2012-10-22, 00:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av traske

Jag är tveksam till om de klubbarna visat något större intresse för de allsvenska skyttekungarna de senaste tio åren.

http://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/scouten-lycka-till-i-chelsea-wanderson/

Vi alla vet var Wanderson harvar nu.
Citera
2012-10-22, 11:31
Medlem
IdaAmins avatar
Citat:
Vi får se när det är klart, just nu är det bara gissningar från oss alla men jag tror att det kommer landa mellan 40-60 miljoner. Jag kan ärligt säga att jag inte kan komma ihåg att det varit ett likadant tryck kring en allsvensk spelare någon gång? Jag kan inte heller komma ihåg när det sist såldes en allsvensk spelare till en europeisk storklubb, det enda jag kan komma på är Fredrik Ljungberg till Arsenal för 100 år sedan.

Du får nog lugna ner dig lite. 60 milj kr för Waris finns inte på kartan. Som så många andra i tråden tror jag det landar runt 30 milj kr. Sen ställer jag mig lite frågade till ditt påstående om att Schalke är en storklubb, men inte:
Denni Avdić - Werder Bremen
Rasmus Jönsson - VfL Wolfsburg
De lagen har åtminstone vunnit Bundesliga senaste 10 åren, vilket inte Schalke har gjort på över 50 år.

Citat:
När Zlatan gick dit så var det absolut en storklubb men jag räknar inte Zlatan som en allsvensk spelare eftersom han bara gjorde 2-3 matcher i allsvenskan. Innan övergången till Ajax blev klar var det nog ganska få utanför Malmö som hade koll på Zlatan eftersom det inte skrevs så mycket om honom innan allt började röra på sig.

Zlatan spelade 14 matcher i Allsvenskan. Och han spelade i semesterlandslaget redan innan övergången. Så det var nog snarare i dina fotbollskunskaper det fanns brister, än att folk inte kände till honom.

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraper
Visste inte att Chelsea visat intresse faktiskt och tror inte att han kommer gå dit. Jag tänkte snarare på Sana än på Zlatan och Ajax är väl egentligen inte så mycet sämre nu än för tio år sedan.

Skämtar du? Holländska ligan är inte i närheten av vad den var för 10 år sen och framförallt inte Ajax. Under Zlatans tid där hade de spelare som Pienaar, Maxwell, de Jong, Litmanen, Sneijder, van der Vaart, Heitinga osv osv. T.ex. hade Holland bara tre spelare från inhemska ligan i startelvan VM 2010 och av de tre har två (Stekelenburg och van der Wiel) lämnar för spel utomlands och van Bronckhorst har slutat.
Citera
2012-10-22, 12:54
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdaAmin
Du får nog lugna ner dig lite. 60 milj kr för Waris finns inte på kartan. Som så många andra i tråden tror jag det landar runt 30 milj kr. Sen ställer jag mig lite frågade till ditt påstående om att Schalke är en storklubb, men inte:
De lagen har åtminstone vunnit Bundesliga senaste 10 åren, vilket inte Schalke har gjort på över 50 år.

Zlatan spelade 14 matcher i Allsvenskan. Och han spelade i semesterlandslaget redan innan övergången. Så det var nog snarare i dina fotbollskunskaper det fanns brister, än att folk inte kände till honom.

.

Som jag sa tidigare, vi kan inte göra annat än att spekulera och självklart är jag lite färgad i ärendet. Jag tillhörde dom som skrattade gott när AIK-fans räknade med 40 miljoner styck för Banguras och jag kan ta om folk skrattar åt mig för mina tankar/förhoppningar om Waris prislapp, men jag kommer inte byta åsikt förrän det står klart.

Jag fick kolla upp ditt påstående om Z och visst stämmer det, men 6 av matcherna spelade han ´99 när dom åkte ned (jag kan tänka mig att merparten av de matcherna var inhopp), samma år spelade Häcken i superettan och gick upp i allsvenskan. Jag har inget minne av att ha sett Z spela mot Häcken så det kan väl väga in i mitt intresse för honom vid den tiden. Hursomhelst så kanske vi snackar 8 matcher från start i allsvenskan. Och ärligt talat - hur många följer januarilägret med landslaget?
Citera
2012-10-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdaAmin

Skulle säga att det är större att hamna i Schalke än i VfL eller Werder (inget ont om dessa klubbar, tvärtom, men Schalke är för mig större i dagsläget). Antal vinster senaste decennierna tycker jag kan säga något, men knappast allt om en klubbs nuvarande status. Schalke har högre lönekostnader, tyngre trupp och landets tredje högsta publiksnitt. Dessutom har man sedan 2005/06-säsongen tävlat i Champions League fyra gånger och Europa League två gånger. Senaste tre åren har två inneburit Champions League och ett Europa League.
Citera
2012-10-22, 18:22
Medlem
17-årige Petter Thelin som varit intressant för bl.a AIK, GIF Sundsvall och MFF har nu blivit erbjuden ett seniorkontrakt av de sistnämnda. Killen har gjort 25 (eller om det var 26) mål på 20 matcher i division 3. Intressant spelare med stark fysik, imponerande för en 17-åring. Hoppas han väljer himmelsblått!
Citera
2012-10-22, 22:00
Medlem
Andreas Drugge till Öster?
Hur sant kan detta vara?
Citera
2012-10-23, 08:48
Medlem
traskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Andreas Drugge till Öster?
Hur sant kan detta vara?

