Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Som ett betalt troll borde jag väl känna till Agenda 2030 och de teser som du skriver om, men det gör jag alltså inte. Jag blir tvärtom mållös över att man kan hitta på sådana här tokiga konspirationsteorier. Om folk istället ägnade sig åt att göra världen bättre, så vore det bättre använd tid och energi.

Det är ju ett faktum bortom alla tvivel att vi människor har förstört naturen. Vi har utrotat en massa arter redan och i den takt som utrotningen sker nu, går det väldigt fort. Det görs många insatser för att rädda utrotningshotade varelser, tack och lov, men de kämpar i motvind.

Men inte ens det intresserar en stolle som dig. Enda problemet som du ser är att folk skräpar ned. Det är djupt tragiskt att en kristen är så ointresserad av vår världs hälsa. Det är helt enkelt ofattbart och skrämmande. Hur tror du att det skall gå för mänskligheten om vi inte värnar den enda planet som vi kan leva på?

Människor har i alla tider vördat och respekterat naturen. Kvarvarande ursprungsbefolkningar i världen, indianer, stammar i Afrika och på många andra håll har kvar sin hänsynsfulla inställning till allt levande. De vet att de inte skall ta mer än de behöver för sin egen överlevnad. De ser till att arter kan reproducera sig. Vi har mycket att lära av dem!

Just nu måste folk i norra Kalifornien använda gasmask, för de omfattande bränderna har förgiftat luften så den är farlig att andas. Bränderna har blivit ohanterliga på grund av det varmare klimatet. Du minns väl bränderna i Sverige i somras? Och visst kommer du ihåg att skördarna blev bara hälften mot det normala.

Vi har redan fått en ny världsordning faktiskt! Vi har fått en varmare värld som kommer att leda till förödande konsekvenser. Vi kan stoppa det här, men våra politiker hindrar oss. De leder oss inte in i framtiden, de bromsar en sund ch nödvändig utveckling.

Ja det brinner i Kalifornien och i Sverige men det har ingenting med din påstådda Klimat förändring att göra.
Temperaturen går upp och ned detta är normalt ska det vara så svårt att förstå?
Om den inte gjorde det så skulle det ju fortfarande varit istid.

Du känner inte ens till Agenda 2030 och Agenda 21.
Då borde du ta och forska lite om dessa Agendor som är orsaken till att världen nu kablar ut denna Miljö Alarmism.
Faktum kvarstår, du är 1: Troll eller 2: Bedragen.

Våra politiker jobbar för fullt för att din dröm ska besannas, ett totalitärt kommunist samhälle där du CO2 beskattas från vagga till grav.
FN kommer vara det ställe som din drömregering styrs från.
Man kommer även börja bygga så kallade ”vilt korridorer” i detta land där människor inte får vara, vi kommer koncentreras till stadskärnor och naturen kommer vara förbjuden att beträda ALLT med ”miljöns” väl i avseende förstås.

Ja att folk skräpar ned tycker jag är dåligt, jag gillar inte heller onödiga förpackningar.
Vi ska värna om Jorden, MEN klimat förändringen är en BLUFF för att införa den nya Världsordningen.
Förstår du?
Citera
2018-11-17, 17:27
Medlem
avrogados avatar
Om man lyssnar på "Adapt 2030" (YT) så inser man rätt snart att mänskligheter som vi ser idag är *fkd*.

