Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Nog för att de har med saker i sina källhänvisningar, men de hänvisar ju å andra sidan bara till material som stödjer deras tes och ytterst (om ens någon gång) sällan till motsägelsefyllda artiklar. Tyvärr är det alldeles för omfattande för att jag ska kunna kontrollera allt själv i detalj, men det lilla jag kan jämföra och analysera personligen granskar jag kritisk (se gärna min tråd om utsläppsscenarierna). Men jag kan ju tillräckligt om statistikhantering, datahantering och urvalsprocesser för att bli skeptisk och en teori måste ju kunna övertyga bortom allt rimligt tvivel för att förtjäna sin korrekthet.
Det är klart att våra utsläpp spelar roll, men frågan är ju hur stor roll dessa spelar. Exempelvis räcker det ju med en ändring på någon procent av solens direkt utstrålade effekt för att vålla en större direkt temperaturförändring än vad CO2 och feedbacksystemen har åstadkommit hittills enligt AGW-teorin.
Du har helt rätt i att jag är darwinist i många former och att jag tror på evolutionsteorin. Men om du tror att det beror på att koncensus tror på evolutionsteorin så har du fel eftersom det beror på att evolutionsteorin är den enda av de teorier om arternas uppkomst (evolution, kreationism och lamarckism) som stämmer överens med observationer och experiment.
Liknelsen till AGW-teorin är ju enbart haltande, och jag hoppas att du inte hade tänkt göra den, eftersom det här saknas motsvarande experiment och observationer som utesluter alternativa förklaringar, exempelvis komplexa och långdragna processer i solen, naturliga växelverkningar som NAO och el Nino.
Kan det vara för att dessa motsägelsefulla artiklar som du nämner inte klarar IPCCs granskning och urval, eller tror du att de medvetet bara tar bort
alla motsägelsefulla rapporter?
Jag skulle vilja se en källa på det där uttalandet om att en ändring av någon procents storlek av solens utstrålning skulle påverka klimatet här på jorden mer än vad atropogent CO2 möjligen bidrar med. Du är nog den första som påstår det tror jag (läs att jag inte vet!). Nu menar jag såklart inte en självklar referens till att si och så många watt strålar ut ur solen och ett par procent motsvarar en ökning av si och så många watt som träffar jorden, vilket vidare leder till en ökning av si och så många grader. Nej, jag skulle vilja ha en referens som faktiskt bevisar det du skriver. Annars är det ju, som du själv attackerar, endast en teori som vi andra med gott samvete kan förkasta och som faktiskt ingen kan, bör eller ska lägga mycket vikt vid.
Självklart finns det inte experiment på jordens klimat, det är ju helt självklart helt omöjligt att genomföra eftersom (om det ens är teoretiskt möjligt) vår existens vilar på att nollhypoteser (dvs ingenting händer) EJ förkastas. Så du kräver alltså att storskaliga experiment på den enda planet vi praktiskt kan genomföra experiment på ska genomföras innan du litar på teorin? Då min vän är loppet helt kört för min del att argumentera med dig eftersom detta är fullständigt omöjligt. Klimatmodeller kommer alltid att stanna vid modeller. Alltid.
Ingenting går att utesluta i någon som helst teori, ens om teorin blivit ett paradigm, det är ju liksom därför det kallas teori. Det är ju för övrigt därför vetenskap skiljer sig från tro och kyrkor med deras heliga skrifter som bara
är. Självklart kan och kommer inte klimat
modellernaatt presentera en faktiskt sanning, eller ens försöka göra detta då alla seriösa forskare förstår begränsningarna (tex metanfickor ensamt kan ju kullkasta alla teorier om förhistoriska klimatmodeller). Det som presenteras världen över är ju oberoende forskning som pekar på samma sak. Folk tittar på isfickor, stenar, sediment, träd, solen, koraller, whatever och rapporterar det de finner. Flertalet pekar på det som hela tråden handlar om. Om man sedan väljer att titta på dessa rapporter eller titta på den minoritet som kommer fram till någonting annat är ju upp till var och en, men om tusen människor ropar "Flytta på dig!" och en "Stå kvar!" vet iaf jag vad jag gör.
Det kan för övrigt vara en bra idé att noggrant kolla även de motsägelsefulla rapporternas agendor, de är nog inte helt rena i alla lägen.
För övrigt är El och Il Ninos verkningar rätt noggrant undersökta, även om verkningarnas storlek varierar från gång till gång och man inte vet hur illa det blir förrän det faktiskt slår till.
eftersom det här saknas motsvarande experiment och observationer som utesluter alternativa förklaringar, exempelvis komplexa och långdragna processer i solen, naturliga växelverkningar som NAO och el Nino.
Så bara för att vi inte vet allt ska vi kullkasta teorierna vi kan bygga på? Hma, utveckla gärna det där! "När vet vi 'allt'?" kan ju vara en lämplig utgångspunkt! (dvs när kan vi utesluta andra möjligheter?)