2019-01-26, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Vetenskap är vetenskap. Du finner inte mycket till politik i vetenskapliga artiklar som avhandlar den fysikaliska verkligheten. Det låter faktiskt mer som att det är du som är politisk när du anser att vetenskapliga resultat är politiska, enbart sålönge de kommer fram till slutsatser som inte du skriver under på. En politisk bias du projicerar på vetenskapen. Också en klyscha i förnekarsammanhang.

Att vetenskap skulle vara vetenskap utan någon politisk påverkan är ren och skär lögn.
Citera
2019-01-26, 15:23
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxamera
Att vetenskap skulle vara vetenskap utan någon politisk påverkan är ren och skär lögn.
Du får du vara tydlig med vad du menar med "vetenskap" när du skriver så. Jag har varit tydlig med att jag syftar på vetenskapliga resultat.
Citera
2019-01-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du får du vara tydlig med vad du menar med "vetenskap" när du skriver så. Jag har varit tydlig med att jag syftar på vetenskapliga resultat.

Jag menar hela processen. Men nu är vi ot..

Jag har inte mycket mer att säga.
Citera
2019-01-26, 15:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag fick nyss en elräkning på närmare 1kr per kWh. Är det solkraften som gör att elen är 4 gånger så dyr när det blir kallt? Berätta annars hur du tänker när du postar om öknens billiga solkraft. Satan va blåst du är, och jag måste betala på grund av din och andra muppars idioti. Jag har som tur är flytt detta skitland innan all kärnkraft är nerlagd. För när Forsmark lägger ner då jävlar blir det dyrt på allvar, och skitigt eftersom alla nödgeneratorer (givetvis oljedrivna) får köra 110%. Du och lasternassumma är fanimig största miljöbovarna i nordeuropa. Ni borde skämmas

Norge, utan kärnkraft, försörjer Finland, med dåligt fungerande kärnkraft
Grannlandet Norge, som inte har någon kärnkraft, exporterar just nu ca 1869 MW.

Grannlandet Finland, som i hög grad är beroende av dåligt eller icke-fungerande kärnkraft, importerar just nu ca 3261 MW från sina grannländer.

Sverige har ett litet överskott och exporterar just nu ca 486 MW. Oftast är exporten till Finland större.

Du är uppenbart totalt okunnig om kärnfysik och strålmedicin eftersom du så oreserverat förespråkar kärnkraft.

Kostnaden och riskerna gör att ingen i Europa satsar på kärnkraft. Dom som bygger kärnkraft nu anser sig "ha råd" med olyckor som Tjernobyl och Fukushima.

Hur skulle du reagera om Stockholm och Göteborg skulle bli obeboeliga i några hundra år efter olyckor i Forsmark och Ringhals?

Vill du att några länder i Afrika först skaffar kärnkraft för att sedan skaffa kärnvapen, så att nästa storkonflikt där involverar användning av kärnvapen?

Vad vill du säga till dom som ska leva med avfallet från kärnkraft som kommer att vara farligt i 100000 år? Det avger alfa, beta, gamma och neutronstrålning. Det är också bra utgångsmaterial om någon vill tillverka kärnvapen.

Citera
2019-01-26, 16:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är möjligt att jag gör, men det är jag sannerligen inte ensam om. Man får nästan dagligen slängt i ansiktet av klimatneurotiker att global warming har gjort sommaren i Blomstermåla varm, kall, regnig, blåsig, stormig... Men när de blandar ihop sin lilla orts klimat en viss tidunkt med hela världens dito, är det plöstligt legitimt och trumpetas dessutom ut av regimtrogen media.

Det är det jag vänder mig mot. Den närmast regligiösa fanatismen och den totala frånvaron av kritiskt tänkande.

Nej, du är inte ensam. Trump efterlyste nyligen "lite mer global uppvärmning" för att han tyckte att vintern i Washington och stora delar av USA var för kall.

En temperaturskillnad på ca 50°C mellan en kall vinterdag och en varm sommardag på en ort är inte ovanlig. Hur kan någon tro att den skillnaden kan reduceras med global uppvärmning?

Just nu är det många platser i Australien som närmar sig +50°C. I Norra Sverige och i USAs norra inland är det inte ovanligt med -20°C.

https://grist.org/article/trump-calls-for-more-global-warming-while-australia-sizzles-in-record-breaking-heatwave/

Lite bättre förståelse för relationen mellan väder och klimat skulle nog vara bra generellt.

Citera
2019-01-26, 16:35
Medlem
En representant för Greenpeace i Hongkong säger att säkerhetsföreskrifterna i Kina inte är på samma nivå som i Europa.

Det anses också vara alarmerande att de kinesiska kärnbolagen inte är förpliktade att informera allmänheten ifall det uppstår problem i reaktorerna.

Dessutom råder det en brist på kompetent personal och det gäller också för byrån, som ansvarar för säkerheten i anläggningarna.

Likadan reaktor som i Olkiluoto
Ett splitternytt kärnkraftverk i sydligaste Kina ger ändå upphov till allra mest oro. De två reaktorerna där är av samma typ som Olkiluoto 3 och de kinesiska myndigheterna vill att den första tas i bruk redan i år.