Någon som kan säga något tryggt så jag kan krypa tillbaka unfder min sten igen?
Citera
2018-11-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Tror du på Ozonhålet också eller? det har blivit ganska tyst om det sedan 90-talet, men oj vad poppis det var då!.
Det finns fortfarande, men i och med att vi begränsade utsläppen har det slutat att växa och visat små tendenser att börja minska senaste åren. Det är rätt tyst om smogen i London också, inte för att den var en myt utan för att man renade utsläppen.
Citat:
AGENDA 2030 och AGENDA 21 är dom vetenskapliga argumenten. Forska och förstå dessa Agendor så faller nog bitarna på plats.
Du vet alltså inte ens skillnaden mellan politik och vetenskap. Dessa agendor är vad politiker beslutat som försök till åtgärder till miljöproblem, även om man lite cyniskt kan säga att det snarare är vackra ord för att dölja att de inte har några planer på att göra tillräckligt. Vetenskapen hittar du t ex sammanfattad i IPCC:s rapporter.
Citat:
Teologi. Detta är Satans rike och Bibeln säger att Antikrists rike skall komma. Sedan skall Yashaya komma åter och det 1000 åriga riket skall etableras.
Vad har din tolkning av Bibeln med global uppvärmning att göra? Du försöker ju inte ens argumentera i sak utan upprepar bara dina religiösa dogmer. Hoppa över till religionsforumet, eller möjligen konspirationsforumet, vetenskap verkar du inte intresserad av.
Citat:
Förstår du? Antikrists Rike är FN.
Du säger det, men varför skall någon tro dig? Är du så van att blint tro på allt vad din präst säger att du förutsätter att det fungerar likadant utanför kyrkan? Jag antar att du tillhör någon sådan där konstig evangelisk rörelse som bara har ytterst tunna band till något som kan kallas verklig kristendom.
Citera
2018-11-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Sluta klipp i andras inlägg, det är en mycket ful debatteknik.
Dumheter! Det är ett praktiskt sätt att visa vad det är man bemöter vilket annat kan bli förvirrande. Ja, inte för dig förstås eftersom du vägrar bemöta några argument.

Presentera vetenskapliga argument eller försvinn från vetenskapsforumet är allt jag har att säga till dig!
Citat:
Bibeln har att göra med allt. Det är en bok om människans historia och om vår framtid. En bok om sanningen.
Sp citera då vad du anser att bibeln har att säga om global uppvärmning! Det är förvisso inte ett vetenskapligt argument, men i alla fall någon sorts argument vilket du hittills undvikit.
Citat:
Jag tillhör inte den falska religionen västerländsk kristendom. men det är en annan diskussion.
Då är du uppenbarligen djävulsdyrkare
Citera
2018-11-17, 20:06
Medlem
najass avatar
Det värsta kommunistisk världsordnings-dravlet samt bibel-dravlet är nu raderat. Sluta posta dessa OT-inlägg i denna tråd.

/mod

Citera
2018-11-17, 23:02
Medlem
lasternassummas avatar
Förhoppningsvis är tråden tillbaka till ämnet, global uppvärmning och växthuseffekten...

Number of missing grows to more than 1,000 in California's Camp Fire
"More than 1,000 people are unaccounted as California's deadliest wildfire enters a second week."

https://edition.cnn.com/2018/11/16/us/california-fires/index.html

Saknade kan ju betyda evakuerade och inte räknade, men siffran 1000 skrämmer ändå.
Hur många ska behöva dö i tilltagande bränder innan krav på att politiker vaknar blir påtagliga?

Hur länge ska det räcka med att slå nya lögnrekord för att få det att framstå som att översvämningsdrabbade själva har orsakat skador av översvämningar och att innebrända bosatt sig på fel plats eller är omgivna av dåligt skött skog?

President Trump has made more than 5,000 false or misleading claims
https://www.washingtonpost.com/politics/2018/09/13/president-trump-has-made-more-than-false-or-misleading-claims/?noredirect=on&utm_term=.1799a734d672

Det ser ju ut som om det går bra att ljuga, om man är president i USA...

Hur är det med smältande is och stigande havsnivåer?
Här är en överskådlig video som ESA publicerade för ett år sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=Q15gTMXjwCc

Global Sea Level Rise Is Accelerating
Om en studie som visar att ökningshastigheten av havsnivån kan tredubblas.
https://unfccc.int/news/global-sea-level-rise-is-accelerating-study

Artikel, om originalstudien, publicerad i PNAS:

Climate-change–driven accelerated sea-level rise detected in the altimeter era

http://www.pnas.org/content/115/9/2022

Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-17 kl. 23:17. Anledning: korr.
Citera
2018-11-17, 23:47
Medlem
Trumpetflugans avatar
Nu har nasa släppt sin temperaturanomali för oktober 2018.
0.96 grader över referensperioden 1951-1980.
Vilket innebär näst varmaste oktobermånaden i serien (gisstemp).
De fem varmaste oktobermånaderna med varmaste först.

