2007-08-22, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Läste du ens artikeln eller vad jag skrev?

Ja, det gjorde jag, och man kan inte säga sådär.

Eftersom man inte vet.

I övrigt så sa den samma sak som vad jag gjorde.

Orkaner har ökat, men man vet inte helt och hållet
varför.
Citera
2007-08-22, 23:07
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Nu är det ju så här herr hdavidsson, bara för att forskare som studerat solen och dess utstrålning säger att det vore otroligt om uppvärmningen vi ser nu beror på en förändring i solens utstrålning betyder inte det att de verkligen ÄR så. Jag menar, det finns ju en mängd olika parametrar man säkert inte undersökt, man har säkert missat flera våglängder som är av betydelse. Allt det här sammantaget är ju ett enormt starkt bevis för att människan inte är den pådrivande faktorn av klimatförändringarna vi ser idag. Vi vet helt enkelt inte hur mycket solens utstrålning förändrats, det är därför rätt troligt att solen är den pådrivande faktorn och inte människan, trots att halten CO2 och de flesta andra utsläpp korrelerar mycket väl med temperaturförändringen vi ser idag.

... ehm

Det där med ironi är svårt när det är skrivet.

Snälla säg att det är ironi.
Citera
2007-08-22, 23:09
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Det där med ironi är svårt när det är skrivet.

Snälla säg att det är ironi.

Ja, herre jävla gud, JA!
Citera
2007-08-22, 23:12
Bannlyst
Puh!

Jag trodde du hade "tappat stinget".
Citera
2007-08-22, 23:17
Medlem
hdavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Ja, herre jävla gud, JA!

Tack!

Det är bara det att man läst så jävla mycket sk.t på denna tråden att jag snart tappar allt hopp om mänsklig framgång. Det kanske går någon form av influensa där du bor så att du har feber och börjar tänka och resonera som ....
Citera
2007-08-22, 23:17
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Ja, det gjorde jag, och man kan inte säga sådär.

Eftersom man inte vet.
Kan man inte säga att antalet minskat eller ökat? Varför inte det?

Citat:
I övrigt så sa den samma sak som vad jag gjorde.
nej det gjorde den inte, särskilt inte uttalandena på första sidan.

Citat:
Orkaner har ökat, men man vet inte helt och hållet
varför.
Det ansåg inte National Oceanic and Atmospheric Administration, de säger att totala antalet minskat
Citera
2007-08-22, 23:28
Bannlyst
Citat:
Kan man inte säga att antalet minskat eller ökat? Varför inte det?

nej det gjorde den inte, särskilt inte uttalandena på första sidan.

Det ansåg inte National Oceanic and Atmospheric Administration, de säger att totala antalet minskat

Man sa att det INTE var pga av klimatförändringen som
antalet ökat. Det köper jag inte. För ökat hade det gjort sen 1995.

Då får jag läsa en gång till om de säger att det minskat, det är i så
fall den enda källan jag sett så här långt som säger så.

edit:

De säger att orkanerna ökat i STYRKA

Precis vad jag också sa förut idag. Sen såg jag att
de även hade ökat i antal.

Men att det INTE beror på klimatförändringen.

Det är ingen som säkert kan säga så...........
Citera
2007-08-22, 23:31
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Du är så jävla dålig på att dra slutsatser. Ibland undrar jag om du och TBE är samma person.

Amatörer som läxar upp NASA. Visst, ett fel hittades. Felets omfattning var att medeltemperaturen 1934 skrevs upp från 1,23 till 1,25 över något normerat värde. Läxa upp, fan vad du är dålig på att dra slutsatser.

Fattar du hur löjligt det låter att du påstår att politiker världen över tillsammans med vetenskapsmän, FN, frivilligorganisationer, NASA, alla är inblandade i en stor komplott för att sabotera. Tar du dig själv på allvar? Du är pinsam.

Väldigt begränsade?? Fan, läs allt inte bara lösa stycken.

Tyvärr, jag saknar ord för din okunskap. Du är så förbannat dålig på att dra slutsatser. Men det är klart, det behövs ju för att komma fram till dina åsikter.

Personangreppen börjar igen eftersom du uppenbarligen inte har några bättre argument att komma med. Fast det är väl så när man kämpar för en teori, där man tror sig ha belägg för den och inte kan visa upp dem när kritiker frågar.

Det är fortfarande en amatör som läxat upp NASA. Eller förnekar du nu att NASA ändrat sina siffror och att inte längre de senaste årtiondena ligger på toppen?

Vad jag hävdar och ständigt får mer och mer belägg för är att en rad politiska organisationer som FN, IPCC och liknande förvrider vetenskapen och plockar ut detaljer för att rättfärdiga politiska teser. Du lyckas ju inte visa den där vetenskapen som man påstår sig basera allt på.

