Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-25, 11:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nej, den extra kylan kan tvärtom förklaras av klimatförändringarna. Jag skrev om det igår. När Arktis värms pressas kylan söderut, förklarar experter.
Det är ju omöjligt att diskutera med dig. Du är rabiat. Är det varmt några veckor, beror det på global warming. Är det kallt några veckor, beror det också på global warming.

Ditt sätt att resonera och tänka påminner om nyfrälsta som jag träffade i min ungdom.
Citera
2019-01-25, 11:47
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Dagens #FakeNews eller snarare Poes lag:

Är din hund en miljöbov? – Professorn förklarar hur djurfoder påverkar klimatet

Vi människor kan välja att äta mindre kött eller helt låta bli, men hur är det med våra husdjur? För att förklara djurfoders klimatpåverkan har vi bjudit in Sigrid Agenäs, professor vid Institutionen för husdjurens utfodring och vård vid Sveriges lantbruksuniversitet.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/%C3%A4r-din-hund-en-milj%C3%B6bov-professorn-f%C3%B6rklarar-hur-djurfoder-p%C3%A5verkar-klimatet-119 61663

Prediktion: under 2019 kommer vi att nå peak-klimatångest med råge.

Vi har ju redan börjat använda våra barn som häxutpekare:

”De är mer rädda för mig än för klimatkrisen”

Greta Thunberg på väg till ekonomitoppmötet i Davos

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/WLP4md/de-ar-mer-radda-for-mig-an-for-klimatkrisen

RT:s artikel om det.

https://www.rt.com/news/449651-vegetarian-pets-swedish-professor/

Hundar och katter är köttätare och till skillnad mot människor måste äta kött för att överleva. Köttätare kan i regel inte syntesera alla nödvändiga proteiner och måste få det via födan och växter har inte dessa nödvändiga proteiner.

Detta är något som en professor borde veta men tydligen är klimatagendan viktigare än ren vetenskap.

Sedan åker in på att man skulle äta insekter vilket enbart är ren smörja från den globalistiska eliten. Dem blir bara kåta av tanken på en undernärd underklass som inte har råd med någonting, har mer att göra med det än vad som är praktiskt. Insekter är ingen naturlig föda för människor eftersom många insekter utvecklat gifter i kroppen för att försvara sig mot rovdjur. Rovdjur som ständigt äter insekter klarar av det eftersom de anpassats till det under lång tid men människor kan få stora problem om man konsumerar dessa gifter i stora mängder.

Människor ska äta kött för det är vad de har gjort tusentals år tillbaka.
Citera
2019-01-25, 11:52
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är ju omöjligt att diskutera med dig. Du är rabiat. Är det varmt några veckor, beror det på global warming. Är det kallt några veckor, beror det också på global warming.

Veckor, år eller hundra år är alldeles för kort tid för att dra några slutsatser om klimatförändringar.

Tittar vi 5-10 000 år tillbaka så ser vi att den globala temperaturen stadigt minskar.
En bidragande orsak till att områden kring ekvatorn blir allt grönare av växtlighet.
Citera
2019-01-25, 12:05
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Ditt sätt att resonera och tänka påminner om nyfrälsta som jag träffade i min ungdom.
Nej , jag är verkligen inte rabiat. Jag tänkte förstås också att det här var omöjligt. Jag försöker se fakta och verklighet som de är och jag lyssnar på vad experterna säger. Så här förklarade man kylan över USA nyligen:

När vi värmer Arktis så pressas kyla från Arktis söderut.

Why cold weather doesn’t mean climate change is fake

First, it's important to understand the difference between climate and weather. Climate is defined as the average weather patterns in a region over a long period of time. It's the difference between Europe's temperate and Mediterranean zones versus the harsh cold conditions of the Arctic tundra. Each of these climate regions experiences day-to-day fluctuations in temperature, precipitation, air pressure, and so on—daily variations known as weather.

How warming can lead to cooling

When the term global warming was popularized a few decades ago, it referred to the phenomenon of greenhouse gases trapping heat in the atmosphere and warming the average temperature of the planet. Though record high temperatures in many places have been one impact of this decades-long shift, scientists now understand that an atmosphere changed by rising levels of gases like carbon and methane leads to more climate changes than just warming.
Scientists believe Earth will experience more extreme, disastrous weather as the effects of climate change play out.

As more Arctic air flows into southern regions, North America can expect to see harsher winters. That was the conclusion of a study published in 2017 in the journal Nature Geoscience. It found a link between warmer Arctic temperatures and colder North American winters. A separate study published in March of last year in the journal Nature Communications found the same link but predicted the northeastern portion of the U.S. would be particularly hard hit.

“Warm temperatures in the Arctic cause the jet stream to take these wild swings, and when it swings farther south, that causes cold air to reach farther south. These swings tend to hang around for awhile, so the weather we have in the eastern United States, whether it’s cold or warm, tends to stay with us longer," said study author Jennifer Francis in a press release.

