2018-12-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Att från det vi vet, dra slutsatsen att

Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde

Nej, det gör den inte. Den är:

1/2(TSI/(4/3)²=σ287⁴=14°C

Beräknat med en ekvation som ger σT⁴ på Venus, Mars och Jorden vid 1 bar tryck. En ekvation som i ett enda slag förintar växthusteorin. Du har lite svårt att förstå detta, men det är för att du inte kan fysik och inte kan räkna.

Medeltemperatur, till skillnad från anomalier som klimathots-sekten använder för att skrämma folk, är det som avgör om vi har en uppvärmning. Och, hoppsan, den har varit stabilt 14°C sedan 60-talet.

The absolute surface temperature of the world is likely to be between 13.7 and 14.0°C for the 1961–1990 period and 13.9 and 14.2°C for 1981–2010. The spatial detail reveals that most of this difference comes from Antarctica and to a lesser extent Greenland and the immediate coastal areas around these two landmasses.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jgrd.50359
Citera
2018-12-20, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Dessa är inte paralleller, du har missförstått!

Vad tror du driver den industrialiserade civilisationen? Bara för att du inte ser oljeskiktet i Ghawar tunnas ut betyder inte att det är en realitet.

Du begriper inte narrativet som du sprider, varken naturvetenskapen, ekonomin, dess orsaker eller konsekvenser.

Det är synd om er.

Citera
2018-12-20, 17:32
Medlem
Citat:

NC climate change task force tries to cut state's greenhouse emissions

Det låter ju bra. Onödigt att släppa ut en massa växthus.
Citera
2018-12-20, 17:33
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
När jag hör sådan här världsfrånvänd retorik inser jag att det inte finns någon framtid i Sverige. Begriper du inte att du är en integrerad del av det enorma maskineri som förbrukar ickeförnyelsebara naturresurser och att dina symbolgärningar inte har någon som helst signifikans.

Men jag förstår det är viktigare att det känns bra och att vi låtsas om att något görs, när i själva verket allt det du tar dig för är ett uttryck av termodynamikens andra huvudsats och som konsekvens blir Jevons paradox en realitet.

Det är dags att acceptera den du är.
Nu har du fjärmat dig från klimatfrågan igen.

Man kan likna den globala uppvärmningen med Titanic. De styrde rakt på ett isberg och istället för att göra något åt det, så fortsatte man som förut. Man fortsatte t o m dansa. De borde ha ändrat kurs, men jag förstår av ditt resonemang att de gjorde helt rätt.

Det är precis det som behövs nu, en kursändring som innebär att vi fasar ut de fossila bränslena.
Citera
2018-12-20, 17:41
Avslutad
Citat:
Nu har du fjärmat dig från klimatfrågan igen.

Man kan likna den globala uppvärmningen med Titanic. De styrde rakt på ett isberg och istället för att göra något åt det, så fortsatte man som förut. Man fortsatte t o m dansa. De borde ha ändrat kurs, men jag förstår av ditt resonemang att de gjorde helt rätt.

Det är precis det som behövs nu, en kursändring som innebär att vi fasar ut de fossila bränslena.

Ja, jag håller med om att något måste göras med början IDAG.

Däremot ert narrativ av världsfrånvända villfarelser är enbart kontraproduktivt.

Är det inte dags att vakna upp ur drömmen och se er själva för vad ni är:

https://en.wikipedia.org/wiki/Satori

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
In the Zen Buddhist tradition, satori refers to the experience of kenshō: "seeing into one's true nature".
Citera
2018-12-20, 17:46
Medlem
Citat:
Artikeln baseras på felaktiga data – 0,18°C/årtionde ska det vara!

Nej det gör den inte. Jag diskuterar klimat på många plattformar och ingen har påstått att deras data är felaktig.

Den passar inte DIG och din agenda, men det är en annan sak.

Citat:
Artikeln refererar till Chrisy/Spencer's data, som alla vet idag är felaktiga.

Nej, det är du som är en barnrumpa.

Citat:
Att Christy/Spencer fortsätter sprida felaktiga data är märkligt. Hur länge ska dom få fortsätta utan att anklagas för forskningsfusk? Skyddas dom av Trump, som behöver stöd för sin hypotes att "den globala uppvärmningen är en kinesisk konspiration"?

Ehm, det är ju för fan du som kommer med konspirationsteorin här ovan.

Återigen, här är en riktig formel som ger energibalans för jordytan och Mars samt Venus vid 1 bar tryck:

1/2(TSI/(4/3)²)

Var har du din energibalans-ekvation för jordytan?

Hur var det nu, ni brukar säga att jordytan är för varm, eller hur?

