Citat:
Ursprungligen postat av
Swan65
Jag fick nyss en elräkning på närmare 1kr per kWh. Är det solkraften som gör att elen är 4 gånger så dyr när det blir kallt? Berätta annars hur du tänker när du postar om öknens billiga solkraft. Satan va blåst du är, och jag måste betala på grund av din och andra muppars idioti. Jag har som tur är flytt detta skitland innan all kärnkraft är nerlagd. För när Forsmark lägger ner då jävlar blir det dyrt på allvar, och skitigt eftersom alla nödgeneratorer (givetvis oljedrivna) får köra 110%. Du och lasternassumma är fanimig största miljöbovarna i nordeuropa. Ni borde skämmas
Norge, utan kärnkraft, försörjer Finland, med dåligt fungerande kärnkraft
Grannlandet Norge, som inte har någon kärnkraft, exporterar just nu ca 1869 MW.
Grannlandet Finland, som i hög grad är beroende av dåligt eller icke-fungerande kärnkraft, importerar just nu ca 3261 MW från sina grannländer.
Sverige har ett litet överskott och exporterar just nu ca 486 MW. Oftast är exporten till Finland större.
Du är uppenbart totalt okunnig om kärnfysik och strålmedicin eftersom du så oreserverat förespråkar kärnkraft.
Kostnaden och riskerna gör att ingen i Europa satsar på kärnkraft. Dom som bygger kärnkraft nu anser sig "ha råd" med olyckor som Tjernobyl och Fukushima.
Hur skulle du reagera om Stockholm och Göteborg skulle bli obeboeliga i några hundra år efter olyckor i Forsmark och Ringhals?
Vill du att några länder i Afrika först skaffar kärnkraft för att sedan skaffa kärnvapen, så att nästa storkonflikt där involverar användning av kärnvapen?
Vad vill du säga till dom som ska leva med avfallet från kärnkraft som kommer att vara farligt i 100000 år? Det avger alfa, beta, gamma och neutronstrålning. Det är också bra utgångsmaterial om någon vill tillverka kärnvapen.
–