- De som uppförde reaktorerna pratade fem olika språk. Det ledde till missförstånd och fördröjningar, säger ingenjören Luk Binlam.

Ändå har byggnadsarbetet framskridit betydligt snabbare än det har gjort i Finland.

Många experter har sagt att det är svårt att förstå hur reaktorerna redan kan vara färdiga. De genomgår nu en sista inspektion innan de tas i bruk.
Citera
2019-01-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
En representant för Greenpeace i Hongkong säger att säkerhetsföreskrifterna i Kina inte är på samma nivå som i Europa.

Det anses också vara alarmerande att de kinesiska kärnbolagen inte är förpliktade att informera allmänheten ifall det uppstår problem i reaktorerna.

Dessutom råder det en brist på kompetent personal och det gäller också för byrån, som ansvarar för säkerheten i anläggningarna.

Likadan reaktor som i Olkiluoto
Ett splitternytt kärnkraftverk i sydligaste Kina ger ändå upphov till allra mest oro. De två reaktorerna där är av samma typ som Olkiluoto 3 och de kinesiska myndigheterna vill att den första tas i bruk redan i år.

- De som uppförde reaktorerna pratade fem olika språk. Det ledde till missförstånd och fördröjningar, säger ingenjören Luk Binlam.

Ändå har byggnadsarbetet framskridit betydligt snabbare än det har gjort i Finland.

Många experter har sagt att det är svårt att förstå hur reaktorerna redan kan vara färdiga. De genomgår nu en sista inspektion innan de tas i bruk.

Jag har varit projektledare för metallurgiska nya fabriker i Kina.
Säkerhetsförskrifter syfar du på tillstånd från brsndkår, EHS okay eller interna föreskrifter. Generellt i Kina är att den lokala brandkåren, miljö har ator makt. De nationella kraven är riktlinjer på minimum nivå.

Informera allmänheten, det blev uppenbart under SARS sjukdomen att Kineser inte litade på myndighter. När alla Kineser fick mobiler hände det att falska rykten om utsläpp och folk flydde i panik, det blev mänga dödsfall.
Kinas ledning är mer transpersnt än 2003, men att de vill undvika panik. Hur är det vid Svenska kärnkraftverk, Forsmark går ut med larm direkt eller kontakter de först statlig myndighet. Jag tror det sista.
Kina är inte längre världens sweat shops, det var hemska fabriker.

Personligen är jag mer rädd för nya kärnkraftverk i MENA. När såg du en Japank, Koreansk eller Kines terrorist.
Citera
2019-01-26, 16:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Norge, utan kärnkraft, försörjer Finland, med dåligt fungerande kärnkraft
Grannlandet Norge, som inte har någon kärnkraft, exporterar just nu ca 1869 MW.

Grannlandet Finland, som i hög grad är beroende av dåligt eller icke-fungerande kärnkraft, importerar just nu ca 3261 MW från sina grannländer.

Sverige har ett litet överskott och exporterar just nu ca 486 MW. Oftast är exporten till Finland större.

Du är uppenbart totalt okunnig om kärnfysik och strålmedicin eftersom du så oreserverat förespråkar kärnkraft.

Kostnaden och riskerna gör att ingen i Europa satsar på kärnkraft. Dom som bygger kärnkraft nu anser sig "ha råd" med olyckor som Tjernobyl och Fukushima.

Hur skulle du reagera om Stockholm och Göteborg skulle bli obeboeliga i några hundra år efter olyckor i Forsmark och Ringhals?

Vill du att några länder i Afrika först skaffar kärnkraft för att sedan skaffa kärnvapen, så att nästa storkonflikt där involverar användning av kärnvapen?

Vad vill du säga till dom som ska leva med avfallet från kärnkraft som kommer att vara farligt i 100000 år? Det avger alfa, beta, gamma och neutronstrålning. Det är också bra utgångsmaterial om någon vill tillverka kärnvapen.

Fan skrämmande att läsa din propaganda. Hur i jessu namn kan du som västerlänning vara så totalt okunnig vad gäller kärnkraft och dess ojämförbara fördelar. Och nu när t.o.m IPCC pudlar och har förstått att vi MÅSTE ha kärnkraft för att få ner koldioxidutsläppen så fortsätter du tramsa. Finland och Frankrike går i bräschen, resten av världen följer förhoppningsvis. Om inte framförallt Kina och Indien börjar skrota kolkraften och går över till kärnkraft så går det garanterat åt helvete. Men det struntar bevisligen du i, du är likt en miljöpartist fullständigt livsfarlig för vår miljö och klimat.
Citera
2019-01-26, 17:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag har varit projektledare för metallurgiska nya fabriker i Kina.
Säkerhetsförskrifter syfar du på tillstånd från brsndkår, EHS okay eller interna föreskrifter. Generellt i Kina är att den lokala brandkåren, miljö har ator makt. De nationella kraven är riktlinjer på minimum nivå.

