Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-08, 17:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Här kan du se hur temperaturen varierat i 420 000 år, beräknat från iskärnor från Vostok.
http://large.stanford.edu/courses/2013/ph240/malyshev1/images/f2big.gif

Bilden finns på denna sida:
http://large.stanford.edu/courses/2013/ph240/malyshev1/

Tidsangivelser är år före nu.
Temperaturmax: 411 000 år
Temperaturmin: 334 000 år
Temperaturmax: 322 000 år
Temperaturmin: 261 000 år
Temperaturmax: 238 000 år
Temperaturmin: 138 000 år
Temperaturmax: 129 000 år
Temperaturmin: 22 000 år
Temperaturmax: 8 000 år

Skillnaden mellan max och min har i Vostok varit ca 10°C, skillnaden i global medeltemperatur har troligen varit betydligt mindre. Kanske 6-7°C.
Tidsperioderna från max till min har varit ca 90 000 år ((77+71+100+107)/4≈89±18).
Tidsperioderna från min till max har varit ca 16 000 år ((12+23+9+14)/4≈16±7).

Nedgången har dock inte varit linjär. I början av perioden då temperaturen avtagit har temperaturen avtagit med ca 7° under ca 16 000 år. Ett sådant "snabbt" temperaturfall, med 7°C under 16 000 år, eller 1°C under ca 2300 år skulle innebära att vi kommer tillbaka till 1960-talets temperaturnivå om ca 2300 år.

Notera att temperaturen i Vostok varierat mer än den globala medeltemperaturen. Notera också att det här hypotetiska resonemanget baseras på två antaganden:
– Att CO2-utsläppen upphör omedelbart.
– Att vi är på väg in i en nedkylningsperiod.

Om ditt huvud fungerar som det bör så ska du förbereda dig för uppvärmningen som vi står inför och inte för den nedkylning som du fantiserar om. Känner jag dig rätt så går du och köper en dunjacka…

Kan du redovisa trovärdiga, vetenskapligt framtagna data som visar den globala medeltemperaturen under "lilla" istiden och fimbulvintern?

Du vill att jag kommenterar din hypotes?
Du måste skämta!

Det finns andra orsaker som är mer skrämmande och som kan komma plötsligt. Fimbulvintrarna på 550-talet genom två vulkanutbrott som förmörkade himlen och skördarna uteblev i några år. I Sverige uppskattade man att halva befolkningen dog och det borde den gjort på hela norra halvklotet våra breddgrader. Om det skulle hända i dag så blir det global födobrist och antagligen utbryter flera krig.

Ett begränsat kärnvapenkrig med samma konsekvenser. En "lagom" stor asteroid som inte dödar alla utan hälften, kanske så mycket som 90%. Det vore kanske bara bra att få en omstart. Eftersom kunskap finns om att vi behöver anpassa oss till klimatfluktuationer. Vi behöver reservytor så vi kan dra oss söderut och därefter befolka de norra delarna när det blir för varm vid ekvatorn. Men också dra oss högre upp när vattenytan stiger och översvämmar jordbruksland.

Men de långsamma svängningarna är i princip mycket lättare att anpassa oss till än de som förorsakas av en plötslig katastrof. De stor problemet är trots allt människan själv, kanske demokratin. Det går inte att styra med många motstridiga viljor och behov, inte heller låta "gud" vara med och bestämma. Förre människor mindre problem. Högre intelligens och insikter, lättare går det att enas.
Senast redigerad av Returpapper 2017-09-08 kl. 17:29.
Citera
2017-09-09, 06:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det finns andra orsaker som är mer skrämmande och som kan komma plötsligt. Fimbulvintrarna på 550-talet genom två vulkanutbrott som förmörkade himlen och skördarna uteblev i några år. I Sverige uppskattade man att halva befolkningen dog och det borde den gjort på hela norra halvklotet våra breddgrader. Om det skulle hända i dag så blir det global födobrist och antagligen utbryter flera krig.

Ett begränsat kärnvapenkrig med samma konsekvenser. En "lagom" stor asteroid som inte dödar alla utan hälften, kanske så mycket som 90%. Det vore kanske bara bra att få en omstart. Eftersom kunskap finns om att vi behöver anpassa oss till klimatfluktuationer. Vi behöver reservytor så vi kan dra oss söderut och därefter befolka de norra delarna när det blir för varm vid ekvatorn. Men också dra oss högre upp när vattenytan stiger och översvämmar jordbruksland.

