2017-04-28, 15:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ni får förlita er på era klimatmodeller som ni hävdar är vetenskap fast de möjligtvis kan kallas instrument i sammanhanget, långt ifrån ofelbara sådan. Man känner inte ens till alla faktorer som har inflytande på klimatet, för att sedan mata in det lilla man har i en klimatsimulering som kör med den minsta upplösning på mer än en kvadratkilometer. Sedan hävdar man resultatet som fakta.

Så här ser jag det: ni får gärna fortsätta leva i föreställningen om att ni sysslar med den sanna läran. Jag ser sådant som att patienterna på våra psykiatriska klinker som lever i svår ångest över klimathotet nu mera är legio. Helt i onödan. Kan ni åtminstone hålla era predikningar utanför klassrummen på våra grundskolor, tack!

– Modellerna är viktiga för att känna till och förstå. Dom utgör inget resultat i sig.
– Observationerna är vad som bekräftar modellerna och även visar på eventuella brister i modellerna.

Om vi ska blanda in psykvård i det här så har jag hittills avhållit mig från att skriva detta:
– För 25 år sedan var alla allvarligt psyksjuka inlåsta. Nu är dom fria och kan sprida hat, hot och konspirationsteorier på nätet...

En doktorsavhandling har gjorts som innehåller ett seriöst försök att diagnosticera klimatförnekare...
http://www.uu.se/forskning/forskningsnytt/artikel/?id=7270

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-28 kl. 15:44.
Citera
2017-04-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ni får förlita er på era klimatmodeller som ni hävdar är vetenskap fast de möjligtvis kan kallas instrument i sammanhanget, långt ifrån ofelbara sådan.
*Alla* prognoser om framtiden, oberoende av ämne, görs med modeller. Det finns liksom inget val. Att det råder betydande osäkerhet om exakt vad som skall hända framgår av IPCC:s rapport.

Citat:
Kan ni åtminstone hålla era predikningar utanför klassrummen på våra grundskolor, tack!
Varför skall man inte få diskutera vetenskap i grundskolan? tycker du man borde förbjuda diskussion om kärnvapen också av rädsla för att barnen skall få ångest?
Citera
2017-04-28, 15:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
*Alla* prognoser om framtiden, oberoende av ämne, görs med modeller. Det finns liksom inget val. Att det råder betydande osäkerhet om exakt vad som skall hända framgår av IPCC:s rapport.

Varför skall man inte få diskutera vetenskap i grundskolan? tycker du man borde förbjuda diskussion om kärnvapen också av rädsla för att barnen skall få ångest?

Gud förbjude utbildning i hygien därför att det motverkar sjukdomar!

Finns det någon anledning att tro att korrelationen mellan faktaresistens och benägenheten att vara klimatförnekare är mindre än 1,0?

Citera
2017-04-28, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Era klimatmodeller är lika pålitliga som marknadsanalysverktygen vi har, d.v.s. inte alls. Att tro att några vektorsbaserade datorsimuleringar med kubikkilometersupplösning utan att ha tillgång till - eller snarare vetskap om - alla parametrar, skulle ha någon som helst trovärdighet att förutse klimatet femtio år framåt i tiden är inte vetenskap utan flummeri. Möjligtvis kan det visa hur klimatet kan fungera, inget annat.

Varför skall man inte få diskutera vetenskap i grundskolan? tycker du man borde förbjuda diskussion om kärnvapen också av rädsla för att barnen skall få ångest? [/quote]
Jag tycker lika illa om att man obefogat påstår att vi riskera undergång via termonukleära krig som klimatkatastrofer inför barn. Ja, barn får ångest av sådant!
Citera
2017-04-28, 17:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Era klimatmodeller är lika pålitliga som marknadsanalysverktygen vi har, d.v.s. inte alls. Att tro att några vektorsbaserade datorsimuleringar med kubikkilometersupplösning utan att ha tillgång till - eller snarare vetskap om - alla parametrar, skulle ha någon som helst trovärdighet att förutse klimatet femtio år framåt i tiden är inte vetenskap utan flummeri. Möjligtvis kan det visa hur klimatet kan fungera, inget annat.

Här visar du tydligt att du gör kategoriska uttalanden utan att ha någon som helst kännedom om det du uttalar dig om.

Här kan du skaffa lite grundläggande kunskap om klimatmodeller:
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_model

Det finns olika klimatmodeller. De är genomgående ganska komplicerade, men baseras i huvudsak på kunskap från fysik.

Om du vill komplettera dina kunskaper om klimatmodeller så kan jag rekommendera en bok.
Neelin: Climate Change and Climate Modeling
http://www.ebooks.com/647335/climate-change-and-climate-modeling/neelin-j-david/

Om du tycker att det är tungt att läsa en bok, kanske jag får fresta med ett par små presentationer med mest bilder och bara lite text:
http://class.atmos.ucla.edu/aos102/1intro_ClimMod_AB.pdf
http://llir.ca/wp/wp-content/uploads/2014/11/Climate-20150213.compressed.pdf

Senast redigerad av lasternassumma 2017-04-28 kl. 18:07.
Citera
2017-04-28, 17:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Här visar du tydligt att du gör kategoriska uttalanden utan att ha någon som helst kännedom om det du uttalar dig om.