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/01/climate-change-colder-winters-global-warming-polar-vortex/
Citera
2019-01-25, 12:27
Medlem
Citat:
Nej , jag är verkligen inte rabiat. Jag tänkte förstås också att det här var omöjligt. Jag försöker se fakta och verklighet som de är och jag lyssnar på vad experterna säger. Så här förklarade man kylan över USA nyligen:

First, it's important to understand the difference between climate and weather. Climate is defined as the average weather patterns in a region over a long period of time. It's the difference between Europe's temperate and Mediterranean zones versus the harsh cold conditions of the Arctic tundra. Each of these climate regions experiences day-to-day fluctuations in temperature, precipitation, air pressure, and so on—daily variations known as weather.

When the term global warming was popularized a few decades ago, it referred to the phenomenon of greenhouse gases trapping heat in the atmosphere and warming the average temperature of the planet. Though record high temperatures in many places have been one impact of this decades-long shift, scientists now understand that an atmosphere changed by rising levels of gases like carbon and methane leads to more climate changes than just warming.
Scientists believe Earth will experience more extreme, disastrous weather as the effects of climate change play out.

As more Arctic air flows into southern regions, North America can expect to see harsher winters. That was the conclusion of a study published in 2017 in the journal Nature Geoscience. It found a link between warmer Arctic temperatures and colder North American winters. A separate study published in March of last year in the journal Nature Communications found the same link but predicted the northeastern portion of the U.S. would be particularly hard hit.

“Warm temperatures in the Arctic cause the jet stream to take these wild swings, and when it swings farther south, that causes cold air to reach farther south. These swings tend to hang around for awhile, so the weather we have in the eastern United States, whether it’s cold or warm, tends to stay with us longer," said study author Jennifer Francis in a press release.

https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/01/climate-change-colder-winters-global-warming-polar-vortex/

Wow, du är inte särskilt kunnig.

Värme leder aldrig till kyla. Aldrig.

1/2(TSI/(4/3)²*1bar= σ287⁴(jorden)
1/2(TSI/(4/3)²*1bar= σ337⁴ (Venus, 50km alt)
1/2(TSI/(4/3)²*0.667bar=σ209.8⁴(Mars)

En ekvation, tre planeter, korrekt resultat.

Växthusteorin är död.

Och lite info om att världen inte värms.

Fjärde året av nedkylning. Omanipulerad data från NOAA.
http://www.temperature.global
Citera
2019-01-25, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Redan beteckningen "klimatförnekare" indikerar ju att det handlar om någon form av mentalt tillkortakommande. Att hata all förnybar energi är väl också ett tecken på att inte alla är hemma?
Inte kan väl någon vara så korkad att dom köper Heartlands och GWPFs argument att all förnybar energi är dålig? Alla vet väl att dom sprider sådan dynga bara för att dom får betalt av fossilindustrin för att göra det? Går man på sådant trams så är det illa ställt...

Jag är klimatbejakare. Du kan inte fysik.

1/2(TSI/(4/3)²*1bar= σ287⁴(jorden)
1/2(TSI/(4/3)²*1bar= σ337⁴ (Venus, 50km alt)
1/2(TSI/(4/3)²*0.667bar=σ209.8⁴(Mars)

En ekvation, tre planeter, korrekt resultat.

Växthusteorin är död.
Citera
2019-01-25, 12:34
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Du hänger inte med. Förnybar energi växer, flera städer i USA har redan 100 % förnybar el och hundratals satsar med samma mål. Vindkraften i Sverige står för ca 15 %, i Danmark och Tyskland är förnybart större än så. Kina och Indien satsar för fullt.

Kärnkraften är farlig, glöm inte Fukushima. Kostnaderna för förbättrad säkerhet efter Fukushima är så stora att inte ens investerare är intresserade längre. Dessutom är det idiotiskt att ha kärnkraftverk intill en stigande havsnivå.

Och om du läser i artikeln så ser du att förnybar el börjar bli billigare än både kol och kärnkraft. Det är erfarenheten i Indien bland annat.
Länder har olika förutsättningar skall man komma ihåg. I Sverige har vi mycket vattenkraft som tillsammans med vindkraft kan utgöra basen i elförsörjningen och då kan kärnkraften fasas ut.

Nej kärnkraft är inte farligt, tvärtom räddar kärnkraften livet på miljoner mänskor varje år genom att ha noll utsläpp. Och vindkraft är passande för ö-nationer och mindre samhällen som inte bryr sig om strömavbrott, likaså är solkraft perfekt för länder inom vändkretserna. Industriländer måste däremot ha el 24h i dygnet, i storm och i stiltje oberoende av vattenmängd. Och denna energi skall vara ren! Finns inget alternativ idag om miljömålen ska mötas. Du lever i en märklig förvriden bubbla full av irrationellt hat gentemot den energikälla som är vårt enda hopp om mindre utsläpp. Läs lite kloka ord av Bill Gates vettja; https://futurism.com/bill-gates-nuclear-energy/
Citera
2019-01-25, 13:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Men det roliga är ju att hur än vädret utvecklas, så är det den globala uppvärmingens fel. Någonstans måste väl även du se att det är något snett med de resonemangen.

