Citat:
Ursprungligen postat av
countolaf
Påstående 3: Människans utsläpp av växthusgaser är den drivande faktorn till klimatförändringar. Falskt, det är inte bevisat hur stor människans påverkan är på klimatet. Man försöker förklara detta genom datamodeller som bygger på så många faktorer att det hela blir väldigt osäkert. Dessutom är vissa av dessa faktorer svåra att beräkna överhuvudtaget, som molnbildning.
Förvisso finns det en betydande osäkerhet vilket även framgår av IPCC:s rapporter, men det är inget skäl att som du tycks göra förutsätta att den verkliga klimatkänsligheten ligger i botten av intervallet.
Inte heller handlar det bara om datormodeller utan man använder sig av historiska data för att uppskatta klimatkänsligheten. Första rimligt korrekta beräkningen av klimatkänsligheten kom dessutom redan 1931 innan det fanns några datorer.
Citat:
Jag är ingen "klimatförändringsförnekare", jag motsätter mig däremot att människans utsläpp av växthusgaser skulle vara av någon större betydelse för klimatet.
Har du några vetenskapliga argument för det då efter att du i stycket ovanför förklarat hur omöjligt det är att beräkna klimatkänsligheten? Det tycks mig som du motsäger dig själv.
Citat:
Anledningar till att folk tror på AGW:
Vad sägs om skälet till att man tror på det klimatvetenskapen kommit fram till? Fast för all del, misstänksamheten är ömsesidig. Själv tror jag att de som motsätter sig AGW gör det mest för att slippa vidta några åtgärder.
Citat:
Man kan tro på AGW, men inte förespråka eller vara en del av något av ovanstående alternativ. Det är helt okej. Låta folk bestämma själva om de ser klimatet som ett hot och om de vill göra något åt detta, alltså förespråka privata lösningar. Det är det bästa alternativet, men tyvärr ovanligt skulle jag tro bland såna som tror på AGW.
Det är en ovanligt dum lösning. Utsläpp har precis lika stor effekt vare sig den som släpper ut dem tror det eller inte. Skall vi avskaffa all annan miljölagstiftning med samma argument. Det är upp till var och en om han vill köra med blyad bensin utan katalysator och speja DDT för att slippa flugor i lägenheten?