Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-31, 22:05
  #1
Medlem
Ja, så långt tillbaka jag minns det har det varit ruskigt svårt att komma in på läkarlinjer i Sverige. Även om man har full pott från gymnasiet är det ändå inte säkert att man kommer in. Sen kommer alltid argumenten upp i debatten om invandringen: "Om vi inte skulle ha invandring skulle vi aldrig klara av vården". Nu ska inte denna diskussion handla om att smutskasta invandrare, utan snarare argumnetera om detta påstående som medier och politiker använder faktiskt stämmer eller lurar dem oss? Är invandringen det ända sättet att lösa vården, som det sägs?

Vill tillägga att jag inte har något emot invandrare. Däremot är jag klyven till detta påstående jag nämnde som medier och vissa politiker använder. Är vi egentligen så "beroende" av invandrare inom vården som de påstår? Egna förslag på lösningar?

MvH
Citera
2011-10-31, 22:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megrabb
Ja, så långt tillbaka jag minns det har det varit ruskigt svårt att komma in på läkarlinjer i Sverige. Även om man har full pott från gymnasiet är det ändå inte säkert att man kommer in. Sen kommer alltid argumenten upp i debatten om invandringen: "Om vi inte skulle ha invandring skulle vi aldrig klara av vården". Nu ska inte denna diskussion handla om att smutskasta invandrare, utan snarare argumnetera om detta påstående som medier och politiker använder faktiskt stämmer eller lurar dem oss? Är invandringen det ända sättet att lösa vården, som det sägs?

Vill tillägga att jag inte har något emot invandrare. Däremot är jag klyven till detta påstående jag nämnde som medier och vissa politiker använder. Är vi egentligen så "beroende" av invandrare inom vården som de påstår? Egna förslag på lösningar?

MvH


,
__________________
Senast redigerad av ClaytonKKK 2011-10-31 kl. 22:16.
Citera
2011-10-31, 22:16
  #3
Medlem
Deras lösning är väl främst kortsiktig. Det är inte så att vem som helst kan börja jobba som läkare som är ifrån utlandet, utan det krävs läkarlegitimation, såklart!
Sedan tar det väl ca fem år minst att utbilda en läkare, och om man då utökar platserna på läkarlinjen till HT12, så tar det minst fem år innan de kommer ut på arbetsmarknaden.
Det är alltså en kortsiktig lösning för det finns tydligen ett väldigt stort behov av läkare i Sverige.
Citera
2011-10-31, 22:17
  #4
Medlem
Finans.killens avatar
Implying att alla svenskar skulle välja läkarlinjen om de fick chansen.
Ekonomin är ingen maskin som en förare(staten) kan styra över.

Det kanske är så att antalet svenskar som vill bli läkare inte står i proportion till antal platser som behövs.
ÄVEN om det är lottning så kanske det inte skulle räcka om man sänkte gränsen.

Bara för att en sak är ett problem betyder det ju inte att det andra är bra. Om du hänger med.
Citera
2011-10-31, 22:19
  #5
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Nej, vi ska inte utöka antalet läkarplatser av följande skäl: vi är ett av de länder med flest läkare per capita, samtidigt är vi ett av de länder med sämst lön för läkarutbildade. Läkarutbildningen är otroligt dyr för svenska staten, många läser till läkare och bosätter sig i ett annat EU-land där lönerna kan bli mångdubbla. Utökar vi läkarplatserna sker lönedumpning och vi får enbart östeuropeiska och asiatiska läkare och svenska läkare "flyr" till USA.

Anställ åter läkarassistenter m.fl som underlättar för medicinsk personal så att de bara sysselsätter sig med det de är utbildade för: allt pappersarbete etc. kan ge arbete åt någon annan, medicinstudenter ex.v.
Citera
2011-10-31, 22:19
  #6
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Implying att alla svenskar skulle välja läkarlinjen om de fick chansen.
Ekonomin är ingen maskin som en förare(staten) kan styra över.

Det kanske är så att antalet svenskar som vill bli läkare inte står i proportion till antal platser som behövs.
ÄVEN om det är lottning så kanske det inte skulle räcka om man sänkte gränsen.

Bara för att en sak är ett problem betyder det ju inte att det andra är bra. Om du hänger med.

På vilket sätt skulle det inte vara bra om antalet platser ökar när trycket är så pass högt?
Citera
2011-10-31, 22:29
  #7
Medlem
Läkarskrået vill såklart hålla priset uppe på sina tjänster,det har de en fackförening som kämpar för. En hyrläkare är inte billig,en hyrpsykolog är så dyr att man kan få psykbryt.
Citera
2011-10-31, 22:33
  #8
Medlem
Hur många svenskar utbildar sig till doktorer i polen mfl Europeiska länder? 500? 1000? Det är väl klart att vi skulle kunna utbilda dessa i sverige.
Citera
2011-10-31, 22:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Hur många svenskar utbildar sig till doktorer i polen mfl Europeiska länder? 500? 1000? Det är väl klart att vi skulle kunna utbilda dessa i sverige.

Jo, det är många som vänder sig utomlands för att de inte kommer in i Sverige. Kul att du nämnde Polen, har en vän som pluggar där nu.
Citera
2011-10-31, 23:18
  #10
Medlem
one_sizes avatar
Har inte frågan kommit upp ungefär tusen gånger på FB och de vanliga svaren är: vi har redan flest läkare/invånare i landet, att öka platser innebär att vi måste även få fram platser på sjukhus för praktik/kliniska studier och att problem med vården beror snarare på dålig logistik snarare än på läkarbrist.

Om vi kan trolla fram fler platser på sjukhus för studenter, flera sjukhus/mottagningar och fortfarande ha någorlunda okej lön så visst, kör på.
Citera
2011-10-31, 23:22
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Platserna kommer att utökas enligt plan.
Problemet är nog att de svenskutbildade läkarna vill arbeta utomlands.
Och vi får hit polacker och somalier.

Om det nu är bra eller dåligt.

Min hemläkare är nog Massaj.
Stor jävvla neger som jag har största respekt för.

Han verkar vara bra, men jag är fan lite rädd för honom trot att jag är äldre.
Citera
2011-10-31, 23:27
  #12
Medlem
jäjgs avatar
Bara lite OT: Finns det någon statistik på hur många färdigexade svenska läkare som väljer att fly landet? Har googlat men inte hittat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback