Citat:
Det här är vad vi "amatörer" ser, med den kunskap och insikt vi faktiskt har i framförallt geopolitik och vanlig politik i andra delar av världen, att det inte riktigt framgår att man tar något klimatavtal på riktigt allvar någon annanstans än bland liberaler och vänsternissar i Europa och USA. Visst är intresset stort i Kina för klimatavtal men det handlar nog mer om att de vill sälja solpaneler och litiumbatterier än att de ska dra ner på koldioxidemissionen. Tror du inte det? Sedan ska man inte tala om MÖ och olika geopolitiska intressen där. Kanske Trump tvärtom är klok och ser igenom detta fulspel.
Förutsättningarna är olika i olika länder. Japan är ett exceptionellt land på flera sätt.
– Stor befolkning.
– Liten yta.
– Nästan ingen inhemsk energi. 95% importeras.
– Hade en omfattande elproduktion med kärnkraft som Fukushima och kärnkraftsindustrin gjorde så att ingen vågar ha den kvar.
– Ett högindustrialiserat land med stort behov av energi.
Det är lätt att säga att den Japanska satsningen på kolkraft är förkastlig och att dom borde satsa på förnyelsebara energikällor som vind- och sol-kraft i stället.
Personligen ser jag vind och sol som bra komplement, men dom kan inte, med teknik som finns, vara de huvudsakliga källorna, för då upphör produktionen när det varken finns vind eller sol.
Kanske kan man säga att dom satsar på kol i desperation?
Vi får väl se hur bra dom här HELE-kraftverken fungerar...
I artikeln finns också två formuleringar som jag inte riktigt förstår i sammanhanget.
Den ena är om 34 till 40% i global effektivitet.
Den andra är om att "det finns inget kolpris" för Japan. Det refererar till utsläpp, som jag förstår.
–
– Stor befolkning.
– Liten yta.
– Nästan ingen inhemsk energi. 95% importeras.
– Hade en omfattande elproduktion med kärnkraft som Fukushima och kärnkraftsindustrin gjorde så att ingen vågar ha den kvar.
– Ett högindustrialiserat land med stort behov av energi.
Det är lätt att säga att den Japanska satsningen på kolkraft är förkastlig och att dom borde satsa på förnyelsebara energikällor som vind- och sol-kraft i stället.
Personligen ser jag vind och sol som bra komplement, men dom kan inte, med teknik som finns, vara de huvudsakliga källorna, för då upphör produktionen när det varken finns vind eller sol.
Kanske kan man säga att dom satsar på kol i desperation?
Vi får väl se hur bra dom här HELE-kraftverken fungerar...
I artikeln finns också två formuleringar som jag inte riktigt förstår i sammanhanget.
Den ena är om 34 till 40% i global effektivitet.
Den andra är om att "det finns inget kolpris" för Japan. Det refererar till utsläpp, som jag förstår.
–