Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Varför tar du inte och kommenterar min länk från realclimate?
Hur noga anser du ens man måste kunna förutsäga klimatet för att bedöma om AGW är ett problem som kan vara värt att göra något åt? Allt du gör är att klaga att klimatmodeller inte är tillräckligt noggranna samtidigt som du säger dig acceptera fysiken bakom dem. VAD ÄR DET DU BEGÄR, RENT KONKRET???
Vad jag accepterar är fysiken (och kemin) bakom växthusgaser, dock med vissa (sunda) invändningar. Vad jag inte accepterar är att alla dessa modeller ens har med vetenskap att göra. Jag vill påstå att noggrannheten är försvinnande liten om man sträcker ut modellerna ett antal år. Hur fel de visar, alltså vilket håll de går hänger sedan mycket på confirmation bias och i viss mån även masspsykos. Nu har jag kommenterat samtliga länkar till era modeller och jag hittar inget om att noggrannheten är tillräckligt, eller snarare att de historiskt har visat sig stämma. Tvärtom så finns det fog för att säga att de inte har det. Om hundra år kanske vi har möjlighet att titta tillbaka och med den tidens teknik och svar på olika frågor konstruera noggrannare modeller.
Citat:
Vet du ens hur man definierar klimat? Från wikipedia: "Climate is the statistics of weather, usually over a 30-year interval".
Larva dig inte. Det är inte den jämförelsen jag gör. Jag bara hänvisar till alla andra av människan konstruerade datormodellers svagheter i att förutsäga framtiden.
Citat:
Det är allldeles för mycket turbulens i luften för gaserna skall separeras utifrån molekylvikt. CO2-koncentrationen är densamma i hela atmosfären bortsett från lokala variationer som att växter kan suga upp CO2 medan städer producerar extra.
Det där vet jag inte om jag riktigt tror på utifrån min lekmannasynvinkel. Jag tror att gaser mycket väl under vissa omständigheter kan skiktas och att tyngre gaser således faller ner mot jordytan med lokala variationer. Varför jag tar upp det är för att visa på exempel på parametrar vi inte riktigt känner till och förstår i klimatsammanhang.
För övrig kan du läsa den artikeln jag länkade till om vad vi borde satsa våra pengar på, vilket besvarar din fråga om varför det är så viktigt med noggrannhet vad gäller klimatmodeller och deras förmåga att dels förutse klimatförändringar och än viktigare dess konsekvenser:
https://unvis.it/spectator.co.uk/2013/10/carry-on-warming
Det skulle vi kunna göra med gott samvete enl. min mening istället för att tvinga på oss själva någon klimattagelskjorta.