Alternativet, att det är ni som räknar fel, blir ju mer sannolikt, eftersom jag visar hur man räknar rätt:

1/2(TSI/(4/3)²)=σ287⁴=14°C

Om värmekällan är konstant(TSI=1360.8W/m²) så kan inte temperaturen i systemet öka. Grundläggande termodynamik. Det där ämnet som du inte har läst någonting om.
Citera
2018-12-20, 18:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Återigen: Lagget mellan temperatur och koldioxidmängd:
http://joannenova.com.au/global-warming-2/ice-core-graph/
https://skepticalscience.com/co2-lags-temperature.htm

Återigen!

Blanda inte ihop vad som hänt under miljontals år, utan mänsklig påverkan, med vad som sker nu, som är en följd av mänsklig påverkan.

-
Citera
2018-12-20, 18:30
Avslutad
Citat:
Återigen!

Blanda inte ihop vad som hänt under miljontals år, utan mänsklig påverkan, med vad som sker nu, som är en följd av mänsklig påverkan.

-

Att ni bara orkar mala runt i cirklar. Ni erbjuder bara tom sifferexercis i kombination med klipp&klistra från gamla inlägg och andra forum.

Kom med nytt material eller lägg ner postandet.
Läsarna bara skippar era repeat-mode inlägg med en gäspning och axelryckning.
Citera
2018-12-20, 18:37
Medlem
rostigamazons avatar
Man ska satsa på dom länderna som har mycket föroreningar, varför ska länder som inte har mycket föroreningar tvingas lägga ut miljarder på det här ? Vi ser samma problem här som med invandringen, istället för att lösa problemen i dom fattiga länderna, så tar man problemen till Europa, för det blir mycket billigare och enklare att lösa problem där problemen finns.
Citera
2018-12-20, 19:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Man ska satsa på dom länderna som har mycket föroreningar, varför ska länder som inte har mycket föroreningar tvingas lägga ut miljarder på det här ? Vi ser samma problem här som med invandringen, istället för att lösa problemen i dom fattiga länderna, så tar man problemen till Europa, för det blir mycket billigare och enklare att lösa problem där problemen finns.

Det är en väldigt bra synpunkt. De rättrogna och politiskt korrekta svarar då att det är för att "föregå med gott exempel", men seriöst - finns det någon som på allvar tror att regimen i Kina bryr sig om vad ett litet skitland på andra sidan jordklotet sysslar med? Inte hjälper det heller till att växthuseffekten högst sannolikt egentligen inte ens existerar, eller i vart fall är mycket kraftigt överdriven.

De politiskt korrekta i Sverige kan tjata ihjäl sig till döddagar med sitt "hållbarhetsprat" och floskler. Det kommer inte att förändra ett skit.
Citera
2018-12-20, 19:21
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Kom med nytt material eller lägg ner postandet.
Läsarna bara skippar era repeat-mode inlägg med en gäspning och axelryckning.

Det finns inget nytt material att komma med.
Denna tråd är lika död som vanligt varje vinter när det är minusgrader i Sverige.
Den globala "uppvärmningen" tar en paus och forskarna tar semester.
Vanligt folk fryser röven av sig.
Citera
2018-12-20, 19:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är en väldigt bra synpunkt. De rättrogna och politiskt korrekta svarar då att det är för att "föregå med gott exempel", men seriöst - finns det någon som på allvar tror att regimen i Kina bryr sig om vad ett litet skitland på andra sidan jordklotet sysslar med? Inte hjälper det heller till att växthuseffekten högst sannolikt egentligen inte ens existerar, eller i vart fall är mycket kraftigt överdriven.

De politiskt korrekta i Sverige kan tjata ihjäl sig till döddagar med sitt "hållbarhetsprat" och floskler. Det kommer inte att förändra ett skit.

Dessutom tror jag innerligt att dom inte begriper konsekvensen fullt ut med att "föregå med gott exempel". Även om dom mot all förmodan skulle lyckas leva som dom lär är jag säker på att ingen, absolut ingen annan, skulle vilja leva i samma självvalda misär dom åsamkas.

Ja, jag vill se trojkan som envetet klipp&klistrar in samma trötta inlägg leva ett liv i perfekt CO2-neutral balans med naturen. En dag, max en, det är allt jag tror dessa självgoda och bortskämda utopister skulle överleva i den Svenska vinterkylan utan maskineriet som förser deras blekfeta rövar med bekvämligheterna de inte begriper sig på men ändå tar för givna och ironiskt nog föraktar.

Som jag tidigare sagt, ett liv som subsistensjordbrukare väntar på dem som vill "föregå med gott exempel".

När ser vi det första lasset ut mot vildmarken tror ni?
Senast redigerad av redshift 2018-12-20 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in