 3 i Frankrike är kraftigt försenade och har överskridit budget flera gånger om.
Beslutet om att Olkiluoto 3 skulle byggas fattades 2002. Nu
hoppas dom att det ska kunna tas i drift 2020. Det budgeterades till ca €3 miljarder. Hittills har det kostat ca €10 miljarder (ca 100 miljarder SEK).
Kärnkraft är farligt och olönsamt. Varför skulle någon vilja satsa på något sådant?
–