Han har inte haft en enda spelminut under hösten så det är nog inte helt otroligt. Under våren hade han en eller två från start och några inhopp så man kan väl inte säga att det varit någon lyckad värvning även om jag tycker han bidragit när han har spelat.
Citera
2012-10-23, 10:24
Medlem
svulles avatar
Att Waris skulle gå för så mycket som 60 miljoner är naturligtvis vansinne. Det finns inte en chans. Att intresset skulle vara större är någonsin tidigare beror på att vissa agenter inte väljer att hora i media.

Kan däremot tänka mig att han går för 30-35 miljoner. Han är ju faktiskt en ganska duktig spelare. Men att klubbar skulle pynta 60 miljoner för honom, när de kan hitta betydligt billigare spelare av samma rang nere på kontinenten, det finns inte på kartan.
Citera
2012-10-23, 10:42
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Att Waris skulle gå för så mycket som 60 miljoner är naturligtvis vansinne. Det finns inte en chans. Att intresset skulle vara större är någonsin tidigare beror på att vissa agenter inte väljer att hora i media.

Kan däremot tänka mig att han går för 30-35 miljoner. Han är ju faktiskt en ganska duktig spelare. Men att klubbar skulle pynta 60 miljoner för honom, när de kan hitta betydligt billigare spelare av samma rang nere på kontinenten, det finns inte på kartan.

Ja..Den tiden är förbi när spelare från Allsvenskan kan gå för dom summorna. Dels mtp att allsvenskans kvalité är ett stort frågetecken när det gäller att bedöma en spelare..samt det inte finns dom stora pengarna längre i fotbollsvärlden bland dom främsta klubbarna som kan tänkas vara intresserande, och där han kan få speltid.

Spelare snäppet under abolsuta världseliten går för dessa summor numera.
Citera
2012-10-23, 12:56
Medlem
Jaxxxs avatar
Enligt Texttv är Waris Majeed nu klar för Spartak Moskva.
http://www.svt.se/svttext/web/pages/303.html

Var väl egentligen bara en tidsfråga, snyggt skött att hålla kvar honom hela säsongen och släppa honom i januari, kan vara guld värt.
Citera
2012-10-23, 16:17
Medlem
nomadics avatar
Nu är det officiellt att Grahns kontrakt rivs och att han lämnar! Visst var man skeptisk av många anledningar för denna värvning inför säsongen men jag trodde ändå man skulle få ut lite mer kvalitet av honom. Temposvag och bolldrällande var trots allt inte två beskrivningar jag kopplade till Grahn inför denna säsong men som jag gör nu! Har väldigt svårt att se att han kommer bli erbjuden några fler kontrakt här i Sverige och mest troligt är väl snarare att något charmlöst bottenlag i danska ligan ger honom ett årskontrakt, typ Silkeborg eller liknande.

Som ÖSK:are har man fått vänja sig vid väldigt långsamma handlingar uppifrån så därför är det skönt att se att det börjar hända saker redan innan säsongens återstående matcher är avspelade. Axén tillbaka känns faktiskt riktigt bra! Trodde inte han skulle vara intresserad av några andra jobb än som huvudtränare.
Citera
2012-10-23, 16:52
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Nu är det officiellt att Grahns kontrakt rivs och att han lämnar! Visst var man skeptisk av många anledningar för denna värvning inför säsongen men jag trodde ändå man skulle få ut lite mer kvalitet av honom. Temposvag och bolldrällande var trots allt inte två beskrivningar jag kopplade till Grahn inför denna säsong men som jag gör nu! Har väldigt svårt att se att han kommer bli erbjuden några fler kontrakt här i Sverige och mest troligt är väl snarare att något charmlöst bottenlag i danska ligan ger honom ett årskontrakt, typ Silkeborg eller liknande.

Som ÖSK:are har man fått vänja sig vid väldigt långsamma handlingar uppifrån så därför är det skönt att se att det börjar hända saker redan innan säsongens återstående matcher är avspelade. Axén tillbaka känns faktiskt riktigt bra! Trodde inte han skulle vara intresserad av några andra jobb än som huvudtränare.

Ja..Det där var väl givet på förhand att misslyckas?...Den enda klubb Grahn har fungerat i hyggligt utan skandaler eller kontroverser verkar vara Mjällby..Troligen därför att han fick vara "stjärna" där. I andra klubbar när han ska inordna sig lag har det oftast slutat med praktfiaskon....Han är en bra spelare i grunden..men det har fattats ett och annat där uppe för att han skulle vara en "stor" spelare. Jag menar..12 klubbar på 12 år...skulle inte förvåna mig om CV:n ser ut så..Orkar ej kolla. Men spel i Spanien och Tyskland samt en och annan landskamp visar att potentialen har funnits.
Senast redigerad av Steff83 2012-10-23 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in