Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
I vad är ordet "kanske" otydligt för dig?
Lägg sedan av detta tjafs om vindkraftens förträfflighet. Du har blivit tagen med byxorna nere och kan inte förklara varför man ur klimathänseende eller av miljöhänsyn ska dra på med utbyggnaden av vindsnurror. Var hederlig och erkänn det åtminstone!
Edit:
Hittade den här kommentaren på nätet som jag tycker passar i sammanhanget:
http://blogs.abc.net.au/nt/2011/10/change-the-world-anyway.html
Så då menar du att om jag skriver, vilket är en uppenbar lögn:
"Kanske går världen under i morgon som en följd av användning av fossila bränslen och CO2-utsläpp"
så tycker du att det är helt OK?
Det tycker nämligen inte jag. Jag tycker det är att ljuga. Jag tycker att det är att vilseleda. Jag tycker att det är att, utgående från en tvivelaktig agenda och utan respekt för sanning och för de människor som är mottagare av budskapet, vilseleda och skrämmas.
Exakt på samma sätt som när du skrev:
"Vindkraften kanske producerar mer radioaktivt avfall än kärnkraften."
så tycker jag inte heller att det är OK. Det är en uppenbar lögn.
Har detta att göra med att du anser att du får hitta på vilka lögner du vill, därför att det är OK i enlighet med din tolkning av vad postmodernism är?
De flesta och definitivt de flesta naturvetare IMHO, har ett synsätt på sanning och fakta som innebär att man inte hittar på sina egna sanningar och sina egna fakta. Vare sig man kallar ljugandet postmodernistiskt eller något annat.
Du måste sluta ljuga om vi ska kunna föra en meningsfull dialog.
Jag har, som du enkelt kan kontrollera, aldrig skrivit att vindkraften är förträfflig. Varför påstår du det?
Den har sina förtjänster och sina svagheter. Här är ett par exempel.
Den är förnyelsebar och ren.
Den bör ingå i en mix av olika källor så att det finns energi även när det är vindstilla.
Det går inte att basera tillförlitlig elförsörjning på enbart eller för hög andel vindkraft.
I Sverige kan andelen vindkraft ökas en hel del innan vi riskerar effektbrist.
I Sverige har den under vintern, liksom tidigare, varit ett viktigt bidrag i den svenska elproduktionen. Som du kan se i information som jag länkat till tidigare. Här är en länk igen:
https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/aktuellt-kraftlage-sverige-veckorapport.pdf?v=TQHU6e6xjPj8RaStJWzTcugbJ2A
Där kan du t.ex. se att hittills i år så har 10,4% av den el som producerats i Sverige producerats i våra vindkraftverk. 7,54 TWh av totalt 72,4 TWh har kommit från vindkrat från 1/1-17 t.o.m. vecka 22.
Resten av vad som producerats kommer främst från kärnkraftverk och vattenkraftverk.
–