Det är en väldigt begränsad studie. Enbart ändringar i solens luminositet till följd av solfläckar är en jävligt begränsad del av alla de processer som solen genomgår. Man bortser ju helt från inversioner av magnetiska nordpoler, magnetiska rekombinationsfenomen, ändringar i magnetfältets styrka, solvind och mycket annat. Har du måhända en begränsad uppfattningsförmåga eller vad är felet?

Mer personangrepp. Men det visar ju bara att tomma tunnor skramlar mest Hade du haft vettigare argument så hade du ju inte behövt skjuta med vattenpistolen...
Citera
2007-08-22, 23:32
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Man sa att det INTE var pga av klimatförändringen som
antalet ökat. Det köper jag inte. För ökat hade det gjort sen 1995.
Nej, det totala antalet orkaner har minskat, det är ingen som säger att det totala antalet ökat.
För övrigt så säger ju Bell på National Oceanic and Atmospheric Administration att de har sett variationer över tiden vad avser styrkan på orkaner, de var alltså starkare på 50-60 talet, minskade i styrka under 70-80 och ökar nu igen, verkar det inte då sannolikt att detta rör sig om naturliga variationer, särskilt eftersom ingen kan påvisa ett samband med uppvärmningen?

EDIT: Bara för att Xcore verkar läsa lite lustigt så citerar jag från artikeln som jag tidigare länkade till.

According to data gathered by researchers at the School of Earth and Atmospheric Sciences at Georgia Tech and the National Center for Atmospheric Research, the number of major Category 4 and 5 hurricanes worldwide has nearly doubled over the past 35 years, even though the total number of hurricanes, including weaker ones, has dropped since the 1990s. Katrina was a Category 4 storm when it made landfall.

Lägg märke till det fetmarkerade stycket.
Citera
2007-08-22, 23:36
Bannlyst
Citat:
Nej, det totala antalet orkaner har minskat, det är ingen som säger att det totala antalet ökat.
För övrigt så säger ju Bell på National Oceanic and Atmospheric Administration att de har sett variationer över tiden vad avser styrkan på orkaner, de var alltså starkare på 50-60 talet, minskade i styrka under 70-80 och ökar nu igen, verkar det inte då sannolikt att detta rör sig om naturliga variationer, särskilt eftersom ingen kan påvisa ett samband med uppvärmningen?

EDIT: Bara för att Xcore verkar läsa lite lustigt så citerar jag från artikeln som jag tidigare länkade till.

According to data gathered by researchers at the School of Earth and Atmospheric Sciences at Georgia Tech and the National Center for Atmospheric Research, the number of major Category 4 and 5 hurricanes worldwide has nearly doubled over the past 35 years, even though the total number of hurricanes, including weaker ones, has dropped since the 1990s. Katrina was a Category 4 storm when it made landfall.

Lägg märke till det fetmarkerade stycket.

Jaså?

http://www.flashback.org/showpost.php?p=8099334&postcount=2004

(se tabellen, kolla average siffror, ta gärna en titt på HD länkar också)
Citera
2007-08-22, 23:39
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Jag har inte haft tid idag, men jag postar det här så länge.

Titta här, och titta enbart på antaler orkaner. Ser du trenden?

Det hände nåt 1998................

http://www.iii.org/media/facts/statsbyissue/hurricanes/

De flesta forskare är ganska överens om att orkaner har
ökat i både antal och styrka den senaste tiden. Däremot så
är det svårt att koppla ihop dem direkt med den globala
uppvärmningen, medges. Å andra sidan så finns det inget som
inte talar för att så är fallet.

Titta på ett längre dataintervall då. Ingenting märkligt hände 1998 utan man får det bara att se ut så genom att välja ett så pass begränsat intervall, beroende på att man vill måla upp en katastrofal ändring.

Här är orkandata för 270 år bakåt i tiden. Källa: Nyberg et al, 2007 publicerad i Nature.

Ser du trenden nu? Orkanaktiviteten ser ju mer ut att återgå till en "normal" nivå än att öka drastiskt.
Citera
2007-08-22, 23:42
Medlem
TrialByErrors avatar
Citat:
Jaså?

http://www.flashback.org/showpost.php?p=8099334&postcount=2004

(se tabellen, kolla average siffror, ta gärna en titt på HD länkar också)
Dina länkar talar om tropiska stormar i Atlanten, Bell talar om antalet över hela världen, är växthuseffekten lokaliserad till enbart Atlanten? Existerar inte Stilla havet? (Världens största hav).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in