Citat:
Eftersom du är helt immun mot logik så blir det här det sista svaret till dig i den här frågan, om du inte bemöter mig sakligt. Sedan 2003 har enigheten ökat, säger du. Kanske det. Kan du backa upp det påståendet?
Ursprungligen postat av Pansarmeyer
Håhåjaja, nu är du bara hysterisk. Det är ju inte bara slutsatser som kan vara politiskt färgade, utan frågeställningarna i sig.
Hur är dessa frågeställningar färgade, tycker du? Hur bör de formuleras istället? Några exempel:
How well do you think atmospheric climate models can deal with precipitation?
Deltagarna svarar med att ange en siffra mellan 1 och 7 där 1 är "very inadequate" och 7 är "very adequate". (57,5% svarade här 3 eller lägre)
How much do you think that a scientist’s exposure to publicity influences the direction of his or her future research?
1=very much, 7=not at all. (51,1% svarade 3 eller lägre)
The current state of scientific knowledge is developed well enough to allow for a reasonable assessment of the effects of greenhouse gases.
1=strongly disagree, 7=strongly agree. (24,1% svarade 5 eller högre, 65,9% svarade 3 eller lägre. Resterande 10% är osäkra.)
Som jag skrev förut: har någon en bättre undersökning så presentera den för oss.
För övrigt håller jag med Quant om att konsensus eller ej egentligen är en ickefråga. Vetenskap fungerar inte så. Men, AGW-folket skriker sig hesa om konsensus, och det minsta man kan begära är att de backar upp det påståendet.

)