Här kan du skaffa lite grundläggande kunskap om klimatmodeller:
https://en.wikipedia.org/wiki/Climate_model

Det finns olika klimatmodeller. De är genomgående ganska komplicerade, men baseras i huvudsak på kunskap från fysik.

Om du vill komplettera dina kunskaper om klimatmodeller så kan jag rekommendera en bok.
Neelin: Climate Change and Climate Modeling
http://www.ebooks.com/647335/climate-change-and-climate-modeling/neelin-j-david/

Om du tycker att det är tungt att läsa en bok, kanske jag får fresta med ett par små presentationer med mest bilder och bara lite text:
http://llir.ca/wp/wp-content/uploads/2014/11/Climate-20150213.compressed.pdf

Varför antar du att jag inte redan har den kunskapen jag behöver för att utvärdera dessa klimatmodeller?
Citera
2017-04-28, 18:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Varför antar du att jag inte redan har den kunskapen jag behöver för att utvärdera dessa klimatmodeller?

Det var inte ett antagande. Det var ett konstaterande.
Du skrev:

"Era klimatmodeller är lika pålitliga som marknadsanalysverktygen vi har, d.v.s. inte alls."

Det betyder att du är okunnig och dåligt påläst. Jag försökte hjälpa dig på traven, så att du kan skaffa dig lite grundläggande kunskap om klimatmodeller.

Om du hade varit kunnig så hade du påpekat någon av de faktiska brister som finns i olika klimatmodeller. T.ex. om regional precision eller nederbörd. Det gör du inte.
Den viktigaste styrkan i de bra klimatmodellerna, som jag ser det, är deras förmåga att se kopplingen mellan halten av växthusgaser i atmosfären och klimatet. Den exakta träffsäkerheten varierar mellan olika modeller.
I dokumentet som jag länkade till tidigare, på sid 9 kan du översiktligt se hur 38 olika modeller lyckas i just det avseendet:

Kanske kan vi enas om att det i första hand GMCer vi bör diskutera?

Här kan du läsa en vetenskaplig artikel som bl.a. tar upp frågan om överensstämmelse mellan CMIP5, "radiative forcing" och global medeltemperatur.

Ett kort citat från artikelns abstact:
"However, the ensemble median has excellent agreement with our observational estimate: 0.68 [0.54–0.82] × 1022 J yr−1 (0.42 Wm−2) from 1970 to 2005 and 1.25 [1.10–1.41] × 1022 J yr−1 (0.77 Wm−2) from 1992 to 2005. These results increase confidence in both the observational and model estimates to quantify and study changes in Earth’s energy imbalance over the historical period. We suggest that OHC be a fundamental metric for climate model validation and evaluation, especially for forced changes (decadal timescales)."

(min fetning)

http://www.ocean-sci.net/12/925/2016/os-12-925-2016.pdf

Citera
2017-04-28, 19:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det var inte ett antagande. Det var ett konstaterande.
Du skrev:

"Era klimatmodeller är lika pålitliga som marknadsanalysverktygen vi har, d.v.s. inte alls."

Det betyder att du är okunnig och dåligt påläst. Jag försökte hjälpa dig på traven, så att du kan skaffa dig lite grundläggande kunskap om klimatmodeller.

Om du hade varit kunnig så hade du påpekat någon av de faktiska brister som finns i olika klimatmodeller. T.ex. om regional precision eller nederbörd. Det gör du inte.
Den viktigaste styrkan i de bra klimatmodellerna, som jag ser det, är deras förmåga att se kopplingen mellan halten av växthusgaser i atmosfären och klimatet. Den exakta träffsäkerheten varierar mellan olika modeller.
I dokumentet som jag länkade till tidigare, på sid 9 kan du översiktligt se hur 38 olika modeller lyckas i just det avseendet:

Kanske kan vi enas om att det i första hand GMCer vi bör diskutera?

Här kan du läsa en vetenskaplig artikel som bl.a. tar upp frågan om överensstämmelse mellan CMIP5, "radiative forcing" och global medeltemperatur.

Ett kort citat från artikelns abstact:
"However, the ensemble median has excellent agreement with our observational estimate: 0.68 [0.54–0.82] × 1022 J yr−1 (0.42 Wm−2) from 1970 to 2005 and 1.25 [1.10–1.41] × 1022 J yr−1 (0.77 Wm−2) from 1992 to 2005. These results increase confidence in both the observational and model estimates to quantify and study changes in Earth’s energy imbalance over the historical period. We suggest that OHC be a fundamental metric for climate model validation and evaluation, especially for forced changes (decadal timescales)."