Men de långsamma svängningarna är i princip mycket lättare att anpassa oss till än de som förorsakas av en plötslig katastrof. De stor problemet är trots allt människan själv, kanske demokratin. Det går inte att styra med många motstridiga viljor och behov, inte heller låta "gud" vara med och bestämma. Förre människor mindre problem. Högre intelligens och insikter, lättare går det att enas.
Iskärnor är inte helt tillförlitliga:

8.3 Hur tät är is?

Citat:
Under min värnpliktstjänstgöring fick jag lära mig att det tar en halvtimme för senapsgas att tränga genom en gastät stövel. Stöveln är alltså inte tätare än att senapsgas tar sig genom dess 2 millimeter tjocka lager gummi på 30 minuter. Det svarar mot 35 meter om året, och 350 mil på 100 000 år.

Nej, jag vet, riktigt så enkelt kan man inte räkna på diffusionshastigheter. Men jag ville belysa att det som vi i vardagslag betraktar som helt tätt inte alltid är så ogenomträngligt som vi tror, speciellt inte över tidsskalor på 100 000-tals år. Så när jag ser analyserna av upp mot 400 000 år gammal is från polarområdena blir jag fundersam. Vad är egentligen diffusionshastigheten i is för de ämnen man grundar sina analyser på? Hur mycket har ursprungliga koncentrations-skillnader mellan olika islager utjämnats under de enormt långa tidsrymder mätningarna avser?

Jag har inte hittat några relevanta uppgifter om diffusionshastigheterna. Därför får jag söka svaret i mätresultaten, till exempel i temperaturkurvan man fått fram genom analys av iskärnan från Vostok (Bild 28). Är diffusionen mellan islagren störande stor, ska det visa sig som en med isens ålder tilltagande utslätning av mätvärdena. Och visst kan man se en sådan tendens i Vostok-kurvan. Mät-värdena för den yngsta isen är betydligt mera detaljerade och fluktuerande än värdena för den äldsta isen. Det manar till viss försiktighet vid tolkningen av resultaten, men jag skulle inte vilja beteckna dem som fullständigt otillförlitliga.

Radiologen och glaciologen Zbigniew Jaworowski har i ett flertal publikationer efter 1990 uttryckt en helt annan syn.66 Han har som forskare arbetat med att spåra det radioaktiva nedfallet efter kärnvapenproverna, vilket lättast låter sig göras i glaciärisar jorden runt. På basis av sina rön underkänner han i stort sett allt som kommit fram genom iskärneanalyser.

Is är inte alls speciellt tät, säger Jaworowski bland annat.67 Den kan innehålla små sprickor, stora sprickor, bubblor av vatten, och hela sjöar av vatten. Vidare är det stora problem med åldersbestämningen av isen. På Grönland nödlandade två bombflygplan under Andra Världskriget. De borde ligga på 12 meters djup spådde glaciologer efter åldersbestämning av isen, men flygplanen återfanns på 85 meters djup. Bristen på överensstämmelse mellan mätvärden från olika iskärnor framhåller Jaworowski som en direkt indikation på att värdena är otillförlitliga.

Vad säger då IPCC om Jaworowskis kritik? Ingenting, utan hans arbeten ignoreras helt. Själv tänker jag återkomma till andra delar av hans kritik. Men först ska jag skjuta in ett litet avsnitt om hur lätt det är att lura sig själv som forskare.

http://www.falskt-alarm.se/boken/kapitel-8-den-felande-koldioxidkallan/
Citera
2017-09-09, 06:54
Medlem
arbetets avatar
Globala temperatur aug-2017:

The global, hemispheric, and tropical LT anomalies from the 30-year (1981-2010) average for the last 20 months are:

Citat:
YEAR MO GLOBE NHEM. SHEM. TROPICS
2016 01 +0.55 +0.72 +0.38 +0.85
2016 02 +0.85 +1.18 +0.53 +1.00
2016 03 +0.76 +0.98 +0.54 +1.10
2016 04 +0.72 +0.85 +0.58 +0.93
2016 05 +0.53 +0.61 +0.44 +0.70
2016 06 +0.33 +0.48 +0.17 +0.37
2016 07 +0.37 +0.44 +0.30 +0.47
2016 08 +0.43 +0.54 +0.32 +0.49
2016 09 +0.45 +0.51 +0.39 +0.37
2016 10 +0.42 +0.43 +0.42 +0.47
2016 11 +0.46 +0.43 +0.49 +0.38
2016 12 +0.26 +0.26 +0.27 +0.24
2017 01 +0.32 +0.31 +0.34 +0.10
2017 02 +0.38 +0.57 +0.19 +0.07
2017 03 +0.22 +0.36 +0.09 +0.05
2017 04 +0.27 +0.28 +0.26 +0.21
2017 05 +0.44 +0.39 +0.49 +0.41
2017 06 +0.21 +0.33 +0.10 +0.39
2017 07 +0.29 +0.30 +0.27 +0.51
2017 08 +0.41 +0.40 +0.41 +0.46

http://www.drroyspencer.com/2017/09/uah-global-temperature-update-for-august-2017-0-41-deg-c/

Brr, det går neråt för oss på norra halvklotet.
Citera
2017-09-09, 07:23
Medlem
Kommer orsaka torka, befolkningsförflyttningar och svält.
Citera
2017-09-09, 09:01
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Kommer orsaka torka, befolkningsförflyttningar och svält.

