Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Ja, har du ingen aning om hur klimatforskning går till förstår jag att du undrar, men då finns det sätt att lösa det, typ att se vad dessa andra personer publicerat för något.
Förvisso, utan CO2 vore jorden i det närmaste djupfryst. Nu är det dock inte försvinnande CO2 som vi behöver oroa oss för, även om det vore ett minst lika stort problem om halten sjönk i samma takt som den nu stiger.
Alltså så här: dessa klimatforskare skriver nu under på det jag har försökt banka in i era huvuden i åtskilliga inlägg, nämligen att klimatmodeller inte är att lita på och är totalt irrelevanta inom forskningen. Jag har redan förklarat femtioelva gånger minst att min kunskap om just kemin och fysiken inom klimatforskningen är begränsad, men att sunt förnuft är tillräckligt för att avfärda de datorbaserade klimatmodellerna, då människan misslyckas kapitalt att förutsäga framtida utveckling inom andra områden där man har liknande nivå på komplexiteten i variablerna involverade. Här ger de mig rätt; det går inte att misstolka. Tolkar du det annorlunda så lever du i en hallucination.
Så vad tycker du? Är klimatmodellerna fungerande och viktiga eller är det som dessa forskare säger helt oväsentliga i sammanhanget?
Vad gäller CO2 är det så viktiga för växtligheten så att en del hävdar att människans utveckling från jägarsamhället till stadigvarande odlar-/bondesamhället tillkom först när CO2-nivåerna efter istiden steg till en nivå där grödan gav tillräcklig avkastning inom ett område med en begränsad yta.