1. 2015
2. 2018
3. 2014
4. 2017, 2016

Notera alltså att detta inte är ordningen för oktobertemperaturerna de fem senaste åren. Detta är ordningen på de fem varmaste oktobermånaderna sedan mätningens början (1880). Vi väntar tålmodigt på den förnekarutlovade avkylningen.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-11-17 kl. 23:50.
Citera
2018-11-18, 01:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Nu har nasa släppt sin temperaturanomali för oktober 2018.
0.96 grader över referensperioden 1951-1980.
Vilket innebär näst varmaste oktobermånaden i serien (gisstemp).
De fem varmaste oktobermånaderna med varmaste först.

1. 2015
2. 2018
3. 2014
4. 2017, 2016

Notera alltså att detta inte är ordningen för oktobertemperaturerna de fem senaste åren. Detta är ordningen på de fem varmaste oktobermånaderna sedan mätningens början (1880). Vi väntar tålmodigt på den förnekarutlovade avkylningen.

Lite spirituell så här på nattkröken?

Om du inte har upptäckt det så är jag ju lite enträgen på gränsen till nördig när det gäller information, fakta, data och källa.

Här är källmaterialet GHCN-v3:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/tabledata_v3/GLB.Ts+dSST.txt

Där anges bl.a. motsvarande siffra som du angav, att den globala medeltemperaturen, över land och hav, i oktober var +0,99°C, jämfört med 1951-1980 som referensintervall.

De grafer jag gjorde över medelvärden för lite längre perioder, som jag länkar till i min signatur, gjorde jag med ett kalkylprogram, så det var lite pyssel att göra och det är lite pyssel att uppdatera.
Vid tillfälle ska jag göra om det i Matlab så att det är enklare att uppdatera efter hand nya data kommer till.

Trenden är klar när man ser över lite längre intervall. Den globala medeltemperaturen över land och hav ökar med ca 0,185°C per årtionde. Snabbare, ca 0,25°C per årtionde, över land.

Under alla omständigheter tänker jag avvakta lite med att komplettera uppvärmning och förrådet av varma kläder inför den där dramatiska nedkylningen med början 2020 som GWPF (UK's svar på Hearland, fossilbranchens megafon för klimatförnekare) försökte skrämma oss med för för ett par veckor sedan.

Att motverka fortsatt uppvärmning, ökad risk för torka, livsmedelsbrist, skogsbränder och energibrist, sådant som GWPF och Heartland vill att vi ska glömma bort, står högre upp på min prioritetslista än varmare kläder.

PS. Hoppsan, ser nu att jag inte tittade på samma källa som du...
Även turordningen skiljer lite mellan NASA och GHCN-v3 som jag tittade på.
Det här är de varmaste oktober sedan 1880 enligt GHCN-v3:
1. 2015, +1,08°C
2. 2018, +0,99°C
3. 2016, +0,90°C
4. 2017, +0,88°C
5. 2014, +0,82°C

De fem varmaste oktobermånaderna mellan 1880 och 2018 har alla inträffat de senaste fem åren, även här.

Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-18 kl. 02:09. Anledning: PS.
Citera
2018-11-18, 09:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Om du inte har upptäckt det så är jag ju lite enträgen på gränsen till nördig när det gäller information, fakta, data och källa.

Här är källmaterialet GHCN-v3:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/tabledata_v3/GLB.Ts+dSST.txt

Där anges bl.a. motsvarande siffra som du angav, att den globala medeltemperaturen, över land och hav, i oktober var +0,99°C, jämfört med 1951-1980 som referensintervall.

De grafer jag gjorde över medelvärden för lite längre perioder, som jag länkar till i min signatur, gjorde jag med ett kalkylprogram, så det var lite pyssel att göra och det är lite pyssel att uppdatera.
Vid tillfälle ska jag göra om det i Matlab så att det är enklare att uppdatera efter hand nya data kommer till.