Ja. Samt översvämningar, hämmade befolkningsströmmar och produktionsöverskott av mat.
Citera
2017-09-09, 12:25
Medlem
lasternassummas avatar
SVT text:
"Orkanen Jose, som följer i Irmas spår, har uppgraderats till kategori fyra och bedöms nu som "extremt farlig" av USA:s orkancenter NHC."

Då har vi tre extrema orkaner under loppet av några veckor. Harvey, Irma och nu Jose.
Att ökad förekomst av extrema orkaner beror på att ökad temperatur dels ger mer energi till ovädren och dels orsakar att de innehåller mer vatten så att nederbördsmängden ökar vet alla som följer fakta.

Glöm inte översvämningarna i Asien som hittills krävt över 1200 dödsoffer:
http://ll-bladet.fi/utrikes/over-1-200-personer-har-dott-i-oversvamningar-i-asien/

De som till varje pris vill förneka fakta kan hitta en alternativ förklaring till ovädren här:

https://www.washingtonpost.com/opinions/did-lesbians-cause-hurricanes-irma-and-harvey-god-knows/2017/09/08/638efbca-94bf-11e7-89fa-bb822a46da5b_story.html?utm_term=.6be220b3b804

Citera
2017-09-09, 15:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
SVT text:
"Orkanen Jose, som följer i Irmas spår, har uppgraderats till kategori fyra och bedöms nu som "extremt farlig" av USA:s orkancenter NHC."

Då har vi tre extrema orkaner under loppet av några veckor. Harvey, Irma och nu Jose.
Att ökad förekomst av extrema orkaner beror på att ökad temperatur dels ger mer energi till ovädren och dels orsakar att de innehåller mer vatten så att nederbördsmängden ökar vet alla som följer fakta.

http://ll-bladet.fi/utrikes/over-1-200-personer-har-dott-i-oversvamningar-i-asien/

De som till varje pris vill förneka fakta kan hitta en alternativ förklaring till ovädren här:

https://www.washingtonpost.com/opinions/did-lesbians-cause-hurricanes-irma-and-harvey-god-knows/2017/09/08/638efbca-94bf-11e7-89fa-bb822a46da5b_story.html?utm_term=.6be220b3b804

Är du här nu igen och sprider #FakeNews och alt-facts? Oväder uppstår i gränslandet mellan kall och varm luft. Det finns inget som säger att det blir extremväder för att det blir lite varmare. Orkanerna som kommer in i Mexikanska bukten är kopplade till fenomen som El niño och La niña och inte någon j*vla AGW. Där har du inte ens IPCC med dig som har noterat lugnare väder de sista åren. Hur lång tid är det nu igen sedan Katrina?

Och sluta med att blanda ihop väder och klimat. Det är två skilda saker.

"Blame TRUMP for Hurricanes?!" Tucker DESTROYS Jennifer Lawrence for Stupid Comments
Senast redigerad av arbetet 2017-09-09 kl. 15:13.
Citera
2017-09-09, 15:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är du här nu igen och sprider #FakeNews och alt-facts? Oväder uppstår i gränslandet mellan kall och varm luft. Det finns inget som säger att det blir extremväder för att det blir lite varmare. Orkanerna som kommer in i Mexikanska bukten är kopplade till fenomen som El niño och La niña och inte någon j*vla AGW. Där har du inte ens IPCC med dig som har noterat lugnare väder de sista åren. Hur lång tid är det nu igen sedan Katrina?

Och sluta med att blanda ihop väder och klimat. Det är två skilda saker.

"Blame TRUMP for Hurricanes?!" Tucker DESTROYS Jennifer Lawrence for Stupid Comments

Få har utmärkt sig i tråden för att så ofta blanda ihop väder och klimat som du. Det är IOFS något som klimatförnekare ofta gör. Jag har inga problem att skilja dom åt.
AWG är orsaken till att orkanerna blir kraftigare och avger större regnmängder.
Frågor på det?