Informera allmänheten, det blev uppenbart under SARS sjukdomen att Kineser inte litade på myndighter. När alla Kineser fick mobiler hände det att falska rykten om utsläpp och folk flydde i panik, det blev mänga dödsfall.
Kinas ledning är mer transpersnt än 2003, men att de vill undvika panik. Hur är det vid Svenska kärnkraftverk, Forsmark går ut med larm direkt eller kontakter de först statlig myndighet. Jag tror det sista.
Kina är inte längre världens sweat shops, det var hemska fabriker.

Personligen är jag mer rädd för nya kärnkraftverk i MENA. När såg du en Japank, Koreansk eller Kines terrorist.

Det finns stora brister i säkerhet i och runt kärnkraftverk. I Sverige och i övriga världen.

Det här är bara ett av många exempel (2019-01-25):
Kärnkraftssäkerheten ska granskas
Riksrevisionen ska granska om Sverige klarar av att hantera och förebygga en kärnkraftsolycka.

Enligt Riksrevisionen finns det brister i beredskapen för att hantera en kärnteknisk olycka och i arbetet med att förebygga att en sådan inträffar. Bland andra utmaningar nämns också försämrat omvärldsläge och brist på kritisk kompetens.

Riksrevisionen konstaterar att det är flera år sedan som hela sektorn granskades i sin helhet. Resultatet av granskningen kommer att redovisas senare i år.

https://www.svt.se/svttext/web/pages/120.html
Här finns en lista där ett 30-tal kärnkraftsolyckor beskrivs.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_and_radiation_accidents_and_incidents

I Europa byggs inga kärnkraftverk längre eftersom säkerheten inte kan garanteras och eftersom kostnaden är för hög.
Dom två som håller på att byggas, Olkiluoto 3 i Finland och Flamanville 3 i Frankrike är kraftigt försenade och har överskridit budget flera gånger om.

Beslutet om att Olkiluoto 3 skulle byggas fattades 2002. Nu hoppas dom att det ska kunna tas i drift 2020. Det budgeterades till ca €3 miljarder. Hittills har det kostat ca €10 miljarder (ca 100 miljarder SEK).

Kärnkraft är farligt och olönsamt. Varför skulle någon vilja satsa på något sådant?

Senast redigerad av lasternassumma 2019-01-26 kl. 17:13.
Citera
2019-01-26, 17:10
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med vad vi vet om hur stor betydelse slumpfaktorer har på enstaka år så verkar det inte särskilt väl genomtänkt att "lova" att 2019 blir "varmast".
Har du en länk till den utfästelsen, så ingen behöver tro att det är något som du hittar på?

Om någon säger "kan bli" så är det väl knappast ett löfte? Eller?

2019 may be the hottest year yet—here's why
"Spurred by a likely El Niño as well as climate change, the planet is expected to heat up even more, scientists warn.
An El Niño event is very likely under way, amping up extreme weather already made worse by climate change and increasing the odds that 2019 will be the hottest year in recorded human history, scientists warn."

https://www.nationalgeographic.com/environment/2018/12/2019-may-be-hottest-year-yet-el-nino-climate-change/

Höga odds innebär normalt inte ett löfte om att något inträffar.

Engelska verkar inte vara ditt bästa ämne. Eller, jo förresten det är det kanske.

"Increasing the odd"s betyder inte höga/högre odds, det betyder att oddsen pekar mot att det ska bli varmare. Vilket i realiteten betyder låga odds. Manns resonemang går inte riktigt ihop annars.
Citera
2019-01-26, 23:27
Medlem
lasternassummas avatar
Klimatförändringar och miljöförstöring hotar fiskbeståndet

«Torsken i Östersjön och Kattegatt mår inte bra, och dessutom är bland annat ålen hotad. Det skriver Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i en ny rapport om de svenska fiskbestånden.

Bestånden av gädda längs med Östersjöns kuster har en fortsatt negativ utveckling. Liksom siklöja, framförallt i Bottenviken.

Statusen för hälleflundra och havskatt i Skagerrak och Kattegatt, liksom för gös i norra Östersjön, är så dålig att SLU anser att fisket borde stoppas. Klimatförändringar och miljöförstöring anges som några av orsakerna.»

https://www.svt.se/svttext/web/pages/114.html

Citera
2019-01-27, 09:41
Medlem
Det storskaliga Tyska fiaskot:

Sammanfattningsvis: genom Energiewende har Tyskland ersatt hälften av sin kärnkraftsel med förnybar el och initierat en massiv export av förnybar el (till nedpressade priser), men inte minskat sin fossila elproduktion. Detta till subventionskostnader, som på årsnivå stigit till 250 miljarder kronor och 2025 enligt prognoser sammantaget kommer att uppgå till 5200 miljarder kronor.

Trots alla förseningar och fördyringar skulle subventionspengarna räckt till ett stort antal Olkiluoto 3
Som för samma pengar gett nästan 4 gånger högre elproduktion än de 5200 miljarderna som fiaskot i Tyskland beräknas kosta fram till 2025.

Finnarna verkar veta vad de gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in