Trenden är klar när man ser över lite längre intervall. Den globala medeltemperaturen över land och hav ökar med ca 0,185°C per årtionde. Snabbare, ca 0,25°C per årtionde, över land.

Under alla omständigheter tänker jag avvakta lite med att komplettera uppvärmning och förrådet av varma kläder inför den där dramatiska nedkylningen med början 2020 som GWPF (UK's svar på Hearland, fossilbranchens megafon för klimatförnekare) försökte skrämma oss med för för ett par veckor sedan.

Att motverka fortsatt uppvärmning, ökad risk för torka, livsmedelsbrist, skogsbränder och energibrist, sådant som GWPF och Heartland vill att vi ska glömma bort, står högre upp på min prioritetslista än varmare kläder.

PS. Hoppsan, ser nu att jag inte tittade på samma källa som du...
Även turordningen skiljer lite mellan NASA och GHCN-v3 som jag tittade på.
Det här är de varmaste oktober sedan 1880 enligt GHCN-v3:
1. 2015, +1,08°C
2. 2018, +0,99°C
3. 2016, +0,90°C
4. 2017, +0,88°C
5. 2014, +0,82°C

De fem varmaste oktobermånaderna mellan 1880 och 2018 har alla inträffat de senaste fem åren, även här.

Ja, tydligare kan det inte bli. Oktober 2018 var alltså 0,99 grader C varmare än oktober 1880. Men är detta avvikelsen för både land och hav?
Citera
2018-11-18, 09:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
President Trump has made more than 5,000 false or misleading claims
https://www.washingtonpost.com/politics/2018/09/13/president-trump-has-made-more-than-false-or-misleading-claims/?noredirect=on&utm_term=.1799a734d672

Det ser ju ut som om det går bra att ljuga, om man är president i USA...

Och det smittar av sig på andra på nätet, det är tydligt. Man hittar på allt möjligt om konspirationer och förtalar välmenande personer. Det är riktigt otäcka krafter Trump verkar sätta fart på.

När vi som mest behöver samla oss och ta krafttag för att reparera de skador på världen som vi har ställt till med, då finns det mäktiga krafter som sätter stopp. Problemen måste förnekas, kosta vad det vill.
Är vi på väg på 4-5 graders uppvärmning? So what? Det är lugnt, anser tydligen våra politiker.

Att döma av deras passivitet är det vi själva som får ta tag i problemen. För vi kommer att drabbas, alla kommer att drabbas av uppvärmning och extrema väder. Det är dumt och naivt att räkna med något annat.
Citat:

Global Sea Level Rise Is Accelerating
Om en studie som visar att ökningshastigheten av havsnivån kan tredubblas.
https://unfccc.int/news/global-sea-level-rise-is-accelerating-study

Om havet stiger med 65 cm som man tror i artikeln, då är det många platser som råkar illa ut, däribland flera av världens största städer.
Senast redigerad av humanlife 2018-11-18 kl. 09:34.
Citera
2018-11-18, 09:36
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ja, tydligare kan det inte bli. Oktober 2018 var alltså 0,99 grader C varmare än oktober 1880. Men är detta avvikelsen för både land och hav?

Det är avvikelsen för land och hav. För land, som är ca 30% av ytan, var avvikelsen uppskattningsvis ca +1,29°C och över hav, som utgör ca 70% av ytan, var avvikelsen ca +0,88°C.

Enstaka månader kan ju sticka ut, men att fem oktobermånader i rad, de senaste fem, är de varmaste sedan 1880, det ska till en halvt hjärndöd eller en president i USA för att påstå att det är en slump.

Dom halvt hjärndöda måste man ju ursäkta. Vilken ursäkt kan USA's president tänkas ha?

Citera
2018-11-18, 09:37
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Sprirituell med en fortsatt strävan efter rationalitet
Citat:

Ja, tyvärr kommer det alltid att finnas en prognos om stundande avkylning en sisådär 5 år framåt i tiden att klänga sig fast vid.... För de som tror på allt. Förutom vetenskap, då.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-11-18 kl. 09:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in