Jag hörde på Morgonekot kl 7 i morse (SR)där man refererade till att 2018 var det fjärde varmaste året på 1900-talet (tror jag det var) och att året var någon grad varmare än den "förindustriella epoken", i mitten av 1800-talet (då man började med metodiska mätningar). Det är bara det att perioden "mitten av 1800-talet" är slutet på "lilla istiden". Kanske inte så smart att jämföra med den perioden?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lilla_istiden
Citera
2019-01-25, 14:02
Medlem
Citat:
Det är bara det att perioden "mitten av 1800-talet" är slutet på "lilla istiden". Kanske inte så smart att jämföra med den perioden?
Du förutsätter att temperaturen skulle börjat stiga igen efter denna "lilla istid" helt naturligt. Några skäl till detta? Ser du till t ex PAGES2K rekonstruktionen hade vi haft en långsam trend nedåt i alla fall ett par tusen år.
Citera
2019-01-25, 14:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Och det bevisar vad? Då kan vi ju lika gärna säga att vi har just nu en normalt kall vinter i Sverige, vilket bevisar att det här med Global Warming bara är trams.

Januari i Sverige i år har hittills varit ca 2°C varmare än normalt. Vilket är att förvänta, med tanke på uppvärmningen. Men med hänsyn till normala slumpmässiga variationer hade det lika gärna kunnat vara varmare eller kallare. Det ser ut nu som om slutet av januari blir kallt, så då kan hela januari bli "normalt".

Citera
2019-01-25, 15:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Men det roliga är ju att hur än vädret utvecklas, så är det den globala uppvärmingens fel. Någonstans måste väl även du se att det är något snett med de resonemangen.

Jag hörde på Morgonekot kl 7 i morse (SR)där man refererade till att 2018 var det fjärde varmaste året på 1900-talet (tror jag det var) och att året var någon grad varmare än den "förindustriella epoken", i mitten av 1800-talet (då man började med metodiska mätningar). Det är bara det att perioden "mitten av 1800-talet" är slutet på "lilla istiden". Kanske inte så smart att jämföra med den perioden?

Fel och rätt om "lilla istiden"
Ofta är innehållet i svenska Wikipedia kortfattat och innehåller fel. Det engelska innehållet är nästan alltid bättre.

https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Ice_Age

Där kan du bl.a. läsa detta:

"Lilla istiden" var inte ett globalt fenomen
"Evidence from mountain glaciers does suggest increased glaciation in a number of widely spread regions outside Europe prior to the twentieth century, including Alaska, New Zealand and Patagonia. However, the timing of maximum glacial advances in these regions differs considerably, suggesting that they may represent largely independent regional climate changes, not a globally-synchronous increased glaciation. Thus current evidence does not support globally synchronous periods of anomalous cold or warmth over this interval, and the conventional terms of "Little Ice Age" and "Medieval Warm Period" appear to have limited utility in describing trends in hemispheric or global mean temperature changes in past centuries."

(min fetning ovsn)

Påverkan av vuklanutbrott
"A recent study found that an especially massive tropical volcanic eruption in 1257, possibly of the now-extinct Mount Samalas near Mount Rinjani, both in Lombok, Indonesia, followed by three smaller eruptions in 1268, 1275, and 1284 did not allow the climate to recover. This may have caused the initial cooling, and the 1452–53 eruption of Kuwae in Vanuatu triggered a second pulse of cooling.[6][14] The cold summers can be maintained by sea-ice/ocean feedbacks long after volcanic aerosols are removed.

Other volcanoes that erupted during the era and may have contributed to the cooling include Billy Mitchell (ca. 1580), Huaynaputina (1600), Mount Parker (1641), Long Island (Papua New Guinea) (ca. 1660), and Laki (1783).[21] The 1815 eruption of Tambora, also in Indonesia, blanketed the atmosphere with ash; the following year, 1816, came to be known as the Year Without a Summer,[84] when frost and snow were reported in June and July in both New England and Northern Europe."

Till en del kan en nedkylning förklaras av vulkanutbrott. Ungefär som en viss nedkylning runt 1940-1970 förklaras av svavelutsläpp.

Jämför gärna också med hur CO2-halten i atmosfären varierat.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Lawdome75yrco2.svg

Citera
2019-01-25, 16:46
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Det är också vad den samlade klimatforskningen säger. Enstaka år säger ingenting om någon trend. Däremot säger det mycket att de senaste 4 åren har varit de varmaste sedan mätningarna började.
Hur mycket kallare måste det bli för att det ska bli kallare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in