(min fetning)

http://www.ocean-sci.net/12/925/2016/os-12-925-2016.pdf

Lyssna nu, det finns ingen vettig forskare som sätter någon större tillit till dessa datormodeller. Vi är duktiga vi människor att mäta och kategorisera, mindre bra på att förutse komplexa skeenden som klimat och väder.

Du behöver inte vara insatt i ämnet för att ha en synpunkter på dagens klimathotsnarrativ; det räcker med baskunskaper i den vetenskapliga metoden. Vad tog de vägen saker som nollhypotes och falsifiering av alternativa hypoteser? Någonstans i den kognitiva dissonansen träskmarker antagligen.
Citera
2017-04-28, 19:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Lyssna nu, det finns ingen vettig forskare som sätter någon större tillit till dessa datormodeller. Vi är duktiga vi människor att mäta och kategorisera, mindre bra på att förutse komplexa skeenden som klimat och väder.

Du behöver inte vara insatt i ämnet för att ha en synpunkter på dagens klimathotsnarrativ; det räcker med baskunskaper i den vetenskapliga metoden. Vad tog de vägen saker som nollhypotes och falsifiering av alternativa hypoteser? Någonstans i den kognitiva dissonansen träskmarker antagligen.

Om du skulle skaffa dig de där grundläggande kunskaperna i idé och lärdomshistoria som jag rekommenderade för ett tag sedan så hade du upptäckt att väldigt mycket kunskap har vuxit fram genom modeller som tagits fram utgående från empiriska observationer och hypoteser. Som naturvetare tar jag gärna exempel från t.ex. fysik. Det finns naturligtvis viktiga skillnader om du utgår från t.ex. ekonomi eller sociologi. Är det vad du gör? Även om det finns paralleller när det gäller metodiken, så finns det viktiga skillnader.
Det blir IMO lite för off-topic om vi ska ge oss in på det i den här tråden, men den här diskussionen illustrerar kanske vad jag menar:
(FB) Borde fysiker lära andra forskare hur man bedriver vetenskap?

Du för resonemang generellt som är på en nivå som det vore om jag skulle skriva att alla klimatförnekare egentligen borde vara inspärrade och isolerade på mentalsjukhus.
Kan du inte försöka att höja nivån en liten smula även om jag tror att du inte kommer att kunna komma upp till en nivå som är i närheten av "vetenskap".

Några råd:
1. Försök att basera det du skriver på kunskap.
2. Om du inte har kunskapen, ange referenser till trovärdig, vetenskaplig accepterad, källa.

Citera
2017-04-28, 19:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Om du skulle skaffa dig de där grundläggande kunskaperna i idé och lärdomshistoria som jag rekommenderade för ett tag sedan så hade du upptäckt att väldigt mycket kunskap har vuxit fram genom modeller som tagits fram utgående från empiriska observationer och hypoteser. Som naturvetare tar jag gärna exempel från t.ex. fysik. Det finns naturligtvis viktiga skillnader om du utgår från t.ex. ekonomi eller sociologi. Är det vad du gör? Även om det finns paralleller när det gäller metodiken, så finns det viktiga skillnader.
Det blir IMO lite för off-topic om vi ska ge oss in på det i den här tråden, men den här diskussionen illustrerar kanske vad jag menar:
(FB) Borde fysiker lära andra forskare hur man bedriver vetenskap?

Du för resonemang generellt som är på en nivå som det vore om jag skulle skriva att alla klimatförnekare egentligen borde vara inspärrade och isolerade på mentalsjukhus.
Kan du inte försöka att höja nivån en liten smula även om jag tror att du inte kommer att kunna komma upp till en nivå som är i närheten av "vetenskap".

Några råd:
1. Försök att basera det du skriver på kunskap.
2. Om du inte har kunskapen, ange referenser till trovärdig, vetenskaplig accepterad, källa.

Så här: det enda du tycks hålla på med är att länka till källor som talar för dina hypoteser (ja, för de är inget annat än det) och samtidigt beskriva de källor som talar emot dem som konspirationsteorier och utslag av psykiskt sjuka människor. Det är i min värld metodologisk ohederligt och har lika lite med vetenskap att göra som IPCC:s tendentiösa arbete.
Citera
2017-04-28, 19:58
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Bra att du exemplifierar ert arroganta förhållningssätt så klart och tydligt. Man behöver inte ha så jävla mycket kännedom om hur vetenskap fungerar för att döma ut de s.k. klimatmodellerna som ni baserar er "vetenskap" på. Framförallt förstår man att de inte har något med vetenskap att göra.
Kan du exemplifiera detta? Leta fram en modell och framför en relevant kritik mot denna. Bara så vi vet att du vet vad du pratar om.
Citera
2017-04-28, 20:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Kan du exemplifiera detta? Leta fram en modell och framför en relevant kritik mot denna. Bara så vi vet att du vet vad du pratar om.
Det jag för fram är att ni fabulerar när ni påstår att klimatmodellerna och deras output är vetenskap och fakta. Det räcker så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in