Om du vill förneka vetenskap, hitta på egna fake facts så fick du ju ett tips i mitt inlägg ovan. Kolla länken till Washington Post! Här är den igen:

https://www.washingtonpost.com/opinions/did-lesbians-cause-hurricanes-irma-and-harvey-god-knows/2017/09/08/638efbca-94bf-11e7-89fa-bb822a46da5b_story.html?utm_term=.f2803d8bdc92

Citera
2017-09-09, 15:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Få har utmärkt sig i tråden för att så ofta blanda ihop väder och klimat som du. Det är IOFS något som klimatförnekare ofta gör. Jag har inga problem att skilja dom åt.
AWG är orsaken till att orkanerna blir kraftigare och avger större regnmängder.
Frågor på det?

Om du vill förneka vetenskap, hitta på egna fake facts så fick du ju ett tips i mitt inlägg ovan. Kolla länken till Washington Post! Här är den igen:

https://www.washingtonpost.com/opinions/did-lesbians-cause-hurricanes-irma-and-harvey-god-knows/2017/09/08/638efbca-94bf-11e7-89fa-bb822a46da5b_story.html?utm_term=.f2803d8bdc92

Sluta nu och ljug:

Citat:
We have pretty good evidence that hurricane activity in the U.S. was worse in centuries past. In a book entitled Current Stresses and Potential Vulnerabilities: Implications of Global Change for the Gulf Coast Region of the United States (Franklin Press, 2000), researchers Liu & Fearn reported on a record of past catastrophic hurricane landfalls along the U.S. Gulf coast based upon lake sediment data over the last few thousand years. They concluded:
“…hurricanes struck the Florida Panhandle much more frequently during the first millennium A.D. than the last 1,000 years. The notion that the current millennium is relatively quiescent in catastrophic hurricane activities has important scientific and practical implications.”

Spencer, Roy. An Inconvenient Deception: How Al Gore Distorts Climate Science and Energy Policy (Kindle Locations 512-519). Kindle Edition.

Du vet orkaner och oväder slår till med viss regelbundenhet och har inget med AGW att göra. T.o.m. IPCC konstaterar ju att de har blivit lugnare.
Citera
2017-09-09, 16:38
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
SVT text:

Ja men peaken på den atlantiska orkansäsongen är ju just nu. 2005 var väl året som satte rekord i flest orkaner? Och dessutom är ju Irma inte den värsta i USA:s historia. Labor Day Hurricane 1935 hade starkare vindbyar och flera andra i början av 1900-talet var kat4,5

Jag säger inte att ökad temperatur inte ger mer energi till stormar men jag tycker det är bra att se på historien innan man skriker världens undergång.
Citera
2017-09-09, 16:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Sluta nu och ljug:

Spencer, Roy. An Inconvenient Deception: How Al Gore Distorts Climate Science and Energy Policy (Kindle Locations 512-519). Kindle Edition.

Du vet orkaner och oväder slår till med viss regelbundenhet och har inget med AGW att göra. T.o.m. IPCC konstaterar ju att de har blivit lugnare.

Jag skriver om orkanernas intensitet och vilken vattenmängd de avger. Det borde du sett om du kunde läsa. Kanske är det bara så att du vet att intensitet och vattenmängd ökar när den globala medeltemperaturen ökar och därför byter du ämne och skriver om frekvens i stället. Ett typiskt klimatförnekarknep att byta ämne när det är uppenbart att ni har fel.

Citera
2017-09-09, 16:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ja men peaken på den atlantiska orkansäsongen är ju just nu. 2005 var väl året som satte rekord i flest orkaner? Och dessutom är ju Irma inte den värsta i USA:s historia. Labor Day Hurricane 1935 hade starkare vindbyar och flera andra i början av 1900-talet var kat4,5

Jag säger inte att ökad temperatur inte ger mer energi till stormar men jag tycker det är bra att se på historien innan man skriker världens undergång.

Vem skriker "världens undergång"? Betyder ditt ordval att du tycker att man ska blunda inför fakta?

Det råder ingen genuin enighet om hur orkanfrekvensen kommer att påverkas av den klimatförändring som människor orsakar med CO2-utsläpp. Frekvensen kan öka, men den kan också minska. Vi vet inte. Däremot är de flesta eniga om att:
1. Orkanernas intensitet (energiinnehåll, maximal vindstyrka) ökar när temperaturen på Jorden ökar.
2. Den mängd vatten som orkanerna bär med sig och därmed den nederbörd de kan avge ökar när temperaturen på Jorden ökar.

En hel del av den expertis som finns på detta område fanns i USA, innan Trump upprättade ett styre som närmast liknar att det är skottpengar på de som har kunskap om vilka konsekvenser klimatförändringarna som människor orsakar kan få.

Motsvarande skottpeng på klimatvetare han ännu inte börjat utges i Europa. Därför kan vi fortfarande löpande få tillgång till information om hur väder och klimat förändras.

https://climate.copernicus.eu/resources/data-analysis/average-surface-air-temperature-analysis/monthly-maps/surface-air-0

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in